handdator

Visa fullständig version : Bok


Brenner
2005-02-06, 10:24
Vad läser ni för böcker just nu? och vilken bok kan ni rekomendera?
Personligen så läser Fight Club (engelska) skriven av CHUCK PALAHNIUK en riktigt het författare och en riktigt bra bok. Sen kan jag också rekomendera en bok vid namn Chemical Pink skriven av Katie Arnoldi, en bok som tar dig på en resa hos en kvnnligbodybulders liv. (engelska)

Zozza
2005-02-06, 10:47
Jag köpte boken Tintin i den nya världen igår på loppmarknad=)

Kommer inte ihåg vem som skrivit boken, men det var Hergé´s kompis iaf stog det på baksidan

EDIT: Frederic Tuten :thumbup:

Jay-Z
2005-02-06, 10:49
Det innersta rummet av Elizabeth George.

Runda Grodan
2005-02-06, 10:51
Mitt boktips är "Dumskallarnas Sammansvärjning" av John Kennedy Toole. Har läst den två gånger och det är den absolut roligaste boken jag läst.

mini
2005-02-06, 10:54
Som vanligt har jag några olika böcker på gång samtidigt.
Lika sant som jag är verklig av Hanne Örstavik och Mellan sommarens längtan och vinterns köld av Leif GW Persson. Dessutom studielitteratur, vilket saktar ner min skönlitterära läsning.
Överst i högen av böcker som väntar på att läsas ligger Vingklippt ängel av Berny Pålsson och Hundra år av ensamhet av Gabriel Garcia Márquez. Chemical pink kommer att införskaffas!

supremo
2005-02-06, 12:10
Just nu läser jag John Keegan - Det första världskriget. Rekommenderas varmt.

z_bumbi
2005-02-06, 12:13
Allt jag har med Bill och Ben. *flex*

Grisen
2005-02-06, 12:14
Jag läser Statusstress av Alain de Botton.

"Alain de Botton, författare till bland annat Filosofins tröst och Konsten att resa, beskriver i sin nya bok människans oro över sin rangordning i tillvaron: Är vi på väg uppåt eller neråt, är vi vinnare eller förlorare? En oro som han kallar statusstress. Möjligheterna att lyckas är idag större än någonsin och vi jämför oss ständigt med vår omgivning, och blir bedömda av densamma, när det gäller yrkesframgångar, sexuella framgångar, materiella framgångar ...
de Botton liknar vårt ego vid en läckande ballong som alltid behöver bekräftelse för att förbli uppblåst, samtidigt som minsta motgång eller bakslag, oftast andras framgångar, är det nålstick som får luften att gå ur.
Finns det då något vi kan göra för att undvika statusstressen? de Botton skriver: "Tänk på döden. Det är det bästa sättet att sluta oroa sig så mycket över vad andra tänker om dig." Med sedvanlig humor och träffsäkerhet sätter Alain de Botton fingret på en av den moderna människans ömtåliga punkter.

Alain de Botton är känd från succéböcker som Filosofins tröst och Om konsten att resa eller tv-programmet Vägen till lycka. Hans underfundiga humor och breda bildning kommer väl till pass i hans välgörande böcker."

Från: http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=9146204083

Bigbulka
2005-02-06, 12:18
Gladiatorns Kamp.Självbiografi av förre diskuskastaren Och kraftprofilen Ricky Bruch.Väldigt underhållande läsning.

Jaak
2005-02-06, 12:33
Just nu läses The White Spider!! Annars kan jag rekomendera Into Thin Air av John Krakauer(Om bestigning av Mount Everest)..

King Grub
2005-02-06, 13:02
The Limits of Enchantment av en av mina absoluta favoritförfattare: Graham Joyce.

AnimalGen
2005-02-06, 13:35
Just nu läser jag Änglar och demoner av Dan Brown.

reinholdsson
2005-02-06, 13:52
Just nu läser jag John Keegan - Det första världskriget. Rekommenderas varmt.

Läste den för några månader sen, och jag håller med, den är intressant!

Scratch
2005-02-06, 13:56
Gregorius av Bengt Ohlsson. Rekomderas starkt!

Allan
2005-02-06, 15:18
Encyclopedia of Battles in North America av Edward Purcell
Dans till svart pipa av Mezz Mezzrow
Sveriges Likas Lag av Michael Lundh

allan

Yankeee
2005-02-06, 15:27
The Theory of Poker, och Hold Em For Advanced Players. Båda av Sklasky, har läst dem i 2 månader nu ;)

Bolio
2005-02-06, 15:35
Jag, som mini, läser ett par böcker samtidigt...

Milles Plateaux - Gilles Deleuze/Felix Guattari
Kritik der reinen Vernuft - Kant
Arbetets alienation - Karl Marx & Freidrich Engels

Jag läser Kant-boken ytterst sporadiskt och inte alls sammanhängande, den är väldigt "tung". Det känns hela tiden som att Kant börjar med att hävda något axiom och producerar därefter en jävligt rimlig och vettig förklaring i efterhand. Han skapar ett hållbart och "foolproof" filosofiskt system med vars hjälp han förklarar sina olika idéer. Kant hade helt säkert bra saker att säga, inte minst om Upplevelsen, sinnesförnimmelserna och "det sunda förnuftet". Han är reaktiv, men ändå väldigt intressant. Jag känner att jag kanske borde ha läst mer Kant och Hegel. Jag börjar smått inse att jag kanske inte riktigt kan min Kant så bra som jag trodde. Jag har läst Kant, väldigt mycket till och med. Kanske mer än vad som behövs. Men jag har mest läst kring Kant och inte så mycket av Kant. Så nu läser jag Kritiken av det sunda förnuftet för andra gången...

Arbetets alienation läste jag faktiskt ut för någon dag sen, jag var ute efter ett visst koncept och en viss logik hos Marx som jag tyckte att jag hade funnit i just det lilla häftet eller vad man nu ska kalla det.

Millex Plateaux började jag läsa nu i symbios med Kant. Relationen Deleuze-Kant verkar faktiskt ganska lovande. Jag har läst Deleuze bok om Kant och det står väldigt mycket anti-Kantskt i Deleuze Nietzsche-bok, men det här kanske kan funka lite annorlunda...

Grisen
2005-02-06, 15:42
Jag, som mini, läser ett par böcker samtidigt...

Milles Plateaux - Gilles Deleuze/Felix Guattari
Kritik der reinen Vernuft - Kant
Arbetets alienation - Karl Marx & Freidrich Engels

Jag läser Kant-boken ytterst sporadiskt och inte alls sammanhängande, den är väldigt "tung". Det känns hela tiden som att Kant börjar med att hävda något axiom och producerar därefter en jävligt rimlig och vettig förklaring i efterhand. Han skapar ett hållbart och "foolproof" filosofiskt system med vars hjälp han förklarar sina olika idéer. Kant hade helt säkert bra saker att säga, inte minst om Upplevelsen, sinnesförnimmelserna och "det sunda förnuftet". Han är reaktiv, men ändå väldigt intressant. Jag känner att jag kanske borde ha läst mer Kant och Hegel. Jag börjar smått inse att jag kanske inte riktigt kan min Kant så bra som jag trodde. Jag har läst Kant, väldigt mycket till och med. Kanske mer än vad som behövs. Men jag har mest läst kring Kant och inte så mycket av Kant. Så nu läser jag Kritiken av det sunda förnuftet för andra gången...

Arbetets alienation läste jag faktiskt ut för någon dag sen, jag var ute efter ett visst koncept och en viss logik hos Marx som jag tyckte att jag hade funnit i just det lilla häftet eller vad man nu ska kalla det.

Millex Plateaux började jag läsa nu i symbios med Kant. Relationen Deleuze-Kant verkar faktiskt ganska lovande. Jag har läst Deleuze bok om Kant och det står väldigt mycket anti-Kantskt i Deleuze Nietzsche-bok, men det här kanske kan funka lite annorlunda...

Håller med om att Kant är tungläst, läser du på tyska?

Bolio
2005-02-06, 15:45
Nja, både tyska och svenska. Jag suger på tyska men jag läser helst vissa grejer på tyska. Kant gör det onödigt komplicerat tycker jag om jag ska vara ärlig. Nietzsche t.ex. skriver om MYCKET svårare grejer, men på ett mycket enklare språk. Man skriver ju liksom för att folk ska förstå, och Kant borde ta i beräkning att språket förändras, det är inte särskilt smart att använda sig av för hans tid gällande uttryck som han ibland gör. Men på det stora hela kan jag egentligen bara tänka mig dagens Kantianer som typ Noam Chomsky och liknande faktiskt...

Vad läser du? På tyska?

JoelR
2005-02-06, 15:47
Just nu läser jag Don Quijote av Miguel de Cervantes.

Grisen
2005-02-06, 15:49
Nja, både tyska och svenska. Jag suger på tyska men jag läser helst vissa grejer på tyska. Kant gör det onödigt komplicerat tycker jag om jag ska vara ärlig. Nietzsche t.ex. skriver om MYCKET svårare grejer, men på ett mycket enklare språk. Man skriver ju liksom för att folk ska förstå, och Kant borde ta i beräkning att språket förändras, det är inte särskilt smart att använda sig av för hans tid gällande uttryck som han ibland gör. Men på det stora hela kan jag egentligen bara tänka mig dagens Kantianer som typ Noam Chomsky och liknande faktiskt...

Vad läser du? På tyska?

Har läst väldigt lite av Kant, kan inte tyska så engelska och svenska.

Bolio
2005-02-06, 15:51
Har läst väldigt lite av Kant, kan inte tyska så engelska och svenska.

Ok. Jag tycker verkligen inte man ska läsa tysk eller fransk litteratur översatt till engelska. Det tar ju bort själva känslan. Svenska kan däremot funka hur bra som helst!

Vad gillar du för filosofer då?

Grisen
2005-02-06, 16:07
J. S. Mill, Voltaire ("La terre est couverte de gens qui ne méritent pas qu´on leur parle"), Schopenhauer.

Torbjörn Tennsjö, Alain De Botton.

Har inte läst din favorit Nietzsche.

Bolio
2005-02-06, 16:40
J. S. Mill, Voltaire ("La terre est couverte de gens qui ne méritent pas qu´on leur parle"), Schopenhauer.

Torbjörn Tennsjö, Alain De Botton.

Har inte läst din favorit Nietzsche.

Voltaire =( Shopenhauer? =)

Grisen
2005-02-06, 16:45
Voltaire =( Shopenhauer? =)

Hehe, jag har inte läst någonting av Voltaire men jag gillar det jag skrev =)

Tyvärr har jag inte läst någonting av Schopenhauer heller, men däremot en del om honom, det ska bli ändring på det. Men kanske ska läsa något av Nietzsche först?

bubbe
2005-02-06, 17:07
stängslet , Magnus Mill (mörk humör i regnigt skottland).

John long silver av björn larsson, en sanninsenlig självbiografi från självaste kapten...

Lepras
2005-02-06, 17:08
lasermannen av Gellert Tamas

"Årets mest spännande bok alla kategorier! Han kallades Lasermannen, en skugglik varelse som hann skjuta sammanlagt elva invandrare innan han greps. En imponerande dokumentär berättelse om polisens jakt, offrens historier och en intervju med Laserman själv, John Ausonius."

skitbra,, är inte färdig än men gillar den skarpt :thumbup:

Kebab-Arne
2005-02-06, 17:19
Det enda jag läser är historieböcker och Michael Connely, gillar man deckare så gillar man hans böcker, det är jag tämlingen säker på. Har dock inte läst alla, finns många på eng. som inte är översatta.

Nästa bok jag ska läsa blir Wolfgang Flur - I was a Robot. Ska bara beställa den först. :D (att det inte går att göra tyska u:n med detta tangetbord *grr27* )

Allan
2005-02-06, 17:20
John long silver av björn larsson, en sanninsenlig självbiografi från självaste kapten...

Den är riktigt bra och rolig!

allan

bubbe
2005-02-06, 17:27
Den är riktigt bra och rolig!

allan

Jo jag tycker flera av hans böcker är bra, brukar liksom fastna för en författare när man har tyckt en viss bok är bra. har läst massor av tex arto paasilina

Garnax
2005-02-06, 17:30
Just nu:

Fjodor Dostojevskijs Brott och straff

JAM
2005-02-06, 18:03
Läser just nu Modern operating systems av Andrew Tannenbaum. Första boken jag läser av honom och jag gillar hans sätt att skriva.

Om en vecka tänkte jag börja med Real 802.11 security: Wi-Fi protected access and 802.11i av Jon Edney och William Arbaugh.

Trance
2005-02-06, 18:12
Läste da vinci-koden på en dag. Den var väl hyfsad.

Annars läser jag väl roliga saker som, Artificial Intelligence - a modern approach.

Baha
2005-02-06, 20:13
swan song av robert mccammon

nån som tipsade om den här tror jag, den e rätt bra tycker jag

JJ
2005-02-06, 20:28
Blå horisont av Wilbur Smith. Verkar mycket lovande som de flesta av hans böcker.

King Grub
2005-02-06, 20:30
swan song av robert mccammon

nån som tipsade om den här tror jag, den e rätt bra tycker jag

Suverän! Allt (nästan) McCammon skrivit är toppentoppen!

Bolio
2005-02-06, 20:42
Hehe, jag har inte läst någonting av Voltaire men jag gillar det jag skrev =)

Tyvärr har jag inte läst någonting av Schopenhauer heller, men däremot en del om honom, det ska bli ändring på det. Men kanske ska läsa något av Nietzsche först?

Njae, du kan väl börja med Schopenhauer.. Schopenhauer är inte så intressant i sig tycker jag. Han blir ju först intressant när man studerar Nietzsche =)