handdator

Visa fullständig version : Periodisering av träning


reaper
2005-02-07, 20:37
Hej alla glada byggare :) Har tränat ett antal år nu utan att ha någon direkt struktur av periodisering. Jag har alltid varit bra på att lyssna på kroppen och därmed undvika skador men jag funderar på om jag mer aktivt skulle periodisera min träning.

Brukar köra ca 6 - 12 reps beroende på kroppsdel. Funderar på att köra ett upplägg med 2v tungt, 6-8 reps och sen 1v lättare, 10-15 reps. Låter det vettigt eller hur skulle ni föreslå att man delar upp det? Ni får gärna berätta hur ni själva tränar.

Tack på förhand :) :thumbup:

RobbeliRobban
2005-02-07, 20:57
En uppdelning jag SKULLE VILJA köra med, som jag tror skulle fungera är att större delen av tiden köra 5*5 på basövningarna (och lite färre set och inte exakta reps på resten) större delen av tiden, för att i perioder köra tyngre och satsa på att öka enstaka övningar. Det varvat med korta perioder av flamsträning.

Helt ovetenskapligt något sådant?:
4-5månader
Tis:Marklyft 5*5 (Och lite pullups, bicepscurls, shrugs)
Ons: Bänkpress 5*5 (och lite snebänk, axelpress, dips)
Fre: böj 5*5 (och lite baksida, benspark, mage)

följt av 1-3månader uteslutande bänk, böj och mark eller vad jag nu vill öka rejält i.

Sen börja om

Om jag blir less eller dyl, skulle jag lägga in några veckor flamsträning med mycket kablar och höga reps i mellan för variationen och motivationen skull.

JAM
2005-02-08, 00:14
Hej alla glada byggare :) Har tränat ett antal år nu utan att ha någon direkt struktur av periodisering. Jag har alltid varit bra på att lyssna på kroppen och därmed undvika skador men jag funderar på om jag mer aktivt skulle periodisera min träning.

Brukar köra ca 6 - 12 reps beroende på kroppsdel. Funderar på att köra ett upplägg med 2v tungt, 6-8 reps och sen 1v lättare, 10-15 reps. Låter det vettigt eller hur skulle ni föreslå att man delar upp det? Ni får gärna berätta hur ni själva tränar.

Tack på förhand :) :thumbup:
Läsvärt:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=12655
:thumbup:

reaper
2005-02-08, 06:54
OK, tack för tipset, ska läsa igenom Allans inlägg, de brukar ju vara vettiga :cool:

pellepedal
2005-02-08, 12:10
Hej alla glada byggare :) Har tränat ett antal år nu utan att ha någon direkt struktur av periodisering. Jag har alltid varit bra på att lyssna på kroppen och därmed undvika skador men jag funderar på om jag mer aktivt skulle periodisera min träning.

Brukar köra ca 6 - 12 reps beroende på kroppsdel. Funderar på att köra ett upplägg med 2v tungt, 6-8 reps och sen 1v lättare, 10-15 reps. Låter det vettigt eller hur skulle ni föreslå att man delar upp det? Ni får gärna berätta hur ni själva tränar.

Tack på förhand :) :thumbup:
Det låter väl vettigt.
testa under 2 månader och utvärdera.