handdator

Visa fullständig version : Trött på träning


Mons
2005-02-07, 18:03
Hej!
Jag vet inte vad jag ska ta mig till, har tränat riktigt bra under hösten/vintern, då tillsammans med min pojkvän och en till vän och allt har gått superbra. Ökade jättemycket i styrka och tyckte det var kul.
Nu har jag flyttat från Stockholm till malmö och tränar själv, det är jättetråkigt. Jag är allmänt less på att träna, men vill köra hårt fram tills april då jag tänker börja min deff.

vad ska jag göra? Har tänkt på att köra cirkelträning 2-3 gånger i veckan och på så sätt variera passen lite. Och så har jag tänkt flytta fram deffen till Mars så jag kör med kondition osv också och därmed varierar träningen. Men jag vill inte deffa i tre månader ( vill deffa fram till juni) för jag har nog inte så mycket att deffa bort.

aaahhh blir så frustrerad, vill verkligen inte vara en slacker nu utan vill köra på fram tills deffen, men jag känner ingen glädje av det!

Den största anledningen är att jag nu tränar själv/(med min mamma som braa vill träna mage och dessutom stressar), det var roligare att träna med någon annan. Och innan någon säger att jag ska hitta en träningspartner kan jag tillägga att jag inte känner någon som vill styrketräna, alla mina kompisar vill köra stenhård fettförbränning/cardio i en vecka för att sen skita i allt.

Så what to do?

Kan även passa på att fråga om någon vet nåt ställe i Malmö där man kan göra en undervattensvägning?

z_bumbi
2005-02-07, 18:41
Hur mycket kör du och hur ofta byter du upplägg på träningen?

Mons
2005-02-07, 18:49
Hur mycket kör du och hur ofta byter du upplägg på träningen?

På sistone har jag inte kört så regelbundet eftersom att jag pluggar heltid och har tröttnat på träningen, men normalt kör jag i snitt 3 gånger /veckan. Jag bytte uppläg på träningen för bara ca 3-4 veckor sedan.

Nästa vecka ska jag börja jobba deltid samtidigt som jag pluggar heltid så jag kommer ha mindre tid, därför tyckte jag det vore bättre med cirkelträningen.

z_bumbi
2005-02-07, 19:11
På sistone har jag inte kört så regelbundet eftersom att jag pluggar heltid och har tröttnat på träningen, men normalt kör jag i snitt 3 gånger /veckan. Jag bytte uppläg på träningen för bara ca 3-4 veckor sedan.

Nästa vecka ska jag börja jobba deltid samtidigt som jag pluggar heltid så jag kommer ha mindre tid, därför tyckte jag det vore bättre med cirkelträningen.

Tycker du cirkelträning är rätt väg att gå så är det bara att köra på det, se till att lämna egot i dörren bara så du inte väljer för tunga vikter i början. :)

Det går annars att köra två olika pass per vecka, ett med cirkelträning och sen ett annat helkroppspass med inriktning på styrka för att variera sig lite men det är ju helt upp dig att hitta något som funkar i längden vilket ju är det viktigaste.

Diana
2005-02-07, 20:49
ha mål me träningen istället för att bara träna för att bli allmänt starkare o snyggare så sätt upp målvikter du ska klara i vissa övningar de gör stor skillnad för de e lätt att bli hemmablind speciellt om de e styrketräning man ägnar sej åt, utav mina 4-5 styrkepass i veckan blir 1 av dem utan träningspartners o ja tycker nästan de e lättare att hålla koncentrationen på topp hela tiden o va i sin egen lilla värld under ett sånt pass så på de sättet e de ju inte negativt o träna själv! om du verkligen känner noll motivation så deffa nu istället så kommer du säkert tycka de e riktigt mycke roligare att kunna träna tungt igen sen efter deffen, eller gör drastiska ändringar i schemat, byt ut övningar osv eller tänk efter om du kanske e övertränad? när ja hade ett stressigt jobb brukade ja oxå känna olust att träna därför att ja vart övertränad stup i kvarten, hoppas de löser sej för dej o att du hittar din träningsglädje igen! :thumbup: :)

RobbeliRobban
2005-02-07, 21:23
Deffa skall du inte tänka på öht.

Träning behöver inte vara en framtidsvision med högt uppsatta mål om ideal el dyl. Utan en naturlig del av vardagen, ser du det på det sättet blir det roligare, och resultaten kommer av sig självt.

Diana
2005-02-07, 21:38
mål är allti bra att ha! de ökar motivationen, ja vet nog ingen som tränar/styrketränar som inte har något somhelst mål, tillochme min gamla farmor ha mål me sin träning o de e bara nyttigt! :)
nu vet ja inte hur Mons ser ut men om hon planerar att deffa så e de hennes eget val.

Mons
2005-02-07, 23:45
tack för alla svar!

Mina mål med träningen är just att bli starkare och så klart snyggare. Till sommmaren vill jag, liksom de flesta här, ha en snygg vältränad (och deffad) kropp. Men jag får en oerhörd kick också av att klara tyngre vikter.

Jag kommer att deffa, men det blir inte länge. Börjar jag redan i mars kommer jag bara ligga på ett litet underskott för att inte gå ner så mycket.

Jag tvivlar starkt på att jag är övertränad, har som sagt inte tränat så regelbundet på sistone, och eftersom jag förlorat motivationen har jag inte heller tränat lika mycket. Även innan tränade jag inte mer än 4 gånger/ vecka. När jag tyckte det var som mest roligt att träna körde jag upp till 8-9 pass om dagen, men det var flera månader sen.

Jag tror att jag ska försöka testa lite nya träningsformer ett tag nu för att kunna längta tillbaka till gymmet. Och så kommer jag nog köra lite cirkelträning.

Var det ingen som visste något om undervattensvägning? Har sökt på google, men det kommer inte upp något vettigt...

Fatalist
2005-02-08, 00:07
Ta en paus, vila en vecka eller så. Kolla om suget kommer tillbaka, du kanske rent av är utsliten?

spacedog
2005-02-08, 01:14
- Du tyckte det var roligt att träna när du tränade med pojkvännen och kompisen.

- Du tycker inte det är roligt längre när du tränar utan pojkvännen och kompisen.

Ergo: skaffa någon att träna med.

Lycka till! :)

Vastrix
2005-02-08, 10:21
-ZIP-
utav mina 4-5 styrkepass i veckan blir 1 av dem utan träningspartners o ja tycker nästan de e lättare att hålla koncentrationen på topp hela tiden o va i sin egen lilla värld under ett sånt pass så på de sättet e de ju inte negativt o träna själv!
-ZIP-


Kan hålla med där. Ibland blir gymmet nästan som en socialinrättning om man tränar tillsammans med några bra kompisar. Inte sagt att det är något fel med det men det krävs kanske att man ställer sig frågan (som så många andra sagt) vad vill DU ha ut av din träning?
Är det den sociala biten är det ju inte så konstigt att det känns tungt.

/V.

Mons
2005-02-08, 12:40
Kan hålla med där. Ibland blir gymmet nästan som en socialinrättning om man tränar tillsammans med några bra kompisar. Inte sagt att det är något fel med det men det krävs kanske att man ställer sig frågan (som så många andra sagt) vad vill DU ha ut av din träning?
Är det den sociala biten är det ju inte så konstigt att det känns tungt.

/V.

Nej det är inte alls för den sopciala biten jag tränar. Anledningen till att det är kul att träna med dem är att de är både kunniga och duktiga så jag känner mig motiverad och vill pressa mig själv hårdare. Nu känns det mest som att jag irrar omkring och inte vill göra någon övning.

Markus H
2005-02-08, 12:48
När jag tyckte det var som mest roligt att träna körde jag upp till 8-9 pass om dagen, men det var flera månader sen.


Är inte det lite overkill?? har jag missuppfattat dig ber jag om ursäkt!

aliquis
2005-02-08, 12:52
Du måste väl inte deffa april till juni eller mars till juni heller? Om du vill börja i mars gör det o sluta när du är nöjd, om det sedan är i april-maj så är väl det ok?

Diana
2005-02-08, 16:55
8-9 pass om dagen?! DAMN!
de du skriver att du irrar omkring o inte vill köra nån övning, kan de kanske ha att göra me allmän energibrist dvs att du käkar för dålit?

tegel
2005-02-08, 18:50
Jag tränar också ensam det är som sagt viktigt att ställa press på sig själv, eftersom man inte har någon träningskompis som pushar på. Jag pressar mig själv genom att dels ha övergripande mål (snygg och välbyggd kropp), dels specifika 'viktmilstolpar' (dvs ta något viss vikt i någon övning, som man anser sig kunna vara stolt över, till ett visst datum, t.ex. göra några reps på 100 kg bänk i början av maj). Sedan har jag även vikmål i varje övning jag gör, över en fyraveckorsperiod (så mycket ska jag klara efter dessa fyra veckor). Innan varje pass skriver jag ner mål för passet, typ hur många reps på en vikt jag ska göra, hur det ska kännas osv, dvs skriver ner en liten visualisering av passet. Efteråt skriver jag hur det gick, vilka mål jag uppfyllde i passet. Det behöver inte bli en novell inför varje pass, bara några små korta rader..

Detta funkar kanon för mig. Det gör att man inte känner sig så vilse, och att man har en rak väg att följa hela tiden. När det känns tungt kan man gå tillbaka och titta på sina viktmilstoplar och drömma sig iväg lite..."tänk när jag tar så mycket" osv...och så en vacker dag så tar man den där vikten och j*vlar vilken kick man får då!