handdator

Visa fullständig version : Kiropraktor eller Naprapat


Karelin
2005-02-03, 13:33
Vad är skillnaden mellan dessa två? Känner att mina rygg/nacke inte tiktigt är som den ska och klurade på att uppsöka nån som ska kika lite på dem. Har typ nån låsning i ryggen och ruskigt stel/knäppande nacke.

Vet inte riktigt om man ska uppsöka massör, naprapat, kiropraktor eller sjukgymnast. Upplys mig.

hasse36
2005-02-03, 13:47
Jag såg en intervju med en naprapat och på frågan vad en naprapat är så svarade han att det är en blandning av massör, kiropraktor och sjukgymnast.

Inget svar på frågan men kanske intressant ändå.

Skall man välja bredd eller spets?

Frazze
2005-02-03, 14:37
JAG skulle gå till en naprapat före en kiropraktor. Bredare kunskaper och eligt mig bättre utbildning(svenskutbildade av båda gäller detta). Dessutom gillar jag inte många kiropraktorers "dufårenminutpådigattberättavadsomärfelsåknäckerjag sågårduhärifrånochbetalarvidutgången" Fast det är nog en smaksak för de flesta.
Vilket ud än väljer, se till att hon/han är legitimerad.

bear.flowertwig
2005-02-03, 15:14
Vad du än gör, låt inte någon "knäcka" några kotor på dig. Det går inte att veta till 100% vad som händer när man knäcker till på ryggraden. Alltför många jag vet har fått MER problem LÅNGT EFTER av det än de hade innan.
*grr*

Nitrometan
2005-02-03, 15:37
En kompis gick till en naprapat förra året, hon skulle knäcka till nacken åt honom. Skulle lösa någon stelhet han hade i nacken. Hon lyckades dra sönder en del av trapeziusfästet. Tog en stund innan det hade läkt.

Frazze
2005-02-03, 15:42
Vad du än gör, låt inte någon "knäcka" några kotor på dig. Det går inte att veta till 100% vad som händer när man knäcker till på ryggraden. Alltför många jag vet har fått MER problem LÅNGT EFTER av det än de hade innan.
*grr*

För det första är det ingen som knäcker till ryggraden. För det andra så är det ingen som vet till 100% hur massage kommer att påverka någon heller.
Tror det har varit ett fall i Sverige de senaste tio-femton åren där patienten faktiskt blivit förlamad, samt några få mindre incidenter. Jämför det med hur många som dör av alvedon på ett år så ser du att riskerna inte är så stora som många verkar tro.

Nitro: jag hoppas han anmälde henne

Nitrometan
2005-02-03, 15:49
Anmäla vart? Vad skulle bli bättre av det? Skulle hans traps läka fortare? Han gick till en idrottsläkare som kunde hjälpa honom med det ursprungliga problemet.

Doctor Snuggles
2005-02-03, 16:09
Att bli skadad av naprapat eller kiropraktor hör INTE till det vanliga. Tvärtom är det en försvinnande liten procent, jämförbart med hur vanligt det är att bli träffad av blixten.
Knäcka kotor MÅSTE man oftast göra för att lösa upp låsningar. Det går utan ibland, med massage o dyl, men det tar mycket längre tid.
Jag knäcker mina egna kotor vid korsryggen ofta, ibland dagligen, och jag mår snarare bättre än sämre av det (lärde mig det av en naprapat), även om det kanske inte är att rekommendera att göra det på daglig basis. Många bodybuilders och styrkelyftare går till kiropraktor el. naprapat regelbundet, för att förebygga problem och skador.

bear.flowertwig
2005-02-03, 16:30
Att bli skadad av naprapat eller kiropraktor hör INTE till det vanliga. Tvärtom är det en försvinnande liten procent, jämförbart med hur vanligt det är att bli träffad av blixten.
Knäcka kotor MÅSTE man oftast göra för att lösa upp låsningar. Det går utan ibland, med massage o dyl, men det tar mycket längre tid.
Jag knäcker mina egna kotor vid korsryggen ofta, ibland dagligen, och jag mår snarare bättre än sämre av det (lärde mig det av en naprapat), även om det kanske inte är att rekommendera att göra det på daglig basis. Många bodybuilders och styrkelyftare går till kiropraktor el. naprapat regelbundet, för att förebygga problem och skador.

Jaha, då har väl min bekantskapskrets en ovanlig hög andel problemfall. Men jag tycker det borde säga sig självt att man ska ta det väldigt försiktigt med nacken...
Korsrygg är en sak, nacke en annan. Hart själv fått korsryggen knäckt och masserad en gång pga ryggskott men längre upp än så. Aldrig.

Allan
2005-02-03, 17:46
Jaha, då har väl min bekantskapskrets en ovanlig hög andel problemfall. Men jag tycker det borde säga sig självt att man ska ta det väldigt försiktigt med nacken...

Just därför ska man gå till folk som är utbildade. Det eventuella "knäcket" har inget med en skada att göra; det är liksom inte så att kotorna går i kras. Det är ett vakuum som släpper och ger ifrån sig ljudet.
Skulle aldrig falla mig in att gå till en vanlig öron-näsa-hals med min rygg/nacke. Och eftersom jag varit i kontakt med både ortopeder och idrottsläkare vet jag att de rekommenderar behandlingar av utbildade naprapater/kiropraktorer.
Jan Ekstrand, som väl är Sveriges i särklass mest kände idrottsortoped har t o m en naprapat knuten till sin klinik.

allan

bear.flowertwig
2005-02-03, 18:00
Just därför ska man gå till folk som är utbildade. Det eventuella "knäcket" har inget med en skada att göra; det är liksom inte så att kotorna går i kras. Det är ett vakuum som släpper och ger ifrån sig ljudet.
Skulle aldrig falla mig in att gå till en vanlig öron-näsa-hals med min rygg/nacke. Och eftersom jag varit i kontakt med både ortopeder och idrottsläkare vet jag att de rekommenderar behandlingar av utbildade naprapater/kiropraktorer.
Jan Ekstrand, som väl är Sveriges i särklass mest kände idrottsortoped har t o m en naprapat knuten till sin klinik.

allan

Självklart går man till någon utbildad(och helst rekommenderad). Men faktum kvarstår, "kotknäckning" är en inte helt okontroversiell behandlingsmetod.

s_himself
2005-02-03, 19:17
Självklart går man till någon utbildad(och helst rekommenderad). Men faktum kvarstår, "kotknäckning" är en inte helt okontroversiell behandlingsmetod.


Jag har gått säkert 4 gånger till kiropraktor för min höft och rygg.. aldrig några problem. knäcker till, sedan försvinner rätt många problem för mig iaf. *flex*


ska dit nu igen, fast jag funderar på att gå till naprapat först

Allan
2005-02-03, 19:44
Självklart går man till någon utbildad(och helst rekommenderad). Men faktum kvarstår, "kotknäckning" är en inte helt okontroversiell behandlingsmetod.

Det är tillräckligt etablerat för att man ska kunna få remiss och betalda behandlingar.

allan

*Flash*
2005-02-03, 20:38
Har varit till både det enda och det andra, sjukgymnast, ortoped, naprapat, kiropraktor..
Nu senast till en kiropraktor, och äntligen kan jag träna triceps utan att få ont :thumbup:
Har haft problem med en knakande nacke (skadade den för över fyra år sedan) och efter det så fick jag problem med axeln och sen armbågen och handleden och en sne rygg men nu börjar det bli bättre :thumbup:

Jag tycker att naprapaterna jag varit till gjorde nacken (axeln och ryggen) tillfälligt bättre men inte på samma sätt som min kiropraktor lyckats..
Men du gör som du vill men jag hade definitivt gått till en kiropraktor om det är nacken och ryggen som krånglar.

JJ
2005-02-03, 20:40
Jag har bara bra erfarenheter av naprapater, men min kompis fick ett ryggskott förvärrat. Om man är osäker tycker jag att man ska kolla med läkare först.