handdator

Visa fullständig version : Bjorne ska deffa - bekräftelser och åsikter


Bjorne
2005-02-06, 20:47
Tjo

Bulkat sedan dagen jag börja träna, eller bulka är lite fel ord, jag har snarare käkat vad jag känt för, bara sett till att äta mycket av det. Såhär har jag tänkt fortsätta, men hade först tänkt bränna bort lite isolering, så jag kan "bulka" under längre tid utan att behöva avbryta för att kaggen blir allt för stor.

Fysiska aktiviteterna ser ut såhär:
Måndag - Styrketräning
Tisdag - Styrketräning
Onsdag - 40min spinning
Torsdag - Styrketräning
Fredag - Vila
Lördag - Styrketräning
Söndag - 40 min spinning

Ur förbränning synpunkt, men samtidigt muskelbevarande, kan man skippa gainer efter spinningpass?
Bör jag köra få eller många repetitioner när jag styrketräningar (ur bevarande synpunkt).

I övrigt så rör jag mig väldigt lite, på vardagar är det mest dels stillasittande, både på fritiden och i skolan.

Kosten:
07:00 7dl mjölk, 60gram grovbröd (kalkon som pålägg). (Totalt: 35g protein, 60g kolhydrat, 3g fett)
10:00 Någon form av mellanmål
12:00 Stort frågetecken här, börjar på ny skola, vet inte vart maten serveras.
16:00 1 liter fil, samt lite havre. (Totalt: 37g protein, 80g kolhydrat, 1g fett)
18:00 300g nötfärs, 40g pasta. (Totalt: ~35g protein, 20g kolhydrat, 11g fett)
20:00150g nötfärs, ett par dl fil. (Totalt: 40g protein, 10g kolhydrat, 10g fett)
21:30 5dl fil. (Totalt: 17.5g protein, 25g kolhydrat, 0.5g fett)

(Intar även vitamin/mineral tillskott)

Jag har då inte räknat in gainer efter styrketräningspassen.

Tänkte såhär när jag la upp kosten; Fil har lågt GI-värde(15), samt lätt och gott att få ner. Dock är en liten insulintopp kanske bra på morgonen, därför mjölk (som har högre GI-värde) istället för fil då. Vet inte hur många kcal det blir totalt. Invändningar?

King Grub
2005-02-06, 20:53
Fil ger i princip lika stor insulinutsöndring som mjölk.

Ur förbränning synpunkt, men samtidigt muskelbevarande, kan man skippa gainer efter spinningpass?

Du försämrar både förbränning och muskelbevarande om du INTE intar kolhydrat efter konditionsträning.

Bör jag köra få eller många repetitioner när jag styrketräningar (ur bevarande synpunkt).



Lika som under uppbyggnadsperiod.

Bjorne
2005-02-06, 20:57
Fil ger i princip lika stor insulinutsöndring som mjölk.Trodde att man kunde se ett visst mönster vid lågt GI, lågt II. Men där hade jag visst fel.

King Grub
2005-02-06, 20:58
Trodde att man kunde se ett visst mönster vid lågt GI, lågt II. Men där hade jag visst fel.

Det är proteinet som ger insulinutsöndringen i mjölk, fil och yoghurt, inte kolhydraterna. Vassle (20% av proteinet i mjölk) ger lika stor insulinutsöndring som samma energimängd från druvsocker, och kasein (resten av proteinet - 80%) ligger bara cirka 30-35% lägre.

Bjorne
2005-02-06, 21:03
Det är proteinet som ger insulinutsöndringen i mjölk, fil och yoghurt, inte kolhydraterna.Tänker inte alltid så långt.

Då kanske det inte är så bra, att blanda in så mycket (fil)mjölk i sin kost? Väldigt svårt att hitta något som jag får ner så lätt, samt gillar. Finns det något som innehåller lika långsamma kolhydrater, mängden protein och låg fetthalt, men har lågt II-värde?

EDIT:
Känns det som ett lagom dagligt intag i övrigt då?
200g kolhydrat
170g protein
25g fett
+ två måltider 10:00-13:00 (hur de nu kommer se ut).

supremo
2005-02-06, 21:10
Du försämrar både förbränning och muskelbevarande om du intar kolhydrat efter konditionsträning.

Hmm, nu blev jag förvånad. Jag trodde det var lika nödvändigt med snabba kolhydrater efter ett konditionspass som efter ett styrketräningspass. Men jag kanske måste lära om?

King Grub
2005-02-06, 21:23
Hmm, nu blev jag förvånad. Jag trodde det var lika nödvändigt med snabba kolhydrater efter ett konditionspass som efter ett styrketräningspass. Men jag kanske måste lära om?

Om du inte intar skall det stå! :D Ändrar det nu!!!

supremo
2005-02-06, 21:56
Om du inte intar skall det stå! :D Ändrar det nu!!!

Misstänkte nästan att det saknades ett ord! Blev nästan lite orolig där ett tag dock ;)