handdator

Visa fullständig version : inte bygga, underhålla musklerna, hur göra?


kalle_banan
2005-02-07, 11:37
jag känner mig ganska nöjd med det mesta nu, jag vill inte bli nån hulk direkt, så nu undrar jag hur mycket jag ska köra för att bara underhålla min massa? så jag inte tappar ngt och inte ökar så fruktansvärt mycket (att jag ökar ngt är väll omöjligt att undvika kan jag förstå)
just nu brukar jag köra 5-10 reps, tre set och tre övningar/muskel.
men hur mycket mindre ska jag köra nu?

jwzrd
2005-02-07, 11:41
Sänk kraven på dig själv bara. Fortsätt träna regelbundet, men träna kanske inte lika hårt som tidigare. Träna på bara, samma schema, fortsätt sköta kosten. Se dig runt efter andra saker att lägga energi på. Vad man får ut av träningen i form av ökningar beror mycket mer på hur mycket man stoppar in i form av mental och fysisk energi, än antal set och rep.

Droog
2005-02-07, 11:44
För egen del skulle det vara förödande att inte ha något (utvecklande) mål med min träning.

Om jag bara skulle underhålla skulle jag dra ned frekvensen och försöka köra så hårt jag kunde vid dessa tillfällen.

RobbeliRobban
2005-02-07, 11:44
När du väl är på gymmet tycker jag att du skall passa på att träna ordentligt, satsa på att dra ner frekvensen istället för volymen på enskilda pass, och ägna dig åt "tidsparande" och effektiva övningar. Har du tex kört 4-5pass/vecka kan det kanske räcka med två.

Säg att du väljer att dra ner frekvensen till två pass/vecka, kan du tex köra två helkropppass eller splitta tex. bröst, axlar, tric, vader, i ett pass och lår, rygg, biceps i ett annat.

Karl_alfred
2005-02-07, 12:10
Du kan ju lixom köra exakt samma som du gör nu typ, kör du tyngre finns de väll risk att kroppen vill växa, ät heller inge mer mat. Sen kan du ju se på andra saker du vill förbättra, är din kondition så bra som den borde vara? är du i så bra form som du vill? osv...

Sheogorath
2005-02-07, 14:38
Det mest logiska steget är att inte göra styrkeökningar, dvs låt den progressiva överbelastning utebli.

Exempel: tar du 100 x 6 i bänken nu och inte vill få större bröstmuskler, se till att inte ta med än 100 x 6 i bänken nästa gång du tränar. Du har de muskler du behöver, och de kommer bara tillväxa om du tvingar dem. Tvinga dem inte till att växa och du kommer inte att växa.

Förenklat: försök inte hantera mer vikt än du gör nu utan se till att du behåller din styrka. Det tror jag att man kan göra genom att träna så lite som två dagar i veckan, om man gör ett sunt övningsval och sköter kosten hyfsat.

shifty
2005-02-07, 15:12
Träna lika hårt som vanligt men ät ungefär lika många kalorier som du gör av med på en dag? :)

Slartibartfast
2005-02-07, 15:23
att jag ökar ngt är väll omöjligt att undvika kan jag förstå *rolleyes*

Det är väldigt lätt att inte öka om man mot förmodan inte vill det.

kalle_banan
2005-02-07, 15:24
eftersom jag har väldigt lite att göra så tror jag att jag kommer fortsätta köra varannan dag, men köra färre set bara, ungefär lika många set som jag skulle köra om jag körde två pass i veckan.
två set/ muskel och två övningar, sounds bra eller?
men detta kommer iofs göra att jag kommer få en massa extra tid på dygnet, jag kanske borde tillägna dom läxor eller nått.. ?

:laugh: läxor? *screwy*

z_bumbi
2005-02-07, 15:29
Ett eller två pass per vecka.

Ät mindre mat.

Stora basövningar, kör inte till failure då det inte är någon mening att pressa kroppen om man inte måste. Varför dra på sig en skada bara för att underhålla?

Börjar man bli svagare eller mindre så öka träningen på något sätt, antingen att pressa kroppen mer de pass som är eller öka volymen på träningen.

Om man märker att man växer mycket och/eller blir starkare när man går ner till ett eller två pass så har man varit grymt övertränad tidigare och det går över efter ett tag.

Edit: Ersätt gärna några av passen som försvinner med någon annan träning, det mår kroppen bra av.

jakke
2005-02-07, 15:32
Hur kan man ens vilja gå till gymmet och inte ge sitt max(under rådande förutsättningar)

Big_Vik
2005-02-07, 15:36
Hur kan man ens vilja gå till gymmet och inte ge sitt max(under rådande förutsättningar)

Nej jag tycker också att man ska ta i till 100%, men det jobbiga är ju egentligen maten. Kanske testa att sluta äta var tredje timme, sluta äta optimalt ( :angel: ) sluta äta så mycket protein. Sen får man se eftersom hur mycket näringens ickevarande påverkar träningsvikterna ;) Förresten går det att bygga utan näringsriktig mat osv. Kolla X:ets (X-change) journal. Det är en kille som kämpar trots kasst utgångsläge :thumbup:

Tomten
2005-02-07, 15:45
*rolleyes*

Det är väldigt lätt att inte öka om man mot förmodan inte vill det.

Haha, precis. Fan vad fint det skulle vara om man ökade bara för man "kände" för att öka ;)

jakke
2005-02-07, 15:50
Nej jag tycker också att man ska ta i till 100%, men det jobbiga är ju egentligen maten. Kanske testa att sluta äta var tredje timme, sluta äta optimalt ( :angel: ) sluta äta så mycket protein. Sen får man se eftersom hur mycket näringens ickevarande påverkar träningsvikterna ;) Förresten går det att bygga utan näringsriktig mat osv. Kolla X:ets (X-change) journal. Det är en kille som kämpar trots kasst utgångsläge :thumbup:
Jag skulle inte ens bygga om jag inte sköter kosten någolunda.
Det är lite som att dividera med 0

Salle
2005-02-07, 16:24
Jag tror inte att du behöver oroa dig för att bli någon "Hulk" med den ambitionsnivå du har... :cool:

Sheogorath
2005-02-07, 17:18
Jag tror inte att du behöver oroa dig för att bli någon "Hulk" med den ambitionsnivå du har... :cool:

Det där är relativt. Min förra flickvän tyckte att jag var för stor. Min mamma och styvmamma tycker samma sak (och säkert pappa också, men han vågar inte säga något). Stora kroppsbyggare som du och jag har inte samma perspektiv på tillvaron :D.