Visa fullständig version : Salta pinnar vs andra snacks
Hur står sig salta pinnar mot andra snacks när det handlar om onyttighet? Jag har själv varit en stor chipsätare förut men har lagt ner det. Jag undrar hur onyttiga salta pinnar egentligen är?? (inte överdrivna mängder såklart utan lite grann framför tv:n). :eating:
Tar gärna förslag på något annat nyttigt man kan knapra eller tugga på framför tv:n en kväll. Helst extra nyttigt ;)
// Wicked
King Grub
2005-02-07, 20:13
Jag undrar hur onyttiga salta pinnar egentligen är??
Jämfört med vad? Det är saltat vetemjöl och näringsmässigt rätt värdelöst. Dessutom bakade i ugn, vilket lär maxa upp GI:t.
Det var det jag skrev: Jämfört med andra snacks, exempelvis chips, popcorn osv osv.
King Grub
2005-02-07, 20:37
Då är de sämre än både chips och i synnerhet popcorn.
Då är de sämre än både chips och i synnerhet popcorn.
Sämre än chips? Vad grundar du det på?
Något högre GI kanske, men betydligt mindre fett (ca 6g mot chips 32g). Friteringen lär väl dessutom tagit kål på de flesta näringsämnen i potatisen.
King Grub
2005-02-08, 07:10
Sämre än chips? Vad grundar du det på?
Vetemjöl mot potatis. Vem vinner?http://img.photobucket.com/albums/v296/Saeyo/icons/boxing1.gif
Större delen av potatisens näringsämnen är kvar efter fritering, och inte mycket vitaminer går förlorade.
Vitaminer och mineraler i potatisen är lösliga i vatten.
Kokar man potatis i vatten så löses en del ut i kokvattnet. Desto tunnare skivor eller mindre bitar desto mer näringsämnen går förlorade.
Vid friteringen av potatisen så kommer inte mineralerna och vitaminerna någonstans, de vill helt enkelt inte ut i oljan.
Pratar man om vilka snacks som har mest näring? Snacka om finlir ;)
Pratar man om vilka snacks som har mest näring? Snacka om finlir ;)
Jag är benägen att hålla med. Förstår inte hur man kan säga att chips är bättre snacks pga näring i den ganska lilla mängd potatis man får i sig, när chips formligen dryper i fett.
King Grub
2005-02-09, 06:49
Vad är så dåligt med den oljan?
Må vara att oljan i sig inte är en dålig fettkälla. Men kontentan är att chips blir ack så energirikt, vilket för de flesta inverkar på ifall helhetsomdömet ska bli "bra" eller inte.
Varför jag ens utvecklar resonemanget förstår jag inte då jag misstänker att du sedan länge förstått min poäng.
Maverick
2005-02-09, 12:03
Om man måste välja så kanske chips inte är ett så dåligt alternativ jämfört med många andra(dock inte sagt att det e bra) ...men pocorn rätt tillagade måste dock vara bland det bättre?
nötter är väl att föredra, tänk dock på att det är en massa kcal i dom.
popcorn kommer väl sen, speciellt ångkokade i micro.
Bigbulka
2005-02-09, 12:32
Ja jösses :laugh:
Om du verkligen bara äter så liten mängd av dem finns det ett ypperligt sätt att välja vilket snacks du skall äta. Du skall helt enkelt ta det du tycker bäst om. Ingen mening att äta något halvgott bara för att det inte är lika onyttigt.
Bigbulka
2005-02-09, 13:28
Om du verkligen bara äter så liten mängd av dem finns det ett ypperligt sätt att välja vilket snacks du skall äta. Du skall helt enkelt ta det du tycker bäst om. Ingen mening att äta något halvgott bara för att det inte är lika onyttigt. :thumbup:
I till exempel Estrellas eller OLWs chips är det alltså bra fett vi talar om ?
Isf blir det chips på kvällen som fettkälla :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.