handdator

Visa fullständig version : Pyramidträning


luna
2005-02-07, 14:39
hur är det med piramid träning för att bygga muskler ?
ex.bröst träning :bpump:

Sheogorath
2005-02-07, 15:01
Att köra en pyramid (det heter så) för att komma upp till träningsvikten gör jag alltid inför första setet på mitt pass. Såhär:

12 reps på 47% av träningsvikten, vila 2 minuter
10 snabba reps på 47% av träningsvikten, vila 1 minut
6 reps på 65% av träningsvikten, vila 2 minuter
3 reps på 78% av träningsvikten, vila 2 minuter
1 rep på 90% av träningsvikten, vila 2 minuter

Sen kör jag mina tre set på 100% av träningsvikten, men går ner till 90% till efterföljande set om jag inte klarar fem reps.

Detta är den enda vettiga form av pyramid jag känner till. Att lägga sig på en låg vikt och köra till failure och sen öka och köra till failure osv gör att man aldrig kommer att träna med sin maximala styrka, vilket bara är bajs.

Att sen köra en nådåtgående pyramid ser jag heller ingen mening med. Bättre att vila rejält så att man kan träna med maximala vikter i varje set.

Henke
2005-02-07, 15:13
Jag kör ofta pyrmaidliknande träning, skillnaden jag gör mot Sheogorath, är att jag även ofta går ned i vikter efter ett par tyngre set. Tycker att det tar bra och kör då ofta till failure på ett eller två set. Om det är bra eller dåligt vet jag inte men jag tycker det känns bra. Det tillsammans med något dropset ger mig alltid träningsvärk, har då ändå tränat ett tag.

MVH

AnimalGen
2005-02-07, 15:28
Nästan alla proffs kör pyramid träning, så det funkar. Desutom är det ett säker sätt att värma upp inför tunga lyft.

Sheogorath
2005-02-07, 17:20
Nästan alla proffs kör pyramid träning, så det funkar. Desutom är det ett säker sätt att värma upp inför tunga lyft.

Fast i en pyramid ingår ju dropset (annars blir det bara en slags "trappa" eller något; knappast en "pyramid"), och frågan är ju hur mycket det ger. Skulle jag köra dropset efter t.ex. mitt sista set bänkpress så skulle de efterföljande två bröstövningarna knappast ge ett skit p.g.a. bäbisvikterna.

jwzrd
2005-02-07, 17:29
Fast i en pyramid ingår ju dropset (annars blir det bara en slags "trappa" eller något; knappast en "pyramid"), och frågan är ju hur mycket det ger. Skulle jag köra dropset efter t.ex. mitt sista set bänkpress så skulle de efterföljande två bröstövningarna knappast ge ett skit p.g.a. bäbisvikterna.

Err.. nej. Pyramid har ingenting med drop-set att göra. Däremot brukar man ofta både trappa upp och ner vikten.

Sheogorath
2005-02-07, 17:33
Err.. nej. Pyramid har ingenting med drop-set att göra. Däremot brukar man ofta både trappa upp och ner vikten.

Hur kan man få det till att andra halvan av en pyramid inte är ett dropset/stripset?

z_bumbi
2005-02-07, 17:36
Hur kan man få det till att andra halvan av en pyramid inte är ett dropset/stripset?

Därför att du vilar varje gång du sänker viktern.

luna
2005-02-07, 17:52
men är det bra att bygga muskler med pyrami.... träning ?
eller skam man köra ex 3*6 eller 8 tungt ?

z_bumbi
2005-02-07, 18:10
men är det bra att bygga muskler med pyrami.... träning ?
eller skam man köra ex 3*6 eller 8 tungt ?

Det funkar men det beror lite på hur länge man har tränat och vilka mål man har, för omväxlingens skull under någon eller några månader så är det oftast ganska bra.

Sheogorath
2005-02-07, 19:07
Därför att du vilar varje gång du sänker viktern.

Ok. Det är en skillnad jag kan se. Men varför skulle en byggare vilja köra så, och särskilt om man inte kör till failure i varje set? Och OM man kör till failure så är det onekligen så att efterföljande övningar blir katastrofalt lidande. Jag vet t.ex. hur det är att köra ett bröst/axlar/triceps-pass efter att ha kört 60 st dips (fyra set till failure eller så). Att göra det någon gång ibland känns ok, men att ständigt ligga och traggla på bebisvikter för att man kört slut sig i en nedåtgående pyramid kan ju knappast vara optimalt...

z_bumbi
2005-02-07, 19:22
Ok. Det är en skillnad jag kan se. Men varför skulle en byggare vilja köra så, och särskilt om man inte kör till failure i varje set? Och OM man kör till failure så är det onekligen så att efterföljande övningar blir katastrofalt lidande. Jag vet t.ex. hur det är att köra ett bröst/axlar/triceps-pass efter att ha kört 60 st dips (fyra set till failure eller så). Att göra det någon gång ibland känns ok, men att ständigt ligga och traggla på bebisvikter för att man kört slut sig i en nedåtgående pyramid kan ju knappast vara optimalt...

En nedåtgående halv pyramid* är väl ganska bra?
Då kör man tyngsta setet först så man kan lyfta mycket vikt och sen ökar man repsen samtidigt som man sänker vikten något så man får "pumpset", dvs mjölksyra och uthållighet i de efterföljande seten. 2 4 6 8 10 är ju inte så illa när det gäller reps och byggning.

Om efterföljade övningar blir lidande beror väl dels på hur van man är vid träningsättet och dels om man kör någon mer övning efter en tillräckligt lång nedtrappning. Kör man en hel pyramid brukar det inte vara så nödvändigt att köra så mycket mer.

*En hel pyramid är att man går från en lättare vikt upp till en tyngre och sen ner igen.

Sheogorath
2005-02-07, 19:35
En nedåtgående halv pyramid* är väl ganska bra?
Då kör man tyngsta setet först så man kan lyfta mycket vikt och sen ökar man repsen samtidigt som man sänker vikten något så man får "pumpset", dvs mjölksyra och uthållighet i de efterföljande seten. 2 4 6 8 10 är ju inte så illa när det gäller reps och byggning.

Om efterföljade övningar blir lidande beror väl dels på hur van man är vid träningsättet och dels om man kör någon mer övning efter en tillräckligt lång nedtrappning. Kör man en hel pyramid brukar det inte vara så nödvändigt att köra så mycket mer.

*En hel pyramid är att man går från en lättare vikt upp till en tyngre och sen ner igen.

Ok. Det är inte en sådan pyramid jag vänder mig mot. Den verkar sund: är ju egentligen inte helt olik den jag kör, dock så blir min kortare. Så här ser en typisk övning ut för mig:

Set 1*: 5-6 reps (100% belastning)
Set 2: 3-4 reps (100% belastning)
Set 3: 6 reps (90% belastning)

Regeln jag har är att jag ska klara minst fem reps. Gör jag inte det (dvs tar tre eller fyra) går jag ner till 90% och då kan jag nästan alltid köra sex reps med fint utförande. Men eftersom jag aldrig har mer än tre set per övning (har två set per övning i de flesta fall) hinner aldrig vikterna sjunka lägre än så.

*utföres efter fem tillvänjningset enligt min första post.