handdator

Visa fullständig version : Mjölk i rumstemperatur?


Slartibartfast
2005-02-04, 18:28
Hur länge kan man ha mjölk i rumstemperatur innan den blir dålig? Kan man ha den två timmar? Tänkte ta med som mellanmål. Inget kylskåp.

King Grub
2005-02-04, 18:29
1-2 dygn.

Sverker
2005-02-04, 18:37
1-2 dygn.

Njaa....måste absolut vara en oöppnad förpackning med många dagar kvar till bäst före.

King Grub
2005-02-04, 18:41
"Om man förvarar mjölk vid rumstemperatur, 17-20°C, håller den sig 1-2 dygn. I kylskåp vid ca 5°C klarar den sig 6-7 dygn och vid ännu lägre temperatur, ca 2°C, kan den stå i två veckor eller mer utan att ta skada."

Sveriges Lantbruksuniversitet.

Sverker
2005-02-04, 18:42
Under förutsättning att det jag skrev gäller.

King Grub
2005-02-04, 18:44
Hur länge håller sig H-mjölk i rumstemperatur? Ett par månader?

Slartibartfast
2005-02-04, 19:26
Så det går alltså hur bra som helst att ta med en flaska mjölk och ha den i skolväskan flera timmar?

Kalas! :thumbup:

Tack för svaret!

edit: men Grub, rumstemp är väl inte 17-20 grader? Är det inte kring 23?

King Grub
2005-02-04, 20:03
edit: men Grub, rumstemp är väl inte 17-20 grader? Är det inte kring 23?

Jag skulle aldrig stå ut om jag hade 23 grader här hemma. Runt 20 på dagen går väl an, men runt 17 är perfekt att sova i. Hade jag 23 grader i lägenheten och inte kunde reglera ned det skulle jag klaga hos värden.

Slartibartfast
2005-02-04, 20:37
På sommaren brukar vi ha runt 30 på jobbet. :D

Sverker
2005-02-04, 20:58
Hur länge håller sig H-mjölk i rumstemperatur? Ett par månader?

3 eller 6 månader, minns inte i huvudet. Den stora skillnaden är ju att packetet kan stå framme i rumstemperatur hela tiden.

hasse36
2005-02-04, 21:14
Hur länge kan man ha mjölk i rumstemperatur innan den blir dålig? Kan man ha den två timmar? Tänkte ta med som mellanmål. Inget kylskåp.Gör detta kvällen före:
Linda in briken i tidningspapper. Öppna mittuppslaget och lägg briken där och vik ihop. Stoppa ned i en plastpåse och sedan in i kylskåpet. Plastpåsen gör att vattenånga inte diffunderar in och sabbar tidningspappertes isoleringsegenskaper.

Jag lovar dig att om kylskåpstemperaturen är 8 grader så kommer temperaturen på mjölken inte att överstiga 10 grader efter 4 timmar i rumstemperatur.

Förklaring: Brik = "fyrkantig" tetra.
(Måtte inte min gamla mattelärare se detta) :em:

Slartibartfast
2005-02-09, 16:29
Tack för tipset hasse!

Nu har jag testat att ha med mjölk till skolan några dagar. Efter två timmar luktar mjölken redan unket och smakar sådär halvbra. Är den ok ändå månne?

z_bumbi
2005-02-09, 16:31
Tack för tipset hasse!

Nu har jag testat att ha med mjölk till skolan några dagar. Efter två timmar luktar mjölken redan unket och smakar sådär halvbra. Är den ok ändå månne?

Jag skulle inte dricka den i alla fall.
Köp en termos?

Slartibartfast
2005-02-09, 16:36
Köp en termos?

Där sade du nåt!!

Mjölk håller sig i termos eller? Är de inte bara till för att hålla saker varma?

Zakath
2005-02-09, 16:41
VA?

Jag brukar ha mjölk åtskilliga timmar (minimjölk) i en flaska i väskan, inte har jag märkt något förutom att den blir ljummen :D
Fast allt som jag har i mina flaskor smakar "konstigt", har nämligen glömt både havregrynsblandningar och proteinpulver där som börjat jäsa. Smaken försvinner inte :thumbup:

hasse36
2005-02-09, 16:43
Tack för tipset hasse!

Nu har jag testat att ha med mjölk till skolan några dagar. Efter två timmar luktar mjölken redan unket och smakar sådär halvbra. Är den ok ändå månne?Du skall använda en hel tidning och lägga i kylen kvällen före.

Finns inte en chans i h*****e att mjölken når rumstemperatur efter två timmar om du gör som jag säger.

Inte ens en oisolerad brik hinner förstöras på två timmar. Unge man, du får allt göra om laborationen. :D

Tolkia
2005-02-09, 16:49
Finns ingen större risk att bli förgiftad av mjölk för att den hunnit surna - det både luktar och smakar så vidrigt att man märker det vääääldigt fort (örk).

William
2005-02-09, 16:52
Har själv haft mjölk i väskan i flera timmar utan problem och likaså öppnad förpackning som stått i RT hela natten och varit fullt drickbar nästa morgon.

Vänligen

William

Kossa Mu
2005-02-09, 18:46
ett annat tips är ju att köra med låglaktosmjölk då den håller längre på grund av att den är UTH-behandlad

skaparn
2005-02-09, 18:55
Där sade du nåt!!

Mjölk håller sig i termos eller? Är de inte bara till för att hålla saker varma?

Termosen isolerar från omgivningens temperatur.
Annars kan du ju pula ner ett par isbitar i mjölken, förutsatt att flaskan tillåter detta.

Investeringstips

skaparn
2005-02-09, 18:55
ett annat tips är ju att köra med låglaktosmjölk då den håller längre på grund av att den är UTH-behandlad

Detta gäller endast i oöppnad förpackning dock.

Sverker
2005-02-09, 19:49
Termosen isolerar från omgivningens temperatur.
Annars kan du ju pula ner ett par isbitar i mjölken, förutsatt att flaskan tillåter detta.

Investeringstips

Nalgeneflaskor :confused: Kostar multum :D

skaparn
2005-02-09, 20:03
Nalgeneflaskor :confused: Kostar multum :D

Ännu dyrare blir det när dom börjat släppa så rackarns många fräcka färger. Man kan ju inte hålla sig från att komplettera samlingen.

x_emir_x
2005-02-11, 16:16
Jag hade tänkt ta med minimjölk i en "Twinlab's Flaska" (eller vad dem nu heter).
Jag vill ta det efter träningen, så den kommer nog ligga i väskan ca 1-2 timmar.
Är det OK att dricka mjölken då?? Kan den hålla sig så länge??

Mac
2005-02-11, 16:37
håller gör den väl.....men frågan är om den är drickbar...kommer nog att vara sur.. *rolleyes*

x_emir_x
2005-02-11, 16:46
håller gör den väl.....men frågan är om den är drickbar...kommer nog att vara sur.. *rolleyes*

Hehe! Jo, de sant!
Kan man ta med en burk kesella istället?
Kommer den hålla 1-2 timmar??

Sverker
2005-02-11, 17:19
1 - 2 timmar är inget problem för mjölk men man/du/jag skall alltid försöka hålla mat och dryck så kallt som möjligt och äta så fort som möjligt efter tillagning.
Tänk alltid på säkerheten först. Någon gång kommer ni att få dålig mjölk med er och efter några timmar blir den en katastrof.

Kessella är lite annorlunda. Den är syrad av mjölksyrabakterier precis som fil eller youghurt. När den står varmt så kommer den att bli ännu surare men inte hälsovådlig på samma sätt. Den kommer däremot att snabbt mögla ifall den inte står kallt men det tar längre tid.

x_emir_x
2005-02-11, 17:38
Okej!
Jag får väl äta mina bananer/druvsocker direkt efter träning.
Sen får jag väl cykla hem (ca 10-15 min), då får jag dricka mjölken.
Tack för svaret!

Achryl
2005-02-11, 17:39
Jag hade tänkt ta med minimjölk i en "Twinlab's Flaska" (eller vad dem nu heter).
Jag vill ta det efter träningen, så den kommer nog ligga i väskan ca 1-2 timmar.
Är det OK att dricka mjölken då?? Kan den hålla sig så länge??

Men du ska inte ha mjölk efter träningen, det är inte optimalt ;) Det saktar in proteinintaget.

Men om man behöver mjölk i en shaker som mellanmål kan man väl lika gärna ta torrmjölk som man blandar med vatten på plats? Några invändningar mot det någon?

x_emir_x
2005-02-11, 18:07
Jag har bara hört positiva saker om minimjölk efter träning, dvs om man inte har råd för kosttillskott.
Om man nu inte har råd för kosttillskott, vad föredrar du efter träning då?
Kanske en grillad kyckling man ska ta med hemifrån? Hehe! Skämt å sido.
Jag har bara minimjölk eller lätt kesella att välja efter träning.
Tror inte nått annat passar DIREKT efter tränig.

Achryl
2005-02-11, 18:25
Jag har bara hört positiva saker om minimjölk efter träning, dvs om man inte har råd för kosttillskott.
Om man nu inte har råd för kosttillskott, vad föredrar du efter träning då?
Kanske en grillad kyckling man ska ta med hemifrån? Hehe! Skämt å sido.
Jag har bara minimjölk eller lätt kesella att välja efter träning.
Tror inte nått annat passar DIREKT efter tränig.
Då missuppfattade jag dig, trodde du blandade vasslet och dextron efter träningen med mjölk, vilket inte är lika bra som att blanda det med vatten. Klart att bara minimjölk är bättre än ingenting.
Men 10 kg vassle från kolozz räcker under så lång tid att alla har råd med det ;)

x_emir_x
2005-02-11, 18:31
Hehe! Jo då, det finns billigt vassle hos Kolozzeum.
Men jag vill INTE använda några kosttillskott.

1: Jag har som sagt INTE råd.
2: Jag försöker äta vanlig kost! hade inte tänkt köpa tillskott resten av livet =)
3: Får en hel del acne av det också!
4: Nu förstår du varför jag inte vill ha det =)

Slartibartfast
2005-02-11, 19:10
Jag har bara hört positiva saker om minimjölk efter träning, dvs om man inte har råd för kosttillskott.
Om man nu inte har råd för kosttillskott, vad föredrar du efter träning då?
Kanske en grillad kyckling man ska ta med hemifrån? Hehe! Skämt å sido.
Jag har bara minimjölk eller lätt kesella att välja efter träning.
Tror inte nått annat passar DIREKT efter tränig.

Pulver är det billigaste formen av protein per gram som finns. Har du räknat hur mycket du lägger på mjölk?

jag var som dig en gång i tiden.

x_emir_x
2005-02-11, 19:23
Det kanske den är! Men jag tänker EJ använda det. Jag föredrar kött & fisk tack =)
Föresten så handlar denna tråd om "Mjölk i rumstemperatur"
Så nu håller vi oss till den =)

Slartibartfast
2005-02-11, 22:22
Föresten så handlar denna tråd om "Mjölk i rumstemperatur"
Så nu håller vi oss till den =)

Det är min tråd, så jag får prata om vad som mig behagar i den. ;)

Örjan
2005-02-12, 06:45
Det funkar bra att ta en frysklamp (t.ex. en påse vatten man låtit frysa) och lägga den intill ett mjölkpaket i en plastpåse. Jag har gjort så några gånger, och mjölken är kall efter en halv dag, sval mot slutet av dagen.

Emil_Larsson
2008-08-17, 08:22
Bump!!

jag har en fråga ang. mjölk. Funkar det med vilken termos som helst för att hålla mjölk kyld eller är det speciella (dyrare?) termosar?

King Grub
2008-08-17, 08:25
Termosen bör naturligtvis vara av tillräcklig kvalitet för att hålla en vätska/dryck kyld den tänkta tiden.

Emil_Larsson
2008-08-17, 08:34
Termosen bör naturligtvis vara av tillräcklig kvalitet för att hålla en vätska/dryck kyld den tänkta tiden.

Okej, men du vet inte när en termos är av tillräcklig kvalité? billigt skräp från en 10krs affär kan man ju tänka sig är av otillräcklig kvalité men säg en termos för 2-300kr? eller beror det möjligtvis på hur länge man haft termosen och hur effektivt man använt den?

/Fred.

King Grub
2008-08-17, 08:48
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7856&a=1048097&lid=is_search527895&lpos=22&queryArt527895=termos&sortOrder527895=0&doneSearch=true&sd=47225&from=siteSearch&pageArt527895=2

Emil_Larsson
2008-08-17, 09:22
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7856&a=1048097&lid=is_search527895&lpos=22&queryArt527895=termos&sortOrder527895=0&doneSearch=true&sd=47225&from=siteSearch&pageArt527895=2

Nice, jag har märket Thermos som var bäst i test.

"Vi har jämfört hur bra termosarna håller värmen vid två olika temperaturer, först vid en temperatur på -20 (frysbox) och sedan vid en temperatur på + 20 grader (rumstemperatur)".

Kollar dom endast värmen? antar att dom kollar hur bra termosen "håller värmen" i kyla, samt hur bra termosen "håller värmen" i värme?

Tack för länken.

Sverker
2008-08-17, 10:02
I det ena fallet mäter man värmeledningen innefrån och ut och i det andra fallet utifrån och in:Virro Fortfarande mäter man upp värmeledningen i termosen.

Alltså blir den isolerande effekten helt beroende på omgivningstemperaturen. Förvara termosen kallt och den bevarar kylan bättre.

Emil_Larsson
2008-08-17, 10:42
I det ena fallet mäter man värmeledningen innefrån och ut och i det andra fallet utifrån och in:Virro Fortfarande mäter man upp värmeledningen i termosen.

Alltså blir den isolerande effekten helt beroende på omgivningstemperaturen. Förvara termosen kallt och den bevarar kylan bättre.

M.a.o släng i skiten i havet, kom tillbaka 7 timmar senare och den är kall och go. :Virro

Sverker
2008-08-17, 11:23
...eller att se till att termosen inte ligger i solen en varm dag.

Emil_Larsson
2008-08-17, 17:38
Jag provade att fylla en termos med kall mjölk, ställde den intill fönstret så solen fick stråla på ordentligt. Efter 7 timmar provade jag att lukta på mjölken (inget konstigt) samt dricka den (smakade fint, samt att den var kall)

Ja, nu vet ni det.. :D