handdator

Visa fullständig version : Svårt att få bort underhudsfett


TPS
2005-02-06, 21:52
Hej!

Har tränat hockey i stort sett hela mitt liv, 13 år. Ändå har jag onödigt med underhudsfett på magen, och enbart på magen. Jag äter rätt, inge godis/läsk osv. Men endå har jag kvar denna underhudsfett på magen.

Min fråga är: Hur får jag bort underhudsfett? Kom med förslag!


Tack på förhand...

King Grub
2005-02-06, 21:55
Försvinner inte fettet äter du mer än du behöver. Det går att äta sig tjock på bra mat också.

TPS
2005-02-06, 22:16
Så jag skall dra ner på ätandet utav kolydrater? Detta känns som det är ganska svårt för mig å dra ner på kolydraterna då jag i nuet tränat 14 ggr i veckan. :confused:

King Grub
2005-02-06, 22:22
Det finns inget sätt att förlora kroppsfett annat än att ligga på energiunderskott, och det låter ju inte som du kan öka träningsmängden. ;) Det behöver inte vara bara kolhydrater, men energimängden du äter måste vara mindre än energin du gör av med, för att du skall kunna gå ner i vikt, oavsett var fettet sitter på kroppen. Ett kilo kroppsfett består av cirka 7500 kcal, och du kan inte bestämma själv var fettet kommer att försvinna; du kommer att tappa fett från hela kroppen. Prioriterar du muskelbygge och prestation kanske du skall koncentrera dig på det i stället, men för fettförlust måste du ligga på energiunderskott. Bra siffror att utgå från är 2 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn, 1 gram fett per kilo kroppsvikt och dygn, och sedan kolhydrat tills önskat energiintag är nått, och det energiintaget måste vara lägre än din energiförbrukning om du vill förlora fettvikt. Det är inte heller 100% förenligt med träning 14 ggr i veckan och maximal prestation, utan du får själv välja vad du prioriterar.

TPS
2005-02-06, 22:32
Det finns inget sätt att förlora kroppsfett annat än att ligga på energiunderskott, och det låter ju inte som du kan öka träningsmängden. ;) Det behöver inte vara bara kolhydrater, men energimängden du äter måste vara mindre än energin du gör av med, för att du skall kunna gå ner i vikt, oavsett var fettet sitter på kroppen. Ett kilo kroppsfett består av cirka 7500 kcal, och du kan inte bestämma själv var fettet kommer att försvinna; du kommer att tappa fett från hela kroppen. Prioriterar du muskelbygge och prestation kanske du skall koncentrera dig på det i stället, men för fettförlust måste du ligga på energiunderskott. Bra siffror att utgå från är 2 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn, 1 gram fett per kilo kroppsvikt och dygn, och sedan kolhydrat tills önskat energiintag är nått, och det energiintaget måste vara lägre än din energiförbrukning om du vill förlora fettvikt. Det är inte heller 100% förenligt med träning 14 ggr i veckan och maximal prestation, utan du får själv välja vad du prioriterar.

Så du menar att jag måste gå ner i min mängd mat jag äter varje dag?

x_emir_x
2005-02-06, 22:45
Hej!

Äter du 3000kcal, sänk till 2500-2700kcal. Så enkelt är det.

Mvh - Emir

King Grub
2005-02-07, 06:57
Går du inte ned i vikt med det matintag du håller i dag så äter du för mycket för att gå ned i vikt. Konstigt? ;)

Scratch89
2005-02-07, 10:22
Grub, du klagade på att jag åt för lite. Ändå går jag inte ner ;)
Iofs så åt jag ju "riktig" mat hemma, så jag kom upp till ungefär 2500kcal/dag, men ändå :sleep:

TPS
2005-02-07, 21:04
Går du inte ned i vikt med det matintag du håller i dag så äter du för mycket för att gå ned i vikt. Konstigt? ;)


Jag tror faktiskt inte att det är så. Jag har ett flertal ggr. provat att äta mycket mindre, men endå inte gott ner i vikt. Kan det vara så att jag har någon dålig ämnesomsättning i kroppen eller liknade?

Prommenader innan frukost och liknade, är det något att prova eller är det bort slängd sömn?

King Grub
2005-02-07, 21:24
Även om du har en dålig förbränning så går du ner i vikt på energiunderskott. Det är grundregeln som måste uppfyllas för att fettförlust skall kunna ske.

All aktivitet förbrukar energi och kan bidra till att du hamnar på energiunderskott. Med 14 pass i veckan lär du inte kunna lägga till alltför många pass utan att börja tumma rejält på återhämtningen.

TPS
2005-02-07, 21:29
Men när jag tränar så mkt som jag gör, vad är då ditt tips till mig för att gå ner i vikt? :confused:

King Grub
2005-02-07, 21:40
Men när jag tränar så mkt som jag gör, vad är då ditt tips till mig för att gå ner i vikt? :confused:

Räkna ut hur mycket energi du äter och hur mycket du gör av med till att börja med.

TPS
2005-02-08, 22:58
Räkna ut hur mycket energi du äter och hur mycket du gör av med till att börja med.

Något tips på hur man kan räkna ut det? Te.x. program eller liknade?

King Grub
2005-02-09, 06:53
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37227&highlight=benedict