handdator

Visa fullständig version : Kreatin frågor.


Tjuckot
2005-02-03, 20:59
Har sökt runt lite men ändå inte riktigt hittat några svar på mina frågor. Förlåt mig om de finns, men jag hittade det inte :em:

Jag har som mål att minska på midjemåttet, och det har jag ju lyckats med. Men nu tänkte jag testa lite kreatin (och en stor dos bra mat). Men bara för att vara säker.

1. Kreatin binder vatten till musklerna, och inte "fettceller" så midjemåttet bör inte öka av själva kreatinet? Bortsett kaliorieöverskott, korrekt? Även om ni säkert kommer att säga att jag inte ska bry mig om det och lite fett inte är farligt, så har detta varit en stor kroppsnojja för mig sedan jag gick i 4-5an, (19 år nu) och vill inte gå upp i midjemått, även om jag inte får lika mkt med muskler då.

2. Jag har tränat i kanske 1 år och 3-4 månader, ingen längre tid. Hursomhelst är detta första gången jag testar kreatin, (har inte köpt ännu). Så vilket ska jag testa? Det finns mängder, tänker köpa här från kollozzeum då jag både gillar forumet och det jag köpt härfrån innan. Jag vill ju få effekt men även så är ekonomin viktig. Då bör det väl räcka med "vanligt" kreatin, som finns här 1000 gram (den här (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=27&products_id=79) ) Jag räknade med att man tar 6 gram/dag, men räknade inte uppladdningen då jag var lite lat :em: Men det blir ju hur som helst många dagar. Tänker jag rätt nu? Räcker ens 6 gram per dag? Har för mig den siffran var rätt i alla fall.

3. Min mat finns upplaggd på deff forumet, men kan skicka in här om någon vill se. Andra tillskott jag tar är vassleprotein och malto. Bara så ni inte behöver skriva att vassle är viktigare än kreatin, så jag besparar er :)

4. Förresten så har jag läst att man ska ta kreatin före och efter ett träningspass, nu är det säkert olika för olika kreatinsorter. Men gäller detta även för konditionspass? Eller ska jag bara tänka så att jag tar det till måltiderna? Fast det får jag kanske tänka på efter jag bestämmer vilken sorts kreatin jag ska köpa..

Jag hoppas jag inte blir dumförklarad nu :em:

Mvh Jesper

Baan
2005-02-03, 21:09
Har sökt runt lite men ändå inte riktigt hittat några svar på mina frågor. Förlåt mig om de finns, men jag hittade det inte :em:

Jag har som mål att minska på midjemåttet, och det har jag ju lyckats med. Men nu tänkte jag testa lite kreatin (och en stor dos bra mat). Men bara för att vara säker.

1. Kreatin binder vatten till musklerna, och inte "fettceller" så midjemåttet bör inte öka av själva kreatinet? Bortsett kaliorieöverskott, korrekt? Även om ni säkert kommer att säga att jag inte ska bry mig om det och lite fett inte är farligt, så har detta varit en stor kroppsnojja för mig sedan jag gick i 4-5an, (19 år nu) och vill inte gå upp i midjemått, även om jag inte får lika mkt med muskler då.

2. Jag har tränat i kanske 1 år och 3-4 månader, ingen längre tid. Hursomhelst är detta första gången jag testar kreatin, (har inte köpt ännu). Så vilket ska jag testa? Det finns mängder, tänker köpa här från kollozzeum då jag både gillar forumet och det jag köpt härfrån innan. Jag vill ju få effekt men även så är ekonomin viktig. Då bör det väl räcka med "vanligt" kreatin, som finns här 1000 gram (den här (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=27&products_id=79) ) Jag räknade med att man tar 6 gram/dag, men räknade inte uppladdningen då jag var lite lat :em: Men det blir ju hur som helst många dagar. Tänker jag rätt nu? Räcker ens 6 gram per dag? Har för mig den siffran var rätt i alla fall.

3. Min mat finns upplaggd på deff forumet, men kan skicka in här om någon vill se. Andra tillskott jag tar är vassleprotein och malto. Bara så ni inte behöver skriva att vassle är viktigare än kreatin, så jag besparar er :)

4. Förresten så har jag läst att man ska ta kreatin före och efter ett träningspass, nu är det säkert olika för olika kreatinsorter. Men gäller detta även för konditionspass? Eller ska jag bara tänka så att jag tar det till måltiderna? Fast det får jag kanske tänka på efter jag bestämmer vilken sorts kreatin jag ska köpa..

Jag hoppas jag inte blir dumförklarad nu :em:

Mvh Jesper

1. ingen större fara, dte är bara vätskebindane, kommer förmodligen inte heller resultera att du ser ut som en ballong (även om du själv kanske upplever det så lite) och sen kommer du komma tillbaka till "normalläget" sen

2. vanlig monohydrat är ju billigast, funkar den bra så ska man inte köpa dyrare skit tycker jag. Angåede uppladdning så råde det vad jag märkt lite delade meningar där, själv kör jag lite mer dom första dagarna utan att kolla på burken så mycket, 2-3 gånger per dag alltså och en del, sen kör jag väl 10-15gram efter träning och så, det är ett sätt göra det på. Finns fler varianter.

4. kreatinsorten ska väl inte inverka så mycket som när du tar det, visserligen kanske pyruvat inte behöver intas i samma mängd (dock har jag bara erfarenhet av mono själv så jag håller mig till det) och märken ska inte inverka heller... angående innan kondisträning, beror väl på hur du menar, har du redan fått i dig dagens kreatindos så att säga och ska köra lite kondisträning så tycker jag inte det behövs, men är det dagens träning så att säga så ta det som om du skulle styrketräna. Kreatin ger ju även fördelar vid kondisträning

Tjuckot
2005-02-03, 21:41
1. ingen större fara, dte är bara vätskebindane, kommer förmodligen inte heller resultera att du ser ut som en ballong (även om du själv kanske upplever det så lite) och sen kommer du komma tillbaka till "normalläget" sen

Jag har för mig att jag har läst här, inte helt säker, men att eftersom kreatin binder sig till musklerna så hjälper det så att man ser "större" ut (allt är relativt) än vad man gjorde förrut. Och då menar jag inte som att man ser ut som tjockare, inte menat att man får lägre bf eller något sånt av det.. tänker jag rätt?

2. vanlig monohydrat är ju billigast, funkar den bra så ska man inte köpa dyrare skit tycker jag. Angåede uppladdning så råde det vad jag märkt lite delade meningar där, själv kör jag lite mer dom första dagarna utan att kolla på burken så mycket, 2-3 gånger per dag alltså och en del, sen kör jag väl 10-15gram efter träning och så, det är ett sätt göra det på. Finns fler varianter.

Får man den uppsvällda effekten då med monohydrat av att man ser tjockare ut? Eller så som jag skrev ovan? Hmm.. ang. uppladdningen så antar jag att jag får kolla på vad jag nu köper. Mängden har med vilket märke man har också? Ex. så behöver man väl mer om man tar exempelvis Star nutritions än Eiselts? Pga kvalitet osv? Eller har jag fel? Hade jag fel om det där med 6 gram per dag doseringen?

4. kreatinsorten ska väl inte inverka så mycket som när du tar det, visserligen kanske pyruvat inte behöver intas i samma mängd (dock har jag bara erfarenhet av mono själv så jag håller mig till det) och märken ska inte inverka heller... angående innan kondisträning, beror väl på hur du menar, har du redan fått i dig dagens kreatindos så att säga och ska köra lite kondisträning så tycker jag inte det behövs, men är det dagens träning så att säga så ta det som om du skulle styrketräna. Kreatin ger ju även fördelar vid kondisträning

Du menar att kreatin ger mer utthållighet då? Så att det förbättrar kondisen? Har för mig det ger bättre utthållighet i alla fall.

Tack för att du orkade svara så utförligt och inte bara med 2 menningar :)

Baan
2005-02-03, 21:51
Jag har för mig att jag har läst här, inte helt säker, men att eftersom kreatin binder sig till musklerna så hjälper det så att man ser "större" ut (allt är relativt) än vad man gjorde förrut. Och då menar jag inte som att man ser ut som tjockare, inte menat att man får lägre bf eller något sånt av det.. tänker jag rätt?



Får man den uppsvällda effekten då med monohydrat av att man ser tjockare ut? Eller så som jag skrev ovan? Hmm.. ang. uppladdningen så antar jag att jag får kolla på vad jag nu köper. Mängden har med vilket märke man har också? Ex. så behöver man väl mer om man tar exempelvis Star nutritions än Eiselts? Pga kvalitet osv? Eller har jag fel? Hade jag fel om det där med 6 gram per dag doseringen?



Du menar att kreatin ger mer utthållighet då? Så att det förbättrar kondisen? Har för mig det ger bättre utthållighet i alla fall.

Tack för att du orkade svara så utförligt och inte bara med 2 menningar :)

angående det första så har ju inte fett mycket med det att göra, du blir helt enkelt vattnigare, om det är positivt eller negativt, så visst du ser knappast hård ut men du ser därmed även biffigare/större ut ur ett icke-tjockt perspektiv :D det är med andra ord ingen fara. Det kommer heller inte vara något EXTREMT, så tänk inte alltför mycket på det. Slarvar man dock med vätskeintaget under kreatinkuren så kan det bli mindre vattning fast det ska man ju inte göra. Angående olika märken så handlar det om renheten egntligen ju dyrare och bättre märke desto renare kreatin, vilket i min värld innebnär bättre/lättare/smidigare upptagning. Om du bör ta mer av sämre märke, nja skulle jag väl inte säga direkt, är det ett taskigt kreatin så hjälper det ju inte direkt. Nej, doseringen är samma på dom olika monoversionerna iaf, på nyare grejer har jag inte så bra koll på, pyruvat och sånt.

angående uthålligheten så ja, det är därför många idrottare tar det bland annat, handlar om muskeluthållighet, dte är väl inget för långdistanslöpare men för t ex för en fotbollsspelare kan det vara en fördel, t ex zidane :D

angående doseringen som sagt det finns olika "skolor" där jag ska inte försöka övertyga om vilken som är bäst men jag brukar hålla det ganska dumt/enkelt, ca 10 gram första dagarna av kuren sen 10-15gram efter träning sen efter ca 4-5 dagar enbart 10-15 gram efter träning. kör inte svårare än så. Vissa gillar dock att köra fler gånger och kanske mindre doser, om det är bättre vet jag inte, i vilket fall som helst lär du känna av kreatinet

Tjuckot
2005-02-03, 22:00
Hmm, men om man säger så här. Med lite tankar på formen till sommaren :em: Jag håller ju nu samtidigt på att försöka gå ner i vikt, med lite motion osv. Jag antar att det inte hindras på något sett av kreatinet. Men om jag då går och är vattning/kreatinproppad till sommaren, och då när stranden närmar sig, så tar jag ett stopp med kreatinet för att bli mindre vattnig. Funkar det då? Eller måste jag köra extra intensiv förbränning då för att bli av med vattnigheten snabbare?

Jag bara spånar nu, men funkar det så? För då går jag väl.. mer än 2 månader i alla fall som jag tror grub ordinerade som minsta "cykel". Tror det var grub som sa det, förlåt om jag citerade fel i så fall ;)

Är jag helt ute och cyklar? Kommer min deff att gå bra nu trots kreatinet om jag nu gör som jag sa ovan?

Ursäkta om frågorna är korkade, men, frågar man inget så får man inget heller veta ;)

Btw, tänker köpa eiselt kreatin härifrån kollo om jag nu köper något, man stöjder väl kollozeum :)

Mindek
2005-02-03, 22:15
Ta ditt kreatin du, det är inget mirakelmedel som ger några extrema effekter åt något håll...

Tjuckot
2005-02-03, 22:18
Nejdå, det tror jag inte på något sätt. Men jag vill veta effekterna av vad som händer om jag stoppar in något i min kropp :)

Mindek
2005-02-03, 22:25
Nejdå, det tror jag inte på något sätt. Men jag vill veta effekterna av vad som händer om jag stoppar in något i min kropp :)


Det vet du inte förrän du provat ;)

Baan
2005-02-03, 22:34
nej kör på för fan det lilla vätska man lägger på sig försvinner snabbt när man vilar från kreatinet, sen så är det många som kör med kreatin vid deff också, visserligen en del som verkar göra det i muskelbevarande syften och kanske inte med samma mål som vid bulk men ändå :)

tycker det funkar bra oavsett diet

Tjuckot
2005-02-03, 22:39
Det vet du inte förrän du provat ;)

Tänkte att det fanns nog andra som provat och kunde vara mina försökskaniner ;)


nej kör på för fan det lilla vätska man lägger på sig försvinner snabbt när man vilar från kreatinet, sen så är det många som kör med kreatin vid deff också, visserligen en del som verkar göra det i muskelbevarande syften och kanske inte med samma mål som vid bulk men ändå

tycker det funkar bra oavsett diet


Yepp, då får det nog bli så. Fundear lite på kollos erbjudande med ALA + kreatin, men ala behövs nog mer för sådana som kört flera kreatineromgångar, och inte för mig som är ny med det. Så jag köper nog en 1 kgs burk kreatin.. eller 500 gram, jag får räkna på hur mkt jag behöver :)

Tack för svaren och hjälpen!

Baan
2005-02-03, 22:46
ju mer kreatin desto billigare, själv skulle jag köpa billiga monohydratsvarianter... en kg för övrigt räcker läääänge även om du inte snålar

angående ALA så tycker jag det är lite överkurs (som du iofs själv säger), visserligen inte någon större vetenskap i sig men ganska dyrt och bör nog provas när man kört några kurar så man vet vad man köper, dvs känner en viss effekt av ALAn med

Tjuckot
2005-02-03, 22:49
Jo, jag kollar på den här (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=27&products_id=79) Men har lite svårt med att räkna ut hur länge det ska räcka då jag inte vet hur mkt en skopa av deras väger :p Men räknar jag med 10 gram per dag som du sa då blir det ju 100 dagar, och det duger ju :)

Baan
2005-02-03, 22:52
en skopa är väl drygt 4-5 gram eller så, brukar själv använda sked

om du kör ca 300-400 gram varje period så räcker ju ett kg ca ett halvår... i teorin.. i praktiken ännu längre skulle jag vilja påstå, för mig iaf, slarvar en del med kreatinintag när jag inte tränar o så tyvärr :(

Tjuckot
2005-02-03, 22:59
Ett halvår är ju en helt ok siffra :)
Vi får se vad som händer, jag ska inte beställa en utan vänta en 2 veckor på att brorsan ska beställa han med. Så man får lite billigare frakt :)

Fatalist
2005-02-05, 04:18
Ta ditt kreatin du, det är inget mirakelmedel som ger några extrema effekter åt något håll...

Jag är nästan fanatiskt inställd till kreatin, orkar hur mycket som helst mer jämfört med precis innan kreatin-"kuren" startade *flex*

Alla seriöst tränande borde testa kreatin nån gång!

Mac
2005-02-05, 13:10
Jag är nästan fanatiskt inställd till kreatin, orkar hur mycket som helst mer jämfört med precis innan kreatin-"kuren" startade *flex*

Alla seriöst tränande borde testa kreatin nån gång!

Hur mycket kreatin käkar du?

Baan
2005-02-05, 15:50
ja är lite benägen att hålla med, har nog inte provat något annat tillskott som ger samma "boost" under kuren, så visst är det fantastiskt: P