handdator

Visa fullständig version : Fettprocentmätning


maja_C
2005-02-03, 16:46
har kikat runt lite men tänkte fråga eftersom jaginte hittar ngt bra svar.

Jag vill göra en kroppfettsmätning och se om jag ligger bra till. Någon som vet nått i Lund eller i Falköping, gym, vårdcentral, vart gör man det? Det ska vara bra -dvs inte kosta FÖR mkt men ändå ge ett hyvsat bra mätvärde. Vilken mätbetod är bäst om man försöker se på både pris och ''säkerhet''?

Frazze
2005-02-03, 16:48
Vad nu "bra" innebär...
Jag antar att om pengarna får styra är det bioempedans eller hur det nu heter :) som gäller, ellr kaliper utfört av någon som verkligen kan det.

Jay-Z
2005-02-03, 17:13
har kikat runt lite men tänkte fråga eftersom jaginte hittar ngt bra svar.

Jag vill göra en kroppfettsmätning och se om jag ligger bra till. Någon som vet nått i Lund eller i Falköping, gym, vårdcentral, vart gör man det? Det ska vara bra -dvs inte kosta FÖR mkt men ändå ge ett hyvsat bra mätvärde. Vilken mätbetod är bäst om man försöker se på både pris och ''säkerhet''?

För att se om du "ligger bra till" duger spegeln alldeles utmärkt.

Om du vill utnyttja mätningen som ett jämförande mått, för att se om du t ex tappar i kroppsfett, spelar själva tekniken inte så stor roll. Det viktigaste är att du använder samma mått för att göra uppföljningen med. Själv kör jag bioimpedans och är väl inte helt nöjd.

In my humble opinion... :)

tigerofsweden
2005-02-03, 17:26
Kaliper har jag för mig är mycket bättre att mäta med än bioimpedans om det görs av en kunnig person.

hassezilla
2005-02-04, 13:34
Beställ dig en digital kaliper(fattrack 2), finns på pauluns sida tror jag. Den mäter kanske inte exakt rätt, men du lär få en uppfattning om hur du ligger till.

Mons
2005-02-07, 17:46
om jag får flika in här, för jag undrar lite samma sak, vet någon var man kan utföra en undervattensvägning i malmö?