handdator

Visa fullständig version : Läsk


STarfish
2005-02-05, 21:49
Läste precis på coca light flaskan som syrran tog med sig hit, där stog att där endast fanns 8 kcal på en hel 2 liters flaska... kan det stämma? låter fan för bra för och va sant?

Jag har aldrig varit den som dricker läsk under deff men det kanske e dags och börja hehe :cool:

King Grub
2005-02-05, 21:51
All light-läsk är i princip kalorifri. Aspartam och acesulfam-k är så mycket sötare än socker att ytterst små mängder behöver användas, så det blir ingen energi att tala om. Kolsyrat, färgat vatten med kemikalier i, med andra ord.

STarfish
2005-02-05, 21:54
All light-läsk är i princip kalorifri. Aspartam och acesulfam-k är så mycket sötare än socker att ytterst små mängder behöver användas, så det blir ingen energi att tala om. Kolsyrat, färgat vatten med kemikalier i, med andra ord.

wohoooo låter kalas! kanske får ta ett glas då... men det smakar för gott för man ska kunna tro på att den innehåller så lite kcal...

får nästan ångest om man skulle svept en flaska om dagen, fastän det bara e som vatten :)

Baan
2005-02-06, 00:09
tänkte samma sak, ver övertygad ett tag om att det var lögn.. men sen hörde man om :devil: s uppfining, aspartam :D

Youngster
2005-02-06, 00:18
Jag vet någon som dricker två liter pepsi max (?) om dagen! :D

King Grub
2005-02-06, 06:57
Jag vet någon som dricker två liter pepsi max (?) om dagen! :D

Det är konstigt? Det är ju knappt hälften av ADI för aspartam. Inga risker.

STarfish
2005-02-06, 08:13
fy fan vad jag ska shoppa läsk... Är det pepsi max, cola light och sprite zero som går bra? har inte fanta nåt gott och bjuda på?

King Grub
2005-02-06, 08:29
fy fan vad jag ska shoppa läsk... Är det pepsi max, cola light och sprite zero som går bra? har inte fanta nåt gott och bjuda på?

Det finns väl Fanta Free Apelsin och Fanta Free Pineapple/Grape (godast!!!). Pepsi Max, Pepsi Light, Coca Cola Light, Coca Cola Light Lemon, TAB X-Tra, Sprite Zero, 7-Up Light är väl de stora märkena som är i princip energifria, och så finns det naturligtvis svenska märken av typen ICA Cola Light, som är billigare, men smakar diskvatten.

Jakobbus
2005-02-06, 08:42
Nar vi anda ar inne pa sotningsmedel... Varfor kan dom inte uppfinna nat energifritt (nastan) godis? Det borde vall ga att trycka i lite aspartam i tex. gelehallon istallet for sockret och fylla ut med nat... annat?

zam
2005-02-06, 09:42
Kolsyrat, färgat vatten med kemikalier i


Och som kroppsbyggare/tränande jublar vi över den kombinationen. *flex*

It's a fucked up world. *screwy* :D

Fultjack
2005-02-06, 09:42
det finns sockerfritt godis, men inte i så stor utsträckning

Youngster
2005-02-06, 10:30
Det är konstigt? Det är ju knappt hälften av ADI för aspartam. Inga risker.

:em:

Jag tänkte på dig... Jag hade för mig att du skrev att du drack två liter om dagen. Och alla vet om du gör något, så är det bra. Iallafall inte dåligt.

Jag kryper tillbaka dit därifrån jag kom ifrån. :em:

Sverker
2005-02-06, 10:36
det finns sockerfritt godis, men inte i så stor utsträckning


Det är tuggmotståndet som är problemet där :D

Det skall vara tuggbart och samtidigt skall det smälta i munnen, utan att ge kalorier.

Det fungerar med sorbitol men bieffekterna är påtagliga. Fruktos är ett mellanting, ger kalorier, är sött men har ett lägre GI vilket är relativt bra.

Aspartam, cyklamat, sackarin, acesulfam K är alla söta men ger inte något att tugga på. Då behövs något kostfiber och då blir det ett tuggumi istället. Smälter inte i munnen osv.

Jennyy
2005-02-07, 20:59
dietorelle med jordgubbsmak... helt underbart goda!!

näringsvärde per 100g
135kJ

protein 0 g
kolhydrater 54 g
fett 0 g


kommer i påsar ā 50 gram så en påse innehåler in mer än 67,5 kalorier!!

:thumbup:

STarfish
2005-02-07, 22:16
maybe en dum question men får man några små insulin kickar eller nåt av light läsken?

King Grub
2005-02-07, 22:20
Jo, acesulfam-k ger insulinutsöndring - lika mycket som samma mängd druvsocker. Men kom ihåg att det är hundratals gånger sötare än socker och mängderna är motsvarande mängd mindre.

raZmus
2005-02-07, 22:22
Det finns väl Fanta Free Apelsin och Fanta Free Pineapple/Grape (godast!!!). Pepsi Max, Pepsi Light, Coca Cola Light, Coca Cola Light Lemon, TAB X-Tra, Sprite Zero, 7-Up Light är väl de stora märkena som är i princip energifria, och så finns det naturligtvis svenska märken av typen ICA Cola Light, som är billigare, men smakar diskvatten.

Ohh, en till som tycker om Pineapple/Grape. Den är ju helt underbar. Dessutom brukar jag få ha den ifred :) Eftersom jag inte känner någon som tycker om den så brukar jag köpa den extra ofta eftersom jag är livrädd att den kommer försvinna :P

Vilken slug plan!

Rataxes
2005-02-07, 22:24
dietorelle med jordgubbsmak... helt underbart goda!!

näringsvärde per 100g
135kJ

protein 0 g
kolhydrater 54 g
fett 0 g


kommer i påsar ā 50 gram så en påse innehåler in mer än 67,5 kalorier!!

:thumbup:
Håller med om det. 50 g låter visserligen inte som så mycket, men en påse kan man lätt snaska på i 15-20 minuter. Jämför det med en kalorimässigt likvärdig apelsin som är slut på max 30 sekunder.

edgen_ÖSD
2005-02-07, 23:26
Så man kan säga att lightgodis är bra deffgodis, eller finns det nåt annat med det som gör att man bör undvika det vid deff?

Mental
2005-02-08, 00:21
dietorelle med jordgubbsmak... helt underbart goda!!

näringsvärde per 100g
135kJ

protein 0 g
kolhydrater 54 g
fett 0 g


kommer i påsar ā 50 gram så en påse innehåler in mer än 67,5 kalorier!!

:thumbup:

Men?
Borde inte 54g kolhydrater motsvara 216kcal per 100g och således 108kcal per 50g's påse?

borde vara närmare 25-30g godis i en påse om det ska stämma?

aliquis
2005-02-08, 01:58
Vad är bieffekterna av sorbitol?

aliquis
2005-02-08, 01:59
Men?
Borde inte 54g kolhydrater motsvara 216kcal per 100g och således 108kcal per 50g's påse?
borde vara närmare 25-30g godis i en påse om det ska stämma?
Sockeralkoholer, lägre antal kcal/gram.

Läkerol: 23g/ask, ~110-115kcal/100gram, dock ca 47g kolhydrater.

Så ett tvåpack läkerol innehåller också lite drygt 50kcal.

King Grub
2005-02-08, 06:55
Vad är bieffekterna av sorbitol?

Titta på min avatar.

King Grub
2005-02-08, 06:56
Så man kan säga att lightgodis är bra deffgodis, eller finns det nåt annat med det som gör att man bör undvika det vid deff?

Lightgodis är inte bra; det innehåller fortfarande värdelös energi som hade kunnat ersatts med något vettigt, om man nu behöver energin. Ju lägre energiintag man ligger på, desto viktigare blir det att så stor del som möjligt av den energin är näringsrik.

Lightläsk gör varken till eller från, förutom att den är bedrövlig för tänderna, särskilt cola.

STarfish
2005-02-08, 10:38
Lightgodis är inte bra; det innehåller fortfarande värdelös energi som hade kunnat ersatts med något vettigt, om man nu behöver energin. Ju lägre energiintag man ligger på, desto viktigare blir det att så stor del som möjligt av den energin är näringsrik.

Lightläsk gör varken till eller från, förutom att den är bedrövlig för tänderna, särskilt cola.

så då är det fritt fram att klunka på med läsken även i slutfasen i sin deff då man jagar dom sista kilona. yippie kay ey!

edgen_ÖSD
2005-02-08, 16:08
Lightgodis är inte bra; det innehåller fortfarande värdelös energi som hade kunnat ersatts med något vettigt, om man nu behöver energin. Ju lägre energiintag man ligger på, desto viktigare blir det att så stor del som möjligt av den energin är näringsrik.

Lightläsk gör varken till eller från, förutom att den är bedrövlig för tänderna, särskilt cola.

Om vi säger så här då:

Är väldigt sugen på godis, orkar inte jobba, inte tänka över huvudtaget, måste ha godis. Är det då bättre med lightgodis än vanligt. Ser man til energimängden måste det ju vara det, men kanske det finns ämnen i just light som gör att det inte är värt det?

King Grub
2005-02-08, 16:13
Inte ur "deffsynpunk", men varför du inte kan äta något näringsmässigt vettigt som "återställer" dig lika bra som godis, samtidigt som det ger något, vet jag inte.

Rataxes
2005-02-08, 16:21
Grejen med Dietorelle är som sagt att den tillfredsställer smaklökarna under en mycket längre period än något annat med motsvarande energiinnehåll kan göra. Tycker inte man behöver bry sig så mycket om att det är tomma kalorier när det är så få det handlar om, förhoppningsvis äter man väl tillräckligt bra för att inte huruvida näringsbehovet uppfylls eller ej ska hänga på 68 kalorier.

King Grub
2005-02-08, 16:37
Kan ju nämnas att energiinnehållet skiftar kraftigt bland smakerna: Toffee-sorterna innehåller närmare 300 kcal per 100 g.

edgen_ÖSD
2005-02-08, 16:38
Grejen med Dietorelle är som sagt att den tillfredsställer smaklökarna under en mycket längre period än något annat med motsvarande energiinnehåll kan göra. Tycker inte man behöver bry sig så mycket om att det är tomma kalorier när det är så få det handlar om, förhoppningsvis äter man väl tillräckligt bra för att inte huruvida näringsbehovet uppfylls eller ej ska hänga på 68 kalorier.

Det låter ju väldigt lite i kalorimängd för en sån relativt stor påse godsaker.

Rataxes
2005-02-08, 16:41
Kan ju nämnas att energiinnehåller skiftar kraftigt bland smakerna: Toffee-sorterna innehåller närmare 300 kcal per 100 g.
Jo, absolut, syftar bara på de kalorisnålaste varianterna som innehåller 130-140kcal/100g.

takjens
2005-02-17, 01:26
wohoooo låter kalas! kanske får ta ett glas då... men det smakar för gott för man ska kunna tro på att den innehåller så lite kcal...

får nästan ångest om man skulle svept en flaska om dagen, fastän det bara e som vatten :)


Vad heter han.. assir.. åå.. minns inte namnet nu.. bodybuildern som bor i usa nu men är från tyskland.. han drack ju det när han deffa vad jag förstog det av filmen hans!

Jakobbus
2005-02-17, 10:23
Vad heter han.. assir.. åå.. minns inte namnet nu.. bodybuildern som bor i usa nu men är från tyskland.. han drack ju det när han deffa vad jag förstog det av filmen hans!
Ok. *popcorn*

TTT
2005-02-17, 10:54
edit: felaktigt inlägg

Hoffa
2005-02-17, 11:19
Som dom flesta förmodligen redan vet så är messmör godis, nyttigt sådant :eating:

En fråga, kan brustabletter med C-vitamin tex, påverka blodsockret/insulinutsöndringen?

King Grub
2005-02-17, 11:33
Som dom flesta förmodligen redan vet så är messmör godis, nyttigt sådant :eating:

En fråga, kan brustabletter med C-vitamin tex, påverka blodsockret/insulinutsöndringen?

Ja.

Hoffa
2005-02-17, 11:47
Ja.

Hur mycket då? En brustablett alltså?
Det är ju sötningsmedel i dom, och energin är ju försumbar för en tablett
så höjningen/utsöndringen borde väl inte vara så stor?

King Grub
2005-02-17, 11:51
Nej, det svarar du ju på själv, och det säger väl också sig självt. Utsöndringen motsvarar samma energimängd sackaros på ett ungefär, men visst påverkar det.

takjens
2005-02-17, 12:03
edit: felaktigt inlägg


?????

BessahWizzah
2005-02-17, 12:05
Eeh... aspartam=bra? Även fast light läsken inte innehåller nå kalorier, kan man väl knappast säga att det är helt lugnt att dricka den. Vem fan vet vad aspartam har för bieffekter egentligen? Jag klagar inte, om det är så att det är helt ofarligt med aspartam, men är det det? Att dricka 2l Light läsk om dagen kan inte vara bra... eller?

King Grub
2005-02-17, 12:08
Att dricka 2l Light läsk om dagen kan inte vara bra...
eller?

Det är under ADI och det finns inga vetenskapliga studier som tyder på att det har några negativa konsekvenser, såvida man inte lider av fenylketonuri, och det är inget man går omkring och bär på utan att veta om det.

BessahWizzah
2005-02-17, 12:09
Schysst! Mer Cola light då'rå... exflickvännen kommer bli överlycklig.

Tolkia
2005-02-17, 12:30
Eeh... aspartam=bra? ( ...) Jag klagar inte, om det är så att det är helt ofarligt med aspartam, men är det det? Att dricka 2l Light läsk om dagen kan inte vara bra... eller?
Bra, nej, men allt som inte är "bra" är ju inte livsfarligt ... jag kan tänka mig att man kan bli lite sur och bullrig i magen av 2 l koslyrad dryck - aspartamsötad eler ej - per dag om man har en känslig mage, men det är ju inget man dör av, direkt (möjligen får man magsäckscancer om 20 år ...). Bevis på att aspartam (eller något annat för den delen) skulle vara helt ofarligt lär vi få vänta på - det går liksom per defintion inte att bevisa att något är ofarligt. ;)

GymTT
2005-02-17, 12:38
Lånar tråden lite, Grub, hur är det med Naturgodis? Är det lika onyttigt som vanliga Ferraribilar typ??
Vad är skillnaden

MVH TT

Hoffa
2005-02-17, 15:16
Nej, det svarar du ju på själv, och det säger väl också sig självt. Utsöndringen motsvarar samma energimängd sackaros på ett ungefär, men visst påverkar det.

Tabletter med vitaminer utsöndrar dock inget extra insulin eller höjning av blodsockret?

Okej, men hur kan det vara jämförbart med samma energimängd sackaros om det bara innehåller sötningsmedel?

Innehållet är: C-vitamin (askorbinsyra), citronsyra, natriumkarbonat, sötningsmedel (sorbitol, natriumsackarinat) mannitol, apelsinarom, färgämne E160a (betakaroten).

Tror dock mina vitamin behov täcks av mitt frukt och grönsaks intag som brukar var högt. Men alltid kul med kunskap.

King Grub
2005-02-17, 15:38
Vissa sötningsmedel, däribland sorbitol, stimulerar insulinutsöndring.

jwzrd
2005-02-17, 16:47
Alltså det finns åtminstone FYRA pathways som ser till att insulin frisätts. Bara ATT man ska till att äta gör att kroppen frisätter insulin. Mängden som börjar frisättas redan då står i proportion till hur mycket mat din hjärna uppskattar att högen på bordet verkar innebära(!). Insulin frisätts även av mat som passerar genom tarmen (minns inga detaljer) osv. Hur som helst, det är lätt att lura kroppen att tro att det är socker/mat på ingång. Lågt blodsocker som följd och ett större sötsug.

Sen startar man hela belöningskedjan, dels av att man lägger upp det hela som "Nu har du varit duktig, här får du dietorelle(sp?)", sen av sockret i, osv. Det ä ringenting man vill göra hur som helst bara för att man är sötsugen. Det är att skaffa sig problem. Det är dock säkerligen väldigt bra att ge sig själv en belöningskick efter en bra prestation dock. Efter avklarad morgoncardio eller ett tufft pass när deffen är kärv exempelvis.

Jakobbus
2005-02-18, 02:59
Lånar tråden lite, Grub, hur är det med Naturgodis? Är det lika onyttigt som vanliga Ferraribilar typ??
Vad är skillnaden

MVH TT
1. Vad har vi sagt om riktade fragor mot enskilda personer i en oppen trad?
2. Har man en ny fraga sa startar men en ny trad.