handdator

Visa fullständig version : när ökar man bäst?


Diana
2005-02-03, 16:19
När e de egentligen lättast att öka i muskelmassa?

direkt efter deff eftersom kroppen "svältit" o vill lagra (både muskler o fett) o den plötsligt mkt hårdare träningen chockar kroppen så tillväxt hormoner mm väller fram i massor?

eller

när man har en del bf? detta alternativ borde ju stämma eftersom kroppen borde tycka sej ha råd att lägga på sej muskelmassa eftersom ingen svält e i sikte oxå eftersom man inte lika lätt blir övertränad när man har mer bf(som ju diskuterades i en tråd här nyss)

ja har aldri riktigt kunnat utvärdera de här rättvist pga ändrad livssituation mm. va säger ni? va säger vetenskapen?

jwzrd
2005-02-03, 16:23
PRecis efter en deff. Är man rejält fet så (har jag för mig) minskar muskelbyggningseffektiviteten.

Diana
2005-02-03, 16:33
ajuste de e väl för att man oftast har sabbat sin insulinkänslighet om man e riktigt fet, ja borde nog varit lite tydligare, ja menar altså inte groteskt fet utan så som de flesta e offseason omkr 8-10 kg över tävlingsvikt..

z_bumbi
2005-02-03, 16:42
Du kan lyfta mer vikt om du har mer kroppsfett, tyngre vikter som man lyfter brukar innebära mer muskler. Att vara "groteskt" fet är alltså inte bara en nackdel.

Man ska även ta alla siffror som nämns om fettprocent och hur mycket (lite) folk går upp efter tävling med en stor nypa salt..

Diana
2005-02-03, 16:53
hehe jodå de va bara min allmänna ungefärliga uppfattning om folks offseasonvikt,

de där me att en tung kropp kan hantera tyngre vikter ja har aldri förstått hur fett-tyngd kan hjälpa att lyfta tyngre vikter mer än att de blir en mysigare "kudde" att lägga stången på när man böjjer tex..

en grej ja kom o tänka på, om man styrketränar o blir groteskt fet behöver ju inte insulinkänsligheten va förstörd om man käkat bra bygg mat o tränat eller?

jwzrd
2005-02-03, 16:58
Visst, man orkar mer vikt när man är tyngre och större, men kroppen bygger inte på lika mycket muskler då. Minns inte var jag läste det.

King Grub
2005-02-03, 17:00
en grej ja kom o tänka på, om man styrketränar o blir groteskt fet behöver ju inte insulinkänsligheten va förstörd om man käkat bra bygg mat o tränat eller?

Inte om man blir allmänt byggarbulkig, men "groteskt fet" är nog svårt att bli utan saboterad insulinkänslighet.

TTT
2005-02-03, 17:03
Om det nu handlar om grotesk fettma så gynnas knappast muskeltillväxten. Insulinkänsligheten försämras och konditionen kommer med största säkerhet försämras. Sämre kondition = sämre återhämtningsförmåga.

Diana
2005-02-03, 17:10
"groteskt fet" va bara i frågan om insulinkänsligheten men de ja egentligen menade i orginalfrågan va 8-10kg över tävlingsvikt ungf e de mer positivt ur muskelbyggarsynvinkel än att ha lågt bf tex direkt efter deff?
ursäkta att ja rör till de lite :)