handdator

Visa fullständig version : Går ej ner under dieten!


Scratch89
2005-02-03, 22:37
Hej på er. Nu är det så att jag började dieten i måndags, och det kanske är för tidigt för att utvärdera någonting men ändå. Det är så att jag har hört att man ska gå ner som mest i början av dieten, runt 2 kg/vecka, för att man tappar mycket vatten och liknande. Jag själv anser att jag står still, och jag undrar varför. En typisk dag kan se ut såhär:

Frukost
50 g allbran
5 dl mjölk
2 äggvitor

Lunch
En skål med mjölk o flingor
Ca 200 g keso
Mandariner o sallad

Innan träning
1 liter lättmjölk

Efter träning
4 dl äppeljuice
1 liter lättmjölk

Middag
2 små kycklingfiléer
3 potatisar
lite sås

Kvällsmat
En burk tonfisk
2 äggvitor
1 glas lättmjölk

Konditionsträningen
15 min intensivt innan träning (löpband)
15 min intensivt efter träning (löpband)
Ca 60 min framför TVn (cykel)

Viktträningen
Ca 70 min (Ben, Trapezius, Vader)

Tror att jag hamnar på runt 2000kcal...
Men frågan är ju varför jag inte går ner! Jag borde ju förbränna runt 2500-3000 kcal, eftersom jag tränar så hårt och "fortfarande växer". Och när jag lägger till 90 min kardio borde det ju förbränna runt 1000kcal till?
Är jag helt ute o cyklar? (Det var ett skämt där :cool: )
Kan det vara så att jag äter så pass mycket mer protein nu än innan att jag blir starkare under dieten (samtidigt som fettet försvinner) ? För jag har gjort PB ett par pass här nu... :confused:

Baan
2005-02-03, 22:42
äter man mycket mindreä n man förbränner så börjar ju kroppen snåla. kroppen är en snål djävel, får du i dig väldigt lite energi så förstår den att "nu måste jag snåla".... så det gäller att inte ligga mycket under energiförbrukningen per dag. Det är iofs en utmaning i sig.

Men om du började i måndags så ska du inte komma o klaga nu. Säg måndag om en månad om inget hänt så är det rätt tid för klagomål

CroCop
2005-02-03, 22:48
Men om du började i måndags så ska du inte komma o klaga nu. Säg måndag om en månad om inget hänt så är det rätt tid för klagomål
Precis, vänta åtmindstonde 2 veckor..

Mental
2005-02-03, 23:08
Japp, ibland fastnar man, då gäller det att inte panika och äta ännumindre eller ge upp och äta fel.

Jag gick stadigt ned innan jul, men runt den 10:e fastnade jag, och stod still i vikt i totalt 13 dar, dan innan julafton släppte det och började resa nedåt igen.

Bara att bryta ihop och gå vidare om vågen visar fel en dag eller 3 :)

Prankie
2005-02-03, 23:23
Jag brukar gå upp i vikt så fort jag tänker å diet. Kroppen håller i extra mycket vätska och kroppstemperaturen sjunker så jag fryser extra mycket. Det gick dock bort när jag ökade fettintaget så jag har lärt mig lite nytt om min kropp. :) Men ge inte upp än, det ta tid att lära sig sin kropp.

King Grub
2005-02-04, 06:57
Men frågan är ju varför jag inte går ner! Jag borde ju förbränna runt 2500-3000 kcal, eftersom jag tränar så hårt och "fortfarande växer". Och när jag lägger till 90 min kardio borde det ju förbränna runt 1000kcal till?

Sade vi inte att du åt för lite, när du presenterade ditt schema? Hur gammal är du? 15 år? Med förbränning och hormoner på topp. Och så stryper du detta i stället för att utnyttja det...

Scratch89
2005-02-04, 10:07
Sade vi inte att du åt för lite, när du presenterade ditt schema? Hur gammal är du? 15 år? Med förbränning och hormoner på topp. Och så stryper du detta i stället för att utnyttja det...

Mjo, men jag lade ju till lite ägg, lite mer fet mat (jag menar köttfärssås, det kan du ju inte klaga på :bow: )
Så jag ligger högre på både fett o allt annat...
Men om jag har en hög förbränning nu, så stryper jag väl det inte?

Scratch89
2005-02-04, 10:15
Baan: Ja, den basala förbränningen ja.
Men om jag kutar en mil och förbränner 1000kcal, förbränner jag 1000kcal även fast jag inte ätit under hela dagen, just för det momentet.

Mental: Sant ... Jag har även hört att om man är stressad o nervös så sänks förbränningen o kroppstemperaturen... Så vi får se hur det går..

Thony
2005-02-04, 10:17
Va fan du är alldelles för UNG för att hålla på att räkna kcal m,m .. ÄT och VÄX för fan!!!!!!!!

Scratch89
2005-02-04, 10:19
Va fan du är alldelles för UNG för att hålla på att räkna kcal m,m .. ÄT och VÄX för fan!!!!!!!!
Kolla in mina bilder, ligger uppe.
Jag vill inte växa, jag vill inte vara fet.

King Grub
2005-02-04, 13:11
(jag menar köttfärssås, det kan du ju inte klaga på :bow: )

Fett från nötkött? Jodå. :D

spacedog
2005-02-04, 13:47
Hur gammal är du? 15 år? Med förbränning och hormoner på topp. Och så stryper du detta i stället för att utnyttja det...

Va fan du är alldelles för UNG för att hålla på att räkna kcal m,m .. ÄT och VÄX för fan!!!!!!!!

Ser du, Scratch? Det är inte bara jag som klagar... ;)

spacedog
2005-02-04, 13:49
Kolla in mina bilder, ligger uppe.
Jag vill inte växa, jag vill inte vara fet.

Du ÄR inte fet! *grr27*

Scratch89
2005-02-04, 14:31
Grub: Vad har du att klaga på då? :)
Spacedog: Kanske inte fet i fet benämning, men fet i socialt sammanhang...

King Grub
2005-02-04, 14:31
Grub: Vad har du att klaga på då? :)

Fettsyresammansättningen?

Helt okej med köttfärs i ett kostupplägg, men det är inget man lägger till och tro att fettsyresammansättningen i kosten skall bli bättre. Det är skillnad på fett och fett.

CroCop
2005-02-04, 14:50
Originally Posted by King Grub
Hur gammal är du? 15 år? Med förbränning och hormoner på topp. Och så stryper du detta i stället för att utnyttja det...
När är det okej att deffa ner sig i den åldern? när man väger uppemot 100kg lr? alltså när det gör mer nytta än "skada" att deffa tänkte jag.

King Grub
2005-02-04, 15:11
När är det okej att deffa ner sig i den åldern? när man väger uppemot 100kg lr? alltså när det gör mer nytta än "skada" att deffa tänkte jag.

Det är aldrig bra att vara överviktig, och det är inte skadligt för en överviktig 15-åring att normalisera sin kroppsvikt och fettvikt genom en välkomponerad kost med energiunderskott och motion, men att deffa ner sig till tävlingsform är väl kanske lite tveksamt.

CroCop
2005-02-04, 15:16
Det är aldrig bra att vara överviktig, och det är inte skadligt för en överviktig 15-åring att normalisera sin kroppsvikt och fettvikt genom en välkomponerad kost med energiunderskott och motion, men att deffa ner sig till tävlingsform är väl kanske lite tveksamt.
Allright jag blev lite orolig där ett tag att man "sabbar" lite av hormonnivåerna i kroppen av deff, men om man bara går ner såpass att man får lite linjer så är det med andra ord helt okej :)

Mac
2005-02-04, 15:31
scratch89 - hittar inte dina bilder?(har kollat din journal) :confused:

Scratch89
2005-02-04, 16:30
King Grub: Jag ska inte ner till tävlingsform. Jag hade tänkt att gå ner kanske 5-6 kg, mest för att få fram lite rutor o markeringar.. Så jag ser "snygg" ut helt enkelt *flex*

Mac: Bilderna har du här!
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37373

King Grub
2005-02-04, 16:38
King Grub: Jag ska inte ner till tävlingsform. Jag hade tänkt att gå ner kanske 5-6 kg, mest för att få fram lite rutor o markeringar.. Så jag ser "snygg" ut helt enkelt *flex*

Jag pratade inte om dig. Jag svarade på CroCop:s fråga.

Cilia
2005-02-04, 20:36
tycker inte heller du ser tjock ut, ganska normal för en av dom killarna som inte är som pinnar men dom brukar ju inte heller vara nöjda.

så är det väl i den där åldern, kroppern håller på och förändras och allt är inte perfekt hela tiden. Ibland för lång, ibland för kort, lite för smal, lite för knubbig eller ngt annat. Vissa har stora näsor ett tag. Träna på och ät normalt och låt bli skräpet så kommer du snart vara ett riktigt kap.

Fatalist
2005-02-05, 22:58
tycker inte heller du ser tjock ut, ganska normal för en av dom killarna som inte är som pinnar men dom brukar ju inte heller vara nöjda.

så är det väl i den där åldern, kroppern håller på och förändras och allt är inte perfekt hela tiden. Ibland för lång, ibland för kort, lite för smal, lite för knubbig eller ngt annat. Vissa har stora näsor ett tag. Träna på och ät normalt och låt bli skräpet så kommer du snart vara ett riktigt kap.


Inte för att jag tror att näsan kommer bli mindre bara för att du tränar på *whatever*

Kunde inte låta bli :em: *cry*

Cilia
2005-02-06, 10:04
Inte för att jag tror att näsan kommer bli mindre bara för att du tränar på *whatever*

Kunde inte låta bli :em: *cry*

har du provat? *eg*

Scratch89
2005-02-06, 10:48
Haha, "roligt" att du tog upp det där med näsan, eftersom jag har en ovanligt stor näsa... *screwy*