handdator

Visa fullständig version : Lugnt att skippa riset o.s.v.?


Depzon
2005-02-06, 04:31
Jag undrar om det är acceptabelt att varken ha ris, pasta eller potatis i kosten? Jag tycker det är bekvämt att inte behöva tillaga maten. De "matiga" saker har ätit på sistone är tonfisk och kalkonskivor, tillsammans med saker som hårdbröd, mjölkprodukter, ärter etc. Allt med väldigt lite fett men med mycket protein.

Min tanke med mitt ätande är ungefär "jag vill hålla kalorierna nere, men se till att det är så pass proteinrika saker att musklerna underhålls".

Jag är nybörjare på kosthållningsfronten, och jag vet inte om jag har dragit korrekta slutsatser av det jag läst mig till.

Visst, det är ju egentligen inget enormt projekt att laga mat, men om det inte behövs, så ser jag ingen anledning att göra det. Är det tillrådligt att göra som jag gör?

King Grub
2005-02-06, 06:55
När du tillfredsställt ditt individuella proteinbehov (och det är inte större än 2 gram per kilo kroppsvikt och dygn) är det energiintaget som påverkar proteinsyntesen, inte mer protein. Att äta enorma mängder protein innebär bara att det oxiderar till glukos och belastar kroppen. Kolhydrat är dessutom proteinbesparande och är det som ger energi till träning, och kan du inte prestera bra på gymmet riskerar du att tappa "överflödig" muskelmassa du tränat till dig i alla fall. Utesluter du fett sänker du både fettförbränningen, utsöndring av muskelbyggande hormoner och immunförsvaret. Kontenta: en balanserad kost är alltid svaret.

Depzon
2005-02-06, 12:53
Har du nåt tips på bra kolhydratkällor som man inte tillagar? Kanske som även innehåller fett. Det grejer jag äter nu har väl ett snitt på 1,5 % fett

Zakath
2005-02-06, 12:58
Har du nåt tips på bra kolhydratkällor som man inte tillagar? Kanske som även innehåller fett. Det grejer jag äter nu har väl ett snitt på 1,5 % fett



Havregryn, rostade sojabönor, avokado m.m.m.m.

Robbin
2005-02-06, 13:00
Annars kan du ju bara ta någon/några matskedar olivolja eller någon annan nyttig olja om dagen. Vill du inte bara häva i dig dom så kan du säkert hälla det på mackan.

x_emir_x
2005-02-06, 13:01
Hejsan!!

Jag själv äter inte Pasta, Ris & Gröt, men det är för att jag inte gillar det.
Dem bästa kolhydratkällorna är väl: Pasta, Ris, Potatis & Gröt.
Så det är väl bara att börja koka! Så jobbigt är det väl inte? :)
Annars får du väl äta dig mätt som jag på 3kg grönsaker/frukt på dagen, hehe.

Mvh - Emir

Depzon
2005-02-06, 13:23
Ja, havregryn och sojabönor har jag tänkt prova.

Men ja, om man nu bör öka sitt fettintag så känns det som att man vill passa på att äta nåt riktigt smarrigt ;)

Vet iofs inte om jag får i mig för lite av nånting. Har inte orkat börja räkna allting :(

Depzon
2005-02-06, 13:26
x_emir_x: Nej, det är som sagt inte så jobbigt. Men nu när jag hittat saker som jag tycker om att äta, som inte behöver lagas, så är det oerhört skönt att köra på den linjen :)

emmzan
2005-02-06, 13:27
Det är väl inte så jobbigt att 1-2 ggr/v ställa dig och koka en rejäl omgång ris/pasta/potatis/korngryn.

Couscous tar 5 minuter att bli klart och man häller bara kokande vatten över och låter svälla. Kornris sväller över natten i vatten och behöver inte ytterligare tillagning...

King Grub
2005-02-06, 13:41
Ja, havregryn och sojabönor har jag tänkt prova.

Men ja, om man nu bör öka sitt fettintag så känns det som att man vill passa på att äta nåt riktigt smarrigt ;)

Vet iofs inte om jag får i mig för lite av nånting. Har inte orkat börja räkna allting :(

Du bör inte ligga under ett fettintag på 10-15% av energin du äter. Och det är ett absolut minimum.

Depzon
2005-02-06, 13:48
Det känns som att det börjar lida mer och mer mot att man borde börja räkna allting...

spacedog
2005-02-06, 19:14
Men ja, om man nu bör öka sitt fettintag så känns det som att man vill passa på att äta nåt riktigt smarrigt ;)

Nötter är ett hett tips.

Pellefant
2005-02-06, 19:34
Det känns som att det börjar lida mer och mer mot att man borde börja räkna allting...

Här kan du räkna gratis och enkelt :)

http://overvikt.netdoktor.passagen.se

stx
2005-02-07, 10:43
Ett tips är Bulgur som innehåller mycket kolhydrater, du behöver inte ens koka dom. Det räcker att lägga dom i blöt över natten så kan du äta dom direkt, smakar väldigt bra med rapsolja och citron-peppar.

För övrigt tycker jag väl att du får skärpa till dig, självklart ska du äta lagad mat *screwy* :eating:

Depzon
2005-02-08, 19:57
Sitter och knåpar med Pauluns näringslära-sidan nu. Det var faktiskt inte som jag trodde, att jag fick för lite kolhydrater, snarare verkar det vara för mycket kolhydrater (i alla fall då jag tog med ris), och även för få kalorier, så resultatet lämnar utrymme för itryckning av lite mer fisk/kött. Fettnivåerna var visst bra de också.

Dock undrar jag en sak. Jag har fått för mig att ris ska vara mycket bättre än makaroner, men enligt mina jämförelser så har makaroner lite mer protein och lite färre kolhydrater (vilket är det som jag är ute efter), och samma GI (45). Kan det vara något jag har sett fel på, eller kan makaroner vara minst lika bra som ris?

mangs
2005-02-09, 13:27
Energisammansättningen är i ditt fall kanske bättre i makaroner men det är mer näring i ris då makaroner till stor del består av vetemjöl. Dessutom mättar ris bättre än pasta så valet är ditt. varför inte variera sig?

King Grub
2005-02-09, 13:29
Dessutom mättar ris bättre än pasta.

Inte om man väljer fullkornspasta. :) SI 188 i den jämfört med 132 för fullkornsris.