handdator

Visa fullständig version : Allan och Jörgen, behöver experttips!


obesogen
2005-02-05, 10:51
Jag tänkte lägga in parkettgolv i min 30 kvm lilla lägenhet, men ohändig och okunnig som jag är har jag ingen aning om vad för golv som är bra/dåligt, och vilka fördelar el nackdelar det finns. Jag vet heller inte vad som är billigt eller dyrt så jag skulle nog vara en lättlurad kund...Har ni några bra råd på vad jag ska tänka på ?

Allan
2005-02-05, 10:56
Köp ett "klick"-golv. Limfritt och enkelt. Se till att det är minst 8 mm slittjocklek. Kostar det under 100 spänn kvadraten är det med största sannolikhet skräp. Börja i det minsta uttrymmet. Låna in dig på en BRA sticksåg, stabil och skakfri, och träna lite med den på nåt skräpträ. Ett koben (kofot, bräckjärn) är bra att ha. Och ta loss alla socklar innan du börjar....

allan

obesogen
2005-02-05, 11:09
Köp ett "klick"-golv. Limfritt och enkelt. Se till att det är minst 8 mm slittjocklek. Kostar det under 100 spänn kvadraten är det med största sannolikhet skräp. Börja i det minsta uttrymmet. Låna in dig på en BRA sticksåg, stabil och skakfri, och träna lite med den på nåt skräpträ. Ett koben (kofot, bräckjärn) är bra att ha. Och ta loss alla socklar innan du börjar....

allan

tackar! Vart lånar man en sticksåg? O hur långt tid tror du det tar för två snubbar med tummen mitt i handen att lägga typ lite över 20kvm? Jag har ju ingen aning...Du skulle möjligtvis inte vilja rekommendera något schyst golv som du tycker är stabilt?

Jorgen
2005-02-05, 11:11
Finns inget mer att tillägga tycker jag. Jag brukar såga underifrån för att undvika att sticksågen gör märken i golvet. Man ritar alltså på ovansidan men håller sticksågen på undersidan och följer strecket med klingan på ovansidan. Kan kännas lite bökigt i början dock.
Som vanligt så får man vad man betalar för så att köpa golv för 69:-/kvm och tro att man har gjort en bra affär är dumt. Det är bättre att lägga lite mer pengar på golvet och få ett som håller längre och som man kan slipa några gånger. Sen är det ju tyvärr också så att ett dyrare golv är snyggare.
Håller på att bygga en villa för 11 miljoner för tillfället (320kvm) och den björkparketten som skall läggas in där är den snyggaste jag har sett någonsin. Och till det facila priset av drygt 700:-/kvm. ;)

//Jörgen

Styrkebyggare
2005-02-05, 11:19
Skall byta golv i fyra rum under våren. Eftersom jag har hundar så satsar jag på laminat (typ Pergo). Stenhårt, slitstarkt och (enligt min mening) snyggt. Eftersom jag inte har köpt golvet än så kan jag ju alltid passa på att fråga byggmästarna om de har några synpunkter/kommentarer eller rekommendationer.

Mindek
2005-02-05, 11:25
Finns inget mer att tillägga tycker jag. Jag brukar såga underifrån för att undvika att sticksågen gör märken i golvet. Man ritar alltså på ovansidan men håller sticksågen på undersidan och följer strecket med klingan på ovansidan.
//Jörgen


Såg att Timell gjorde så på TV, och undrade då varför man helt enkelt inte vänder på golvbiten istället för att ha sågen under :confused:

obesogen
2005-02-05, 11:49
Såg att Timell gjorde så på TV, och undrade då varför man helt enkelt inte vänder på golvbiten istället för att ha sågen under :confused:

Jag är som sagt ingen hantverkare....men kanske för att kunna följa strecket ?

Mindek
2005-02-05, 11:53
Jag är som sagt ingen hantverkare....men kanske för att kunna följa strecket ?


Går väl bra, eller tom bättre kanske, att dra strecket på undersidan...

Jorgen
2005-02-05, 12:38
Såg att Timell gjorde så på TV, och undrade då varför man helt enkelt inte vänder på golvbiten istället för att ha sågen under :confused:
Man gör så för att parketten inte skall flisa på ovansidan.
Sen är det lättare att följa strecket med bara klingan, men det är inte den primära orsaken.

//Jörgen

Mindek
2005-02-05, 12:46
Man gör så för att parketten inte skall flisa på ovansidan.
Sen är det lättare att följa strecket med bara klingan, men det är inte den primära orsaken.

//Jörgen


Jojo, men det har ju inte med att göra vilken sida som är uppåt, utan från vilket håll sågen går in sas... men visst, det kanske är lättare att följa strecket om sågen inte är i vägen, fast å andra sidan är det ju svårare att såga upp-och-ner om man inte har lite skillz ;)

obesogen
2005-02-05, 13:16
Jag tänkte åka till Kungens kurva o storhandla o då även passa på o kolla på lite golv, problemet är att jag inte har någon aning om vilka som har ok golv o jag vet inte riktigt vart jag ska gå....någon som har nått tips? Sen har jag fått tag i en polare som är hyfsat händig men han kan inte hjälpa mig förens i helgen och då tänkte jag förbereda så mkt som möjligt innan, och vad är det man KAN förberedda innan rent praktiskt?

muzzelman
2005-02-05, 13:54
Tarkett har en version com heter CZ classic det golvet är riktigt grymmt du bör kolla in det. Tror det kostar 249 kr kvadraten men det är snyggt.

Metal_boy_
2005-02-05, 14:48
klick golv är jävligt enkelt och snyggt, men man måsste va noga så att det är tätt. Det är inte roligt att se att det är en springa mellan bitarna när man e klar.

Krokodil
2005-02-05, 15:20
Glöm inte att du måste ha en "baksmälla" när du lägger golv. :D

Pellefant
2005-02-05, 15:23
Hur blir man golvläggare om man vill "sadla om"? Verkar vara ett roligt rörligt arbete.

Allan
2005-02-05, 16:24
Ang såga underifrån - det är ju så att de flesta bara kan rita "så man ser det från rätt håll". Jag rekommenderar ingen att ge sig på att försöka rita under parketten så det följer en profil. Jag har sett många som försökt, och det kommer att kosta dyrbara pengar. Det brukar ta lärlingarna många misslyckanden innan det blir bra....
En bra sticksåg har en en bra släpsko som inte ger märken i parkettytan, men vill man vara riktigt säker kan man tejpa den omrkingliggande ytan med maskeringstejp och bara lämna just området med strecket synligt. Se till att du får ett bra blad också, relativt fintandat. Man kan inte ha det grövsta klyvbladet när man sågar parkett.
Och ja, du måste ha en sticksåg. Det blir inte bra med fogsvans, kan jag försäkra.

allan

Allan
2005-02-05, 16:26
Glöm inte att du måste ha en "baksmälla" när du lägger golv. :D'

Inte med klickgolvet, fast den är bra att ha ändå. Golvläggare - ring till Byggmästarföreningen i ditt län och fråga. De flesta har gått byggutbildning och sedan börjat på golvfirmor för att få specialkompetensen.

Pergogolv är jättebra, speciellt i hårt brukade miljöer. Men det saknar ändå lystern och känslan i ett bra parkettgolv.

allan

obesogen
2005-02-05, 17:27
Tillbaka från kungens. hittade ett ek-parkett golv på silvan för 229:-. Vad tror i om det?

mini
2005-02-05, 17:31
Jag lade in en 15 mm woodlockparkett från Kährs. Pris runt 250-300/kvm. Det var lätt, men tänk efter före ni börjar! Fundera på hur skarvar och hörn bör lösas. Planera. Det som tog längst tid var just att lägga första varvet. Sedan är det bara att knacka på. Jag lade drygt 20 kvadrat på en (kort) dag.

Allan
2005-02-05, 17:32
Tillbaka från kungens. hittade ett ek-parkett golv på silvan för 229:-. Vad tror i om det?

Helt OK.


allan

Jay-Z
2005-02-05, 17:33
Går det, som den Tim Allen-kopian man är, lägga fiskbensparkett själv?

Pdaddy
2005-02-05, 17:35
BYGGMAX har billigt Parkett 15 mm klick.. 229:- kvm .. tysk kvalite, ja har sånt limgolv på nedervåningen, riktigt fint å bra.

Marcus

Allan
2005-02-05, 18:02
Går det, som den Tim Allen-kopian man är, lägga fiskbensparkett själv?

Man ska nog vara något rutinerad i såna fall....


allan

Mr Zero
2005-02-05, 20:01
En annan sak som kan vara bra att tänka på är att kolla upp rummets vinklar och storlek så att det inte blir en allt för liten sistabit till slut.
Det kan vara bättre att klyva den första biten då också.

palme
2005-02-05, 21:19
Ska fixa körsbärsfärgat golv till tjejens rum, kommer bli riktigt najs. Dock vägrar jag göra det själv, räcker med att jag tapetsera och måla taket *flex*

Jarod
2005-02-06, 18:56
Ska fixa körsbärsfärgat golv till tjejens rum, kommer bli riktigt najs. Dock vägrar jag göra det själv, räcker med att jag tapetsera och måla taket *flex*
Tanten - menar du!?! ;-)

obesogen
2005-02-06, 19:59
Tack för tipsen! Nu har jag skruvat loss alla lister o dylikt och tänkte sätta i golvet i veckan...ska bli intressant att se slutresultatet

obesogen
2005-02-08, 20:54
Nu har jag hört lite olika råd vilket gjort mig osäker. Vissa säger att man behöver kilar på typ 0.5 cm ute i kanterna när man lägger golvet för att golvet tydligen rör sig lite beroende på årstid medan andra säger att det inte behövs? Det golvet jag tänkt lägga nu till helgen är ett 14 mm ekparkettgolv, måste jag ha kilar?

mini
2005-02-08, 20:57
ja

obesogen
2005-02-08, 21:03
ja

Ok...det här kommer låta j*vligt dumt men var skaffar man sånna? kan man köpa dom eller måste man såga till dom själv

Allan
2005-02-08, 21:06
Mja, det beror ju på hur stort golvet är, men generellt har man nån typ av distanser mellan golv och vägg. Det måste inte vara kilar, det kan lika gärna vara avbrutna tändstickor eller liknande. Fick du inte med nån brux?

Man köper spånkilar på brädgårn, men det duger med vafan som helst.

allan

obesogen
2005-02-08, 21:07
Mja, det beror ju på hur stort golvet är, men generellt har man nån typ av distanser mellan golv och vägg. Det måste inte vara kilar, det kan lika gärna vara avbrutna tändstickor eller liknande. Fick du inte med nån brux?

allan

Nepp jag fick inte med någonting förutom golvet, annars hade jag inte behövt ställa dessa pinsamma frågor :em:

Allan
2005-02-08, 21:14
http://www.did.se/ccbygg/default.asp?meny=gds&avdelning=13&instruktionid=198&kat=68


allan

Allan
2005-02-08, 21:17
Och ska du använda fogsvans - se för guds skull till att den är bra!


allan

obesogen
2005-02-08, 21:21
http://www.did.se/ccbygg/default.asp?meny=gds&avdelning=13&instruktionid=198&kat=68


allan

tackar allan det där var precis det jag behövde! Men hur man får tag i kilar?

edit: vad är fogsvans o varför skulle jag behöva det?

Allan
2005-02-08, 21:43
Jag skrev ovanför att a) man skaffar kilar på brädgården (eller bygghandeln eller vad ni kallar det) b) man kan lika gärna klyva till små bitar av trä och använda som kilar c) fogsvans är den sortens handsåg som du såg i länken.http://img.kelkoo.com/shopbot/32101/medium/45/12/46/45124646.jpg


allan

mini
2005-02-08, 21:44
Fogsvans = vanlig handsåg. Kilar kan du köpa i antingen trä eller spån på byggvaruhus.
Edit: Man ska inte svara i samma tråd som en byggjobbande moderator... :-)