handdator

Visa fullständig version : Strunta i Proteintillskott?


DjaN
2005-02-04, 23:56
Lyssnade på en föreläsning om kostlära.. Han som snacka sa att man egentligen inte behövde äta proteintillskott, utan att man får i sig tillräckligt i kosten. Dvs. om man äter en bra kost... stämmer detta ?

Orm
2005-02-05, 00:04
Den enda gången du "behöver" ett proteinpulver är i efterträningsdrinken (eller för- och efterträningsdrinken om du tillhör den skolan). Det är väl enda gången pulvret har någon markant fördel framför vanlig mat.

Mindek
2005-02-05, 00:11
Lyssnade på en föreläsning om kostlära.. Han som snacka sa att man egentligen inte behövde äta proteintillskott, utan att man får i sig tillräckligt i kosten. Dvs. om man äter en bra kost... stämmer detta ?


Beror ju en del på hur/vad du tränar och vilka mål du har. Kostföreläsarna brukar sällan ha någon större kunskap om kroppsbyggare, utan mer vara inriktade på t.ex. löpare och fotbollsspelare. De har inte som mål att öka maximalt i muskelmassa. De kan dessutom pga av sin stora träningsmängd äta mycket mat, och då får de i sig det protein de behöver.

Prankie
2005-02-05, 00:15
Pris
30 gram protein från exellpulver @ 150kr/kg = 5,84kr
30 gram protein från kycklingfilé @ 59kr/kg = 8.85kr

Tillagning
10 sekunder med shaker
Tina, steka, krydda... Minst 10 minuter.

Pdaddy
2005-02-05, 00:38
Pris
30 gram protein från exellpulver @ 150kr/kg = 5,84kr
30 gram protein från kycklingfilé @ 59kr/kg = 8.85kr

Tillagning
10 sekunder med shaker
Tina, steka, krydda... Minst 10 minuter.

:thumbup:

Nuff said :D

Grahn
2005-02-05, 01:12
Lyssnade på en föreläsning om kostlära.. Han som snacka sa att man egentligen inte behövde äta proteintillskott, utan att man får i sig tillräckligt i kosten. Dvs. om man äter en bra kost... stämmer detta ?

Du får ju be personen ifråga definera vad han menar med behöver. Det är knappast livsnödvändigt nej.

King Grub
2005-02-05, 07:59
Självklart kan man träna och bygga muskler utan tillskott. Att något underlättar gör det inte nödvändigt.

William
2005-02-05, 10:26
Håller med alla föregående talare! Proteintillskott handlar främst om bekvämlighet och ekonomi enligt mitt tycke.

Mvh

William

Cyco
2005-02-05, 11:24
det finns ju en mängd ex. från "back in the days" på byggare som har byggt en fantastisk fysik utan kosttillskott helt enkelt därför att dom inte fanns på den itiden

Fairing
2005-02-05, 11:43
Kost tillskott , bara namnet säger väl allt :)

EiseltUK
2005-02-05, 15:07
Man behöver ingen mat om man äter ordentligt med kosttillskott. :D

Lustigt nog ligger någon typ av oberoende-expert-status i att rekommendera falukorv, pölsa och annan skitmat som de flesta äter.

/ Henrik

Officer
2005-02-05, 15:11
Proteintillskott är det enda rätta i tillskottväg enligt mina egna Studier!

Bekvämlighet, pris, tidsbesparing - dagens viktigaste element.

Beast
2005-02-05, 19:42
Protein är viktigare i fler sammanhang än före o efter träningsdrinken. OM man vill maximera sina resultat.
Djan: Tippar på att det var i skolan du var på denna "föreläsning" ?

King Grub
2005-02-05, 20:11
Protein är viktigare i fler sammanhang än före o efter träningsdrinken. OM man vill maximera sina resultat.

Men det behöver inte vara i pulverform. Oavsett om man vill maximera sina resultat eller inte. Antagligen är det t o m en nackdel att köra för mycket på pulver hela dagen.

DjaN
2005-02-05, 21:46
Protein är viktigare i fler sammanhang än före o efter träningsdrinken. OM man vill maximera sina resultat.
Djan: Tippar på att det var i skolan du var på denna "föreläsning" ?

Hehe .. sant. Har styrketräning som individuellt val, så det kom dit en föreläsare. Och han var väldigt bra, i all ära, men tror det är som någon nämnde här ovan, att han som föreläsare är mer inriktad på löpare och konditionrelaterade sporter.. Och inte styrketräning där man vill öka maximalt.

Mindek
2005-02-05, 21:59
Problemet med att konfrontera dessa "experter" är att de gärna avfärdar kritiken med att man gått på all reklam från byggartidningar etc...

z_bumbi
2005-02-06, 11:02
Problemet med att konfrontera dessa "experter" är att de gärna avfärdar kritiken med att man gått på all reklam från byggartidningar etc...

Jag har börjat referera till Näringslära för högskolan när jag hör någon säga att 0,7 g protein räcker även för tränande, det brukar funka lite bättre.

Snapphanen
2005-02-06, 13:26
Iofs men det är nog en kraftig överdrift att vi ska ha i oss så mycket protein som vissa här förespråkar. Läser om detta just nu (humanfysiologi) på universitetet och det är klart att byggarsiter/tidningar osv pumpar ut "allt du behöver för att bli biff". Folk tjänar ju pengar på detta precis som allting annat

fothermucker
2005-02-06, 15:46
Ja, ärligt talat märker man ingen skillnad i resultaten om man dricker en massa proteindrinkar om dagarna eller skiter i det, i alla fall inte jag.
Det som verkar betyda mest är kcal-intaget.

hultman
2005-02-08, 13:58
"Att proteinintag för att bygga muskler är så kontroversiellt härstammar från misstolkad vetenskaplig litteratur på det extremt komplexa ämnet. Många läkare och näringsfysiologer har inte någon vettig kunskap om de analysmetoder som används för att utvärdera näringsbehov. De flesta proffs undersöker inte de metoder forskningen använder att basera sina rekommendationer på. Konsekvensen är att inkorrekta rekommendationer blir verklighet när de filtreras ner till idrottare och sportorganisationer. När du ska beräkna ditt dagliga proteinbehov för att förbättra återhämtningen och snabba på muskeltillväxten vid intensiv styrketräning bör du tänka på följande.


• Nuvarande labbmätningar för att analysera proteinbehoven är inte genomförda för att optimera hälsan, öka muskelmassan eller prestationsförmågan.

• Analysmetoder för att mäta hur bra ett protein är tex med PER (protein efficiency ratio) mäter ett proteins möjlighet att öka vikten hos unga, växande råttor. Det har tagit det vetenskaplig samhället mer än 70 år att inse att PER bara reflekterar aminosyra(protein)behoven för växande råttor, inte människor och definitivt inte idrottare.

Det nyare PCDAAS (“protein digestibility-corrected amino acid score”) är till och med mer missvisande än gamla PER. PCDAAS ger vilket fullständigt protein som helst samma värde, 1.00. Det här värderingssystemet gör det extremt svårt att välja rätt protein för att optimera muskeltillväxten, om inte helt omöjligt.

• Proteinbehoven för den människor (inklusive de som lyfter med vikter) har nästan helt baserats på kvävebalansstudier. Nu erkänner många proteinmetabolismexperter att denna metod har flera brister.. Kvävebalanstekniken överskattar kväve(protein)intag och underskattar kväveförlust. Det är därför det är svårt att analysera salpeterhaltiga gasförluster, efter tex kväveförlust genom huden och genom luften (ammoniak) och nitratinnehållet i maten och i urin vilket inte mäts."

King Grub
2005-02-08, 14:07
Vem citerar du?

hultman
2005-02-08, 14:47
AST.

Dock citerat från en sida som säljer kosttillskott, något som bör noteras.

Edit: du kan inte länka till en webbutik för det! Man skriver ut vem man citerat efter citattexten.

Scratch89
2005-02-08, 15:12
Kan väl säga att jag körde med kosttillskott i typ 3 månader. Märkte ingen skillnad. Detta var förra året.
Nu utan kosttillskott har jag ökat
från 8 reps på 50 till 8 reps på 70 i bänk
från 8 reps på 80 till 3 reps på 130 i mark
från 8 reps på 40 till 5 reps på 100 i böj

utan några som helst tillskott :thumbup:

hultman
2005-02-08, 15:44
Ledsen att klanka ned på dig, måste dock hävda att dina ökningar inte enbart är muskelvolymökningar utan antagligen resultatet av bättre teknik i övningarna.
Dessutom är det mycket lättare att öka i början.

Givetvis kan man öka utan kosttillskott men att säga att det inte har någon verkan är skitsnack, så länge man inte äter fruktansvärt bra, något som i princip ingen gör.

Doctor Snuggles
2005-02-08, 18:27
En sak som jag tror underskattas är just metabolismen efter träning. Den singulärt största anledningen till ökningar i muskelmassa för min del är att jag får i mig ett snabbt protein efter träning. Om jag får det, så kan jag vara hur slarvig som helst med kosten i övrigt. Detta går inte att göra med vanligt mat. Att fylla på kolhydratlagret ett par nästföljande timmar är också toppen, men det märks mest på återhämtningen.

Fairing
2005-02-08, 18:48
En sak som jag tror underskattas är just metabolismen efter träning. Den singulärt största anledningen till ökningar i muskelmassa för min del är att jag får i mig ett snabbt protein efter träning. Om jag får det, så kan jag vara hur slarvig som helst med kosten i övrigt. Detta går inte att göra med vanligt mat. Att fylla på kolhydratlagret ett par nästföljande timmar är också toppen, men det märks mest på återhämtningen.

Håller faktiskt med om det :D Min efterträningsdrinken 30g Rapid Hydro + 80g Rapid Recovery

HenrY
2005-02-08, 19:47
Kan väl säga att jag körde med kosttillskott i typ 3 månader. Märkte ingen skillnad. Detta var förra året.
Nu utan kosttillskott har jag ökat
från 8 reps på 50 till 8 reps på 70 i bänk
från 8 reps på 80 till 3 reps på 130 i mark
från 8 reps på 40 till 5 reps på 100 i böj

utan några som helst tillskott :thumbup:

vad är det man ska "märka" med kosttillskott? Om vi då inte ser till prestationshöjande produkter....