handdator

Visa fullständig version : zime - liten men naggande god.


zime
2005-02-07, 19:28
Slänger up några bilder på mig, har aldrig övat på posering så det ser ut där effter tyvär. men kom gärna med lite konstrucktiv kritik.

zime
2005-02-07, 19:30
Bilder

Sheogorath
2005-02-07, 19:47
Första gången man ser bra ben på länge, tycker jag. Både lår och vader är :thumbup:

Över- och underarmar också bra, men rygg, axlar och bröst behövs mer.

Sen tror jag att du skulle tjäna rejält visuellt bara genom att ha LITE lägre BF så att mer konturer kom fram över bålen.

En annan sak: du ser ut att ha snedställt bäcken... Sekundär skolios, månne?

zime
2005-02-07, 19:58
Första gången man ser bra ben på länge, tycker jag. Både lår och vader är :thumbup:

Över- och underarmar också bra, men rygg, axlar och bröst behövs mer.

Sen tror jag att du skulle tjäna rejält visuellt bara genom att ha LITE lägre BF så att mer konturer kom fram över bålen.

En annan sak: du ser ut att ha snedställt bäcken... Sekundär skolios, månne?
Tackar! :)

Ben och framförallt vader har alltid legat lite före. tack vara annan träning.

mm ryggen ser jag som min sämsta muskelgrupp måste verkligen piska den ordentligt!

mjo jag har lite för mycket kärlek runt magen just nu ;) får väll ta bort lite till sommaren.

okej, nu blir jag både skrajj och nyfiken, vad inebär detta om det skulle vara så att det är snedställt och hur/vem ska kontacktas för "behandling".

Jense
2005-02-07, 20:00
bra ben ja, suveränt. bra underarmar också.

lägg krut på det andra

Sheogorath
2005-02-07, 20:06
Sekundär skolios innebär att man får sned rygg av att man har olika långa ben ("sekundär" eftersom ryggsnedheten inte beror på sned rygg vilket hade varit "primär skolios" utan på just benen: ryggsnedheten blir en bieffekt). Man ser det dock lättast genom att titta på höftbenen om man står helt normalt. Om man då ser en asymmetri så att den ena sidan av höften är högre än den andra indikerar detta att benet på den sidan som har den högsta höftkanten är längre. Dom upptäckte min sekundära skolios i lumpen och ortopeden konstaterade att mitt vänsterben är så mycket som 17mm kortare. Nu har jag alltid inlägg i mina träningsskor och mina vanliga så att jag inte belastar kroppen när ryggraden är sned.

Jag tyckte mig se något sådant på någon av dina bilder, men det kan ju såklart vara en tillfällighet. Men särskilt om du har problem med värkande rygg om du står still länge eller så kan det vara värt att kolla upp. Tycker egentligen att alla som lägger en skivstång på skuldrorna borde kolla sig :D.

zime
2005-02-07, 20:14
bra ben ja, suveränt. bra underarmar också.

lägg krut på det andra
Tack!
mjo det är mycket som behöver bättras på. men jag kommer att fortsätta att lägga krut på benen också vill inte att någon annan muskel ska gå om dom även om sådant tar tid.

zime
2005-02-07, 20:21
Sekundär skolios innebär att man får sned rygg av att man har olika långa ben ("sekundär" eftersom ryggsnedheten inte beror på sned rygg vilket hade varit "primär skolios" utan på just benen: ryggsnedheten blir en bieffekt). Man ser det dock lättast genom att titta på höftbenen om man står helt normalt. Om man då ser en asymmetri så att den ena sidan av höften är högre än den andra indikerar detta att benet på den sidan som har den högsta höftkanten är längre. Dom upptäckte min sekundära skolios i lumpen och ortopeden konstaterade att mitt vänsterben är så mycket som 17mm kortare. Nu har jag alltid inlägg i mina träningsskor och mina vanliga så att jag inte belastar kroppen när ryggraden är sned.

Jag tyckte mig se något sådant på någon av dina bilder, men det kan ju såklart vara en tillfällighet. Men särskilt om du har problem med värkande rygg om du står still länge eller så kan det vara värt att kolla upp. Tycker egentligen att alla som lägger en skivstång på skuldrorna borde kolla sig :D.

Okej tackar för den förklaringen, har facktiskt hafft lite små problem med ryggen till och från men inte refleckterat något över det. men kanske ska gå och kolla upp det ivf nu när du säger det.

vad har du för favorit övningar gällande, vidd & bredd på ryggen?

Baan
2005-02-07, 20:51
bra ben å vader :)

mer bredd/tjocklek på rygg så blir det bra... tycker resten är hyffsat symmetriskt, visst man kan ju säga mer men det kommer..

Allan
2005-02-07, 21:06
Åh en grofsing - kul!


allan

sunkan
2005-02-07, 21:10
Stats
längd?
Vikt?

zime
2005-02-07, 21:38
bra ben å vader :)

mer bredd/tjocklek på rygg så blir det bra... tycker resten är hyffsat symmetriskt, visst man kan ju säga mer men det kommer..

tack, har du någon favoritövning för vidd & bredd då?
vad har du mer, är nyfiken vill få så mycket synpunker som möjligt. :)

zime
2005-02-07, 21:40
Åh en grofsing - kul!


allan

Tackar! :)

zime
2005-02-07, 21:41
Stats
längd?
Vikt?
18år
173cm från backen
80kg lätt

s_himself
2005-02-07, 22:03
Ah en västervikare :naughty:

snedställt bäcken lider jag av, just nu dessutom och ryggen är sne som fan..

Såg bra ut annars, ryggen va väl det sämsta som du själv tyckte.

Sparrisen
2005-02-07, 22:11
Det var ett tag sedan man hörde nåt ifrån dig... känner inte igen dig riktigt på bilderna. :em:

Annars ser det väl ut som om det går framåt med träningen :thumbup: Ser med andra ord nice ut! *flex*

Se nu till att slita ut de nya vikterna... *innocent*

zime
2005-02-07, 22:15
Ah en västervikare :naughty:

snedställt bäcken lider jag av, just nu dessutom och ryggen är sne som fan..

Såg bra ut annars, ryggen va väl det sämsta som du själv tyckte.
Yes det e klart man är västervikare :hbang:

Ajdå, gick du till en ortoped och kollade up det? eller hur fick du den diagnosen?
Tackar.

zime
2005-02-07, 22:19
Det var ett tag sedan man hörde nåt ifrån dig... känner inte igen dig riktigt på bilderna. :em:

Annars ser det väl ut som om det går framåt med träningen :thumbup: Ser med andra ord nice ut! *flex*

Se nu till att slita ut de nya vikterna... *innocent*

mm vi får väll ta ett pass någon dag när du när du är hemma.

Tackar, själv känns det som det stått stilla en längre tid, lite därför jag lägger up bilderna. Behöver motivation.

Klart måste ju se till att dom blir slitna och fina som dom ska vara! :devil:

s_himself
2005-02-07, 23:10
Yes det e klart man är västervikare :hbang:

Ajdå, gick du till en ortoped och kollade up det? eller hur fick du den diagnosen?
Tackar.



Jag hade fruktansvärt ont och kunde inte ligga eller sitta.. en hög med starka värtabletter gjorde att jag kunde lägga mig ner och somna ;)

sedan åkte jag till en kiropraktor som kolla lite och så sa han va det va och hur han skulle få det rätt igen, sedan visa han på ett skelett och förklara hur han skulle göra.. Sedan när det va klar-knakat så mådde jag så jävla bra!

Fast iom att min ryggrad var S-formad åt mer än 1 håll så fick jag återkomma för att rätta till det också ;) Jag rekommenderar även massage och strechting ett tag efteråt, för ryggmusklerna är vana vid att allt är snett och dessutom är som väldigt spännda!

Hades
2005-02-07, 23:45
Slänger up några bilder på mig, har aldrig övat på posering så det ser ut där effter tyvär. men kom gärna med lite konstrucktiv kritik.
Tjena Simon! Kul med bilder!

Ser grovt och stabilt ut. Bra över- och underarmar. Grymma ben. Ryggen saknar väl lite massa och möjligen även axlarna. Öva på poseringen och kör hårt så blir det super!

zime
2005-02-07, 23:57
Tjena Simon! Kul med bilder!

Ser grovt och stabilt ut. Bra över- och underarmar. Grymma ben. Ryggen saknar väl lite massa och möjligen även axlarna. Öva på poseringen och kör hårt så blir det super!

Tackar :)
mm, men massa saknas överlag men det ska det bli ändring på. hehe jag får nog öva på dom kanske. tackar och kör hårt du med!

Sheogorath
2005-02-08, 14:04
Okej tackar för den förklaringen, har facktiskt hafft lite små problem med ryggen till och från men inte refleckterat något över det. men kanske ska gå och kolla upp det ivf nu när du säger det.

vad har du för favorit övningar gällande, vidd & bredd på ryggen?

Jag har byggt i princip hela min rygg med en övning: framåtböjd skivstångsrodd med smal fattning (det senaste året körde jag också med stopp med stången tryckt mot övre magen). Alla andra övningar jag gjorde: chins, sittande rodd, latsdrag, t-bar etc. såg jag mer som komplement. Fram tills helt nyligen var ett normalt ryggpass för mig fem set rodd (tre set skivstångsrodd, två set kabelrodd eller t-bar, alla med smal fattning) och två set chinslika drag (latsdrag eller chins, ett set med bred fattning och ett set med V-grepp). Det är först nu den senaste månaden som jag delat upp ryggen i två pass: ett för tjocklek och ett för vidd. Det har ännu gått för kort tid för att jag på allvar ska kunna utvärdera resultaten, men tjockleken har i alla fall avsevärt förbättrats för både mig och hallar sen vi började köra såhär.

Mitt nuvarande ryggprogram:

Måndag (ryggtjocklek mm):

3 x Framåtböjd skivstångsrodd (smal fattning, låst rygg, med stopp)
2 x Framåtböjd hantelrodd för baksida axlar (som stångrodden men med armbågarna 45 grader ut från kroppen)
2 x Mark (mixat grepp, bytar efter två veckor)
2 x Raka mark med hantlar
2 x Nackextension med kabel (knästående med kabel på hjässan)
1 x Nackflexion med hantel (från bänk med hanteln på pannan)
2 x Grippers

Torsdag (ryggvidd mm.):

3 x Chins med vikt (explosiva från fullt sträck till hakan över stången)
2 x Chins med vikt i V-grepp (stopp i toppläget)
2 x Latsdrag med brett grepp (stopp i bottenläget)
2 x Skivstångscurl
2 x Preachercurl med hantlar (hammergrepp)
1 x Underarmscurl med skivstång (smal fattning över bänk)
2 x Omvänd underarmscurl med skivstång (bred fattning över bänk)

Edit: såg att någon annan skrivit om sitt snedställda bäcken och gått till en kiropraktor och fått det "knakat". Detta hjälper naturligtvis inte om det snedställda bäckenet beror på att det ena benet är längre än det andra. Då är det antingen operation eller inlägg som gäller.

s_himself
2005-02-08, 17:53
Edit: såg att någon annan skrivit om sitt snedställda bäcken och gått till en kiropraktor och fått det "knakat". Detta hjälper naturligtvis inte om det snedställda bäckenet beror på att det ena benet är längre än det andra. Då är det antingen operation eller inlägg som gäller.[/QUOTE]



Jag uppfattade det hela som att det ena benet blivit längre p.g.a. att bäckenet är snett.. (vilket gör att benen blir olika långa) Då hjälper det att knaka :)

Baan
2005-02-08, 19:09
tack, har du någon favoritövning för vidd & bredd då?
vad har du mer, är nyfiken vill få så mycket synpunker som möjligt. :)

jag tänkte mest klaga på din rygg och inte ge några praktiska tips hehe
ne skämt åsido jag kan försöka, men tycker inte sjläv det är lätt avgöra exakt vad det är som får ryggen att växa.

Personligen tycker jag marklyft ger bra massa, för själva bredden känns chins och liknande övningar ganska överlägsna, tyvärr är jag själv alldeles för tung och kass idag frö att köra chins men det är övning jag gillar skarpt annars.

Tunga hantelroddar känns bra annars, även stångroddar så klart, tycker man ska satsap å dom övningarna som man kan kör tungt/kontrollerat på, kanske skippa övningar man inte kan köra så tungt på (å konterollerat också). Sittande rodd är också en klassiker, brukar själv föredra att inte köra alltför mycket i negativa fasen dvs strecha, känns som man tappar mycket styrka då och har kört så väldigt mycket innan, känns väl inte som det ger något egentligen, visst känns gött när man strechar ut muskler ordentligt (tänjer egentligen) men ger det något, nja tycker inte det. Så lite kortare tunga sittande rodd, schysst övning eftersom man brukar klara många set på den, även om man kör tungt samtliga.

Vet inte om det här är till någon hjälp, säkert självklara grejer men eftersom du frågade :booty:

zime
2005-02-10, 22:51
Jag har byggt i princip hela min rygg med en övning: framåtböjd skivstångsrodd med smal fattning (det senaste året körde jag också med stopp med stången tryckt mot övre magen). Alla andra övningar jag gjorde: chins, sittande rodd, latsdrag, t-bar etc. såg jag mer som komplement. Fram tills helt nyligen var ett normalt ryggpass för mig fem set rodd (tre set skivstångsrodd, två set kabelrodd eller t-bar, alla med smal fattning) och två set chinslika drag (latsdrag eller chins, ett set med bred fattning och ett set med V-grepp). Det är först nu den senaste månaden som jag delat upp ryggen i två pass: ett för tjocklek och ett för vidd. Det har ännu gått för kort tid för att jag på allvar ska kunna utvärdera resultaten, men tjockleken har i alla fall avsevärt förbättrats för både mig och hallar sen vi började köra såhär.

Mitt nuvarande ryggprogram:

Måndag (ryggtjocklek mm):

3 x Framåtböjd skivstångsrodd (smal fattning, låst rygg, med stopp)
2 x Framåtböjd hantelrodd för baksida axlar (som stångrodden men med armbågarna 45 grader ut från kroppen)
2 x Mark (mixat grepp, bytar efter två veckor)
2 x Raka mark med hantlar
2 x Nackextension med kabel (knästående med kabel på hjässan)
1 x Nackflexion med hantel (från bänk med hanteln på pannan)
2 x Grippers

Torsdag (ryggvidd mm.):

3 x Chins med vikt (explosiva från fullt sträck till hakan över stången)
2 x Chins med vikt i V-grepp (stopp i toppläget)
2 x Latsdrag med brett grepp (stopp i bottenläget)
2 x Skivstångscurl
2 x Preachercurl med hantlar (hammergrepp)
1 x Underarmscurl med skivstång (smal fattning över bänk)
2 x Omvänd underarmscurl med skivstång (bred fattning över bänk)

Edit: såg att någon annan skrivit om sitt snedställda bäcken och gått till en kiropraktor och fått det "knakat". Detta hjälper naturligtvis inte om det snedställda bäckenet beror på att det ena benet är längre än det andra. Då är det antingen operation eller inlägg som gäller.

Tackar för det utförliga svaret, gav mig lite ideer om hur man kun utforma ett nytt ryggpass. :)

zime
2005-02-10, 22:52
jag tänkte mest klaga på din rygg och inte ge några praktiska tips hehe
ne skämt åsido jag kan försöka, men tycker inte sjläv det är lätt avgöra exakt vad det är som får ryggen att växa.

Personligen tycker jag marklyft ger bra massa, för själva bredden känns chins och liknande övningar ganska överlägsna, tyvärr är jag själv alldeles för tung och kass idag frö att köra chins men det är övning jag gillar skarpt annars.

Tunga hantelroddar känns bra annars, även stångroddar så klart, tycker man ska satsap å dom övningarna som man kan kör tungt/kontrollerat på, kanske skippa övningar man inte kan köra så tungt på (å konterollerat också). Sittande rodd är också en klassiker, brukar själv föredra att inte köra alltför mycket i negativa fasen dvs strecha, känns som man tappar mycket styrka då och har kört så väldigt mycket innan, känns väl inte som det ger något egentligen, visst känns gött när man strechar ut muskler ordentligt (tänjer egentligen) men ger det något, nja tycker inte det. Så lite kortare tunga sittande rodd, schysst övning eftersom man brukar klara många set på den, även om man kör tungt samtliga.

Vet inte om det här är till någon hjälp, säkert självklara grejer men eftersom du frågade :booty:

Tackar för feedbacken :)