handdator

Visa fullständig version : Behöver 3-500 kcal till per dag

zirak
2005-02-07, 09:32
Jag behöver hjälp att peta in ytterligare 3-500 kcal/dygn i mitt kostschema... Alla vikter är givetvis cirkavikter, jag försöker att landa på ca 4000 kcal/dygn.
Tyvär så funkar det inte med mjölk eller spannmålsprodukter då min reumatism triggar igång på det.

Mål 1 (06,00)
Fruktsallad på 5 frukter och ca 20 gr kokosflingor + 2 äggvitor

Mål 2 (09,00)
100 gr nötkött, 350 gr grönsaker, 2 äggulor, en näve valnötter och 1 frukt

Mål 3 (12,00)
250 gr kött, 300 gr potatis, 350 gr grönsaker och 1 frukt och lite nötter

Mål 4 (14,30)
2-3 nävar valnötter + 3 frukter

Mål 5 (17,30)
250 gr kött, 300 gr potatis, 350 gr grönsaker

Mål 6 (Efter träning 20,00)
3 st ägg och 2,5 dl appelsinjuice

Mål 7 (21,00)
2-3 nävar med russin och en banan

Mål 8 (22,00)
3 st ägg och 1-2 uppvärmda potatisar

Tolkia
2005-02-07, 09:43
Hmm ... det kändes som om "nötter" hade varit det självklara svaret, men sedan såg jag att det är möjligt att du tycker att du äter alldeles tillräckligt av den varan redan ...
Kanske någon typ av bönor/ärtor/linser (som "lagad" mat eller som snäcks, typ rostade kikärtor)? Det går ju också att variera kaloriinnehållet i "fruktmål" en del; avocado är t.ex. ganska näringstätt jämfört med äpplen. Tycker man att volymen blir för stor finns ju alltid olika sorters torkad frukt (aprikoser, plommon, fikon, äpplen osv.) och torkat kött (brukar dock vara rätt dyrt, tyvärr). Eller laga en jättesats köttbullar i långpanna och ta några ihop med mellanmålen.

Annars kanske det kan vara värt att kolla upp lite veganrecept, eftersom mjölkprodukter inte är något alternativ. (www. vegan.nu)

Scratch89
2005-02-07, 09:44
Testa att lägga in en gainer efter passet!
Eller iallafall lite vassle.
30 g vassle och 50 gram snabba kolisar i form av malto eller liknande ger ju (30+50)*4 = 320 kcal.
Det är mitt tips iaf! :eating:

z_bumbi
2005-02-07, 09:45
Mål 1
Ät hela ägg istället? Det är inte mycket protein i två äggvitor.

Mål 2
Ersätt äggulorna (Som nu ligger vid frukosten.) med något annat energirikt. Lite mer kött och sen energitätare grönsaker kanske?

Här skulle jag stoppa i något med mer kolhydrater, t ex maltodextrin eller druvsocker. 2,5 dl juice har inte så mycket kolhydrater. :)

Mål 7
Jag vill se lite protein även här, inte något jättekrav på mängden men en gnutta i alla fall.

Det bör väl bli lätt bli 300-500 kcal totalt om du justerar mängderna lite.

Att väga grönsakmängden mot potatis i vissa mål och se vad som ger mest energi är ju en annan väg att gå, du käkar ju ett kilo grönsaker plus ett halvt kilo frukt per dag och då har du antagligen marginal att plocka bort lite.

zirak
2005-02-07, 12:36
Mål 1
Ät hela ägg istället? Det är inte mycket protein i två äggvitor.

Mål 2
Ersätt äggulorna (Som nu ligger vid frukosten.) med något annat energirikt. Lite mer kött och sen energitätare grönsaker kanske?

Här skulle jag stoppa i något med mer kolhydrater, t ex maltodextrin eller druvsocker. 2,5 dl juice har inte så mycket kolhydrater. :)

Mål 7
Jag vill se lite protein även här, inte något jättekrav på mängden men en gnutta i alla fall.

Det bör väl bli lätt bli 300-500 kcal totalt om du justerar mängderna lite.

Att väga grönsakmängden mot potatis i vissa mål och se vad som ger mest energi är ju en annan väg att gå, du käkar ju ett kilo grönsaker plus ett halvt kilo frukt per dag och då har du antagligen marginal att plocka bort lite.

Har lite svårt med äggula direkt på morgonen, det är ju lite protein i kokosflingorna med?

(Mål 2) Tex kycklingsallad med majonäs?

(Mål 6) Druvsocker i juicen? Hur är honung efter träning?

(Mål 7) Kanske 2-3 nävar, typ 1/5 dels 200gr påse med jordnötter eller sojabönor?

skaparn
2005-02-07, 12:45
Har lite svårt med äggula direkt på morgonen, det är ju lite protein i kokosflingorna med?

Ja, lite. Dryga 8% enligt SLV. Dessutom äter du bara 20gram. Inte direkt någon mängd som gör det till en huvudsaklig proteinkälla.

(Mål 2) Tex kycklingsallad med majonäs?

Tror inte det var det z syftade på med "energitätare grönsaker". Men iofs, det är inte dålig mat.

(Mål 6) Druvsocker i juicen? Hur är honung efter träning?

Varför inte en gainer som några redan påpekat? Där kan du få dina extra 300kcal vid ett tillfälle då du mest behöver dem.

zirak
2005-02-07, 12:53
Ja, lite. Dryga 8% enligt SLV. Dessutom äter du bara 20gram. Inte direkt någon mängd som gör det till en huvudsaklig proteinkälla.
Så sant, varför är inte proteinrika saker gott när man är nyvaken?

Tror inte det var det z syftade på med "energitätare grönsaker". Men iofs, det är inte dålig mat.
Avokado är det ända jag kan komma på, men det blir godast med en sallad, och lätt att variera.

Varför inte en gainer som några redan påpekat? Där kan du få dina extra 300kcal vid ett tillfälle då du mest behöver dem.
Mjölkprodukt = reumatism = ont i leder = ingen träning *cry*

skaparn
2005-02-07, 17:30
Mjölkprodukt = reumatism = ont i leder = ingen träning *cry*

Gainer behöver väl inte innebära mjölkprodukt?
Sojaprotein + Maltodextrin + Vatten = Gainer

zirak
2005-02-08, 08:09
Gainer behöver väl inte innebära mjölkprodukt?
Sojaprotein + Maltodextrin + Vatten = Gainer
Ägg är väll snabbare protein än soja? Får försöka hitta på något sätt att trimma juicen.

Tolkia
2005-02-08, 10:14
Gillar du oliver? Det är en grönsak (jag skulle i och för sig säga att det är en frukt, men det fanns av någon anledning i "grönsakslistan") ... ;)