handdator

Visa fullständig version : ladda seriekopplade batterier


kollle1
2005-02-04, 14:51
hur kopplar man då man ska ladda seriekopplade batterier i en traktor? nån som vet?

Sverker
2005-02-04, 14:55
Jag skulle ladda dem parrallelt så att laddningsspänningen blir samma över alla baterierna.

Mer tyckande än vetande :(

kollle1
2005-02-04, 14:56
hur menar du då? alltså 1 åt gången eller?

Metal_boy_
2005-02-04, 15:02
hur kopplar man då man ska ladda seriekopplade batterier i en traktor? nån som vet?

Efter som dom är seriekopplade så borde det ju vara + på den första och - på den sista eller tvärtom alltså.

hasse36
2005-02-04, 15:53
hur kopplar man då man ska ladda seriekopplade batterier i en traktor? nån som vet?Kontakta återförsäljaren!

Parallellkoppla för guds (och Sverkers) skull inte batterierna vid laddning utan att du vet vad du gör. Jag misstänker att det handlar om två 6-Voltsbatterier och då är det ingen "hit" att skicka på dem 12 Volt.

Kan du ställa om laddaren till 6 Volt så ladda ett batteri i taget. Vid given laddström (6A ?) så tar det teoretiskt dubbelt så lång tid att ladda parallellt. Du vinner alltså ingen tid på att ladda båda samtidigt.

Men som sagt, kontakta återförsäljaren eller en verkstad. Jag har sett resultatet av ett exploderande batteri och det är inget du vill vara med om.

Efter som dom är seriekopplade så borde det ju vara + på den första och - på den sista eller tvärtom alltså. *yourock*

Bjorne
2005-02-04, 16:16
Efter som dom är seriekopplade så borde det ju vara + på den första och - på den sista eller tvärtom alltså.
:eek:

laktosintolerant
2005-02-04, 18:39
:eek:
Så är det. Seriekoppling av 2 12 Voltsbatterier ger 24 V systemspänning. Medans parallellkoppling av ett par 12 Voltsbatterier ger 12 V systemspänning med dubbel kapacitet.

Så det är bara att ansluta + till + och - till jord. Kolla så att du har rätt spänning på laddaren.

Metal_boy_
2005-02-04, 18:43
:eek:

what?

Bjorne
2005-02-04, 20:51
Jag förstod det, tyckte bara det var en sådan självklarthet, visste inte ifall jag skulle kalla Metal boy för Sherlock eller dra till med en smilly för att höja stämningen litta :)

Metal_boy_
2005-02-04, 22:32
Jag förstod det, tyckte bara det var en sådan självklarthet, visste inte ifall jag skulle kalla Metal boy för Sherlock eller dra till med en smilly för att höja stämningen litta :)


uppenbarligen så var det inte en självklarhet för han som ställde frågan. Va tappahakan smileyn ägnat till att han borde ha förstått det, eller för att du tyckte att det framstod i mitt svar som att jag ville verka duktig?

jag förstod inte riktigt, jag svarade bara på hans fråga.

Prankie
2005-02-04, 23:54
uppenbarligen så var det inte en självklarhet för han som ställde frågan. Va tappahakan smileyn ägnat till att han borde ha förstått det, eller för att du tyckte att det framstod i mitt svar som att jag ville verka duktig?

jag förstod inte riktigt, jag svarade bara på hans fråga.

Hans fråga var nog om man kan ladda två seriekopplade batterier samtidigt med en laddare, inte plus och minus pol. :D

På mindre billigare batteriladdare så måste batterier laddas i par just för att de ladda batterier seriekopplade med dubbla spänning. men jag skulle ändå föreslå att göra som Jörgen sa. Separera och ladda de pararellt.

skaparn
2005-02-05, 00:12
what?

Nästan...

...Watt ska det vara.

skaparn
2005-02-05, 00:14
Förövrigt, ontopic; jag har med framgång laddat seriekopplade batterier på den "vid seriekoppling erhållna" spänningen. Det gör man ju i stort sett alltid, bilbatteri, batteripaket till radiostyrd bil etc.

Metal_boy_
2005-02-05, 01:47
Hans fråga var nog om man kan ladda två seriekopplade batterier samtidigt med en laddare, inte plus och minus pol. :D

På mindre billigare batteriladdare så måste batterier laddas i par just för att de ladda batterier seriekopplade med dubbla spänning. men jag skulle ändå föreslå att göra som Jörgen sa. Separera och ladda de pararellt.

Nej han frågade hur man skulle koppla när man skulle ladda upp batterier som är seriekopplade.

z_bumbi
2005-02-05, 08:09
På mindre billigare batteriladdare så måste batterier laddas i par just för att de ladda batterier seriekopplade med dubbla spänning. men jag skulle ändå föreslå att göra som Jörgen sa. Separera och ladda de pararellt.

Det beror väl för sjutton på vad du har för laddspänning, har du 14-15 volt ut från laddaren och sitter med två seriekopplade 6:voltare så kommer det inte att gå bra om du ska separera dem.

Har du två 12:or har du ju inget val med samma laddare.

Och jo alla traktorer kör inte 24 volt..

Prankie
2005-02-05, 08:11
Det beror väl för sjutton på vad du har för laddspänning, har du 14-15 volt ut från laddaren och sitter med två seriekopplade 6:voltare så kommer det inte att gå bra om du ska separera dem.

Har du två 12:or har du ju inget val med samma laddare.

Och jo alla traktorer kör inte 24 volt..

Menar 1.5volt batterier som måste laddas i par.

z_bumbi
2005-02-05, 08:25
Menar 1.5volt batterier som måste laddas i par.

Det hela handlade ju om batterier till en traktor. :D

Bjorne
2005-02-05, 10:19
uppenbarligen så var det inte en självklarhet för han som ställde frågan. Va tappahakan smileyn ägnat till att han borde ha förstått det, eller för att du tyckte att det framstod i mitt svar som att jag ville verka duktig?

jag förstod inte riktigt, jag svarade bara på hans fråga.Jag skoja bara. Trodde det var lika självklart som att vatten är flytande.

Metal_boy_
2005-02-06, 21:13
Jag skoja bara. Trodde det var lika självklart som att vatten är flytande.

kan va fryst ;)

Bjorne
2005-02-06, 21:18
kan va fryst ;)I flytande form då.