handdator

Visa fullständig version : Rak rygg i good mornings och marklyft


Depzon
2005-02-06, 15:09
Det känns som att jag får offra otroligt mycket vikt för att kunna bibehålla rak rygg i dessa övningar.

I good mornings så måste jag böja mycket på benen för att hålla rak rygg; är det okej att böja mycket på benen i den övningen? Om inte annat, så för att bli stark nog att gradvis kunna sluta med att böja benen. För att kunna hålla rak rygg utan att böja så mycket på benen, så krävs det att jag kör helt utan vikt, typ!

Och angående marklyft så får jag köra på rätt så pinsamma vikter för att kunna hålla rak rygg.

Är det kanske bäst att köra uteslutande på hypersträck (som det inte är några problem med rak rygg i) för korsryggen, så den blir stark nog att effektivt kunna hantera good mornings och marklyft?

z_bumbi
2005-02-06, 15:22
Varför inte köra rakbensmarklyft på de vikter som du klarar av? Annars är det svårt att bli starkare i den övningen.

Goodmornings har jag alldeles för liten erfarenhet av för att uttala mig om.

Hypersträck/ryggresningar är bra att köra som komplement till de andra övningarna men inte som en ren ersättning.

Depzon
2005-02-06, 15:28
Hur går rakbensmarklyft till?

Jag är ute efter det alternativ som bäst ökar styrkan för korsryggen så att jag kan köra basövningarna tillfredsställande.

z_bumbi
2005-02-06, 15:46
Ber om ursäkt!
Jag menade menade marklyft när jag skrev inlägget dvs du bör fortsätta med marklyftet men på vikter som du klarar av.

Depzon
2005-02-06, 16:09
Okej :) Blir att harva med 50-60 kilo i marklyft då. Men det känns ju i alla fall.

Griip
2005-02-06, 16:33
Vad menar du med rak rygg? Menar du så mycket du kan svanka som "max"?

Depzon
2005-02-06, 18:13
Griip: Typ helt rak rygg...inget kutryggande, men inte heller nödvändigtvis någon svank.

JAM
2005-02-06, 19:16
Okej :) Blir att harva med 50-60 kilo i marklyft då. Men det känns ju i alla fall.
Ja, gör det. Jag tror dock att det kan vara en teknikfråga/vanesak i ditt fall. De (killar) jag känner hade inga problem att köra på 60 kg första gångerna de provade marklyft. Så kör på du så ska du se att du snart kommer att kunna lägga på någon skiva till på stången. Du kan ju också fråga någon erfaren person på ditt gym om din teknik ser bra ut.

jwzrd
2005-02-06, 19:33
Det låter som att du har korta hamstring. Dags att stretcha genom benen ordentligt efter varje pass.

Depzon
2005-02-07, 22:41
Det låter som att du har korta hamstring. Dags att stretcha genom benen ordentligt efter varje pass.

Ja, det kan mycket väl stämma!
Idag provade jag en övning för hamstrings som går ut på att man böjer sig fram med skivstången ner mot fötterna. Den fattade jag inte riktigt tekniken till, men om man kommer igång med den övningen kanske det hjälper det andra också