handdator

Visa fullständig version : Hur stort insulinpåslag av kasein?


kuhn
2005-02-05, 17:40
Kasein är ett långsamt protein som ändå skall ge ett hyfsat stort insulinpåslag. Ett glas mjölk skall tydligen kunna jämföras med juice, där vi har 10 gram långsamma kolhydrater (40), 7 gram protein och litet fett.

Hur blir det då med rent kasein?

King Grub
2005-02-05, 17:48
Kasein ger 30-35 % lägre insulinsvar än vassle, har jag för mig. Och vassle ger insulinsvar som druvsocker.

kuhn
2005-02-05, 20:34
ok. Som vitt bröd då ungefär? Hur lämpligt är det då som proteintillskott vid vanliga måltider?

Jag skulle behöva ett proteintillskott i pulverform till ett mellanmål (av praktiska skäl), och sitter och funderar på vad som är mest lämpligt. Äggviteprotein är snabbt, sojaprotein skulle vara negativt för testoteronet och vassle kommer inte på fråga. Då återstår kasein, som långsamt, högvärdigt protein. Men är inte insulinsvaret litet högt?

(syftningsfel i förra inlägget)

z_bumbi
2005-02-05, 20:40
ok. Som vitt bröd då ungefär? Hur lämpligt är det då som proteintillskott vid vanliga måltider?

Jag skulle behöva ett proteintillskott i pulverform till ett mellanmål (av praktiska skäl), och sitter och funderar på vad som är mest lämpligt. Äggviteprotein är snabbt, sojaprotein skulle vara negativt för testoteronet och vassle kommer inte på fråga. Då återstår kasein, som långsamt, högvärdigt protein. Men är inte insulinsvaret litet högt?

(syftningsfel i förra inlägget)

Insulin är ju inte bara negativ och allt du äter ger ju insulinpåslag, är du något så när vältränad, äter regelbunda små måltider osv så har det inte så stor betydelse vad du väljer.

King Grub
2005-02-05, 20:41
Det går bra att använda kasein som mellanmålsprotein. Allt protein ger insulinutsöndring, och vanligtvis använder man inte lika mycket protein vid ett tillfälle som kolhydrat. En frisk kropp klarar av insulinutsöndring och reglerar det med andra hormoner. Får du kalcium på köpet är det en bonus.