handdator

Visa fullständig version : 73% Sojaprotein


Koskit
2005-02-05, 03:36
Är inte Naturells 73%-iga sojaprotein fullvärdigt? :confused:

Vad ska man kompletera det med?

Sverker
2005-02-05, 07:56
Ett sojakoncentrat med lite fett och kolhydrat kvar.

Visst är det fullvärdigt. Innehåller alla aminosyror i en hyffsad kombination. Varken mer eller mindre. Det klart bästa alternativet bland de vegetabiliska proteinerna ( därmed sagt att kött,fisk,ägg och mjölk faktiskt är bättre ).


Precis som de animaliska proteinerna finns det ett underskott av svavelaminosyrorna mnethionin och cystein och ett överskott av den viktiga aminosyran lysin.

Kombinera soja med vete, havre, korn, råg eller ris.
Ceralierna har ett protein som är precis tvärt om dvs lågt på lysin men högre på svavelaminosyrorna.

Då blir det 1+1=3 :thumbup:

hasse36
2005-02-05, 16:02
Då blir det 1+1=3 :thumbup:Nja, det blir väl snarare 1+0,1=1,2 eller nåt liknande.

Grahamsmjöl tex innehåller ca 10% protein mot sojapulvrets 73%. Man får alltså i sig en hel del kolhydrater om man skall balansera sojan fullt ut.

Sverker
2005-02-05, 18:27
Det är beroende på vad man är ute efter.

De flesta som tränar äter kolhydrat och då kan det vara bra att veta vad man kan kombinera för att få det optimala.

Acccepterar man ett inslag av kolhydrat från ris eller pasta så blir det 1+1 = 3.



Är man intreserad av ett lämpligt vegetariskt snabbt protein till efter träningen så finns ju alltid sojahydrolysat. Smakar........rejält.....men skonsamt mot magen och snabbare än sojakoncentrat.

Koskit
2005-02-05, 19:18
Ett sojakoncentrat med lite fett och kolhydrat kvar.

Visst är det fullvärdigt. Innehåller alla aminosyror i en hyffsad kombination. Varken mer eller mindre. Det klart bästa alternativet bland de vegetabiliska proteinerna ( därmed sagt att kött,fisk,ägg och mjölk faktiskt är bättre ).


Precis som de animaliska proteinerna finns det ett underskott av svavelaminosyrorna mnethionin och cystein och ett överskott av den viktiga aminosyran lysin.

Kombinera soja med vete, havre, korn, råg eller ris.
Ceralierna har ett protein som är precis tvärt om dvs lågt på lysin men högre på svavelaminosyrorna.

Då blir det 1+1=3 :thumbup:

Aha, tack så mycket. :bow:

mangemani
2005-02-05, 19:26
alltid trott att soja protein var ett icke fullvärdigt protein,har tom för mej att det var här jag lärde mej det när jag var nybörjare.

så då kan jag byta ut protecen mot sojja då?

hasse36
2005-02-05, 20:13
Acccepterar man ett inslag av kolhydrat från ris eller pasta så blir det 1+1 = 3.Men det blir väldigt mycket pasta.

Antag två hypotetiska livsmedel A-mat och B-mat. Båda innehåller de två essentiella aminosyrorna a-syra och b-syra. Obs, det finns bara två i det här exemplet.

100 g av A-mat innehåller 70 g protein uppdelat på 50 g a-syra och 20 g b-syra samt lite kolhydrater 15 g. Men för att vara fullvärdigt protein så måste det finnas lika mycket av både a- och b-syra. Alltså kan kroppen bara använda 40 g av proteinet. Resten blir till glukos.

100 g av B-mat innehåller 7 g protein uppdelat på 2 g a-syra och 5 g b-syra samt en hel del kolhydrater 85 g. Här kan vi använda 4 g av proteinet.

Om vi tar 1000 g av B-mat så får vi 20 g a-syra och 50 g b-syra vilket är tillräckligt för att komplettera 100 g A-mat.

Man får alltså i sig väldigt mycket kolhydrat om man skall äta 140 g fullvärdigt protein från A-mat och B-mat

Bättre då att äta 245 g A-mat.

z_bumbi
2005-02-05, 20:24
100 g av A-mat innehåller 70 g protein uppdelat på 50 g a-syra och 20 g b-syra samt lite kolhydrater 15 g. Men för att vara fullvärdigt protein så måste det finnas lika mycket av både a- och b-syra. Alltså kan kroppen bara använda 40 g av proteinet. Resten blir till glukos.

Varför skulle inte kroppen kunna använda allt den kan av proteinet även om det inte är komplett? Det är ju inte så att kroppen sitter och väntar på att få komplett protein utan den tar ju vad den behöver vartefter.

Ditt exempel spricker ju även på att du inte har räknat på de nämnda livsmedlen och hur de kompleterar varandra, det är ju snarare så att liten mängd extra av rätt aminsyra höjder "fullvärdigheten" väsentligt och när det finns överskott från båda håll av det som den andra har lite mindre av så blir det ganska snabbt en ökning i andelen "högkomplett"-protein.

Det är bara hälften av aminosyrorna som överhuvudtaget kan bli glukos förövrigt. :)

Sverker
2005-02-05, 20:53
Se inte kolhydrater som en fiende utan en stark allierad hasse36.

Det är inte jag som förespråkar någon högproteindiet. Jag tror på 2 g / kg kroppsvikt vilket är fullt tillräckligt när det fylls på med kolhydrat samtidigt.

Jag äter 100 g pasta och får i mig 13 g veteprotein. Vad skall jag göra med det ?
Självklart skall jag göra det perfekt genom att fylla på med rätt mängd av någon annan proteinkälla, förslagsvis 20 g sojakoncentrat.

Helt plötsligt har jag fått ett 28 g fullvärdigt protein samtidigt som det ramlar in glukos till mina tomma glykogendepåer.
Proteinkvaliten motsvarar säkert 40 eller 45 g rent sojakoncentrat som är betydligt dyrare än pasta.

Ekologiskt, ekonomiskt och muskelmässigt är mitt alternativ det bästa.

hasse36
2005-02-05, 21:00
Varför skulle inte kroppen kunna använda allt den kan av proteinet även om det inte är komplett?Det där får du gärna formulera om. Eller så läser du mitt inlägg en gång till.

Ditt exempel spricker ju även på att du inte har räknat på de nämnda livsmedlen och hur de kompleterar varandra, det är ju snarare så att liten mängd extra av rätt aminsyra höjder "fullvärdigheten" väsentligt och när det finns överskott från båda håll av det som den andra har lite mindre av så blir det ganska snabbt en ökning i andelen "högkomplett"-protein.
Jag ser med förväntan fram emot dina beräkningar om hur mycket pasta som krävs för att komplettera 100 g sojapulver.

Det är bara hälften av aminosyrorna som överhuvudtaget kan bli glukos förövrigt. :)Jag använde mig av hypotetiska livsmedel för att slippa sånt trams. Mitt inlägg skall tolkas principiellt

z_bumbi
2005-02-05, 21:14
Det där får du gärna formulera om. Eller så läser du mitt inlägg en gång till.

Varför skulle jag formulera om det? Det enda du tyckte det icke-kompletta dög till var ju glukos?

Jag ser med förväntan fram emot dina beräkningar om hur mycket pasta som krävs för att komplettera 100 g sojapulver.

Det är ju bara för dig att sätta dig med tabellen och räkna om du vill veta en exakt siffra, för min del är det ganska ovidkommande då jag äter andra fullvärdiga proteinkällor samt även äter överskott av protein så jag har ingen som helst nytta av den kunskapen för egen del.

Jag använde mig av hypotetiska livsmedel för att slippa sånt trams. Mitt inlägg skall tolkas principiellt

Vore det inte bättre att ha uppfunnit ett livsmedel som på något sätt är relevant i så fall?

Typ så här.

Methionin 80%
Cystein 80%
Lysin 120 %

och

Methionin 110%
Cystein 105%
Lysin 70%

(Siffrorna är inte tagna från tabellen då det som sagt är ovidkommande för min del hur det exakt ser ut.)

hasse36
2005-02-05, 21:38
.
.
Det är inte jag som förespråkar någon högproteindiet. Jag tror på 2 g / kg kroppsvikt vilket är fullt tillräckligt när det fylls på med kolhydrat samtidigt.

Jag äter 100 g pasta och får i mig 13 g veteprotein. Vad skall jag göra med det ?
Självklart skall jag göra det perfekt genom att fylla på med rätt mängd av någon annan proteinkälla, förslagsvis 20 g sojakoncentrat.

Helt plötsligt har jag fått ett 28 g fullvärdigt protein samtidigt som det ramlar in glukos till mina tomma glykogendepåer.
.
.


Förusatt att det stämmer med dina 28 g (ge mig gärna referenser) så måste en 85-kilos-snubbe äta 6 sådana laddningar (teoretiskt) för att komma upp till 2 g/kg. Det betyder ca 6*450 kcal = 2700 men så måste han ha fett också säg 1 dl rapsolja och vi är uppe i 3600 kcal. Han måste träna ganska hårt för att nå dit. Och det finns inget utrymme för snedsteg i kosten. Därför menar jag att det är bättre att överäta soja så att man kommer upp 170 g 100%-BV-protein.

Sojabönor är väl bland det äckligaste man kan stoppa i munnen så det är inte aktuellt i mitt fall men billiga är de. I "invandrarbutiken" här i stan kostar de 18 kr/kg tror jag och det är betydligt billigare protein än pastaprotein.

hasse36
2005-02-05, 21:48
Varför skulle jag formulera om det? Det enda du tyckte det icke-kompletta dög till var ju glukos?
Men hallå mannen, du läser ju inte vad jag skriver. Jag säger att 40 g av A-mat-proteinet kan kroppen använda medan resterande 30 g blir till glukos.

Det är ju bara för dig att sätta dig med tabellenVar finns "tabellen"?

aliquis
2005-02-05, 23:54
Är man intreserad av ett lämpligt vegetariskt snabbt protein till efter träningen så finns ju alltid sojahydrolysat. Smakar........rejält.....men skonsamt mot magen och snabbare än sojakoncentrat.
vardå? och varför just nu när jag nyligen har beställt 20kg sojaprotein ;D

Sedan kvarstår bara att köpa 1.000 1-liters plastpåsar så jag kan portionsförpacka det ;) (orkar inte leta upp tråden..)

aliquis
2005-02-05, 23:58
Förövrigt gör jag väl mer som sverker gör än som du gör. Dvs jag äter inte sojaprotein för att sedan komplementera det med massa mat, jag äter mat och komplementerar den med sojaprotein. Sädesslagen finns redan där i form av maten.

Förövrigt smakar ju 67/73% sojaproteinet rätt beskt och är relativt grovkornigt och innehåller en del fett o kolhydrater. Pro 92 från samma tillverkare är mycket trevligare, och blir inte direkt dyrare/gram protein, dock dyrare/gram pulver. Jag tar dock hellre extrakalorierna från något godare än deras 67% sojaprotein.

Koskit
2005-02-06, 04:22
Förövrigt gör jag väl mer som sverker gör än som du gör. Dvs jag äter inte sojaprotein för att sedan komplementera det med massa mat, jag äter mat och komplementerar den med sojaprotein. Sädesslagen finns redan där i form av maten.

Förövrigt smakar ju 67/73% sojaproteinet rätt beskt och är relativt grovkornigt och innehåller en del fett o kolhydrater. Pro 92 från samma tillverkare är mycket trevligare, och blir inte direkt dyrare/gram protein, dock dyrare/gram pulver. Jag tar dock hellre extrakalorierna från något godare än deras 67% sojaprotein.
Äsch.
Äter ju mat och sojan som extra. Men om det inte skulle vara fullvärdigt, så undra jag vad man skulle kompletera upp det med, för att få det till fullvärdigt.

Hade hellre köpt Pro 92, men hälsobutiken här hade inte det, så jag fick ta 73%. ;)

Sverker
2005-02-06, 08:44
Förusatt att det stämmer med dina 28 g (ge mig gärna referenser) så måste en 85-kilos-snubbe äta 6 sådana laddningar (teoretiskt) för att komma upp till 2 g/kg. Det betyder ca 6*450 kcal = 2700 men så måste han ha fett också säg 1 dl rapsolja och vi är uppe i 3600 kcal. Han måste träna ganska hårt för att nå dit. Och det finns inget utrymme för snedsteg i kosten. Därför menar jag att det är bättre att överäta soja så att man kommer upp 170 g 100%-BV-protein.



Referenser ?
WHO har satt upp behovet av enskilda aminosyror för spädbarn, barn , män och kvinnor. Räknar vi på de siffrorna så räcker säkert 20 g sojaprotein. Jag har dock inte räknat på dem.

Det är annars bara till att ta fram livsmedelsverkets Livsmedelstabell och börja räkna. Av hävd så används äggalbumin som referens men min egna åsikt är att alternativet laktalbumin är bättre. Vassleproteinet har ett betydande överskott av de grenade aminosyrorna och tränande har också en större omsättning av dessa.



Var snurrar det någonstans i resonemanget ?
Lågenergiförbrukare måste välja bättre proteinkällor för att nå upp till behovet av alla enskilda aminosyror. Samtidigt har lågenergiförbrukare mycket litet behov av protein, liten tillväxt eller låg belastning på kroppen.

Högenergiförbrukare kan välja sämre kvalite på proteinet för mängden protein uppväger vissa brister av olika aminsyror. Proteinbehovet är dock större. Det gäller alltså att hitta brytningspunkten.

z_bumbi
2005-02-06, 10:58
Men hallå mannen, du läser ju inte vad jag skriver. Jag säger att 40 g av A-mat-proteinet kan kroppen använda medan resterande 30 g blir till glukos.

Var finns "tabellen"?

Varför skulle den omvandla samtliga överblivna aminosyror till glukos bara för att sammansättningen som sådan inte är "komplett", kroppen är inte så dum att den inte använder aminosyrorna som den får i sig om de behöver dem?
Behöver den just de aminosyrorna så går de ju åt oavsett vad de är uppblandande med.
Kroppen sitter inte med en checklista och kollar att den har fått en komplett sörja av aminosyror för att sen skicka det vidare.

Tabellen ligger på livsmedelsverket hemsida, ligger en sticky under kost och näring med en länk dit, kolla under specialtabeller..

tristan
2005-02-06, 11:11
vardå? och varför just nu när jag nyligen har beställt 20kg sojaprotein ;D

Sedan kvarstår bara att köpa 1.000 1-liters plastpåsar så jag kan portionsförpacka det ;) (orkar inte leta upp tråden..)

Jag var på lantmanna i fredags och där hade dem 30kilos säckar med sojaprotein för 150-200 kr nånting. Så mitt tips är: ät som en häst!

hasse36
2005-02-06, 12:47
Kroppen sitter inte med en checklista och kollar att den har fått en komplett sörja av aminosyror för att sen skicka det vidare.Tar spiken slut så är det bara att sluta bygga. Det behövs ingen checklista. Det spelar ingen roll hur mycket bräder man har. Fattas det spik så är det bara att elda upp bräderna.

z_bumbi
2005-02-06, 15:12
Tar spiken slut så är det bara att sluta bygga. Det behövs ingen checklista. Det spelar ingen roll hur mycket bräder man har. Fattas det spik så är det bara att elda upp bräderna.

Är du seriös?

Du är ju fortfarande inne på att det bara är två olika komponenter som avgör hur fullvärdigt ett protein är, kroppen är ju fortfarande inte så dum att det inte utnyttjar det den behöver.

Kolla upp hur man räknar ut proteinbehovet i kosten, kolla vilka marginaler som finns med och varför de finns med, sen kollar du på en kost med säg 2-2,5 g protein per kilo kroppsvikt och fundera ett tag på det hela..

hasse36
2005-02-06, 18:16
Är du seriös?

Du är ju fortfarande inne på att det bara är två olika komponenter som avgör hur fullvärdigt ett protein är, kroppen är ju fortfarande inte så dum att det inte utnyttjar det den behöver.Du drar löjets skimmer över dig själv när du polemiserar mot din egna avsiktliga missuppfattning.

Det tar 10 sekunder att googla fram att det finns 8 essentiella aminosyror. Men det blir onekligen lättare att föra ett principiellt resonemang om man gör antagandet att det bara finns 2. Därav analogin med a-syra och b-syra. Därav analogin med spik och bräder.

Det är möjligt att det finns svagheter i mitt resonemang men jag kan inte se dem. Och den som skall peka på svagheterna får ju faktiskt göra sig besväret att läsa vad jag skriver.

Vad mitt resonemang kokar ner till är att det är kalorisnålare att äta två portioner kikärtssoppa än att tugga i sig ett halvt paket knäckebröd bara för att proteinkomplettera en portion. Det finns naturligtvis hur många argument som helst till varför man skall äta varierat men nu är ju det proteinkvalitet vi diskuterar.

Det måste ju finnas en anledning till att trådskaparen använder proteinpulver och jag gissar att han vill få i sig mer protein utan att öka det totala energiintaget. Mitt förslag är då att tex äta 30 g pulver i stället för 20 g. 10 g pulver kostar 1,20 kr och energiinnehållet är 43 kcal. 100 g pasta kostar ungefär lika mycket men ger 350 kcal.

z_bumbi
2005-02-06, 19:21
Du drar löjets skimmer över dig själv när du polemiserar mot din egna avsiktliga missuppfattning.

Vilka missuppfattningar har jag gjort av det du har skrivit?

Det tar 10 sekunder att googla fram att det finns 8 essentiella aminosyror. Men det blir onekligen lättare att föra ett principiellt resonemang om man gör antagandet att det bara finns 2.

Nej. Därför att man kan inte förenkla resonnemanget på det sättet då det inte är så man räknar på fullvärdighet av protein.

Har du dessutom kollat på proteinrekommendationerna och hur dessa är uppbyggda när du ändå använde google?

Det är möjligt att det finns svagheter i mitt resonemang men jag kan inte se dem. Och den som skall peka på svagheterna får ju faktiskt göra sig besväret att läsa vad jag skriver.

Exemplet med olika procentsatser är det närmaste du kan komma hur det ser ut utan att gå in på exakta siffror. Det finns olika överskott av olika aminosyror i båda fallen vilket gör att de kompleterar varandra.
Där är fortfarande din svaghet. I fallet med soja och spannmål är det inte samma aminosyror som begränsar fullvärdigheten.

Man baserar fullvärdigheten genom att titta vilken aminosyra som begränsar ett livsmedel mest, när man hittar en aminosyra som det bara finns 70% av jämfört med "mallen" så är det den siffran som man anger vad gäller fullvärdigheten. Resterande aminosyror från just det proteinet hamnar då oftast inte just på 100% av fullvärdighet utan det kan vara 120%, 140% eller någon annan siffra.
Nästa protein har kanske 140% jämfört med "mallen" av just den aminosyran man har lite av i det första protein men har kanske lite av någon annan som om man har tur finns i överskott i det första proteinet.

Har man en redan från början fullvärdig källa med överskott av vissa aminosyror funkar detta överskott självklart också bra att kompletera andra protein med.

Självklart en förenkling men google är alltid din vän. :)

Det är så du får kolla på varje proteinkälla och sen jämföra dem, det är helt meningslöst att göra jämförelsen för någon som äter en varierad kost med tillräckligt hög proteinhalt men det ger väl en viss förståelse för hur det fungerar antar jag.

Det måste ju finnas en anledning till att trådskaparen använder proteinpulver och jag gissar att han vill få i sig mer protein utan att öka det totala energiintaget. Mitt förslag är då att tex äta 30 g pulver i stället för 20 g. 10 g pulver kostar 1,20 kr och energiinnehållet är 43 kcal. 100 g pasta kostar ungefär lika mycket men ger 350 kcal.

Men han äter ju förhoppningsvis redan andra proteinkällor än soja? Det är ju förhoppningsvis inte så att någon enbart lever på sojaprotein, äter man spannmål så har man ju "brist" på vissa aminosyror och kan man då tillföra dessa så ökar ju andelen "komplett"-protein.

Koskit
2005-02-07, 01:12
Om jag enbart tar sojaproteinet med vatten.
Får jag i mig Alla aminosyrorna då?

aliquis
2005-02-07, 03:08
Om jag enbart tar sojaproteinet med vatten.
Får jag i mig Alla aminosyrorna då?
Alla vilka? De som finns i sojaproteinet? De som finns överhuvudtaget?
Alla aminosyror förekommer väl inte i livsmedel överhuvudtaget, och en och annan kan säkert saknas i något livsmedel. Du får iaf naturligtvis i dig alla aminosyror som finns i sojaproteinet, och därmed åtminstone alla de som du behöver. Däremot kanske inte sammansättningen är perfekt.
Mängden av de enskilda aminosyrorna.

aliquis
2005-02-07, 03:11
Äsch.
Äter ju mat och sojan som extra. Men om det inte skulle vara fullvärdigt, så undra jag vad man skulle kompletera upp det med, för att få det till fullvärdigt.
Hade hellre köpt Pro 92, men hälsobutiken här hade inte det, så jag fick ta 73%. ;)
Det behöver inte ske i samma måltid, vad än de optimala säger ;)

aliquis
2005-02-07, 03:13
Jag var på lantmanna i fredags och där hade dem 30kilos säckar med sojaprotein för 150-200 kr nånting. Så mitt tips är: ät som en häst!
Mjo, misstänker att det är så illa.

Sverker
2005-02-07, 07:02
Om jag enbart tar sojaproteinet med vatten.
Får jag i mig Alla aminosyrorna då?


Visst !

Precis som aliquis skriver så får du i dig alla de 20 aminosyrorna du behöver för att bygga upp din kropp. De är t o m i en hyffsad kombination också :thumbup:

Vill du inte använda något animal protein så kör med soja. Det räcker långt.

Koskit
2005-02-07, 08:18
Tackar så hjärtligt.
Ni är för goa. :love:

aliquis
2005-02-08, 01:37
Fått mitt sojaprotein nu, luktar gammalt hö, antagligen inte värre än 66% (smaken alltså..) men jag vet inte ;). Kanske vant sig med vaniljlukten på pro 92. Känns inte riktigt som samma kvalite men vet inte vad det kan tänkas vara. Nåja, 40% rabatt eller så jämfört med mitt vanliga, nästan 50% på ordinarie pris.