handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp av Knäböjs experterna!


Player
2005-02-03, 23:32
Jag har lite problem med att få till övningen. Jag har noggrant läst igenom båge del 1 och 2 och läst andra trådar om just knäböj men inte riktigt hittat något bra svar på just mitt problem.

Först och främst så har jag dragit på mig en skada i skenbenen, "kronisk compartment syndrome", som förmodligen gör allting svårare. Jag har inte ont eller så, men jag kan inte fysträna på något sätt. Lugna promenader går bra, men that's it. Jag väntar på operationstid, men det är nog länge tills dess.

När jag kör knäböj så viker jag fram ryggen precis för mycket, känns det som (tror jag iaf). Jag har stretchat mycket och väl, men det blir ändå inte riktigt bra. Efter ett riktigt hårt knäböjspass, idag t.ex. så kände jag av lite längst ner i korsryggen. Det tog inte precis ont, men det var inte behagligt. Jag hade tänkt att köra marklyft efter, bara lugnare teknikträning, men det gick inte. Kände av lite i ryggen och ville inte fortsätta om det nu skulle kunna vara något problem. Jag känner av att jag är less i korsryggen även när jag ska köra olika roddövningar, som ligger på en helt annan dag. Det går inte heller bra, om jag kör någorlunda tungt.

Vikterna jag tränar på (knäböj) ligger kring 80-90, vilket jag gör 3-5:or på, treor på 90. Då går jag ganska djupt, nästan längst ner men vänder då jag är på väg att sätta mig, som jag hört ska vara en bra vändpunkt av t.ex. Allan.
Jag är ca 180 lång och väger kring 77, om det nu är relevant.

Någon som har något tips eller något att rekommendera?
Borde jag stretcha oftare och hårdare?
Kanske ta hjälp av någon som verkligen kan just övningen knäböj?
Jag bor i umeå, tränar på IKSU, om det nu finns nån i närheten som känner till nån duktig, om det nu skulle behövas.

Tack på förhand!

Baan
2005-02-03, 23:39
låter helt enkelt som böjen sliter på ryggen, själv brukar jag få liknande känningar om jag kört t ex tung marklyft med halvtaskig teknik eller tunga böjar. Lösningen är ändå att försöka hålla kroppen så rak som möjligt så man inte får någon ryggövning istälet när man kör knäböj.

om du inte kört knäböj länge så tycker jag inte helelr ud ska köra 3-5or, sikta på istället minst 6 reps, blir ju lägre vikter dock kan det vara betydligt lättare att lära sig tekniken och få in känslan på lägre vikter

Lizard
2005-02-03, 23:44
Flytta ut fötterna.
Vinkla dem mer utåt.
En viss fällning i ryggen är helt acceptabelt och att kämpa emot den för mycket ger många en fullständigt absurd knäböj.


Lizard

Baan
2005-02-03, 23:46
det går vara "löjligt" rak i ryggen, fast det är förmodligen svårare lära sig den tekniken... se bara OL-proffs :D

Lizard
2005-02-03, 23:53
det går vara "löjligt" rak i ryggen, fast det är förmodligen svårare lära sig den tekniken... se bara OL-proffs :D

Så sant så..

Men räkna gärna upp för mig hur många duktiga OL-lyftare du känner till som har börjat i sena tonåren eller tjugoårsåldern när skelettet redan satt sig...?

En inte oansenlig tid läggs vanligtvis ned i unga år för att bana rörelserna korrekt - något som de flesta inte kan eller hinner med när man blir äldre och börjar styrketräna.


Lizard

Baan
2005-02-03, 23:58
bland proffsen så är det nog ganska svårt, dom flesta har ju börjat tidigt, bland dom på motionärnivå så kan jag inte räkna upp några, men det beror enbart på att dom jag sett träna kan jag räkna upp på vänsterhanden (dessutom ingen aning om när dom började träna OL). I och för sig har dom jag sett som uppenbarligen är amatörlyftare också en väldigt rak böjbana

ante
2005-02-04, 00:28
Är utförandet felaktigt så börja om att träna på lägre vikter 50-60 kg och satsa på fler reps ca 10.

Säkerställ att du böjer med benen och inte ryggen. Kan kännas som du går djupt, när du i själva verket bara böjer ryggen.
Prova skjuta fram knäna/höften när du böjer så att du får mer kontakt med benen - och inte ryggen.
Stången placerad rätt högt på ryggen kan också hjälpa så att du inte böjer ryggen och därmed får en mer upprätt ställning.
Böj med knäna lätt utåtvinklade också och sträva efter kontakt med låren, inte röven och ryggen.

Lycka till!

Edit: Kronisk compartment, är det något problem med benhinnorna eller!?

the_PL_man
2005-02-04, 08:26
Proova att PM;a Olof Wiklund, en av Sveriges bättre styrkelyftare. Han bor i Umeå & brukar vara här på Kolozzeum.
Umeå har ju en styrkelyftarklubb:
http://www.rf.se/t3.asp?p=90656

/the_PL_man

Baan
2005-02-04, 12:39
angående ha stången högt, skulle väl ge ett tips som är snarare tvärtom, ser många nybörjare som kör VÄLDIGT högt med stången, visst den ska inte hänga på röven heller men den ska ner på axlarna.... inte så konstigt att så många klagar att det gör ont att böja med 50-60kg när dom i princip ha vikten högt upp på nacken. Tror inte placeringen på ryggen inverkar så mycket om man tänker på hur mycket man böjer på rygg osv

z_bumbi
2005-02-04, 12:43
Proova att PM;a Olof Wiklund, en av Sveriges bättre styrkelyftare. Han bor i Umeå & brukar vara här på Kolozzeum.
Umeå har ju en styrkelyftarklubb:
http://www.rf.se/t3.asp?p=90656

/the_PL_man

Det här låter som det vettigaste att göra om det inte finns någon på IKSU som kan hjälpa till.

O.W.
2005-02-04, 13:19
Proova att PM;a Olof Wiklund, en av Sveriges bättre styrkelyftare. Han bor i Umeå & brukar vara här på Kolozzeum.
Umeå har ju en styrkelyftarklubb:
http://www.rf.se/t3.asp?p=90656

/the_PL_man


Tyvärr är det ingen idé att försöka träffa mig i Umeå då jag bor i Solna numera. Jag tycker att det är svårt att ge några tips om din böjteknik när man inte har sett den och generella råd har du fått här i tråden och när du läst knäböjsartiklarna. Så det bästa är att få feedback direkt av någon som kan se på, ta kontakt med någon antingen på IKSU det finns väl en hel hög här på forumet som tränar där och någon måste ju vara kompetent nog att ge tips :D . Annars kan du ta dig ner till sporthallen och fråga dom i Umeå Power då kan nog de flesta ge tips bara att våga fråga.

Du är väldigt smal också för din längd när man prata styrkelyft(där knäböj ingår) iaf :) så du kanske är för svag i magen för att hålla ryggen i ett bra läge och därför får ont, så se till att träna mage och det tungt inte hur många reps som helst!!

the_PL_man: Jag tror det blev fel med din länk *rolleyes*

the_PL_man
2005-02-04, 13:28
Rätt länk skall såklart vara:
http://www.umeapower.com/

;)

/the_PL_man

Player
2005-02-04, 17:32
Edit: Kronisk compartment, är det något problem med benhinnorna eller!?

Njaa, alltså hela muskel fascian är förliten på skenbenen. När jag fysar och blodet pumpas ut hårdare blir det för trångt, muskeln på framsidan skenbenen som heter Tibialis anterior (stavning?) krampar totalt. Inte vidare skönt.
Dom kommer helt enkelt att sprätta upp längs benen, ett ganska lätt ingrepp.


Tack för alla råd! Jag känner dock redan till dessa, men kan vara en ideé att ta det lite lugnare med repsen. Höjs lite och tänka på tekniken.

Allan
2005-02-04, 19:51
Njaa, alltså hela muskel fascian är förliten på skenbenen. När jag fysar och blodet pumpas ut hårdare blir det för trångt, muskeln på framsidan skenbenen som heter Tibialis anterior (stavning?) krampar totalt. Inte vidare skönt.
Dom kommer helt enkelt att sprätta upp längs benen, ett ganska lätt ingrepp.


Tack för alla råd! Jag känner dock redan till dessa, men kan vara en ideé att ta det lite lugnare med repsen. Höjs lite och tänka på tekniken.

Vafan tränar du inte tibian för då? Och stretchar den? Jag känner fler som har det problemet som du beskriver. Flera skulle också ha opererats, men det har ordnat sig ändå. Kolla in http://www.exrx.net/Muscles/TibialisAnterior.html

Stretch: http://www.ryggochmuskelakuten.se/uben.asp

allan

Baan
2005-02-04, 23:15
åfan, jag har precis samma problem egentligen fast har aldrig sett det som ett riktigt problem, dvs får ordentlig kramp och kan knappt röra på foten (iaf uppåt) när jag vart ute och gått och det har vart kallt ungefär som beskrivet ovan. Har dock strechat och så, men det har inte hjälpt så mycket.

Så man kan alltså operera bort problemet?

stahlberg
2005-02-05, 01:04
Det bästa rådet du fått är att låta någon kunnig titta på när du lyfter - oslagbart!

Jag tror inte att det hjälper att ha stången riktigt högt. TEORETISKT tar det mer på benen och mindre på ryggen då, men ofta är det tävrtom så att det "trycker ihop" ryggen att ha stången riktigt högt upp.

Att bredda fotställningen är också en sanning med modifikation. En riktigt bred fotställning "bäddar" ofta för att man är framåtlutad.

Att skjuta fram knäna är ju tvärtemot vad man ska göra i knäböj, om man inte har särskild kroppsbyggnad för detta.

Det är alltid intressant att läsa att folk skriver att teknik ska tränas med långa serier. Detta är rena rama skitpratet. Teknik ska tränas i KORTA SERIER (så att man är "utvilad" och inte förstös utförandet pga trötthet) och med rätt tunga vikter (om vikterna är för lätta kan man lyfta med en för sig och sin kroppsbyggnad ofördelaktig teknik, som man ändå inte klarar med tyngre vikter, då teknikfelet kommer tillbaka).

En möjlighet är att du går ner för djupt. I nedersta läget har ryggen en tendens att "vikas framåt".

Men som sagt, låt någon titta på!

Baan
2005-02-05, 15:27
teoretiskt sett ju högre stången sitter desto mer belastning egentligen på ryggen att vika sig frammåt om man lutar sig frammåt, ju längre ner desto mindre kraft ur ett fysiskt perspektiv, iaf så jag ser på det... så därmed borde ju stången längre ner vara bättre, rent praktiskt tycker jag det är så

Player
2005-02-05, 15:28
Vafan tränar du inte tibian för då? Och stretchar den? Jag känner fler som har det problemet som du beskriver. Flera skulle också ha opererats, men det har ordnat sig ändå. Kolla in http://www.exrx.net/Muscles/TibialisAnterior.html

Stretch: http://www.ryggochmuskelakuten.se/uben.asp

allan

Jag HAR tränat muskeln tidigare, stretchat, masserat osv. Allt jag har hört kan vara bra! Jag har haft problem med detta i över ett år nu, inget har hjälpt! Jag har fått hjälp av läkare, sjukgymnaster där jag testat allt möjligt, bl.a. akupunktur. Inget har hjälpt!
Jag har pratat med en ortoped som skickat en remiss till Umeå för operation...
Så det är inte något "litet" problem som jag inte vet hur det ska behandlas..

Tack för svar!