handdator

Visa fullständig version : Lugnt att skippa riset o.s.v.?


Depzon
2005-02-06, 04:31
Jag undrar om det är acceptabelt att varken ha ris, pasta eller potatis i kosten? Jag tycker det är bekvämt att inte behöva tillaga maten. De "matiga" saker har ätit på sistone är tonfisk och kalkonskivor, tillsammans med saker som hårdbröd, mjölkprodukter, ärter etc. Allt med väldigt lite fett men med mycket protein.

Min tanke med mitt ätande är ungefär "jag vill hålla kalorierna nere, men se till att det är så pass proteinrika saker att musklerna underhålls".

Jag är nybörjare på kosthållningsfronten, och jag vet inte om jag har dragit korrekta slutsatser av det jag läst mig till.

Visst, det är ju egentligen inget enormt projekt att laga mat, men om det inte behövs, så ser jag ingen anledning att göra det. Är det tillrådligt att göra som jag gör?

King Grub
2005-02-06, 06:55
När du tillfredsställt ditt individuella proteinbehov (och det är inte större än 2 gram per kilo kroppsvikt och dygn) är det energiintaget som påverkar proteinsyntesen, inte mer protein. Att äta enorma mängder protein innebär bara att det oxiderar till glukos och belastar kroppen. Kolhydrat är dessutom proteinbesparande och är det som ger energi till träning, och kan du inte prestera bra på gymmet riskerar du att tappa "överflödig" muskelmassa du tränat till dig i alla fall. Utesluter du fett sänker du både fettförbränningen, utsöndring av muskelbyggande hormoner och immunförsvaret. Kontenta: en balanserad kost är alltid svaret.

Depzon
2005-02-06, 12:53
Har du nåt tips på bra kolhydratkällor som man inte tillagar? Kanske som även innehåller fett. Det grejer jag äter nu har väl ett snitt på 1,5 % fett

Zakath
2005-02-06, 12:58
Har du nåt tips på bra kolhydratkällor som man inte tillagar? Kanske som även innehåller fett. Det grejer jag äter nu har väl ett snitt på 1,5 % fett



Havregryn, rostade sojabönor, avokado m.m.m.m.

Robbin
2005-02-06, 13:00