handdator

Visa fullständig version : socker


The Draf
2005-02-07, 19:13
Har letat mig fördärvad på detta forum efter information om hur mkt långsammare vanligt socker är jämfört med druvsocker. Jag vet att socker är en glukos och fruktos bisackarid, samt att det måste till levern för att spjelkas innan den åker ut i blodet som glykos. Vore intressant om man kunde fuska sig förbi druvsockret och käka vanligt stö istället.

King Grub
2005-02-07, 19:19
Sackaros har GI 84 (Lee BM, Wolever TMS. Effect of glucose, sucrose and fructose on plasma glucose and insulin responses in normal humans: comparison with white bread. Eur J Clin Nutr 1998; 52: 924-8) jämfört med glukos/druvsocker 140.

Som du säger består strösocker av 50/50 glukos/fruktos, därav det låga GI:t.

Rataxes
2005-02-07, 22:31
Aj, så långsamt. Har ju kört med det i månader i tron att det bara är en marginell skillnad mot druvsocker till ett mycket billigare pris, men kanske får ta o ändra på det.

KIRE
2005-02-07, 23:01
Aj, så långsamt. Har ju kört med det i månader i tron att det bara är en marginell skillnad mot druvsocker till ett mycket billigare pris, men kanske får ta o ändra på det.

Det är nog en bra idé! Men det kommer nog inte märkas i verkligheten om
du byter en viss energimängd socker mot samma mängd druvsocker.
Så du har rätt, det är en marginell skillnad i resultat som kommer märkas.
Skillnaden finns mest i teorin :)

King Grub
2005-02-08, 07:02
Att 50% av kolhydraterna efter träning går till levern i stället för till musklerna är knappast "marginell" skillnad.

Sverker
2005-02-08, 07:33
Att 50% av kolhydraterna efter träning går till levern i stället för till musklerna är knappast "marginell" skillnad.

Och sparar vassleproteinet som kommer in samtidigt ?

The Draf
2005-02-08, 12:20
Att 50% av kolhydraterna efter träning går till levern i stället för till musklerna är knappast "marginell" skillnad.
Yesterday 23:01

Måste inte alla sackarosmolekyler till levern för att spjälkas, jag trodde att glukos och fruktos molekylerna satt ihop. Eller sönderdelas dessa redan i magsäcken?
Sen undrar jag om det finns nån information om vad detta praktiskt innebär. Hur mkt längre tid tar det innan man får en insulin topp jämfört med druvsocker.

Och sparar vassleproteinet som kommer in samtidigt ?

:confused: Vad menar du med det?

z_bumbi
2005-02-08, 12:40
Måste inte alla sackarosmolekyler till levern för att spjälkas, jag trodde att glukos och fruktos molekylerna satt ihop. Eller sönderdelas dessa redan i magsäcken?

I tunntarmen sker delningen.

Sen undrar jag om det finns nån information om vad detta praktiskt innebär. Hur mkt längre tid tar det innan man får en insulin topp jämfört med druvsocker.

Beror iofs på mängden socker totalt men från 0-30 min så är det faktiskt ingen större skillnad i det fall där jag har sett en jämförelse, sen planar kurvan ut för vanligt socker men fortsätter uppåt för druvsocker/maltodextrin.

Vad menar du med det?

Vassleproteinet går även det via levern, behöver levern glukos så kan den omvandla lite av proteinet till glukos. Fyller man med fruktos så kanske dette inte händer.

Allt är mycket teoretiskt och i praktiken är det antagligen svårt att mäta någon skillnad då förhållandena aldrig är som när man forskar på det.

King Grub
2005-02-08, 12:46
Metaboliseras vasslet i levern innan glukoset "når dit", även om inte fruktos finns tillgängligt? :confused:

z_bumbi
2005-02-08, 12:55
Metaboliseras vasslet i levern innan glukoset "når dit", även om inte fruktos finns tillgängligt? :confused:

I extremfall ja, vilket det hela väl handlar om?

KIRE
2005-02-08, 13:44
Att 50% av kolhydraterna efter träning går till levern i stället för till musklerna är knappast "marginell" skillnad.

Om du äter socker i sådan mängd att dom 50% fruktosen inte fyller levern
eller fyller levern helt så är det väl bara en liten fördel. Äter du mer socker
så att levern blir helt full men det ändå blir fruktos över så är det en liten nackdel. Vilket som kommer att inträffa beror ju på många saker men jag tror att
varje sak inträffar ungefär lika ofta. Så lite bättre eller lite sämre. Men inte mycket sämre eller mkt bättre. Det är min defenition på marginell skillnad
:)

Men jag kanske är helt ute och cyklar :D

King Grub
2005-02-08, 13:50
Om jag hade en bestämd mängd kolhydrat (säg 80 gram) att inta efter träning, skulle jag kanske inte lägga så mycket som hälften av dessa på levermättande sådanda; dessutom ger strösocker både lägre insulinpåslag, långsammare magsäckstömning och långsammare glykogeninlagring, både i muskulatur och hela kroppen. Då skulle jag nästan hellre ta stärkelsebaserade, snabba kolhydrater som vitt bröd.