handdator

Visa fullständig version : Ont i ena underarmen...


Mikeman
2005-02-07, 01:56
Jag får ibland perioder av smärta under/efter mina bicepspass. Smärtan kan lokaliseras till utsidan av underarmen precis längs med benet som går där. Det gör som mest ont när man precis har kört ett set och ska släppa stången/hanteln. Det kommer en stickande smärta som kan lindras något genom att man släpper stången långsamt.
Jag hr läst och kollat runt och det KAN vara benhinneinflammation eller iaf begynnande sådan.

Är det någon mer som har detta problem och vad gör ni åt det?

Beast
2005-02-07, 02:05
Du kan börja med att inte hålla så hårt i stången. Om inte det hjälper ta då bort skivstångscurl och ersätt det med hantlar. Brukar göra susen. Efter ett par veckor testa på skivcurlen igen.

leopoldi
2005-02-07, 03:22
Jag har haft detta problem i över 1.5 år nu. Det kommer från o till, har provat det mest, käkat starka anti-inflammatioriska tabletter. Skippat curlstången, hållt lösare i stången. Vilat under en låååång tid. Mitt problem har fått mig till att nästan sluta träna biceps. Så mitt råd är att ta det lugnt nu o vila o skippa de övningar som gör ont (för mig bicepscurl med stång klart värst) så det inte blir som för mig.

Jag har oxå läst att det kan vara benhinneinflammation men inte fått det verifierat. Detta verkar vara den klart vanligaste skadad bland folk som styrketränar men ingen har ngt bra svar av vad jag kunnat finna om varför det uppstå?, vad det är? o hur man botar det?

Verkar som en del i alla fall har lyckats bli av med det o andra som jag inte lyckats bli av med det. Därför tror jag det är viktigt att lyssna på kroppen i ett tidigt läge o inte som jag bita ihop o köra ändå, det var riktigt dumt gjort av mig.

z_bumbi
2005-02-07, 07:52
Vila från träning som gör ont.
Stretcha underarmarna, även utåtrotation av handen vilket många missar.
Träna underarmarna, även i rotations in och ut av handen vilken jag aldrig har sett någon förutom mig själv köra.

Testa igen med en lätt vikt efter några månader och öka gradvis vikten på stången.

Mikeman
2005-02-07, 10:25
Det är ändå gött att höra att man inte är ensam om att ha detta problem.
Hela denna veckan har jag dock varit förskonad från känningar som tur är.

Leopoldi: Har du utvecklat permanent smärta pga att du ignorerade det och körde på ändå?
Har du varit hos läkare och fått armen undersökt?

Bumbi: Jag tränar underarmarna bra enligt mig själv. Kör 2 dödande övningar efter avslutat bicepspass. Underarmscurl på bänk med skivstång och omvänd bicepscurl med skivstång extremt strikt för ovansidan. Vad är rotations in och ut av handen?
Stretching lägger jag stor möda på efter alla pass så det är inga problem.

Tack för de schyssta svaren förresten! :)

Taurus
2005-02-07, 10:29
har också exakt det problemet i vänster underarm. Jag kan köra hammercurl utan problem som tur är!
Jag fick det nog när jag körde concentration curl, för då smärtar det som mest. Skivstångscurlen är nästan lika elaka.
Men jag kör inte de smärtsamma övningarna nu.

Sidekick
2005-02-07, 11:02
har också exakt det problemet i vänster underarm. Jag kan köra hammercurl utan problem som tur är!
Jag fick det nog när jag körde concentration curl, för då smärtar det som mest. Skivstångscurlen är nästan lika elaka.
Men jag kör inte de smärtsamma övningarna nu.

Helt otroligt att det finns så många med samma bekymmer...

Jag har samma i höger underarm....det är nog inte så allvarligt som er andra men ont som tusan gör det när man släpper stången efter ett set.
jag tror jag har pajjat något i armbågsregionen efter ett box-pass...... :cryout:

Slutsats: Man ska bara ägna sig åt hardcore träning..... :hbang:

Nu är det väl bara att köra övningar som inte gör ont så läker det nog snart....

J

Patriarch K
2005-02-07, 11:24
Jag hade det problemet det första året på gymmet. Det verkar vara sen jag började leka med grippers som smärtan släppte. Jag lät stången vara ett tag, jag lät biceps vara ett tag, körde lite högreps, tränade grippers hemma, började lite smått igen.

Det har i alla fall släppt nu vilket är skönt.

z_bumbi
2005-02-07, 12:54
Bumbi: Jag tränar underarmarna bra enligt mig själv. Kör 2 dödande övningar efter avslutat bicepspass. Underarmscurl på bänk med skivstång och omvänd bicepscurl med skivstång extremt strikt för ovansidan. Vad är rotations in och ut av handen?
Stretching lägger jag stor möda på efter alla pass så det är inga problem.

Har du kollat Jenses greppguide? Jämför dina övningar för underarmarna med det som ingår där (Jag räknar i det här sammanhanget grepp och underarmar som en enhet då svaghet i greppet gör att underarmarna får jobba hårdare.)

"Rotation" är när du håller underarmen rakt ut framför kroppen och vrider tummen utåt och inåt, armbågen ska vara vid sidan av kroppen hela tiden. Man bör utan större problem kunna vrida tummen mer än så att den pekar rakt ut åt sidan från kroppen för att ha full rörlighet.

För att både stretcha och träna den rörelsen håller man en kort stav i handen och vrider sakta utåt och sen lika sakta inåt, det är oftast stretchen man vill åt men efter ett tag märker man att man kan låta lite mer av staven sticka upp ur handen (Vilket gör det tyngre.).

Som en bonus, lite andra stretchar för underarmarna.
http://www.exrx.net/Lists/ExList/ForeArmWt.html

erk
2005-02-07, 13:12
Jag får ibland perioder av smärta under/efter mina bicepspass. Smärtan kan lokaliseras till utsidan av underarmen precis längs med benet som går där. Det gör som mest ont när man precis har kört ett set och ska släppa stången/hanteln. Det kommer en stickande smärta som kan lindras något genom att man släpper stången långsamt.
Jag hr läst och kollat runt och det KAN vara benhinneinflammation eller iaf begynnande sådan.

Är det någon mer som har detta problem och vad gör ni åt det?
Jag har precis samma smärta som du beskriver. Har vilat helt från bicepsträning under vintern, och har nu börjat köra med lätta vikter igen. Blivit bättre, men fortfarande inte helt bra.

Jag har talat med Arne Persson om det, och på hur jag beskrev det(visade honom även en bild av armen där det drabbade området var markerat)trodde han det var en muskel i underarmen som stramar. Den heter något med pronator, vilket skvallrar om vad den gör. Pronerar handen. Det är därför det gör ont i koncentrationscurlen, eftersom handleden kommer i ett väldigt utsträckt läge i denna.

Mitt råd är att skippa curls med rak stång, och köra på hantlar. Det gör inte ont på samma sätt för mig, skulle tro att det gäller för dig med. Jag fick även tips på övningar av Arne som gick ut på att rotera underarmen i olika dimensioner, i princip det z_bumbi pratar om.

Lycka till med problemet, och se till att ta det på allvar. Jag gjorde det inte till en början eftersom det bara smärtade lite ibland, men det blev värre och till slut fik jag stanna. Jag har inte kunnat träna armar vettigt på ett halvår nästan, och jag ångrar att jag inte tog tag i det tidigare.

Mikeman
2005-02-07, 19:36
z bumbi:Tack för tipsen! Detta skall testas...

Erk: Värdefull info du kommer med här. Har du kommit bort från problemet helt eller delvis?
Stående bicepscurl med skivstång är min favoritövning för biccarna, segt värre, men man är väl tvungen att göra lite omprioriteringar då en permanent skada i underarmen vore högst olyckligt. Vem fan vill inte kunna träna sina armar fullt ut!? *flex* Som du säger gör hantelcurlen inte lika ont då handlederna och underarmarna inte kommer i samma konstiga läge.

Tack för dessa tips och erfarenheter gubbar, det uppskattas! :thumbup:

Är det fler som har samma problem är han/hon välkommen att dela med sig av erfarenheterna i denna tråden.

Fatalist
2005-02-07, 23:16
z bumbi:Tack för tipsen! Detta skall testas...

Erk: Värdefull info du kommer med här. Har du kommit bort från problemet helt eller delvis?
Stående bicepscurl med skivstång är min favoritövning för biccarna, segt värre, men man är väl tvungen att göra lite omprioriteringar då en permanent skada i underarmen vore högst olyckligt. Vem fan vill inte kunna träna sina armar fullt ut!? *flex* Som du säger gör hantelcurlen inte lika ont då handlederna och underarmarna inte kommer i samma konstiga läge.

Tack för dessa tips och erfarenheter gubbar, det uppskattas! :thumbup:

Är det fler som har samma problem är han/hon välkommen att dela med sig av erfarenheterna i denna tråden.

Har inte så mycket att dela med mig av, förutom att jag har ett problem i stil med era, kan inte ens köra med ez-curlstången. Dock har jag börjar greppträna och stretcha lite duktigare.. Så jag återkommer med resultat :thumbup:

marc
2005-02-07, 23:40
Jag kände av en liknande smärta för någon månad sedan. Jag fick för mig att den uppkom när underarmarna fick jobba mot ett för fast motstånd, typ stång, då musklerna verkade krampa på något sätt. Lösningen blev helt enkelt att vila en vecka och sedan lägga ner stångträning för biceps.
När det var som värst fick jag ont bara av att lyfta upp hantlar innan exempelvis hantelpress, men som sagt, nu är det helt borta.
Stångcurlar kommer med andra ord få det svårt att få en plats i något av mina framtida träningsscheman.

leopoldi
2005-02-08, 01:58
Mikeman: Jag har inte fått armen(egentligen armarna) undersökt eftersom jag bor i ett u-land där läkarvården är undermålig. Jag är övertygad om att jag fått permanta skador för att jag bet ihop o körde vidare.

Z-Bumbi: Tack för tips på övning/övningar som skall hjälpa o detta är faktiskt den första tråden på mkt länge med nya synvinklar som jag fått på detta problmet.

Förstår dock inte hur många som kan få samma problem. Det måste vara ngt som de flesta gör fel. Om det är vad Z-Bumbi i co tror att det är, grepp o speciella underarms övningar eller rättare sagt brist på de övningarna så tycker jag att detta måste informeras om detta. Jag ångrar att inte har kört grepp o dessa underarms övningar i ett tidigare skede, vem vet man kanske hade undvikit detta h-lvete då.





Det är ändå gött att höra att man inte är ensam om att ha detta problem.
Hela denna veckan har jag dock varit förskonad från känningar som tur är.

Leopoldi: Har du utvecklat permanent smärta pga att du ignorerade det och körde på ändå?
Har du varit hos läkare och fått armen undersökt?

Bumbi: Jag tränar underarmarna bra enligt mig själv. Kör 2 dödande övningar efter avslutat bicepspass. Underarmscurl på bänk med skivstång och omvänd bicepscurl med skivstång extremt strikt för ovansidan. Vad är rotations in och ut av handen?
Stretching lägger jag stor möda på efter alla pass så det är inga problem.

Tack för de schyssta svaren förresten! :)

z_bumbi
2005-02-08, 07:42
Om det är vad Z-Bumbi i co tror att det är, grepp o speciella underarms övningar eller rättare sagt brist på de övningarna så tycker jag att detta måste informeras om detta. Jag ångrar att inte har kört grepp o dessa underarms övningar i ett tidigare skede, vem vet man kanske hade undvikit detta h-lvete då.

Du är inte ensam om att ångra den saken, det tog mig minst 3 år att hitta någon bra information om vad jag skulle göra åt min vänstra underarm. Jag har aldrig tränat underarmar/grepp separat tidigare då de "ingår" i den vanliga träningen, att bara stretcha hjälpte men inte fullt ut. Att få höra av en kiropraktor att jag inte ska vrida armen med viktbelastning hjälpte inte upp situationen heller. (Förövrigt samma kiropraktor som inte tyckte jag skulle köra marklyft...)
Sen fick jag någonstans tips om att testa övningen ovan och det funkar utmärk för just mitt problem, efter att ha läst Arnes kurskompendium så inser jag ännu mer att det var helt rätt för mig. :)

Jag håller alltså med om att informationen om denna typ av träningen är totalt usel ute på gymen och jag har bara sett en något så när vettig träningsartikel om ämnet i någon byggartidning. Synd att så många råkar illa ut bara för att det är coolare att skriva om bröst- och magträning..

(Bor inte Stuart McRoberts på Malta? Han har en del om greppträning i sina böcker, du kanske skulle kika på hans bok med Weight-Training Technique?)

erk
2005-02-08, 08:07
z bumbi:Tack för tipsen! Detta skall testas...

Erk: Värdefull info du kommer med här. Har du kommit bort från problemet helt eller delvis?
Stående bicepscurl med skivstång är min favoritövning för biccarna, segt värre, men man är väl tvungen att göra lite omprioriteringar då en permanent skada i underarmen vore högst olyckligt. Vem fan vill inte kunna träna sina armar fullt ut!? *flex* Som du säger gör hantelcurlen inte lika ont då handlederna och underarmarna inte kommer i samma konstiga läge.

Tack för dessa tips och erfarenheter gubbar, det uppskattas! :thumbup:

Är det fler som har samma problem är han/hon välkommen att dela med sig av erfarenheterna i denna tråden.
Jag värmer upp med rak stångcurl på väldigt lätta vikter nu för tiden, det gör inte ont. Det är först när vikterna börjar bli tunga det kan komma, men jag har inte vågat köra tung stångcurl. Hantlarna gör inte ont, gör det ont i hantelcurlsen är det när vikterna börjar bli "roliga".

Jag skulle nog ljuga om jag sa att jag sa att jag var fri från problemet helt och hållet, men det finns inte där varje armträningspass längre. Det beror givetvis till vis del på att jag bara kör relativt lätt armträning, och ingen stångcurl. Så kommer det vara ett tag framöver, men märker jag att det funkar med lite tyngre hantlar (har inte kunnat hålla mig borta från dem helt eftersom jag älskar armträning :) ) så går jag nog på dem. Vaksamt givetvis, vill inte ha tillbaka de thär.

Mikeman
2005-02-08, 09:32
Jag värmer upp med rak stångcurl på väldigt lätta vikter nu för tiden, det gör inte ont. Det är först när vikterna börjar bli tunga det kan komma, men jag har inte vågat köra tung stångcurl. Hantlarna gör inte ont, gör det ont i hantelcurlsen är det när vikterna börjar bli "roliga".

Jag skulle nog ljuga om jag sa att jag sa att jag var fri från problemet helt och hållet, men det finns inte där varje armträningspass längre. Det beror givetvis till vis del på att jag bara kör relativt lätt armträning, och ingen stångcurl. Så kommer det vara ett tag framöver, men märker jag att det funkar med lite tyngre hantlar (har inte kunnat hålla mig borta från dem helt eftersom jag älskar armträning :) ) så går jag nog på dem. Vaksamt givetvis, vill inte ha tillbaka de thär.

Det låter bra.
Vad lade du in för ersättningsövning istället för stående curl med stång?
Det är inte lätt att hitta ett bra substitut menar jag. En variant kanske är att lägga in fler set på hantelcurlen. (Kör bägge dessa 2 under ett pass+ sittande bakåtlutad hantelcurl). Jag har aldrig tyckt om att köra biccarna med cables,vet inte varför.

Jaja, idag ska jag iväg och köra bröst/biceps så vi får väl se hur det går. Kommer att köra med stången men ska lyssna som fan på kroppens signaler.

leopoldi
2005-02-08, 13:35
z-bumib: tyvärr vet jag ej vem Stuart McRoberts är, får väl sätta mig o googla lite så jag kan tyvärr inte svara på om han bor på Malta.

Kan för övrigt säga att det gymmet jag går på (worldclass malta) är det inte speciellt många som tar styrketräning på allvar ( för utom jag då *flex* )

Därför är det värdefullt med all info man kan få här om dylika orsaker, tro mig jag har letat på alla olika forum, nationella som internationella om detta problemet, at hålla lösare i stången eller strectcha har inte hjälpt mig heller. Z-bumbi tips låter väldigt logiskt för mig, skall testa o träna det o hoppas på det bästa

Mikeman
2005-02-08, 15:50
Tillbaka från gymmet nu...

Hade inga som helst känningar i underarmen under passet och ändå brötade vi på järnet. Enda skillnaden vi gjorde var att börja med hantelcurl för att sedan gå över till curl med stång. Brukar göra tvärt om annars.
Detta kändes bra och armarna var riktigt uppe i varv när vi gick på stången. Kände bra som fan.

Efter passet körde jag lite av stretchövningarna för underarmarna som z bumbi länkade till. Jag brukar tyvärr slarva lite med stretchingen för underarmarna annars. Återstår att se om detta ger resultat.

Apropå ingenting tog jag nytt pb i bänk idag: 107.5kg LÄTT!
110:an sitter nästa pass. *flex*

erk
2005-02-08, 16:15
Tillbaka från gymmet nu...

Hade inga som helst känningar i underarmen under passet och ändå brötade vi på järnet. Enda skillnaden vi gjorde var att börja med hantelcurl för att sedan gå över till curl med stång. Brukar göra tvärt om annars.
Detta kändes bra och armarna var riktigt uppe i varv när vi gick på stången. Kände bra som fan.

Efter passet körde jag lite av stretchövningarna för underarmarna som z bumbi länkade till. Jag brukar tyvärr slarva lite med stretchingen för underarmarna annars. Återstår att se om detta ger resultat.

Apropå ingenting tog jag nytt pb i bänk idag: 107.5kg LÄTT!
110:an sitter nästa pass. *flex*
Angående ersättningsövningar får stången har jag inga, jag kör enbart på hantel. Men _mycket_ hantel. Och kör slut på dem totalt, hantlar ger mig en enorm pump i biceps. Jag tycker hantlar känns väldigt bra. Fast senast jag körde armar var jag så sugen på stång att jag testade att lyfta lite med en z-stång. Kändes ok, men jag gillar inte riktigt z-stång. Känns inte lika bra i biceps tycker jag.

Angående att det kändes bättre när du gick på stången efter hantlarna beror detta antagligen på att du då värmt upp armarna ordentligt. När smärtan var ny för mig och inte så påtaglig gjorde jag så att jag värmde upp ordentligt innan varje pass. På så sätt blev det bättre.

Grymt bänkpass förresten :bow:

Spyder
2005-02-08, 16:24
Nämen va roligt med denna tråd,
kan upplysa om att jag har samma problem i högerarmen..
Kör med EZ-stång och släpper ner den sakta bara
så ska de gå och uthärda smärtan som försvinner rätt fort..
Har vart så här hela tiden så jag gör inge åt de
utan kör bara på :thumbup:

Mikeman
2005-02-08, 16:37
Angående ersättningsövningar får stången har jag inga, jag kör enbart på hantel. Men _mycket_ hantel. Och kör slut på dem totalt, hantlar ger mig en enorm pump i biceps. Jag tycker hantlar känns väldigt bra. Fast senast jag körde armar var jag så sugen på stång att jag testade att lyfta lite med en z-stång. Kändes ok, men jag gillar inte riktigt z-stång. Känns inte lika bra i biceps tycker jag.

Angående att det kändes bättre när du gick på stången efter hantlarna beror detta antagligen på att du då värmt upp armarna ordentligt. När smärtan var ny för mig och inte så påtaglig gjorde jag så att jag värmde upp ordentligt innan varje pass. På så sätt blev det bättre.

Grymt bänkpass förresten :bow:

Får hålla med om att hantlarna ger en grym pump. Man får en väldigt skön känsla med dom, speciellt om man kör alternerat.
Min filosofi har alltid varit att attackera musklerna från olika vinklar och jag tror att muskeln vänjer sig alltför lätt om man kör för mycket på samma övningar. Vilka fler övningar kör du för biceps?
Testade förresten också z-stången ett set idag. Kändes enbart "konstigt".Man får inget riktigt tryck i övre läget tycker jag.

Well well, så länge jag inte känner någon smärta kommer jag att köra på med stången och den daagen det blir jobbigt får man väl hitta något substitut.

Mikeman
2005-02-08, 16:40
Nämen va roligt med denna tråd,
kan upplysa om att jag har samma problem i högerarmen..
Kör med EZ-stång och släpper ner den sakta bara
så ska de gå och uthärda smärtan som försvinner rätt fort..
Har vart så här hela tiden så jag gör inge åt de
utan kör bara på :thumbup:

Jag har också ignorerat smärtan ganska länge men om du kollar längre upp i tråden skriver en kille om att han sket i det med och han fick i princip lägg ner armträningen. Inget att leka med.
Känner jag smärtan igen kommer jag att acceptera att något är fel och försöka gå runt problemet INNAN man hamnar där.

erk
2005-02-09, 15:44
Nämen va roligt med denna tråd,
kan upplysa om att jag har samma problem i högerarmen..
Kör med EZ-stång och släpper ner den sakta bara
så ska de gå och uthärda smärtan som försvinner rätt fort..
Har vart så här hela tiden så jag gör inge åt de
utan kör bara på :thumbup:
Härligt när folk läser trådarna de svarar på! Som du gör har nog INGEN gjort före dig, och jag tror inte någon före dig har fått ångra det heller.