handdator

Visa fullständig version : Påståenden som jag vill motbevisa ;D


alyosha
2005-02-04, 18:13
Pratade med en polare på gymmet idag, och han känner tydligen någon som har varit Bodybuilder-slash-Styrkelyftare-slash-Sprinter ( *rolleyes* ) och nu spelar han golf...

Jag har tidigare sagt till min kompis att han måste inta någon form av kolhydrater samtidigt som vasslet, annars oxideras proteinet till kolhydrat. Den här "bodybuildern" som han känner har då tydligen sagt "vem är det som säger såna dumheter?". Har letat en del, men jag hittar inga vetenskapliga studier på pubmed.org som bevisar att det inte är dumheter. Någon som kan slänga upp ett par eller så? ;D

Vidare har han rekommenderat min kompis att han ska promenera i rask takt i 6 h ( *screwy* ) varje morgon för att bli av med så mycket kroppsfett som möjligt på kortast tid. Han hade också sagt att det enda han ska ha med sig är mycket vatten och salter (ex. magnesium etc.). Givetvis blir man ju katabol som *** då, hur blir det med kroppsfett/muskler-ratio? Studier som visar att det här rent åt helskotta fel? :D Eller är det?*

EDIT: OK, hittade den här -

Optimizing fat oxidation through exercise and diet.
Achten J, Jeukendrup AE.

Fettförbränning hög på fastande mage i mer än 6 h... ?

King Grub
2005-02-04, 18:27
1. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37422

2. Fastande mage är absolut det som gäller, men knappast aktivitet (promenad) i 6 timmar. Jag kan tänka mig att risken för muskelproteinnedbrytning ökar dramatiskt efter ett par timmar. 90 minuters moderat konditionsträning på fastande mage innebär dock ingen negativ proteinbalans under dygnet, förutsatt att proteinintaget under 24 timmar är tillräckligt.

Slartibartfast
2005-02-04, 18:32
Jag får så i nerverna av polare som fattar noll men tror de fattar allt! :furious:

KIRE
2005-02-04, 19:09
Vidare har han rekommenderat min kompis att han ska promenera i rask takt i 6 h ( *screwy* ) varje morgon för att bli av med så mycket kroppsfett som möjligt på kortast tid. Han hade också sagt att det enda han ska ha med sig är mycket vatten och salter (ex. magnesium etc.). Givetvis blir man ju katabol som *** då, hur blir det med kroppsfett/muskler-ratio? Studier som visar att det här rent åt helskotta fel? :D Eller är det?*

Klart han kommer tappa en del muskler. Men han kommer tappa massor av fett dessutom. Det kan ju beroende på situationen med din kompis vara bättre att tappa lite muskler men massor av fett snabbt. Än att behålla musklerna och ta 2år på sig att förbränna fettet. Din kompis kanske inte ens har några muskler att bry sig om? :)
Man får ju ställa resultatet i relation till insatsen om man säger så.

Men 6h/dag kan bli ganska tungt. Men det är absolut ingen omöjlighet.
En vanlig fjällvandrare tex går ju 6h/dag oftast. För att då inte tala om
mer extrema klätterexpeditioner där det kan hända att man går 10-15h/dygn med tunga ryggsäckar och på hög höjd i flera veckor. Eller så tar man bara en vanlig cyklist som exempel, dom kör ofta distanspass på 5h med betydligt högre intensitet än en promenad. Det är helt normalt och ingår i träningsrutinen och där äter man vanlig husmanskost oftast några gånger om dagen. Dom dör inte av det.

Det är bara vi gymfjollor som tror att allt över 90min betyder fara för livet :D

Cilia
2005-02-04, 20:26
Vidare har han rekommenderat min kompis att han ska promenera i rask takt i 6 h


det är ju lunch innan han är klar.
vem har någonsin tid att promenera i 6 timmar?
2 timmar brukar jag ta på helgerna oftast men det är inte lätt att hinna med alltid men visst ger det resultat, sedan är det inte säkert att det är optimalt (men hänvisning till Grubs 90 min limit)

King Grub
2005-02-04, 20:28
2 timmar brukar jag ta på helgerna oftast men det är inte lätt att hinna med alltid men visst ger det resultat, sedan är det inte säkert att det är optimalt (men hänvisning till Grubs 90 min limit)

Jag vet inte exakt på minuten var gränsen går; studien där detta undersöktes gällde just 90 minuters moderat konditionsträning (cykel i det här fallet) på fastande mage, och då innebar detta inte negativ proteinbalans under ett 24-timmarsperspektiv, förutsatt att tillräckligt med protein intogs. Om "gränsen" går vid 100, 120 eller 200 minuter är mig veterligen inte kollat.

z_bumbi
2005-02-04, 20:55
vem har någonsin tid att promenera i 6 timmar?


Att gå i skogen är ganska trevligt. :thumbup:

Jag skulle äta frukost först, sen ut och gå, stanna till och fika efter 3 timmar och sen fortsätta. Man gör fortfarande av med en del kalorier men spar på musklerna.
Jag är dock ganska ovillig att rekommendera detta som viktminskningstips då det lätt missuppfattas så att någon stackare faktiskt ger sig ut 5-6 timmar utan frukost men långa pass då och då är inte fel som omväxling.
Om man nu ska se det som "pass" eller som friluftsliv är ju en annan fråga.

Cilia
2005-02-05, 12:54
jag uppfattade det som ett pass för att bränna fett och inte för att ha en trevlig naturupplevelse och titta på fåglar och bär. visst kan man ta en dag när man är ute 6 timmar men att göra det regelbundet kanske dagligen för att bränna fett omintetgör möjligheten att ha ett annat fungerande liv iaf för mig.

z_bumbi
2005-02-05, 13:17
jag uppfattade det som ett pass för att bränna fett och inte för att ha en trevlig naturupplevelse och titta på fåglar och bär. visst kan man ta en dag när man är ute 6 timmar men att göra det regelbundet kanske dagligen för att bränna fett omintetgör möjligheten att ha ett annat fungerande liv iaf för mig.

Jo att göra det dagligen blir svårt om man har ett liv.

Chandler
2005-02-05, 14:08
Jag vet inte exakt på minuten var gränsen går; studien där detta undersöktes gällde just 90 minuters moderat konditionsträning (cykel i det här fallet) på fastande mage, och då innebar detta inte negativ proteinbalans under ett 24-timmarsperspektiv, förutsatt att tillräckligt med protein intogs.


Hur moderat är moderat förresten? Dit måste väl ännu räcknas någorlunda lugn jogging? Funderar på att byta ut morgonpromenaderna mot morgonjogging.

King Grub
2005-02-05, 14:17
Studien (Forslund AH, El-Khoury AE, Olsson RM, Sjodin AM, Hambraeus L, Young VR. Effect of protein intake and physical activity on 24-h pattern and rate of macronutrient utilization. Am J Physiol. May 1999;276(5 Pt 1):E964-976.) gällde cykling vid 50% av VO2max. Mest på grund av att man ville hålla försökspersonernas status standardiserade - "Thus, by maintaining the physical exercise load within a narrow and moderate range, in relation to the individual's VO2 max, and also while keeping the subjects sedentary between the exercise periods, the physiological status of our subjects was considered to have been very well standardized."