handdator

Visa fullständig version : överträningsfråga


Diana
2005-02-04, 23:01
Vet nån vad den största bidragande faktorn till överträning e?

träningens volym eller hur ofta man tränar?

säg att tex två personer har samma stora träningsvolym per vecka o den ena delar upp sin på 4 dar o den andra på 7 vem riskerar mest överträning?

stressas kroppen värst av stora pass sällan eller små pass ofta?

(vaddå övertydlig? :) )

Fatalist
2005-02-04, 23:56
Den som vilar minst, om vi utgår ifrån att båda äter lika och har exakt samma förutsättninga, tror jag kommer bli mest övertränad.

Lizard
2005-02-05, 11:58
Vet nån vad den största bidragande faktorn till överträning e?

träningens volym eller hur ofta man tränar?

säg att tex två personer har samma stora träningsvolym per vecka o den ena delar upp sin på 4 dar o den andra på 7 vem riskerar mest överträning?

stressas kroppen värst av stora pass sällan eller små pass ofta?

(vaddå övertydlig? :) )

Volym, om jag lärde mig rätt i grundskolan, mäter man i tre dimensioner.

Den ena delen blir hur ofta, den andra hur länge och den tredje hur tung belastning man använder. Belastningen i sig kan vara dels vikten dels utförandet, dvs faktorer som forced reps, negatives, kort vila, partials etc. För enkelhetens skull och för att inte göra en oktav av min lilla kub så kallar vi det belastning kort och gott.

Om alla tre dimensionerna är använda fullt ut kommer du ganska snart i en fas av överanvändnig. När du kommit dit inträder stagnation. Kroppen behöver minska någon del för att hinna med att återställa. Fortgår överanvändningen trots det så övergår överanvändningen till överträning.
Om endast en av dimensionerna är använd fullt ut kan du klara dig från överanvändning längre, men den dimensionen når förr eller senare ett stadium av överanvändning och då är cirkeln sluten.


Lizard

Diana
2005-02-05, 23:22
om vi säger såhär; om man har ett visst antal set,reps o övningar som man ska ta sej igenom på en vecka, e de då störst sannorlikhet att man blir övertränad om man delar upp dessa set,reps o övningar på tex 4dar eller på 7dar? exakt samma träning men mer uppdelad i de ena fallet o mindre i de andra..
Fatalist> altså båda vilar lika mycke men du menar den som har flest vilodagar o istället kör 4 blaffiga pass istället för 7 mindre kanske?
Lizard>du är ett levande uppslagsverk :thumbup: ja skulle nog inte använt ordet volym(trodde ja visste va de betydde :em: )"träningsmängd" hade nog passat bättre!

Fatalist
2005-02-05, 23:36
om vi säger såhär; om man har ett visst antal set,reps o övningar som man ska ta sej igenom på en vecka, e de då störst sannorlikhet att man blir övertränad om man delar upp dessa set,reps o övningar på tex 4dar eller på 7dar? exakt samma träning men mer uppdelad i de ena fallet o mindre i de andra..
Fatalist> altså båda vilar lika mycke men du menar den som har flest vilodagar o istället kör 4 blaffiga pass istället för 7 mindre kanske?
Lizard>du är ett levande uppslagsverk :thumbup: ja skulle nog inte använt ordet volym(trodde ja visste va de betydde :em: )"träningsmängd" hade nog passat bättre!

Tja jag tänkte mer på det shcemat som kroppen fick mest tid att återhämta sig på. Det blir ju fler vilodagar i ett mindre splittat schema, även fast den totala vilan kanske inte är längre än ett mer splittat. Men visst torde väl det ge bättre återhämtning att vila än att gå och nöta ännu en muskelgrupp dagen efter?

Diana
2005-02-05, 23:40
joo fast å andra sidan så skulle nog kroppen behöva längre vila efter ett längre pass än ett kortare..