handdator

Visa fullständig version : Kan man minideffa?


Prowler
2005-02-03, 15:24
Har under de tio månader jag tränat seriöst utvecklat en charmig fettbulle ovanför naveln som sträcker sig svagt utåt sidorna. Jag hade räknat med att öka i fett vilket jag ju tydligen har gjort, men just denna bulle vill jag absolut inte ha. Är inte van vid att ha något att greppa tag i med näven. Ovanför och under är det liksom bara skinn att ta tag i, så det är väldigt tydligt att fettet lagrat sig på bara ett ställe (visst finns det fett på andra ställen också, men inte så här tydligt).

Frågan är:
Kan jag deffa bort en större del av bullen genom en kort period av mindre mat och mer cardio, för att liksom bara "rätta till det" och sen fortsätta med muskelbyggandet men med lite mindre kcal-intag än innan? (känner mig som en tanig nybörjare som börjar snacka om deff redan efter 10 mån, men tanken på att bara ta bort bullen och inte göra någon riktigt deff låter lockande...om det går)

Ibland säger jag till mig själv att det inte är så farligt och att det bara är att bygga på tills nästa sommar och deffa ordenligt då istället.
Andra gånger tycker jag att jag bara måste få bort skiten till i sommar. Känns värre att ha bullen där än att ha mindre muskler.


Kan någon med erfarenhet tala om för mig hur ni tänker och tycker? Jag har gjort ganska bra ökningar i muskelmassa och är ganska nöjd med utvecklingen, men stör mig på fettbullen. Antar att en bild vore ganska bra att ha nu, får jobba på det.

Info: 184 lång, 97 kilo, 25 år, 3500kcal om dagen.

Tack på förhand!

King Grub
2005-02-03, 15:35
Du får väl avgöra själv vad du prioriterar. Stör fettet dig så deffar du. Annars deffar du inte. Du kan inte plocka bort fett enbart från "bullen", utan du kommer att tappa fett från hela kroppen. Ett kilo kroppsfett = 7500 kcal. När du gjort av med så mycket mer än du ätit, oavsett hur lång tid detta tar, har du gått ned ett kilo (på ett ungefär), men det kommer inte att vara ett kilo från magen, utan ett kilo totalt från hela kroppen.

Prowler
2005-02-04, 07:18
Har bara svårt för att bestämma mig...Men jag tänkte att jag skulle bygga vidare fram tills det blir snö och isfritt ute så att jag kan börja med cardio mer ordentligt (runt April). Då har jag ca två månader fram till sommaren. Om jag gör rätt och minskar ungefär ett halvt kilo i veckan så blir jag av med fyra kg fett på dessa två månader. Men hur mycket syns fyra kilo fett egentligen? Ni vet ju inte hur jag ser ut, men tror ni att fyra kilo skulle kunna göra god skillnad på någon som har ganska normal fettmängd, förutom denna jävla "bulle" under naveln (skrev ovanför förut, riktigt så skadad ser jag inte ut...)? Jag är medveten om att jag inte kan punktförbränna, men eftersom det är så tydligt att nästan allt lagt sig på samma område så tänkte jag att det kanske förbränns först därifrån också...eller?

Prowler
2005-02-04, 07:31
fan vilken rutten överskrift jag har förresten...sorry

King Grub
2005-02-04, 07:39
eftersom det är så tydligt att nästan allt lagt sig på samma område så tänkte jag att det kanske förbränns först därifrån också...eller?

Risken är att det är tvärtom. ;)

mini_Arnold
2005-02-04, 07:55
Är det inte så att man förbränner, procentuellt sett, lika mycket överallt ?

King Grub
2005-02-04, 08:06
Är det inte så att man förbränner, procentuellt sett, lika mycket överallt ?

Nej, inte exakt. Det försvinner olika mycket från olika delar på kroppen, precis som du lägger på dig ojämnt. Men det är inget du kan råda över, utan bestäms till stor del av dina hormoner och gener. Det är lättare att lagra fett i genoida fettceller än i androida, och samtidigt svårare att förlora fettet i genoida.

Sverker
2005-02-04, 08:52
Du måste bestämma dig för vad du vill göra Prowler.
Antingen så bestämmer du dig för att bränna bort " kaggen " och kör en seriös period med bra träning, mycket promenader och cykling och definitivt en period med bra mat.

Eller så prioriterar du träningen. Gör som du brukar och uppskattar resultatet i träningen.

Försöker du göra båda samtidigt är det risk att det varken blir hackat eller malet utan en soppa av alltihop.

Prowler
2005-02-04, 08:56
Risken är att det är tvärtom. ;)

Såklart att det skall vara tvärtom... *grr* Men vad tror du om mitt upplägg på 2 månaders deff och fyra kilo geggamoja mindre? Går det att säga något generellt? Skulle de kunna funka för att bara "rätta till" det litegrann? Inte någon hel deff alltså. Men fyra kilo mindre bör väl märkas ganska bra va? Eller är det för kort tid? Visst, det beror ju på min nuvarande fettmängd, hur mycket kcal minus jag lyckas hålla mig på, ev. bortklantade muskler, varifrån kroppen bränner fettet och vad som i mitt tycke ser OK ut, men någon liten aning kanske du med erfarenhet har?

Prowler
2005-02-04, 09:04
Du måste bestämma dig för vad du vill göra Prowler.
Antingen så bestämmer du dig för att bränna bort " kaggen " och kör en seriös period med bra träning, mycket promenader och cykling och definitivt en period med bra mat.

Eller så prioriterar du träningen. Gör som du brukar och uppskattar resultatet i träningen.

Försöker du göra båda samtidigt är det risk att det varken blir hackat eller malet utan en soppa av alltihop.


Du har så rätt. Jag är bara så jävla velig. Men jag tror jag har bestämt mig för att bygga vidare tills väglaget blir bättre i spåren här hemma och sen tar jag och bränner lite till det ser OK ut, sen börjar jag bygga igen, men ökar inte på kcal-intaget för mycket så att jag hamnar i samma situation igen. Jag kan acceptera att bli lite slätare pga fettet, men vill fan inte att det ska börja bukta ut och bli greppvänligt. Maten låter jag vara som den är, minskar bara mängden. Äter redan så nyttigt som jag bara kan och kan inte hitta någon "dålig" mat min kost.

Barrels
2005-02-04, 10:50
Jag tror nog att 4 kg mindre syns skapligt bra på en person med normalmängd fett.

Sverker
2005-02-04, 12:00
Räkna inte 4 kg som 4 kg på vågen utan 4 kg fett.

Alla kan fixa 4 kg på vågen genom att inte äta i två dagar och träna tills man stupar. Vad som händer är ju att glykogendepåerna töms och kroppen släpper vatten. Såg man ut som ett runt äpple innan ser man bara ut som ett lite mindre äpple efteråt, fortfarande rund ;)

Målet är ju helt klart. Titta i spegeln, den berättar när magen är borta.

Däremot kan vågen efter den inledande viktminskningen, som alla får användas, användas för att följa den fortsatta viktnedgången, som rimligen borde vara 0.5 kg varje vecka.