handdator

Visa fullständig version : Göra en egen Thick Bar av rör?


jimcg
2005-02-04, 20:18
Jag postade en fråga om detta på Gripboard och har fått lite för mig luddiga svar, men kom nyss på att någon här kanske skulle kunna komma med bättre och framför allt begripligare svar.

Jag vill göra en egen Thick Bar och tänkte först göra den av en solid 50 mm stång, 2 m lång. Men sen kom jag på att eftersom gjutjärn blivit dyrt, kanske det skulle kunna funka med ett 50 mm rör i stället. Jag lär aldrig lyfta några enorma vikter med den, men skulle för säkerhets skull vilja vara säker på att den håller för åtminstone 300-400 kg. Frågan är hur pass tjockt gods det skulle behöva vara. Räcker 2 mm, eller behöver det vara tjockare? Mannen jag pratade med på ett lokalt företag som säljer allt inom stål, trodde det skulle räcka.

Har någon här en uppfattning om detta, vore jag tacksam för lite tips.

//Jim

JJ
2005-02-04, 20:34
Jag tror du får ta till lite, den kommer ju utsättas för lite udda krafter om man säger så. Sen är nog stålkvaliten ganska viktig.

jimcg
2005-02-04, 21:05
Jag tror du får ta till lite, den kommer ju utsättas för lite udda krafter om man säger så. Sen är nog stålkvaliten ganska viktig.

Och vad betyder "lite"? Själva rör-formen gör ju ändå att det blir betydligt starkare än man tror.

En sån här gång önskar jag att jag hade lite kunskaper i hållfasthetslära, så att det gick att veta mer än bara gissa...

//Jim

Allan
2005-02-04, 21:10
Vad är en Thickbar? Bild please. 2 mm godstjocklek håller ju för åtskilliga hundrakilon om det belastas i rätt vinkel. Hur kommer belastningen att hänga?

allan

jimcg
2005-02-04, 21:15
Vad är en Thickbar? Bild please. 2 mm godstjocklek håller ju för åtskilliga hundrakilon om det belastas i rätt vinkel. Hur kommer belastningen att hänga?

allan

Sorry, tänkte inte... Alltså en vanlig skivstång, fast grövre där man greppar. Tänkte att 50 mm vore lagom, för då kan man bara svetsa en "krage" i varje ände att skjuta in vikterna mot och sen är stången klar. Så det är alltså utifrån det perspektivet jag undrar.

//Jim

Allan
2005-02-04, 21:17
Som ett byggbart hantelgrepp ungefär alltså?

allan

z_bumbi
2005-02-04, 21:17
Och vad betyder "lite"? Själva rör-formen gör ju ändå att det blir betydligt starkare än man tror.

En sån här gång önskar jag att jag hade lite kunskaper i hållfasthetslära, så att det gick att veta mer än bara gissa...

//Jim

Ett rör är starkt så länge som det är ett rör, så fort man får en deformation på det så är det betydligt svagare. Det är nog väldigt svårt att undvika skador på röret i längen och det kan räcka att man tappar en viktskiva på "stången" så är den helt plötsligt väldigt svag.

Jag vågar dock inte uttala mig om hur kraftigt röret måste vara för att hålla, min kunskap i hållfasthetslära sträcker sig inte så långt.

Allan
2005-02-04, 21:20
Egentligen kan du köpa ett färdigt metallrör på bygghandeln med en godstjocklek överstigande 2 mm. Det håller för flera hundra kilon om det understiger 500 mm i längd. Eller knalla in på en mekanisk verkstad och be att dom kapar upp, och kanske t o m lättrar nån segjärnsstång.

allan

jimcg
2005-02-04, 21:21
Ett rör är starkt så länge som det är ett rör, så fort man får en deformation på det så är det betydligt svagare. Det är nog väldigt svårt att undvika skador på röret i längen och det kan räcka att man tappar en viktskiva på "stången" så är den helt plötsligt väldigt svag.

Jag vågar dock inte uttala mig om hur kraftigt röret måste vara för att hålla, min kunskap i hållfasthetslära sträcker sig inte så långt.

Jag har också funderat i de banorna... Frågan är om man kanske skulle satsa på en solid stång i stället? De vanliga skivstänger man köper har ju en viss svikt i sig - undrar om en vanlig rundstång man köper hos t ex Tuna Stål och Metall har samma egenskaper. Ett rör kan ju försvagas om det böjs som du skrev men en solid stång kan väl spricka antar jag, om den inte är av rätt typ?

//Jim

jimcg
2005-02-04, 21:22
Egentligen kan du köpa ett färdigt metallrör på bygghandeln med en godstjocklek överstigande 2 mm. Det håller för flera hundra kilon om det understiger 500 mm i längd. Eller knalla in på en mekanisk verkstad och be att dom kapar upp, och kanske t o m lättrar nån segjärnsstång.

allan

Men jag vill ha en 2 meter lång skivstång...

//Jim

Allan
2005-02-04, 21:23
Vill du slå på stort kan du ju köpa fjäderstål. Men då blir det dyrt. Segjärn kostar väl en 15 spänn kilot eller nåt. En halvmeter blir väl en 150 spänn. Och det spricker inte under din livstid.

allan

Allan
2005-02-04, 21:25
Men du bor ju i Smestan. Stena Metall ligger ju där - ring ocj fråga!


allan

Svedberg
2005-02-04, 21:40
Beställ en Apolons axle från IM iställe :thumbup: ;)

jimcg
2005-02-04, 21:47
Vill du slå på stort kan du ju köpa fjäderstål. Men då blir det dyrt. Segjärn kostar väl en 15 spänn kilot eller nåt. En halvmeter blir väl en 150 spänn. Och det spricker inte under din livstid.

allan

Fast jag ville ju inte slå på stort - det var därför jag började fundera på rör och om det kunde fungera.

Men om det inte finns någon större risk med en hel stång, är det kanske det bästa alternativet.

Visst, jag bor i E-tuna, men är inflyttad, så jag känner inte till alla bra inköpsställen ännu.

//Jim

Krille
2005-02-04, 22:39
Jag räknade lite snabbt åt dig.

400kg ger en kraft på 4000 N
Arean på ett rör med 50mm diameter och 2mm godstjocklek blir ca 12,56mm^2

Detta borde ge dig en spänning på ca 318,22 MPa i röret.

Jag tittade sedan på materialdata för ett gjutet 141505 stål.
Det har en Rp0,2 ,resttöjningsgränsen , dvs den spänning som motsvarar en permanent töjning av 0,2% på 190 MPa och en brottgräns på 460 Mpa

Så spontant skulle jag säga att det ser tungt ut.
Jag reserverar mig dock för eventuella fel då jag bara räknade snabbt

MVH

jimcg
2005-02-04, 23:10
Jag räknade lite snabbt åt dig.

400kg ger en kraft på 4000 N
Arean på ett rör med 50mm diameter och 2mm godstjocklek blir ca 12,56mm^2

Detta borde ge dig en spänning på ca 318,22 MPa i röret.

Jag tittade sedan på materialdata för ett gjutet 141505 stål.
Det har en Rp0,2 ,resttöjningsgränsen , dvs den spänning som motsvarar en permanent töjning av 0,2% på 190 MPa och en brottgräns på 460 Mpa

Så spontant skulle jag säga att det ser tungt ut.
Jag reserverar mig dock för eventuella fel då jag bara räknade snabbt

MVH

Tack för uträkningen, men jag hänger inte riktigt med i uttrycken.

Vad står beteckningen Mpa för och vad menar du med slutsatsen "det ser tungt ut"?

//Jim

Allan
2005-02-04, 23:13
Kommer Jimcg verkligen att lassa på 400 pannor på den stången då? Bara diametern verkar ju avskräckande för några tyngre lyft.

allan

Xponent
2005-02-04, 23:28
Jag räknade lite snabbt åt dig.

400kg ger en kraft på 4000 N
Arean på ett rör med 50mm diameter och 2mm godstjocklek blir ca 12,56mm^2

Detta borde ge dig en spänning på ca 318,22 MPa i röret.

Jag tittade sedan på materialdata för ett gjutet 141505 stål.
Det har en Rp0,2 ,resttöjningsgränsen , dvs den spänning som motsvarar en permanent töjning av 0,2% på 190 MPa och en brottgräns på 460 Mpa

Så spontant skulle jag säga att det ser tungt ut.
Jag reserverar mig dock för eventuella fel då jag bara räknade snabbt

MVH

Rörets tvärsnittsarea blir lite drygt 300 mm^2. Du räknade på stångens draghållfasthet, vilket man kan göra. Men den dimensionerande kraften är ju trots allt momentet i stången. Det gäller ju att veta vilket belastningsfall som avses. Ska stången tåla att "rackas" så kan det vara dimensionerande belastning. Störst belastning får man på stången (med lika mycket vikter i vardera ände) om man kör enhandslyft (eller båda händerna väldigt nära varann).
Tyvärr så är min Hållf-formelsamling långt nerstoppad någonstans. Men det finns säkert någon som kan rapa upp de formler som krävs för att räkna ut detta. Iaf så länge du bortser från deformation på röret.

Skrev kanske lite osammanhängande....

jimcg
2005-02-04, 23:29
Kommer Jimcg verkligen att lassa på 400 pannor på den stången då? Bara diametern verkar ju avskräckande för några tyngre lyft.

allan

Absolut inte - det lär jag aldrig fixa, men jag ville bara veta att den med MYCKET god marginal skulle hålla för den ringa belastning jag kan utsätta den för - rent säkerhetstänkade bara, inte storhetsvansinne!

//Jim

Krille
2005-02-04, 23:33
Jag kanske va lite luddig jag ska försköka förklara lite mer pedagogiskt.

Om du lyfter 400kg med en stång. Jag fattade det som att det är vikter som hänger på en stång i ena änden och du håller i andra änden? Som bekant så ger detta upphov till en kraft från jordensgravitation. Närmare bestämt 9.82 gånger vikten i kilo eller ca 4000 N för 400kg

En kraft sprider sig alltid jämt över en area. Rörets area kan beräknas som arean av en stång med radien 50mm minus radien av en stång med radien 48mm (Godstjocklek 2mm). Sedan delar man kraften på arean efter som den fördelar sig jämt. Detta ger upphov till en spänning som man mäter i megapascal MPa samma enhet som tryck för övrigt.

Ett material har en sträckgräns och en brottgräns. Dessa mäts i Mpa. När man når upp till sträckgränen kommer man permanent deformera materialet. Din stång kommer alltså bli lite längre. Vid brottgränsen går den av. Dock brukar man inte vilja gå över sträckgränsen eftersom materialet då börjar smalna av och bilda en midja vilket gör det matematiskt jobbigt att räkna på vad som händer och det känns kanske också lite väll "nära ögat". Sträckgränsen i ditt fall med det gjutjärnet jag antog va 190 MPa alltså en bra bit under spänningen i ditt rör. Lösningen är att ta ett tjockare rör.

Jag hoppas det blev klarare!

Krille
2005-02-04, 23:36
Rörets tvärsnittsarea blir lite drygt 300 mm^2. Du räknade på stångens draghållfasthet, vilket man kan göra. Men den dimensionerande kraften är ju trots allt momentet i stången. Det gäller ju att veta vilket belastningsfall som avses. Ska stången tåla att "rackas" så kan det vara dimensionerande belastning. Störst belastning får man på stången (med lika mycket vikter i vardera ände) om man kör enhandslyft (eller båda händerna väldigt nära varann).
Tyvärr så är min Hållf-formelsamling långt nerstoppad någonstans. Men det finns säkert någon som kan rapa upp de formler som krävs för att räkna ut detta. Iaf så länge du bortser från deformation på röret.

Skrev kanske lite osammanhängande....

Okej det rör sig om en hantel alltså? Jag trodde det va någon form av stång med vikter i bara ena änden som man lyfter axiellt. Ja då får man ju räkna på moment isf

jimcg
2005-02-04, 23:42
Jag kanske va lite luddig jag ska försköka förklara lite mer pedagogiskt.

Om du lyfter 400kg med en stång. Jag fattade det som att det är vikter som hänger på en stång i ena änden och du håller i andra änden? Som bekant så ger detta upphov till en kraft från jordensgravitation. Närmare bestämt 9.82 gånger vikten i kilo eller ca 4000 N för 400kg

En kraft sprider sig alltid jämt över en area. Rörets area kan beräknas som arean av en stång med radien 50mm minus radien av en stång med radien 48mm (Godstjocklek 2mm). Sedan delar man kraften på arean efter som den fördelar sig jämt. Detta ger upphov till en spänning som man mäter i megapascal MPa samma enhet som tryck för övrigt.

Ett material har en sträckgräns och en brottgräns. Dessa mäts i Mpa. När man når upp till sträckgränen kommer man permanent deformera materialet. Din stång kommer alltså bli lite längre. Vid brottgränsen går den av. Dock brukar man inte vilja gå över sträckgränsen eftersom materialet då börjar smalna av och bilda en midja vilket gör det matematiskt jobbigt att räkna på vad som händer och det känns kanske också lite väll "nära ögat". Sträckgränsen i ditt fall med det gjutjärnet jag antog va 190 MPa alltså en bra bit under spänningen i ditt rör. Lösningen är att ta ett tjockare rör.

Jag hoppas det blev klarare!

Okej, då hänger jag med lite bättre.

Röret var dock inte tänkt att lyftas i ena änden med vikter i den andra, utan det ska användas som en vanlig skivtång, t ex en sådan som Svedberg tipsade om tidigare i denna tråd (hade jag gärna köpt, om pengarna funnits): borttagen läk

Den ska alltså användas till marklyft, stående press och bänkpress m m. Stången kommer därför emellanåt att läggas lastad med vikter i ett vanligt skivstångsupplägg, det är därför jag vill veta säkert (är extremt frågvis) att röret inte kommer att vika sig, t ex mitt i en militärpress.

//Jim

Krille
2005-02-04, 23:48
Om det rör sig om en hantel beräknas spänningen av momentet med sigmamax =Mmax/Wb där Wb är I/zmax har jag för mig. Om någon skulle vara sugen på att räkna det. Själv ska jag hoppa i säng o ladda för ett gympass imorgon!

MVH

Zakath
2005-02-05, 00:31
Jag funderade på om man skulle kunna sätta ihop 3st 1" rör på något sätt? De skulle ju få 2" i diameter om man fixade skarvarna på något sätt.. Skulle ju bli betydligt hållbarare iaf!

Krille
2005-02-05, 09:54
Nu räknade jag på det igen. På rätt grej också hoppas jag :)

om det är en 2m lång skivstång och du lastar på 200kg i varje ände får du förljande värden på spänningen.

formeln är sigmamax =Mmax/Wb Max är absolutbeloppet av momentet som borde vara summan av två 2000N * 1m = 2000Nm ---> 4000Nm.

Wb är pi*a^2*t Där a är medelradien och t är godstjockleken under antagandet att a är mycket större än t.Om röret är 50cm i diameter och godstjockleken är 2 borde medelradien bli 24.5 Detta ger ett Wb på ca 3771,48mm^3.

Villket ger än spänning på ca 1,06Mpa. Detta låter ganska lågt dock tycker jag.

Sedan dimetionerar man mot Reb som är Böjflytgränsen tror jag. Jag har tyvärr inget värde på den för ett gjutet stål. Men för vanliga kolstål ligger den i storleksorningen över 200Mpa.

Nu tjäner jag mig lite osäker på hur man räknar momentet här. Så det är naturligtvis bra om någon annan kan kontrollräkna detta!! Samt eventuellt bidra med böjsträckgränsen för ett gjutetstål

z_bumbi
2005-02-05, 10:22
Det enklaste är att offra en gammal skivstång och svetsa på ett rör på den, annars gå till en firma och fråga vad de tror håller.
Jag kan inte svära på att de har tid eller lust att hjälpa till men "Etuna Svets & smide" är några jag vet är bra på stål och järnarbeten, det ligger i fabriksområdet bortom ICA Ekängen.
De bör förstå eller i alla fall acceptera konstiga träningsmanicker dessutom. :)

Får du inget napp så kan jag springa ner och fråga på skolan där jag jobbade förut, de bör veta.

Kreout
2005-02-05, 11:42
Wb är pi*a^2*t Där a är medelradien och t är godstjockleken under antagandet att a är mycket större än t.Om röret är 50cm i diameter och godstjockleken är 2 borde medelradien bli 24.5 Detta ger ett Wb på ca 3771,48mm^3.


Jag kan inget om detta men blir inte medelradien 24, med 2 mm tjocklek radiellt?

Edit: Blir inte det totala momentet bra mycket högre än den statiska belastningen när någon lyfter upp stången?

IfK
2005-02-05, 13:18
Krille... Läser du teknisk fysik, eller något liknande, månntro?

Krille
2005-02-05, 13:55
Medelradien borde vara 24 helt rätt! Jad som snurrade till det. När man lyfter något blir ju F=ma (kraften lika med massan gånger axelerationen newtons 2a lag). Men jag tror att det är rimligt att se detta problem som statiskt.

Jag läser maskinteknik ifk.

Som sagt om någon vill kontrollräkna så vore ju problemet löst. För om spänningen blir runt 1-2 MPa tror jag inte du behöver oroa dig då snackar vi ju 100 gånger mindre spänning än vad den skulle kunna klara. Bra vore såklart också att kolla Reb med en materialsamling också...

Med medelradie 24 får jag fortfarande en spänning på ca 1,06Mpa

MVH

pellepedal
2005-02-05, 14:04
Surfa runt lite på http://209.41.168.45/forum/
Tror jag såg nån diskusion där om hur man bygger egen strongmanutrustning, bl.a. en "thick bar"...

pellepedal
2005-02-05, 19:19
Här har du lite info:

http://www.joshua-davis.com/index.php?refer=thickbar

jimcg
2005-02-05, 21:21
Surfa runt lite på http://209.41.168.45/forum/
Tror jag såg nån diskusion där om hur man bygger egen strongmanutrustning, bl.a. en "thick bar"...

Tack för tipsen! :hbang:

Visst, där fanns en hel del info om man sökte och klickade runt lite. Verkar som att man nog borde kliva upp i dimension en del, för att det ska bli säkert. 1/4 tum godstjocklek har jag sett rekommenderas på flera ställen, men det som känns mest intresant och som jag helt undgått att tänka på, är att ett rör inte är särskilt tungt. Det innebär ju att när det ska lastas med vikter, kommer det att stjälpa om man inte har nån som håller i andra änden, eller fäster andra änden under tiden.

Jag tror nog det får bli en solid stång i alla fall. Tack allihopa för era ansträngningar att försöka hjälpa till i alla fall! :bow:

//Jim

zirak
2005-02-06, 15:27
Kan du inte lägga på en tjugo kilos kaka på varje sida innan du rackar stången (röret)? :confused: Vet inte hur mycket en massiv stång kommer att väga men det känns som att du kommer upp i dom vikterna ändå.