handdator

Visa fullständig version : begreppet tom mage


throat
2005-02-07, 17:00
Vad räknas som tom mage egentligen? Hur lång tid sedan maten måste det har gått för att det man tar ska räknas som "på trom mage". Och hur långt efter intaget måste det gå innan man får äta, för att intaget ska räknas som "på tom mage".

Någon som kan reda ut begreppen lite åt mig?

Styx
2005-02-07, 17:33
Beror ju på vad du har ätit, om du känner efter tror jag du känner ganska bra på ett ungefär hur tom din mage är. Tillräckligt bra för ändamålen.

throat
2005-02-07, 17:45
Beror ju på vad du har ätit, om du känner efter tror jag du känner ganska bra på ett ungefär hur tom din mage är. Tillräckligt bra för ändamålen.Sant, tänkte mera om det fanns någon ungefärlig tid att gå efter.

King Grub
2005-02-07, 17:56
2-3 timmar brukar rekommenderas för medicin som skall tas på "fastande mage".

Styx
2005-02-08, 12:00
2-3 timmar utan mat räcker inte för att det ska vara på fastande mage i medicinska sammanhang, det är ofta på morgonen innan frukost man syftar på då eller efter minst 6h, ofta 12h, utan mat.

throat
2005-02-08, 12:44
2-3 timmar brukar rekommenderas för medicin som skall tas på "fastande mage".Och ungefär samma om vi talar träningsprodukter då eller? Eller snackar vi en timme före/efter för att intaget ska varit på tom mage. Vet inte hur petigt det är, mera att jag vill få ut så mkt som möjligt av tillskotten som säger så. Därför jag är så krånglig :em:

Styx
2005-02-08, 14:14
4h timmar efter de flesta måltider kan du iaf anse dig ha "tom mage", sen krymper den tidsperioden beroende på vad du ätit. Som sagt så är det enklast att helt enkelt bara känna efter, du känner ju helt klart tillräckligt bra hur tom din mage är utan större svårigheter.
Vill du verkligen få ut max av dina tillskott rekommenderar jag dig att köpa detta gastroskop för att verkligen kontrollera att magen är tom. :D
http://www.sanfte-chirurgie.at/images/gastroskop/endo-foto-ganz.jpg

King Grub
2005-02-08, 14:16
Förena nytta med nöje, med andra ord!

throat
2005-02-08, 14:36
Haha, då vet jag vad jag ska önska mig i födelsedagspresent :D