handdator

Visa fullständig version : Hur länge HIIT, Hur intensivt utan, etc.


Stoltz
2005-02-05, 19:23
Begreppet är, orginellt nog, fettbränning. Eftersom jag inte är ett så stort fan av HIIT så vill jag bara ha vissa saker klart så jag inte drar mig igenom det och gör fel.

1, Hur länge bör ett HIIT-pass vara MINST för att det ska vara någon nytta för fettbränningen?

2, Hur lång ska varje intervall vara (rekomenderat) och vad ska mitt hjärtslag ligga på i intensivintervallen respektive vilointervallen?

3, Om man jämför HIIT i det rekomenderade antal minuter med att cykla i samma takt, liggande på ca 120 i hjärtslagräkning, i 45-60 min, vilket är bäst?

4, Hur många gånger i veckan bör man köra HIIT? Minst/Högst?


tack.

PS. Ifall mina frågor är oklara så säg till. Har inte haft tid att sova natten till idag så kan vara lite yr vid snabbskrivning ;) DS.

King Grub
2005-02-05, 20:17
Minst 10 minuter för de positiva hormoneffekterna.

"Although lactate was elevated after 5-min of high intensity exercise, peak GH was significantly elevated (mean increase above baseline of 7.7 +/- 2.4 micrograms/L, P less than 0.05) only after 10 min of high intensity exercise (increases in 9 of 10 subjects). The GH increase occurred despite simultaneous increases in both IRI and glucose. A minimum duration of 10 min, high intensity exercise consistently increased circulating GH in adult males."

J Clin Endocrinol Metab. 1992 Jul;75(1):157-62. Effect of low and high intensity exercise on circulating growth hormone in men.

Är du intresserad av fettförbränning, kan du korta ner tiden du håller maxintensitet, vilket faktiskt ökar mängden fett som förbrukas, plus att du återhämtar dig snabbare från kortare intervaller och orkar hålla på längre.

En studie jämförde 16 minuterspass, där en grupp som utförde intervaller med 6 sekunders maxansträngning följd av 9 sekunders vila förbrukade tre gånger mer kalorier från fett än en grupp som utförde intervaller med 24 sekunders maxansträngning och 36 sekunders vila.

Christmass, M.A., Dawson, B., & Arthur, P.G. (1999). Effect of work and recovery duration on skeletal muscle oxygenation and fuel use during sustained intermittent exercise. European Journal of Applied Physiology, 80, 436-447.

Den beryktade efterförbränningen är inte så hög som ryktet vill göra gällande; 20 minutlånga intervaller på 105% av VO2max ger cirka 75 kcal extra i efterförbränning, förutom energin som använts under själva passet.

sunkan
2005-02-05, 20:21
skulle det funka att springa i trappor som HIIT...eftersom jag bor ca 10min från en hoppbacke så undrar jag om man kan springa i trappan uppe i tornet som intervallträning å hur länge bör jag då springa i fettförbrännande syfte?

hallar
2005-02-05, 21:41
skulle det funka att springa i trappor som HIIT...eftersom jag bor ca 10min från en hoppbacke så undrar jag om man kan springa i trappan uppe i tornet som intervallträning å hur länge bör jag då springa i fettförbrännande syfte?

Trappor borde väl fungera. Lite mackligt att ta sig ned igen bara för att kunna köra nästa 30 s intervall. Rulltrappor kunde ju vara ett alternativ. Fast skaderisken i form av att man trampar fel och faller i en trappa.

sunkan
2005-02-05, 21:48
Trappor borde väl fungera. Lite mackligt att ta sig ned igen bara för att kunna köra nästa 30 s intervall. Rulltrappor kunde ju vara ett alternativ. Fast skaderisken i form av att man trampar fel och faller i en trappa.
tänkte på det jag med...rulltrappor haha, det finns 2rulltrappor i hela Sollefteå komun å dem är mitt i gallerian å där vettefan om jag har lust å kuta omkring :laugh:

Stoltz
2005-02-06, 13:06
King Grub, så ifall jag förstår dig rätt så skulle det bästa vara att köra intervallpass med 6 sekunder där jag ger allt, sen 9 sekunder lugnare, sen 6 sekunder där jag ger allt igen? Ska man köra deras 16-min pass eller går det lika bra att köra längre/kortare? (Vet inte hur länge jag orkar ett sådant - Än)

En sak till, skulle du kunna förklara VO2max som du nämnde i din post? Känner inte till det begreppet.

tack.

King Grub
2005-02-06, 13:14
Jag vet inte vilken skillnad det blir med, säg, 18 minuter istället, förutom de 2 minuternas extra energi som förbrukas. Det tror jag ingen vet.

VO2max = maximal syreupptagningsförmåga.

Baan
2005-02-06, 13:25
har studien även tagit med olika intervalllängder, man kan ju ändå kombinera på många olika sätt, springa intensivt lite längre än 6 sek och sen vila lite längre självfallet också¨.. spelar det någon roll i sammanhanget?
med anrda ord är det något magiskt med så korta intervall ?

King Grub
2005-02-06, 13:37
har studien även tagit med olika intervalllängder, man kan ju ändå kombinera på många olika sätt, springa intensivt lite längre än 6 sek och sen vila lite längre självfallet också¨.. spelar det någon roll i sammanhanget?
med anrda ord är det något magiskt med så korta intervall ?

Ovan nämnda studie jämförde korta intervaller med längre och fann att utnyttjandet av fett som energikälla var högre vid de korta.

Effekten på kondition lär vara som störst vid intervaller där arbetsfasen varar 30 sekunder eller 4 minuter:

Stepto NK, Hawley JA, Dennis SC, Hopkins WG (1999). Effects of different interval-training programs on cycling time-trial performance. Medicine and Science in Sports and Exercise, 31, 735-741

Baan
2005-02-06, 13:47
ahaaaa... så högstadiegympans (och gymnasiets) HIIT var i konditionsinriktad (ganska självkalrt)... men ur ett förbrännarperspektiv så kör man alltså väldigt korta intervaller. ajt.

HenrY
2005-02-06, 13:52
King Grub, så ifall jag förstår dig rätt så skulle det bästa vara att köra intervallpass med 6 sekunder där jag ger allt, sen 9 sekunder lugnare, sen 6 sekunder där jag ger allt igen? Ska man köra deras 16-min pass eller går det lika bra att köra längre/kortare? (Vet inte hur länge jag orkar ett sådant - Än)

En sak till, skulle du kunna förklara VO2max som du nämnde i din post? Känner inte till det begreppet.

tack.

Man kan väl köra sådär, 6 sek där man ger allt, 9 sek "vila" osv osv. Men det låter rätt jobbigt iaf, så man kanske kan börja med enbart några min för att sedan öka på dessa minuter? undra hur mycket det ger....jag ska köra HIIT idag och jag tänker testa hur många min jag klarar med det upplägget!
jag återkommer!

Mvh

Cilia
2005-02-07, 11:31
verkar som om Henry inte överlevde gårdagens pass eftesom han inte har återkommit *eg*


En studie jämförde 16 minuterspass, där en grupp som utförde intervaller med 6 sekunders maxansträngning följd av 9 sekunders vila förbrukade tre gånger mer kalorier från fett än en grupp som utförde intervaller med 24 sekunders maxansträngning och 36 sekunders vila.


med vila menas det här vila eller ett lugnare tempo men att man fortfarande utför övningen?

HenrY
2005-02-07, 11:54
verkar som om Henry inte överlevde gårdagens pass eftesom han inte har återkommit *eg*


aa HenrY dog igår. Och nu ska jag stämma den där Grubben som tog livet av HenrY med sina nya studier! // HenrY´s mamma :D

nejdå, jag körde tyvärr aldrig HIIT igår, hade annat för mej, som fanimej var minst lika krävande! Flyttade ner 2 stora garderober från övervåningen till källaren *PUST*. men kommer nog köra det där någon gång nu i veckan, då återkommer jag!:)

King Grub
2005-02-07, 13:49
verkar som om Henry inte överlevde gårdagens pass eftesom han inte har återkommit *eg*




med vila menas det här vila eller ett lugnare tempo men att man fortfarande utför övningen?

Jag vet inte om det spelar någon roll. Vilar du kan du kanske prestera mer på topparna.

HenrY
2005-02-07, 16:10
Jag vet inte om det spelar någon roll. Vilar du kan du kanske prestera mer på topparna.

hehe, undra hur det skulle gå o man presterade max i 6 sek, för att sedan stanna helt i 9 sek?? kroppen borde väl få rätt svårt att anpassa sig då tycker man?

Bjorne
2005-02-21, 13:58
hehe, undra hur det skulle gå o man presterade max i 6 sek, för att sedan stanna helt i 9 sek?? kroppen borde väl få rätt svårt att anpassa sig då tycker man?Det där hade varit intressant att veta, håller nämligen gärna väldigt väldigt lågt tempo :p

KIRE
2005-02-21, 14:31
Vill man bränna fett borde det vara ganska bra att jogga tex 60 min
och köra lite korta ruscher på typ 10 sek några gånger i minuten.