handdator

Visa fullständig version : Starta eget gym i Kina


Tzi
2005-02-03, 20:38
Kinas medelklass blir större --> mer pengar och fritid --> större efterfrågan för gym.
Å andra sidan är kineserna själva företagssamma och kan kanske lätt konkurrera ut mig? Finns det efterfrågan? Finns det utbud? Hur mycket? Är detta något man kan försörja sig på eller ens något som kan gå runt?
Jag gissar på att det är billigare att bygga upp ett gym där men att jag inte kan ta så mycket betalt. Är det något att satsa på? Finns det kanske andra mer lämpliga länder?

Jense
2005-02-03, 20:42
tja, starta ett Golds så går det nog bra!

spacedog
2005-02-03, 20:44
Börja med att kontakta exportrådet. Vad har du för erfarenhet av landet?

Prankie
2005-02-03, 20:49
Jag har varit i ett ganska stor gym i Shanghai, det var nästan helt tomt där. Gym anses nog fortfarande vara ganska lyxig.

Baan
2005-02-03, 20:53
någon som vet om det finns några kulturella motsättningar mot gym, dvs att gym anses som taskig träning/hobby och att man egentligen ska syssla med något annat, tänkte att det kunde vara orsaken till att gymen kanske inte går så bra där nere, men bara en teori.

gym borde inte vara någon överdriven lyx, visst det kostar, men kina har väl gått frammåt en del, även om en väldigt liten % har råd med gym så är det ändå en hel del människor

hobbitar
2005-02-03, 21:03
Som bänkpress kan du använda rissäckar och ett bamburör.

Tzi
2005-02-03, 21:03
Jag har bara teoretiska erfarenheter av Kina, kan inte språket, det kanske är ett problem?

Var får jag tag åp expertrådet?

Efter att ha läst om Kina verkar det som att de är lugna och harmoniska. De ogillar extremiteter, de håller sig mellan yin och yang. Bodybuilding kanske ses som extremt, jag vet inte.

"Gym anses fortfarande som ganska lyxigt"
Jag men var är Kina på väg? Det kanske är en "emerging market".

Loke
2005-02-03, 21:12
En sökning på altavista efter "gym china" gav mig detta:

http://travel.yahoo.com/p-travelguide-2761794-gold_s_gym_shanghai-i

Så visst finns det gym.

Och detta, som beskriver lite hur västerländska sporter och västerländskt tänkande angående utseende påverkar kina. Intressant läsning tycker jag:

http://www.unc.edu/~guterman/CSTjournal.html

z_bumbi
2005-02-03, 21:24
Jag har bara teoretiska erfarenheter av Kina, kan inte språket, det kanske är ett problem?

Var får jag tag åp expertrådet?

Edit: Exportrådet är det ju. :smash: (Var fick jag expertrådet från?)

spacedog
2005-02-03, 21:32
Var får jag tag åp expertrådet?

Exportrådet, inte expertrådet.

http://www.swedishtrade.se/

För "branschspecifik" information kanske du kan kontakta CBBA (Chinese Bodybuilding Association)? Internet är fantastiskt:

http://www.chinaculture.org/gb/en_chinaway/2003-09/24/content_31839.htm

Den här artikeln kan kanske vara intressant också:

http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m0KFY/is_8_21/ai_107929063

Tzi
2005-02-03, 21:37
Lokes länk verifierar att det än så länge är en liten marknad men att den växer:
In the last few years, investment in health and sports has surpasses that in education. At present, China spends US $4 per capita per year on sports. In the near future, analysts expect this number to increase to US $100 per capita. This has made personal fitness gyms a lucrative investment in China. Today, the US spends $695 per capita on exercise per year.

Men det kan nog bli svårt att konkurrera med de stora kedjorna som "Golds gym" som tydligen redan etablerat sig i städerna.
Det finns lite olika alternativ:
* franchise (t.ex. Golds gym)
* Starta ett gym i någon småstad som är för litet för de stora kedjorna
* Lågbudget i Beijing á la källargym
Vilket tror ni är bäst?

nemd
2005-02-03, 21:40
Kineser lugna? Har du nån gång varit i nån Chinatown nånstans? Shit dem är inte lugna :P

Baan
2005-02-03, 21:40
någon sorts franchise, visst golds kanske finns det men so what. Kina har ju ganska stor population *rolleyes* så om en kedja finns där så har du förmodligen INTE snott alla kunder än.

tycker källargym och småstäder låter som en riktigt taskig idé. Pengar och nytänkande finns i större städer inte i hålor.

edit: angående chinatown, det i NYC hade ju mer indier/araber än kineser :D

spacedog
2005-02-03, 21:45
Några andra frågor som är intressanta är:

- Vad har du för bakgrund?
- Erfarenheter av att driva gym?
- Av någon form av företagande?
- Internationell erfarenhet?

Baan
2005-02-03, 21:53
Några andra frågor som är intressanta är:

- Vad har du för bakgrund?
- Erfarenheter av att driva gym?
- Av någon form av företagande?
- Internationell erfarenhet?

han har ju iofs aldrig sagt rent ut att han ska starta ett gym även om man kan få den uppfattningen från frågorna :P därmed kanske inte så uppskattat med motfrågor och sånt

Tzi
2005-02-03, 22:01
Mycket bra länkar spacedog, tack! *yourock*

- Ska gå ut samhällsprogrammet på gymnasiet i vår. Har jobb över sommmaren men har inte helt bestämt mig för vad jag ska göra i höst. Är lite inne på studier i intenationell ekonomi men är öppen för annat. Har varit intresserad av ekonomi och har styrketränat i flera år. Jag känner mig tämligen säker på att det är bestående intressen.
- Nej, någon gång ska vara den första.
- Ja, jag driver jusst nu ett UF-företag (UngdomsFöretag) genom skolan. Kort & Gott UF (http://www.angelfire.com/ult/kortochgott)
- Jag har turistat. Bra engelska.

spacedog
2005-02-03, 22:03
han har ju iofs aldrig sagt rent ut att han ska starta ett gym även om man kan få den uppfattningen från frågorna :P därmed kanske inte så uppskattat med motfrågor och sånt

Han ville veta vilket av flera alternativ vi tyckte var bäst, då kan det vara till hjälp att veta lite om personen ifråga. Har han exvis drivit ett eget gym i flera år kanske franchising kan komma ifråga - stora kedjor kanske inte är så sugna att satsa på någon utan erfarenhet. Kanske har han drivit ett dykcenter i Thailand eller en restaurang i Zimbabwe? Då verkar planerna lite mer realistiska än om han nyss gått ut gymnasiet.

spacedog
2005-02-03, 22:11
Ok, Tzi, första steget är att besöka Kina - vem vet, du kanske avskyr landet? Börjar du plugga så finns säkert möjligheten att åka dit en termin eller två, då lär du känna landet lite grann och kan undersöka marknaden på plats, knyta kontakter, etc. En tanke som slog mig rent spontant var att undersöka möjligheterna att börja jobba på ett gym som personlig tränare. Det är kanske inte så konstigt som det låter, det kan gå hem med västerlänningar i den rollen. Men det var som sagt bara en tanke. Börja med att besöka landet.

Tzi
2005-02-03, 22:14
Behöver man inte utbildning för att bli personlig tränare?

Baan
2005-02-03, 22:28
Han ville veta vilket av flera alternativ vi tyckte var bäst, då kan det vara till hjälp att veta lite om personen ifråga. Har han exvis drivit ett eget gym i flera år kanske franchising kan komma ifråga - stora kedjor kanske inte är så sugna att satsa på någon utan erfarenhet. Kanske har han drivit ett dykcenter i Thailand eller en restaurang i Zimbabwe? Då verkar planerna lite mer realistiska än om han nyss gått ut gymnasiet.

det jag säger är att får att svara på hans fråga behöver du knappast veta vad han har gjort elelr vem han är, det är poängen. En helt annan sak om du är intresserad för att framföra egna åsikter agående ämnet eller så.
Om vi drar en jämförelse säg att någon frågar dig vad du gillar för glass så svarar man på frågan :booty:

Tzi
2005-02-03, 23:48
Hur var det med språket? Är det ett måste att kunna kinesiska? Klarar jag mig med engelska? Måste jag anställa en tolk?

Baan
2005-02-03, 23:51
kollade efter språkkunskaper men har inte hittat något på nätet, en teori dock är att man får nästan satsa på att lära sig språket, tror inte alls engelska är någon större hit där, visst vid universitet o så, självklart men på lägre nivåer?inte så troligt