handdator

Visa fullständig version : Hur många gånger har ni blivit dopingtestade.


Piranha
2005-02-03, 12:18
Ni ser frågan.

abjorn
2005-02-03, 12:18
ingen

Bigbulka
2005-02-03, 12:19
4 ggr,lika kul varje gång *rolleyes*

Mindek
2005-02-03, 12:21
En gång, för att bli anställd på Securitas...

Thony
2005-02-03, 12:21
Aldrig. Är nog en färsking då.

Piranha
2005-02-03, 12:22
6 eller 7 ggr här ... varje gång de vart i lokalen faktiskt ( och de vidhåller fortf de är stickprov )

Frazze
2005-02-03, 12:23
3, men jag råkade svara 2. En gång efter en hockeymatch, en gång på gymmet och en gång för ett jobb.

Thony
2005-02-03, 12:24
Vad händer om man nu åker fast då ? Blir man avstängd från gymmet eller vad ?


Frasse under en hockeymatch ? Förklara.

Piranha
2005-02-03, 12:25
2 års avstänging ifrån all sport idrott i som är anslutna till riks idrottsförbundet.

Thony
2005-02-03, 12:26
Okey.

Bigbulka
2005-02-03, 12:26
Vad händer om man nu åker fast då ? Blir man avstängd från gymmet eller vad ?


Frasse under en hockeymatch ? Förklara.
Lite olika regler på olika ställen.Mitt gym där jag tränar nu,2års avstängning och polisanmälan vid positivt prov.Vägran att lämna prov = positivtprov och 2 års avstängning.

Frazze
2005-02-03, 12:28
Vad händer om man nu åker fast då ? Blir man avstängd från gymmet eller vad ?


Frasse under en hockeymatch ? Förklara.

beroende på vad ditt gym har för regler blir du förmodligen avstängd, ja. Om man åkter fast på mitt förra gym blev man livstidsavstängd och fick betala kostnaden för dopingtestet.

Efter en hockeymatch (J18 SM-poolspel) kom det in en hejkomochhjälpmig-kille och frågade lite försynt om jag kunde följa med. "Javisst, tänkte jag, dags för en intervju till lokaltidningen?"
"Gå in där och kissa i den här"
Så stod det nån tant där inne (på toaletten i ett annat omklädningsrum)som verkade ha ett stort intresse av att se mitt organ ge ifrån sig lite vätskor. jag fyllde muggen och gav den till tanten. Sedan sa de tack, skriv på här, och hejdå.

victor_n
2005-02-03, 12:29
blev testad en gång... va efter en fotbollsmatch.. va väll 15. dom tyckte jag sprang ovanligt fort utan att ens bli trött *vissa har tydligen inte hört talas om fysträning* *screwy*

Thony
2005-02-03, 12:30
beroende på vad ditt gym har för regler blir du förmodligen avstängd, ja. Om man åkter fast på mitt förra gym blev man livstidsavstängd och fick betala kostnaden för dopingtestet.

Efter en hockeymatch (J18 SM-poolspel) kom det in en hejkomochhjälpmig-kille och frågade lite försynt om jag kunde följa med. "Javisst, tänkte jag, dags för en intervju till lokaltidningen?"
"Gå in där och kissa i den här"
Så stod det nån tant där inne (på toaletten i ett annat omklädningsrum)som verkade ha ett stort intresse av att se mitt organ ge ifrån sig lite vätskor. Sedan sa de tack, skriv på här, och hejdå.


Hahah okey, trodde först du hade varit och kollat på nån hockey macth först.. :D jaha där ser man.

Frazze
2005-02-03, 12:31
Hahah okey, trodde först du hade varit och kollat på nån hockey macth först.. :D jaha där ser man.
hah, det vore nåt, dopingtester på publiken.

Piranha
2005-02-03, 12:32
beroende på vad ditt gym har för regler blir du förmodligen avstängd, ja. Om man åkter fast på mitt förra gym blev man livstidsavstängd och fick betala kostnaden för dopingtestet.

Efter en hockeymatch (J18 SM-poolspel) kom det in en hejkomochhjälpmig-kille och frågade lite försynt om jag kunde följa med. "Javisst, tänkte jag, dags för en intervju till lokaltidningen?"
"Gå in där och kissa i den här"
Så stod det nån tant där inne (på toaletten i ett annat omklädningsrum)som verkade ha ett stort intresse av att se mitt organ ge ifrån sig lite vätskor. Sedan sa de tack, skriv på här, och hejdå.


Ha ha ha , ja der verkar ha ett sammarbete med P.R.O eller nåt för varje kontrollant som skall vara med tills man gjort urinprovet är sällan under 65.

Man har trots allt 60 min på sig att infinna sig på testet så man hinner oftast iaf köra klart passet.

tinus
2005-02-03, 12:34
Två gånger ;)

arreeeen
2005-02-03, 12:44
Ingen. Sedan har jag inte gymmat speciellt länge och har ingen vidare vältränad kropp. Men det utelämnar vi va? :D

mystic[-_-]
2005-02-03, 12:54
I samband med handbollsläger och för att få medicin

Herkulez
2005-02-03, 12:57
näver äver

TTT
2005-02-03, 13:05
Kom iof på att jag blivit det en gång i samband med jobb.

King Grub
2005-02-03, 13:14
Ni ser frågan.

Aldrig.

-AG-
2005-02-03, 13:29
En gång, i somras på träning via rf. Testresultat negativt, dvs inga spår av förbjudna substanser.

z_bumbi
2005-02-03, 13:31
Har aldrig pissat i burken.

Langster
2005-02-03, 13:43
När man mönstrar då? Då pissar man ju i en burk, men det kanske bara är för att kolla andra droger? Eller nåt helt annat kanske?

Annars har jag aldrig blivit testat. Det verkar ju rätt lätt att undvika om man nu hade nån anledning att undvika det. Inget av de gym jag tränat på har utfört några tester iaf.
Undrar om det finns nån som är så dum att han dopar sig medans han tränar på ett gym som utför tester? De är väl skyldiga att informera om det när man köper kortet?

DarthHolm
2005-02-03, 13:45
När man mönstrar då? Då pissar man ju i en burk, men det kanske bara är för att kolla andra droger? Eller nåt helt annat kanske?

Jag har då aldrig hört om någon som gjort det, behövt pissa i en burk på mönstringen.

EDIT: Aldrig blivit testad.

TTT
2005-02-03, 13:46
När man mönstrar då? Då pissar man ju i en burk, men det kanske bara är för att kolla andra droger? Eller nåt helt annat kanske?


Jag kan inte minnas att jag fick pissa när jag mönstrade.

Johan1986
2005-02-03, 13:46
Ja. En gång i samband med amerikanskt fotbolls läger i Skövde.

Yankeee
2005-02-03, 13:51
http://www.svenskhemslojd.com/tra/bilder/n%C3%A4ver.jpg

Den som förstår det "dubbla" skämtet vinner en puss.

Langster
2005-02-03, 13:52
Jag är fan helt jävla säker på att jag fick pissa i en burk på mönstringen.

Ni två är 5-6 år yngre än jag så det är ju möjligt att det ändrats.

Bigbulka
2005-02-03, 13:53
Jodå när jag mönstrade fick vi pinka allihopa men inte för att de kolla droger osv utan äggviteämnen osv.Men det är ju ett tag sen.Oftast är det kommunala anläggningar eller gym som drivs av föreningar som har aktiv antidopningspolitik pga bidrag osv.

Thony
2005-02-03, 13:53
22 år här.. Fick icke pissa i en mugg.. dock en kopp :D

Nej inget test överhuvedtaget blidde det

Sverker
2005-02-03, 14:07
Aldrig.

Aldrig på träning TROTTS att jag skrivet under ett avtal om att underkasata mig ev. testning ( i Västmanlandsidrottsförbund/polisen/gym i Västmanland regi ) för att kunna använda anläggningarna i Västmanland.

Aldrig på tävling, dels i RF-anslutet förbund ( handbollsförbundet, orienteringsförbundet ) eller SKKF.

palme
2005-02-03, 14:09
Aldrig *innocent* *yourock*

John M
2005-02-03, 14:09
http://www.svenskhemslojd.com/tra/bilder/n%C3%A4ver.jpg

Den som förstår det "dubbla" skämtet vinner en puss.

Näver äver? :MrT:

Yankeee
2005-02-03, 14:10
Näver äver? :MrT:

Ja, men det är bara hälten rätt :)

palme
2005-02-03, 14:11
Så tråkig yankee.

Yankeee
2005-02-03, 14:12
Så tråkig yankee.

*bs*

Runda Grodan
2005-02-03, 14:14
http://www.svenskhemslojd.com/tra/bilder/n%C3%A4ver.jpg

Den som förstår det "dubbla" skämtet vinner en puss.

Näver äver kissat i koppen?

palme
2005-02-03, 14:14
Ne... *yourock*

Yankeee
2005-02-03, 14:15
Näver äver kissat i koppen?

Yä, du får en puss när (om) vi träffas :MrT:

Deadlift
2005-02-03, 14:20
4 ggr

Runda Grodan
2005-02-03, 14:20
Yä, du får en puss när (om) vi träffas :MrT:
Det ser jag verkligen fram emot.

AnimalGen
2005-02-03, 14:21
Några gånger genom skolan,

RobbeliRobban
2005-02-03, 14:24
Två snabba:

1. När de testar på ett vanligt gym, har de då rätt att bara testa en person, och då samma person vid flera olika tillfällen utan att testa någon annan?

2. När de testar efter droger på jobbet med "u-tox test", har de då rätt att enbart testa en person för steroider, och de andra bara för annat?

mr ruhl
2005-02-03, 16:05
blev oxå testad på mönstring men det var nog mot andra droger, blivit testad 2 eller 3 gånger för doping, kommer inte ihåg om en av gångerna var doping eller vanlig droger..

edit: vad är det för stackare som blivit testad över 10 gånger? måste ju vara nån kontrollant som vill se era organ? :confused: eller så har ni åkt för doping och blivit kollade ett antal gånger efteråt?

Piranha
2005-02-03, 16:09
blev oxå testad på mönstring men det var nog mot andra droger, blivit testad 2 eller 3 gånger för doping, kommer inte ihåg om en av gångerna var doping eller vanlig droger..

edit: vad är det för stackare som blivit testad över 10 gånger? måste ju vara nån kontrollant som vill se era organ? :confused: eller så har ni åkt för doping och blivit kollade ett antal gånger efteråt?


Nån som tävlar i SL antagligen ..

snej
2005-02-03, 16:41
Lite olika regler på olika ställen.Mitt gym där jag tränar nu,2års avstängning och polisanmälan vid positivt prov.Vägran att lämna prov = positivtprov och 2 års avstängning.



Varför polisanmälan? Det är inte olagligt att ha AAS i kroppen. Polisen kan inte göra ett jota åt det.

Grisen
2005-02-03, 16:45
Varför polisanmälan? Det är inte olagligt att ha AAS i kroppen. Polisen kan inte göra ett jota åt det.

De kan det, antar att det är likadan lagstiftning som om du skulle ha narkotika i kroppen. Du blir åtalad för ringa narkotikabrott vet ej vad motsvarigheten är om du har steroider i kroppen.

Rockhard
2005-02-03, 16:50
Ett tiotal gånger...som simmare

Görs det tester på vissa gym eller? Och borde man inte kunna vägra såna om man inte tävlar i något?

pellepedal
2005-02-03, 16:52
Om man åkter fast på mitt förra gym blev man livstidsavstängd och fick betala kostnaden för dopingtestet.



Därför du bytte gym? :booty:

ryssen
2005-02-03, 16:58
2 gånger *rolleyes*

Bolio
2005-02-03, 17:04
3 gånger! Men nu är jag tillbaka!

Dalì
2005-02-03, 17:05
Två gånger ;)

Måste kännas hårt att vara tjej och bli dopingtestad?? :D :D :D :hbang:

snej
2005-02-03, 17:10
De kan det, antar att det är likadan lagstiftning som om du skulle ha narkotika i kroppen. Du blir åtalad för ringa narkotikabrott vet ej vad motsvarigheten är om du har steroider i kroppen.


Nope. Det är INTE förbjudet enligt lag att ha det I KROPPEN.

1 § Denna lag gäller

a) syntetiska anabola steroider,
b) testosteron och dess derivat,
c) tillväxthormon,
d) kemiska substanser som ökar produktion och frigörelse av testosteron och dess derivat eller av tillväxthormon.


2 § Medel som anges i 1 § får inte annat än för medicinskt eller vetenskapligt
ändamål

1. införas i landet,
2. överlåtas,
3. framställas,
4. förvärvas i överlåtelsesyfte,
5. bjudas ut till försäljning, eller
6. innehas.

Bigbulka
2005-02-03, 17:11
De kan det, antar att det är likadan lagstiftning som om du skulle ha narkotika i kroppen. Du blir åtalad för ringa narkotikabrott vet ej vad motsvarigheten är om du har steroider i kroppen.
Tror det är samma som att ha narkotika i kroppen men är inte säker.
Sneglar upp och ser att jag har fel.
Polisanmälan är väl kanske skrämseltaktik då.

Bigbulka
2005-02-03, 17:12
Ett tiotal gånger...som simmare

Görs det tester på vissa gym eller? Och borde man inte kunna vägra såna om man inte tävlar i något?
Då anses det som att du är positiv och avstängs på lika lång tid som om du lämnat ett positivt prov.

snej
2005-02-03, 17:15
Polisanmälan är väl kanske skrämseltaktik då.


Troligen. Många som inte vet vad lagen säger, så det kan nog skrämma en del.

Grisen
2005-02-03, 17:20
Nope. Det är INTE förbjudet enligt lag att ha det I KROPPEN.

1 § Denna lag gäller

a) syntetiska anabola steroider,
b) testosteron och dess derivat,
c) tillväxthormon,
d) kemiska substanser som ökar produktion och frigörelse av testosteron och dess derivat eller av tillväxthormon.


2 § Medel som anges i 1 § får inte annat än för medicinskt eller vetenskapligt
ändamål

1. införas i landet,
2. överlåtas,
3. framställas,
4. förvärvas i överlåtelsesyfte,
5. bjudas ut till försäljning, eller
6. innehas.


Jasså, det trodde jag inte *väntar på megatuttarnas slutplädering*

z_bumbi
2005-02-03, 17:23
Måste kännas hårt att vara tjej och bli dopingtestad?? :D :D :D :hbang:

Det är väl ingen särskilt unikt?
Tävlar man i en idrott inom RF så görs det, vad jag vet, ingen skillnad om man är man eller kvinna.

snej
2005-02-03, 17:25
Jasså, det trodde jag inte *väntar på megatuttarnas slutplädering*


Det kommer från lagboken. Läs själv..

stahlberg
2005-02-03, 17:27
Finlands Riku Kiri (tidigare innehavare av finska rekordet i styrkelyft i supertungvikt, 1030 kg) lär ha suttit i publiken i en FM-tävling en gång. "Dig har vi inte testat på länge", sade testarna, och så blev det test.

Riku Kiri torde ha brunnit 2 ggr.

mini_Arnold
2005-02-03, 17:28
Så enligt lagen får jag använda steroider så länge jag inte innehar steroiden`?
Men det betyder isåfall inte att man inte kan bli avstängd från klubben och anmäld ändå eftersom det står i avtalet man skriver på exakt vad som händer ifall man använder steroider som är lagliga att ha i kroppen.
tycker jag iaf


edit: omformulering

jwzrd
2005-02-03, 17:29
Så enligt lagen får jag använda steroider så länge jag inte innehar steroiden`?
Men det betyder isåfall inte att man inte kan bli avstängd från klubben och anmäld ändå eftersom det står i avtalet man skriver på exakt vad som händer ifall man dopar sig.
tycker jag iaf

Nej det är dopingbrott att vara dopad. Det är alltså inte lagligt.

mini_Arnold
2005-02-03, 17:31
Nej det är dopingbrott att vara dopad. Det är alltså inte lagligt.
hm, formulerade om min text lite, men det blir bara klyddigt.

Allan
2005-02-03, 17:38
Har inte räknat men det är säkert närmare tjugo gånger.

allan

Rockhard
2005-02-03, 17:55
Då anses det som att du är positiv och avstängs på lika lång tid som om du lämnat ett positivt prov.

Men då har man väl ingått avtal om att man kan komma att testas, när man betalar medlemsavgiften alltså? Och alla gym har ju inte så.

Frazze
2005-02-03, 17:59
Därför du bytte gym? :booty:
hehe, njae, inte riktigt, däremot var det folk som försvann ut genom nödutgångarna och aldrig kom tillbaka när RFtanten kom.

mini_Arnold
2005-02-03, 18:01
hehe, njae, inte riktigt, däremot var det folk som försvann ut genom nödutgångarna och aldrig kom tillbaka när RFtanten kom.
rftanten tittar på när man pissar?

Frazze
2005-02-03, 18:08
rftanten tittar på när man pissar?
jepp, så man inte ska kunna fuska, eftersom man så himla ofta går omkring med en burk urin i fickan...
De brukar sitta på en stol och titta lite diskret.

Sverker
2005-02-03, 18:14
Läser man på RFs hemsida, www.rf.se står det tydligt under Dopningskontroll, provtagning, att övervakaren skall vara av samma kön som den som lämnar provet.

Hmm....dokumentet var i PowerPoint.
" funktionären skall vara av samma kön som du" står det i dokumentet.

Frazze
2005-02-03, 18:21
Läser man på RFs hemsida, www.rf.se står det tydligt under Dopningskontroll, provtagning, att övervakaren skall vara av samma kön som den som lämnar provet.
Är det sant?
Oj, ja, kolla
5.12 DKF skall övervaka när idrottsutövaren avlämnar dopingprov och skriftligen dokumentera detta. DKF som övervakar avlämnandet skall vara av samma kön som den idrottsutövare som lämnar dopingprovet.

Fan vad skumt, har det alltid varit så?
Jag ska stämma de jävlarna. Det har varit en tant (samma tant) två gånger för mig, och sedan privat när det var för arbete, gjorde både drog och doping då.
Hm. Jaja

z_bumbi
2005-02-03, 18:24
Är det sant?
Oj, ja, kolla
5.12 DKF skall övervaka när idrottsutövaren avlämnar dopingprov och skriftligen dokumentera detta. DKF som övervakar avlämnandet skall vara av samma kön som den idrottsutövare som lämnar dopingprovet.

Fan vad skumt, har det alltid varit så?
Jag ska stämma de jävlarna. Det har varit en tant (samma tant) två gånger för mig, och sedan privat när det var för arbete, gjorde både drog och doping då.
Hm. Jaja

Privat har inte så mycket med RF att göra, dock förstår jag att de inte skickar ut två personer vid ett vanligt stickprov från RF då det blir dyrt men rätt ska vara rätt. Vid en tävling så löser man det genom att någon blir tillfällig kontrollant (Den personen får skriva på papper och intyga att det gått rätt till.) men vid ett vanligt stickprov är det kanske svårare att hitta någon lämplig person.

Frazze
2005-02-03, 18:27
Ok, det privata är ju som sagt en grej, det är ju liksom skitsamma. Men stickprovet på hockeyn var det en man och en kvinna, och kvinnan övervakade. Inte för att jag direkt lider några fysiska men av det såhär i efterhand. men rent teoretiskt, visst borde man väl kunna få det testet ogiltigtförklarat i händelse av att man skulle visa positivt för någonting? Antar att de bara skulle göra en nytt prov iof.

s_himself
2005-02-03, 18:40
1 gång..

Förstår inte varför dom tog mig.. Kanske såg ut som ett anabolamonster *screwy*

well, jag fråga om dom verkligen kunde tvinga mig.. sedan va det bara att kissa *popcorn*

Problemet va väl att jag precis innan dom slet tag i mig varit på toan :thumbup:

FinnPower
2005-02-03, 18:45
15 gånger än så länge.

Allan, jag plockar dig snart :D .... kanske i år? :booty:

ryssen
2005-02-03, 18:54
Nu Ska Vi KlargÖra Det HÄr En GÅng FÖr Alla!!

Det Är FÖrbjudet Att Ha Doping I Kroppen.. Nya Lagen Kom 1999...
DesfÖrinnan Var Det Lagligt I Kroppen SÅ LÄnge Du Inte Åkte PÅ Innehav...

Vid En Positiv Testning SÅ Är Det 2 Års AvstÄngning Och Garanterat SÅ LÄr Det Bli RÄttslig Sak Om Det..

Du LÄr OxÅ Bli Ålaggd Av LÄnstyrelsen Att GenomgÅ Flera Tester Och Samtal Med LÄkare Om Ditt Drogmissbruk Tills Du Visar Ett Negativt Test Annars Kan Ditt KÖrkort Dras In Och Detta FÅr Man SjÄlv Betala...

Grisen
2005-02-03, 18:56
Nope. Det är INTE förbjudet enligt lag att ha det I KROPPEN.

1 § Denna lag gäller

a) syntetiska anabola steroider,
b) testosteron och dess derivat,
c) tillväxthormon,
d) kemiska substanser som ökar produktion och frigörelse av testosteron och dess derivat eller av tillväxthormon.


2 § Medel som anges i 1 § får inte annat än för medicinskt eller vetenskapligt
ändamål

1. införas i landet,
2. överlåtas,
3. framställas,
4. förvärvas i överlåtelsesyfte,
5. bjudas ut till försäljning, eller
6. innehas.


Verkar inte stämma...

Jorgen
2005-02-03, 19:02
Inte en enda gång.

//Jörgen

Bolio
2005-02-03, 19:03
Inte en enda gång.

//Jörgen

Hmmz, hur kan vi då veta att du inte är dopad? Tänk om du är fett dopad och ingen vet om det?...

Allan
2005-02-03, 19:04
Det här är den rätta lagtexten

Lag (1991:1969) om förbud mot vissa dopningsmedel
[Fakta & Historik]

1 § Denna lag gäller
a) syntetiska anabola steroider,
b) testosteron och dess derivat,
c) tillväxthormon,
d) kemiska substanser som ökar produktion och frigörelse av testosteron och dess derivat eller av tillväxthormon.


2 § Medel som anges i 1 § får inte annat än för medicinskt eller vetenskapligt ändamål
1. införas till landet, 2. överlåtas, 3. framställas, 4. förvärvas i överlåtelsesyfte, 5. bjudas ut till försäljning, 6. innehas, eller 7. brukas. Lag (1999:44).


3 § Den som uppsåtligen bryter mot 2 § 2-7 döms för dopningsbrott till fängelse i högst två år.
Är ett brott som avses i första stycket med hänsyn till mängden dopningsmedel samt övriga omständigheter att anse som ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader.
Om straff för olovlig införsel m.m. finns bestämmelser i lagen (2000:1225) om straff för smuggling. Lag (2000:1245).


Klistrat fr www.rf.se

allan

Allan
2005-02-03, 19:05
Observera det lilla ordet "brukas" i fettexten.


allan

Jorgen
2005-02-03, 19:06
Hmmz, hur kan vi då veta att du inte är dopad? Tänk om du är fett dopad och ingen vet om det?...
Det kan ni inte veta såklart.
Men för mig så räcker det om jag vet.

Är du nyfiken så är det bara att fixa ett test så gör jag mer än gärna det.

//Jörgen

Lillgrabben
2005-02-03, 19:18
Bara en gång än så länge, provsvaret visade inga som helst spår av otillåtna ämnen.


Givetvis står man alltid till förfogan, som idrottsman är det ganska trevligt att visa att man har rent mjöl i påsen!


De ggr som dopingkontrollanterna varit på besök hos vår förening så har det alltid funnits både män & kvinnor i testpatrullen. Detta då det torde kännas väldigt kymigt för en del yngre killar/tjejer att "göra rätt för sig" med motsatta könet i kontrollpositionen.


MVH

Bolio
2005-02-03, 19:20
Det kan ni inte veta såklart.
Men för mig så räcker det om jag vet.

Är du nyfiken så är det bara att fixa ett test så gör jag mer än gärna det.

//Jörgen

Ifall du betalar mitt test betalar jag ditt test =)

Jorgen
2005-02-03, 19:23
Ifall du betalar mitt test betalar jag ditt test =)
Jag är inte intresserad av att veta om du preppar eller inte. ;)

//Jörgen

snej
2005-02-03, 19:37
Det här är den rätta lagtexten

Lag (1991:1969) om förbud mot vissa dopningsmedel
[Fakta & Historik]

1 § Denna lag gäller
a) syntetiska anabola steroider,
b) testosteron och dess derivat,
c) tillväxthormon,
d) kemiska substanser som ökar produktion och frigörelse av testosteron och dess derivat eller av tillväxthormon.


2 § Medel som anges i 1 § får inte annat än för medicinskt eller vetenskapligt ändamål
1. införas till landet, 2. överlåtas, 3. framställas, 4. förvärvas i överlåtelsesyfte, 5. bjudas ut till försäljning, 6. innehas, eller 7. brukas. Lag (1999:44).


3 § Den som uppsåtligen bryter mot 2 § 2-7 döms för dopningsbrott till fängelse i högst två år.
Är ett brott som avses i första stycket med hänsyn till mängden dopningsmedel samt övriga omständigheter att anse som ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader.
Om straff för olovlig införsel m.m. finns bestämmelser i lagen (2000:1225) om straff för smuggling. Lag (2000:1245).


Klistrat fr www.rf.se

allan



Där ser man, jag behöver uppenbarligen en ny Lagbok. Hade en bekant som åkte dit, det blev inte polisanmält just av anledningen att det inte var olagligt, men så var det 1998 oxå haha så det förklarar ju en del.

Edit: och nej det var inte jag, varken preppar eller ens tränade på den tiden.

Bolio
2005-02-03, 19:45
Jag är inte intresserad av att veta om du preppar eller inte. ;)

//Jörgen

:/

du hatar mig och vill att jag ska avlida.

Sverker
2005-02-03, 20:34
Ok, det privata är ju som sagt en grej, det är ju liksom skitsamma. Men stickprovet på hockeyn var det en man och en kvinna, och kvinnan övervakade. Inte för att jag direkt lider några fysiska men av det såhär i efterhand. men rent teoretiskt, visst borde man väl kunna få det testet ogiltigtförklarat i händelse av att man skulle visa positivt för någonting? Antar att de bara skulle göra en nytt prov iof.

Hade du, jag eller någon annan ( rent teoretiskt resonemang här och inga anklagelser åt något håll ) lämnat ett possitivt prov så hade allt spruckigt som en såpbubbla.

- Kan Ni inte ens ta provet på ett korrekt sätt hur kan Ni då ens påstå att hanteringen fram till laboratoriet eller analysen gått rätt till ?



Sådana här saker som rör ytterst känsliga saker kräver en extrem säkerhet. Minsta fel och provsvaret är helt värdelöst.
Varje överklagan till högre instans måste i ett sådant fall fria. Annars faller hela förtroendet för idrottsrörelsen.

no1fitness
2005-02-04, 03:11
Orättvist att Tinus blivit testad 2 gånger och jag inte en enda gång... :D
Skulle klart ta det som en komplimang om någon ville testa mig. :thumbup: *flex*

Metal_boy_
2005-02-04, 03:58
Aldrig. skulle heller aldrig gå me på att ta ett. Tex om jag tränar på min fritid och nån kommer som en tönt och ber mig att kissa i en burk, så kan dom stoppa upp den o skita i den eller nått. Det är fan emot min integritet att jag ska behöva göra nått sånt skit utan att vara med i en idrottsförening/tävla i nått och då har valt det där man vet att sånt förekommer. Va fan är nästa skit? Att det går omkring folk på krogen och begär att folk ska testa sig för könssjukdomar på plats med nån ny teknik??

Beast
2005-02-04, 04:14
Det jag inte riktigt fattar är att dom som väljer att preppa, kan få fängelse i upp till två år.
Men dom som väljer att knarka? Socialhjälp och socialbidrag för att "komma på fötterna"

Piranha
2005-02-04, 08:29
Aldrig. skulle heller aldrig gå me på att ta ett. Tex om jag tränar på min fritid och nån kommer som en tönt och ber mig att kissa i en burk, så kan dom stoppa upp den o skita i den eller nått. Det är fan emot min integritet att jag ska behöva göra nått sånt skit utan att vara med i en idrottsförening/tävla i nått och då har valt det där man vet att sånt förekommer. Va fan är nästa skit? Att det går omkring folk på krogen och begär att folk ska testa sig för könssjukdomar på plats med nån ny teknik??


Du får gärna vägra .. de kostar 2 års avstängning.

Bigbulka
2005-02-04, 08:41
Det jag inte riktigt fattar är att dom som väljer att preppa, kan få fängelse i upp till två år.
Men dom som väljer att knarka? Socialhjälp och socialbidrag för att "komma på fötterna"
Det är ju synd om dom som knarkar och folk som använder steroider är ju riktiga gangsters det vet väl alla *rolleyes* nej jag håller med att det ses så olika på saker och ting

z_bumbi
2005-02-04, 08:54
Aldrig. skulle heller aldrig gå me på att ta ett. Tex om jag tränar på min fritid och nån kommer som en tönt och ber mig att kissa i en burk, så kan dom stoppa upp den o skita i den eller nått. Det är fan emot min integritet att jag ska behöva göra nått sånt skit utan att vara med i en idrottsförening/tävla i nått och då har valt det där man vet att sånt förekommer. Va fan är nästa skit? Att det går omkring folk på krogen och begär att folk ska testa sig för könssjukdomar på plats med nån ny teknik??

Tränar du inte på ett gym som har ett avtal om tester behöver du inte vara så orolig, chansen att man ska bli slumptestad är inte så stor i annat fall heller. Varje test kostar ju en slant.
Tävlar man inom RF på högre nivå så är det väl något man får räkna med däremot och det är ju vettigt.

StefanH
2005-02-04, 18:49
Det jag inte riktigt fattar är att dom som väljer att preppa, kan få fängelse i upp till två år.
Men dom som väljer att knarka? Socialhjälp och socialbidrag för att "komma på fötterna"
Att få fängelse för ett dopingbrott är hyffsat svårt! För att överhuvudtaget kvalificera dig för kåken så måste du minst ha ca 5000 ryssar i fickan, det är ungefär där som man riskerar att åka in en månad eller två! Är du ostraffad sen tidigare så krävs det ännu mer innan dom låser in dig. Ett annat exempel är att om tex polisen vill göra en husrannsakan hos dig så måste brottet dom misstänker dig för ha en straffskala där det lägsta straffet börjar med 2 års fängelse, våldtäkt är ett exempel. För att åka dit för grovt dopingbrott där du kan få två år måste du ha 30000 ryssar eller mer hemma!

StefanH
2005-02-04, 19:16
Du får gärna vägra .. de kostar 2 års avstängning.

2 års avstängning från vad? Gymmet du tränar på? Visst, om det har avtal om tester där det tydligt framgår att alla kan bli testade. Men om man inte är medlem i en förening som är ansluten till RF eller SKKF utan att man är en vanlig svensson som inte ska tävla eller har licens för någon sport så finns det ingen, inte ens en dopingkontrollant som kan tvinga dig att pissa i en burk!
Dom har helt enkelt ingen rätt att testa en privatperson hur som helst, inte ens på ett gym som säger att alla måste lämna test vid anmodan. Det enda som händer är att gymmet stänger av dig för att du vägrat lämna prov, men det gäller bara det specifika gymmet då det inte är RF som sköter en sådan avstängning, för dom har ju ingen rätt att testa dig som privatperson!

Lillgrabben
2005-02-04, 19:25
Aldrig. skulle heller aldrig gå me på att ta ett. Tex om jag tränar på min fritid och nån kommer som en tönt och ber mig att kissa i en burk, så kan dom stoppa upp den o skita i den eller nått. Det är fan emot min integritet att jag ska behöva göra nått sånt skit utan att vara med i en idrottsförening/tävla i nått och då har valt det där man vet att sånt förekommer. Va fan är nästa skit? Att det går omkring folk på krogen och begär att folk ska testa sig för könssjukdomar på plats med nån ny teknik??


Det är ingen fara för dig att bli testad, RF testar inte dom som enbart sitter vid datorn & surfar på Kollo! Man måste träna med! *slap*


* Hukar mig & väntar på att få spö * *popcorn*


*bs*

Fina smajlisar förresten.

Allan
2005-02-04, 20:01
StefanH - du har helt rätt. Men att vägra kissa likställs med positivt prov, och jag kan lova att den som vägrar kommer att vara grundligt utskrattad och utskämd under avsevärd tid. Det är i varje fall den erfarenhet jag kan dra efter ett par aktuella exempel. Jag vet t o m en kille som rätt nyligen blev av med sitt sponsorskontrakt just för att han vägrade kissa.


allan

Allan
2005-02-04, 20:03
Fina smajlisar förresten.

Jag hittade den här åt dig!


http://www.sheknows.com/graphics/emoticons/eat.gif


allan

Fatalist
2005-02-04, 20:19
Det jag inte riktigt fattar är att dom som väljer att preppa, kan få fängelse i upp till två år.
Men dom som väljer att knarka? Socialhjälp och socialbidrag för att "komma på fötterna"

Word.



Svaret på originalfrågan: Aldrig

Lillgrabben
2005-02-04, 20:20
Allan;

Passar mig som handen i handsken! :)

Himla fin smiley, var hittade du den? Jag har kollat i smileysamlingen på forumet men inte hittat ngt liknande.



MVH

StefanH
2005-02-04, 20:24
StefanH - du har helt rätt. Men att vägra kissa likställs med positivt prov, och jag kan lova att den som vägrar kommer att vara grundligt utskrattad och utskämd under avsevärd tid. Det är i varje fall den erfarenhet jag kan dra efter ett par aktuella exempel. Jag vet t o m en kille som rätt nyligen blev av med sitt sponsorskontrakt just för att han vägrade kissa.


allan
Självklart skulle alla skratta och misstänka att man använde om man vägrade prov. Jag menade mer som att om jag är i stad X där jag aldrig varit förut och tränar på ett gym jag inte kommer att träna på mer så varför skulle jag pissa i en burk, om det nu skulle vara ett test? Vi hade en kille på gymmet som klättrade ut genom ett fönster när dopingpolisen kom, han blev avstängd och utskrattad en lång tid därefter. Är man så bra att man har ett sponsorkontrakt så är det självklart att inte vägra test, fast har man något att dölja så är det väl en annan sak!!

Allan
2005-02-04, 20:26
Vi hade en kille på gymmet som klättrade ut genom ett fönster när dopingpolisen kom, han blev avstängd och utskrattad en lång tid därefter.


:thumbup:

Älskar såna där grejor!

allan

Bucyrus
2005-02-04, 22:16
:thumbup:

Älskar såna där grejor!

allan
Hört om den där killen som försökte gömma sig i en plint!! :laugh: .....Sporthall i Sthlmstrakten för länge sedan. (killen behövde inte lyfta på ett tag efter det) :D /Bucyrus(right now 268pound) :thumbup:

Pdaddy
2005-02-04, 22:23
För att åka dit för grovt dopingbrott där du kan få två år måste du ha 30000 ryssar eller mer hemma!

Tjitt va många Ryssar, snacka om att man måste ha ett stort hus å skolkök för att ge alla mat, ojoj va pengar de skulle kosta :D

M

Metal_boy_
2005-02-04, 22:23
Det är ingen fara för dig att bli testad, RF testar inte dom som enbart sitter vid datorn & surfar på Kollo! Man måste träna med! *slap*


* Hukar mig & väntar på att få spö * *popcorn*


*bs*

Fina smajlisar förresten.

Vill du me bajsa på dig i en skitig gränd? ;)

du får bedömma själv om du tycker att jag borde bli kollad, har bilder nånstans på medlemsbilder senast från i sommras. Och av att dömma på bilden som nån har som avatar så lider jag nog av rejäla bitch tits också :D

Metal_boy_
2005-02-04, 22:24
Tjitt va många Ryssar, snacka om att man måste ha ett stort hus å skolkök för att ge alla mat, ojoj va pengar de skulle kosta :D

M

:laugh: men om man fick bidrag för varje också då? dom får en gainer om dagen o man behåller pengarna, där kan man göra cash på :naughty:

Allan
2005-02-04, 22:29
Hört om den där killen som försökte gömma sig i en plint!! :laugh: .....Sporthall i Sthlmstrakten för länge sedan. (killen behövde inte lyfta på ett tag efter det) :D /Bucyrus(right now 268pound) :thumbup:

Det låter som nåt vi ska kunna berätta om så småningom. I vanlig ordning är det väl en bekant. :D Jag har ju blivit erbjuden rätt mycket pengar för att kissa åt andra, men det är ju precis lika riskfyllt.

allan

z_bumbi
2005-02-04, 22:32
Jag har ju blivit erbjuden rätt mycket pengar för att kissa åt andra, men det är ju precis lika riskfyllt.

allan

Om någon skulle fråga mig om det skulle jag ta pengarna och pissa, det vore så kul att se deras min när de torskar fast de inte har pissat i burken. :D

Allan
2005-02-04, 22:35
Favoriten är ju fortfarande killen som skulle lämna urinprov t företagshälsovården, och som var nervös för att hans knaprande skulle ge utslag. Han bad sin syster att hon skulle kissa, vilket hon gjorde. Hade velat sett hans min när de ringde upp och sas att han var gravid....

allan

Pdaddy
2005-02-04, 22:36
Om någon skulle fråga mig om det skulle jag ta pengarna och pissa, det vore så kul att se deras min när de torskar fast de inte har pissat i burken. :D

R u trying to tell us something Dear Bumbi *rolleyes*

M

Pdaddy
2005-02-04, 22:37
Favoriten är ju fortfarande killen som skulle lämna urinprov t företagshälsovården, och som var nervös för att hans knaprande skulle ge utslag. Han bad sin syster att hon skulle kissa, vilket hon gjorde. Hade velat sett hans min när de ringde upp och sas att han var gravid....

allan

Klassiker :)

M

z_bumbi
2005-02-04, 22:42
R u trying to tell us something Dear Bumbi *rolleyes*

M

Många mediciner är dopningsklassade, jag käkar ibland stora mängder steroider av "fel" typ dvs kortison vilket garanterat ger utslag.


Sen trycker jag som en gris också men tala inte om det för någon. *flex*

Pdaddy
2005-02-04, 22:49
Många mediciner är dopningsklassade, jag käkar ibland stora mängder steroider av "fel" typ dvs kortison vilket garanterat ger utslag.


Sen trycker jag som en gris också men tala inte om det för någon. *flex*

;) Ok då förstår ja.... trycker grisar :confused: *slap* *hehehe*

nää nu börjar ja få tråkigt, de märks va.

M

z_bumbi
2005-02-04, 23:00
trycker grisar


Dagens djurlektion.
Tamgrisar har en mycket hög andel typIIb fibrer (De fibrer som människor inte har så gott om.) och växer faktiskt ganska bra utan att träna pga av detta faktum, det är även det som gör dem så svåra attt fånga eftersom de är starka, explosiva och snabba kräk.
Intensiv forskning pågår för att man ska kunna öka på andelen typIIb fibrer hos grisarna för att man ska få fram mer kött snabbare så jag vet inte om man måste stoppa i dem så mycket "good stuff" för att de ska växa till sig.

(Ja jag har också tråkigt..)

William
2005-02-05, 11:16
Det jag inte riktigt fattar är att dom som väljer att preppa, kan få fängelse i upp till två år.
Men dom som väljer att knarka? Socialhjälp och socialbidrag för att "komma på fötterna"

Man kan väl få fängelse för narkotikabrott oxå?

Sen att man får behandling för ett narkotikaberoende och är väl inte speciellt konstigt med tanke på att beroendets konsekvenser för samhället och individen.

Det är ju inte precis så att knarkare får en massa socialbidrag hur som helst bara för att. Eller?

Mvh

William

dantheman
2005-02-05, 11:47
Ett annat exempel är att om tex polisen vill göra en husrannsakan hos dig så måste brottet dom misstänker dig för ha en straffskala där det lägsta straffet börjar med 2 års fängelse, våldtäkt är ett exempel. För att åka dit för grovt dopingbrott där du kan få två år måste du ha 30000 ryssar eller mer hemma!

Nej, för husrannsakan krävs endast att fängelse ingår i straffskalan, se RB 28:1.

Pellefant
2005-02-05, 12:56
När man mönstrar då? Då pissar man ju i en burk, men det kanske bara är för att kolla andra droger? Eller nåt helt annat kanske?


När jag mönstrade så fick vi kissa i nån burk första dagen. Dag två av mönstringen på morgonen framför hela gruppen( ca 50 personer?, smidigt.... *screwy* ), så ropades en kille upp och de frågade högt om han tagit droger nyligen, proverna tydde på det, "ja svarade han", då sa de att han skulle åka hem bums.

gladiatorerna1
2005-02-05, 14:23
Tränar du inte på ett gym som har ett avtal om tester behöver du inte vara så orolig, chansen att man ska bli slumptestad är inte så stor i annat fall heller. Varje test kostar ju en slant.
Tävlar man inom RF på högre nivå så är det väl något man får räkna med däremot och det är ju vettigt.

Säker är man ju aldrig trots att gymen inte testar. Polisen kan ju gripa en och kräva ett dopingtest.

z_bumbi
2005-02-05, 14:37
Säker är man ju aldrig trots att gymen inte testar. Polisen kan ju gripa en och kräva ett dopingtest.

Vad har man lyckats göra för att bli utsatt för något sådant?
Det är ju inte så att polisen går ut på närmaste gym och tycker att de ska testa någon utan de måste ha någon stark misstanke om något gissar jag?

gladiatorerna1
2005-02-05, 14:53
Vad har man lyckats göra för att bli utsatt för något sådant?
Det är ju inte så att polisen går ut på närmaste gym och tycker att de ska testa någon utan de måste ha någon stark misstanke om något gissar jag?

Ja, en stark misstanke/tipps räcker....Man behäver dessvärre inte ha gjort något särskilt för att de ska misstänka en och därmed gripa en....Jag tror mycket beror på vilken ålder man är i och kanske var man bor...

z_bumbi
2005-02-05, 14:56
Ja, en stark misstanke/tipps räcker....Man behäver dessvärre inte ha gjort något särskilt för att de ska misstänka en och därmed gripa en....Jag tror mycket beror på vilken ålder man är i och kanske var man bor...

Dessvärre och dessvärre, har man inte gjort något spelar det väl ingen roll?
Man får ju bara pissa i burken och sen har man ju papper på att man är ren, jag skulle se det som positivt att bli testad om det går massor av rykten.

gladiatorerna1
2005-02-05, 15:00
Dessvärre och dessvärre, har man inte gjort något spelar det väl ingen roll?
Man får ju bara pissa i burken och sen har man ju papper på att man är ren, jag skulle se det som positivt att bli testad om det går massor av rykten.

Ordet "dessvärre" grundar jag på att det inte är trevligt för någon att varken pissa framför en främling eller att sitta hos polisen....

Pellefant
2005-02-05, 15:00
Polisens egna gym och träningslokaler lär vara helt dopingfria. :)

JJ
2005-02-05, 15:01
Ja, en stark misstanke/tipps räcker....Man behäver dessvärre inte ha gjort något särskilt för att de ska misstänka en och därmed gripa en....Jag tror mycket beror på vilken ålder man är i och kanske var man bor...

Vart man bor? Finns det stadsdelar med dopade?

Grisen
2005-02-05, 15:07
Dagens djurlektion.
Tamgrisar har en mycket hög andel typIIb fibrer (De fibrer som människor inte har så gott om.) och växer faktiskt ganska bra utan att träna pga av detta faktum, det är även det som gör dem så svåra attt fånga eftersom de är starka, explosiva och snabba kräk.
Intensiv forskning pågår för att man ska kunna öka på andelen typIIb fibrer hos grisarna för att man ska få fram mer kött snabbare så jag vet inte om man måste stoppa i dem så mycket "good stuff" för att de ska växa till sig.

(Ja jag har också tråkigt..)

Thats me!

*flex*

Pellefant
2005-02-05, 15:13
Vart man bor? Finns det stadsdelar med dopade?

Japp, vissa orter iallafall, Dopaberget(Dorotea), Dopkällan(Stenungssund), Dopviken(Avesta) och Granabol(Herrljunga) ;)

Yankeee
2005-02-05, 15:14
Japp, vissa orter iallafall, Dopaberget(Dorotea), Dopkällan(Stenungssund), Dopviken(Avesta) och Granabol(Herrljunga) ;)

Såja, det där är humor :D

JJ
2005-02-05, 15:14
Japp, vissa orter iallafall, Dopaberget(Dorotea), Dopkällan(Stenungssund), Dopviken(Avesta) och Granabol(Herrljunga) ;)
:bow:

Herkulez
2005-02-05, 15:15
Japp, vissa orter iallafall, Dopaberget(Dorotea), Dopkällan(Stenungssund), Dopviken(Avesta) och Granabol(Herrljunga) ;)
kan man röka ganjabol?

z_bumbi
2005-02-05, 15:18
Ordet "dessvärre" grundar jag på att det inte är trevligt för någon att varken pissa framför en främling eller att sitta hos polisen....

Blir man plockad bara för att göra ett dopningstest så sitter man väl inte hos polisen så länge, man får pissa, pratar lite och sen är det väl klart? Det finns väl ingen anledning att hålla någon över natten eller liknande då bevismaterialet finns i burken och det dröjer innan man får svar. (Jag frågar då jag inte har varit med om något sådant någon gång och känner ingen som varit med heller för den delen.)
Är man misstänkt för något annat i samma veva bör det ju vara annorlunda iofs.

Droog
2005-02-05, 15:21
Ja, men tänk på att man lägger grunden tidigt med dopfunten. :laugh:

gladiatorerna1
2005-02-05, 15:22
Blir man plockad bara för att göra ett dopningstest så sitter man väl inte hos polisen så länge, man får pissa, pratar lite och sen är det väl klart? Det finns väl ingen anledning att hålla någon över natten eller liknande då bevismaterialet finns i burken och det dröjer innan man får svar. (Jag frågar då jag inte har varit med om något sådant någon gång och känner ingen som varit med heller för den delen.)
Är man misstänkt för något annat i samma veva bör det ju vara annorlunda iofs.

Jo, det är helt rätt det du säjer. Jag var kanske inte så tydlig...

user092
2006-01-30, 22:12
Men vad händer om man befinner sig på ett större gym och sen kommer dom och gör "razzia" och pekar ut folk för att testa.
Om man då helt enkelt går därifrån, hur vet dom ens identitet? Såvida in polare "tjallar" vem man e har dom inget bevis på att jag "lars svensson" vägrade göra dopingtest då.

Sen undrar jag också vad som händer om man går med på att pissa, drar av byxorna men håller det inne o påstår att man inte e nödig... hur länge kan dom vänta? 3 timmar? 5timmar? tills gymmet stänger?

Piranha
2006-01-30, 22:28
Men vad händer om man befinner sig på ett större gym och sen kommer dom och gör "razzia" och pekar ut folk för att testa.
Om man då helt enkelt går därifrån, hur vet dom ens identitet? Såvida in polare "tjallar" vem man e har dom inget bevis på att jag "lars svensson" vägrade göra dopingtest då.

Sen undrar jag också vad som händer om man går med på att pissa, drar av byxorna men håller det inne o påstår att man inte e nödig... hur länge kan dom vänta? 3 timmar? 5timmar? tills gymmet stänger?


När du blivit kallad till urinprovet ( oftast ett omklädningrum ) , så har du 60 eller 90 min på dig att infinna dig så du hinner lätt köra klart passet.
Du får också legitimera dig direkt vid kallelsen.

Sen får du en "vakt" med dig som följer dig i lokalen under passet och med dig sen till testhörnan.
Dem vakter jag fått ser mer ut som de kommer ifrån nån lokal pensionärs förening eller nåt.

Sen väl i omklädningrummet finns det alltid dryck , vatten cola , saft , juice. Givetvis är dem väl medveta att de kan ta dig en bra stund innan du kan skvätta efter ett pass.

Du får också fylla i ett dokument om adresser , om du tar medicin etc.

Sen när du väl fyllt din lilla plastmugg och förhoppningsvis inte skvätt allt förmycke utanför så testat urinprovet om koncentrationen av urin är tillräcklit hög för att duga som test.

Urinet i muggen hälls sen över i 2 rör som du själv märker och plomberar och försäkrar dig om serienummret på dokumetet du fyllt i och nummrena etsade på rören stämmer överens.

Du får sen tacka för kaffet och gå hem.

3-4 veckor senare kommer svaret på posten och en kopia går till gymmet / klubben.

wreka
2006-01-30, 22:33
Noll, tror jag. Kommer inte riktigt ihåg om jobbet kollar aas när dom kör dom slumpvisa drogtesten, om den gör det så har jag blivit kollad 2 gånger.

Noodles
2006-01-30, 22:36
3-4 veckor senare kommer svaret på posten och en kopia går till gymmet / klubben.

Tar det så lång tid som 3-4 veckor? Vid stora idrottsevenemang kommer väl svaren snabbare? Kanske är mer en resursfråga än en teknisk sådan.

Jag har aldrig blivit dopingtestad. Däremot har jag två gånger fått lämna narkotikaprov vid nyanställning. Då sticker de ner någon rolig sticka i muggen och får svar direkt. Har inget emot att bli testad för sådant. Tycker inte det är så jobbigt för min integritet och på de jobben jag blev testad för föredrar jag att ha drogfria arbetskamrater av säkerhetsskäl. Det enda jobbiga som jag såg det var att man blev lite paranoid om något från den vanliga kosten skulle slå igenom. Både vallmofrön och proteinpulver blev jag orolig för. :D

Piranha
2006-01-30, 22:38
Tar det så lång tid som 3-4 veckor? Vid stora idrottsevenemang kommer väl svaren snabbare? Kanske är mer en resursfråga än en teknisk sådan.

Jag har aldrig blivit dopingtestad. Däremot har jag två gånger fått lämna narkotikaprov vid nyanställning. Då sticker de ner någon rolig sticka i muggen och får svar direkt. Har inget emot att bli testad för sådant. Tycker inte det är så jobbigt för min integritet och på de jobben jag blev testad för föredrar jag att ha drogfria arbetskamrater av säkerhetsskäl. Det enda jobbiga som jag såg det var att man blev lite paranoid om något från den vanliga kosten skulle slå igenom. Både vallmofrön och proteinpulver blev jag orolig för. :D




Hjo på stora evanemang antar jag dem har ett mobilt labb med sig.

Berguven
2006-01-30, 23:57
Vad händer om koncentrationen urin inte är tillräckligt hög? Jag dricker alltid rejält med vatten under mina pass, vilket resulterar i att jag pissar floder efteråt. Pissets lukt och färg talar då för en ytterst låg koncentration urin.

andeN.
2006-01-30, 23:58
Nevah.

Cerberus
2006-01-31, 00:40
aldrig, men jag bor också i en pyttestad. Dock har jag pissat när jag tagit blodprover för att kolla hälsan, fick sämre levervärde en gång när jag "missbrukade" aspirin en period men nu är de perfekta igen(tror jag).

stenis
2006-01-31, 00:51
När dom kollar dopingprov, är de specifika ämnen dom letar efter då eller hur funkar det när dom "letar" ämnena?

Har för övrigt aldrig behövt pissa för prov, men dom har haft de på vissa gym här i stan så de kan nog hända att de blir o göra de nångång oxo bergis =)

Nismo
2006-01-31, 01:06
aldrig. hade varit kul att bli testad

raZmus
2006-01-31, 01:13
Aldrig.

Mehdi
2006-01-31, 01:28
Vad händer om koncentrationen urin inte är tillräckligt hög? Jag dricker alltid rejält med vatten under mina pass, vilket resulterar i att jag pissar floder efteråt. Pissets lukt och färg talar då för en ytterst låg koncentration urin.

Du får pinka igen, helt enkelt. Dem kollar på plats bl.a pH-värde och kreatinin-nivån är inom rimliga gränser för att inte få ett alltför utspätt urinprov.
Tänk om man kunde manipulera dessa två kontrollvärden, vore det inte rätt orättvisst för dem som kunde göra det? :em:

Edit: Ja, jag har blivit testad.

Berguven
2006-01-31, 01:59
Du får pinka igen, helt enkelt. Dem kollar på plats bl.a pH-värde och kreatinin-nivån är inom rimliga gränser för att inte få ett alltför utspätt urinprov.


Grejen är den att mitt urin är synnerligen utspätt även ca två timmar efter ett pass om jag druckit ordentligt. Hur länge kan de hålla kvar en om det nu skulle vara tillräckligt utspätt?

z_bumbi
2006-01-31, 07:21
Hjo på stora evanemang antar jag dem har ett mobilt labb med sig.

Inom Sverige är det inga större problem att frakta proven till Stockholm på 6-7 timmar oavsett var tävlingarna går så ett mobilt labb känns lite otroligt. Kostnaden för ett sådant labb lär överskrida fraktkostnaden något enormt i alla fall och dopingtester är ju ingen hög prio när de flesta tävlingar lägger sin budget.

Frippe_L
2006-01-31, 07:28
1 gång, på hälsokontroll till ett jobb, urinprov som skickades iväg och kollades på nästan alla kända olagliga substanser (som jag förstod det på papperet iaf), det var grönt.

Metal_boy_
2006-01-31, 07:31
Fortfarande inte en enda gång.

emmzan
2006-01-31, 08:54
Inte blivit testad än.

Slartibartfast
2006-01-31, 09:05
Nej, jag har aldrig blivit.

Varför skulle man bli det om man inte tävlar i nåt?

z_bumbi
2006-01-31, 09:18
Varför skulle man bli det om man inte tävlar i nåt?

Du tränar på ett gym där tester förekommer.

Du söker ett jobb.

Du har ett jobb där tester ingår.

Du har gjort något väldigt korkat och får pissa hos polisen.

Johan O
2006-01-31, 10:44
Nej, jag har aldrig blivit.

Varför skulle man bli det om man inte tävlar i nåt?

Jag tror det är ett sätt för dom "flashiga rehab-gymmen" att skrämma bort stora stånkande 150kilos bjässar som kastar skivstänger i golvet och stönar högt när dom lyfter. Dom är väl rädda för att Agneta 55år ska tycka det är obehagligt.
Har själv bara blivit testad innan jobbanställningar, men då har det väl bara varit droger dom kollat. På gymmet har jag lyckats slippa, inte för att jag har nått att dölja, men jag får sån prestationsångest när det väl kommer till kritan. Skulle det dessutom stå någon bakom mig blir det nog ännu jobbigare...
Senaste gången jag fick göra det för ett jobb, så fick jag vänta två timmar innan jag kunde klämma fram nått. Inte fick jag hälla i mig massa vatten heller för kärringen.

Slartibartfast
2006-01-31, 12:37
Skulle aldrig kunna pissa när nån kollar på. :D

z_bumbi
2006-01-31, 12:46
Jag tror det är ett sätt för dom "flashiga rehab-gymmen" att skrämma bort stora stånkande 150kilos bjässar som kastar skivstänger i golvet och stönar högt när dom lyfter. Dom är väl rädda för att Agneta 55år ska tycka det är obehagligt.

Du vet vilka gym som har mest tester?

Klo
2006-01-31, 12:48
Aldrig blivit testad, jag ökar nog för sakta för att vara en intressant kandidat verkar det som...

Piranha
2006-01-31, 12:50
Kravet för gymmen klubbarna etc är att de är anslutna till Riksidrottförbundet.

Sen vad jag förstått så kan de göra stickprover lite som de vill bara du befinner dig i lokalen ( dvs var som helst i lokalen innanför dörrarna ).



Vad jag lagt märke till under testerna är att dem hellre testar yngre förmågor än äldre, detta är givetvis lite skrämselpropaganda i förebyggande syfte.

Sen skall det vara stickprov , dem skall egentligen inte kunna säga , den där fan är grov , han testar vi.

MacLeod
2006-01-31, 12:54
Om nu någon skulle vilja testa mig på låt säga Frescati, varför skulle jag öht tacka ja till det? Dom har ju ingen rätt att be mig visa leg eller göra testet.

Piranha
2006-01-31, 12:56
Om nu någon skulle vilja testa mig på låt säga Frescati, varför skulle jag öht tacka ja till det? Dom har ju ingen rätt att be mig visa leg eller göra testet.


Jorå , men då tillkallas Polis har jag för mig. ( Varpå PeterN1 dyker upp och alla faller i gapskratt ).



Och vägran av test är 2 års avstängling.

Piranha
2006-01-31, 12:58
( frescati är medlemmar i RIF , och det är bara en tidsfråga tills dem kommer )

MacLeod
2006-01-31, 13:03
Om jag förstår rätt under mitt rus av Citodon så tillkallas polis just pga dom inte har någon möjlighet att göra nånting öht. Alltså vägrar du legitimera dig och sen går du ut från platsen. Det är ju samma princip som i t-banan.

z_bumbi
2006-01-31, 13:07
Kravet för gymmen klubbarna etc är att de är anslutna till Riksidrottförbundet.

Alt

Har ett lokalt avtal med kommunen.

Har egna tester (Där de får betala mer själva för testet.)

Lasse Kongo
2006-01-31, 15:08
aldrig för prepp, men många ggr för KNARK *cry*

Melker
2006-01-31, 15:50
Ni ser frågan.


Har aldrig blivit testad någon gång under mina ca 15år.
Ser det nästan som en skymf *grr27*

Jag skulle gladeligen pissa i burken om det dök upp kontrollanter.

the_PL_man
2006-01-31, 15:59
Då frågar de personalen, vilka talar om ditt namn, Två år för vägran. Färdigt.

/the_PL_man

Men vad händer om man befinner sig på ett större gym och sen kommer dom och gör "razzia" och pekar ut folk för att testa.
Om man då helt enkelt går därifrån, hur vet dom ens identitet? Såvida in polare "tjallar" vem man e har dom inget bevis på att jag "lars svensson" vägrade göra dopingtest då.

Bönne
2006-01-31, 16:03
Då frågar de personalen, vilka talar om ditt namn, Två år för vägran. Färdigt.

/the_PL_manOm det är ett större gym så blir det nog lite svårare, är ju bara att storma raka vägen ut och träna på ett annat ställe under en månad eller så :)

Backe
2006-01-31, 16:04
Jorå , men då tillkallas Polis har jag för mig. ( Varpå PeterN1 dyker upp och alla faller i gapskratt ).

Och vägran av test är 2 års avstängling.

Frågan är vad polisen ska dit att göra, har polisen rätt att slumpartat testa personer på träningsanläggningar? Vid misstanke om missbruk har de säkert rätt att testa folk men är ett vägrat dopingprov nog stor misstanke?

Om provet grundar sig på ett avtal man ingått med klubben där man tränar och man sen vägrar kissa i burken så är det ett vanligt avtalsbrott. Som ni påpekat så brukar avtalsbrottet leda till 2 års avstängning. Polisen borde alltså inte ha möjlighet att hoppa in och kräva att du ska pissa i någon burk för att du brutit mot avtalet.

Backe
2006-01-31, 16:07
Då frågar de personalen, vilka talar om ditt namn, Två år för vägran. Färdigt.

/the_PL_man

Förutsatt att det står i avtalet att man kan bli avstängd i 2 år på grund av att man inte talar om namnet på ens polare etc...

the_PL_man
2006-01-31, 16:08
Är det ett seriöst gym, så hanterar de problemet, och ser till att RF får reda på din identitet.

Tror du personalen glömmer dig på en månad ? Good luck.
Är gymmet anslutet till RF, så vill de inte hamna i taskig dager hos dessa.

/the_PL_man
Om det är ett större gym så blir det nog lite svårare, är ju bara att storma raka vägen ut och träna på ett annat ställe under en månad eller så :)

Bönne
2006-01-31, 16:09
Är det ett seriöst gym, så hanterar de problemet, och ser till att RF får reda på din identitet.

Tror du personalen glömmer dig på en månad ? Good luck.
Är gymmet anslutet till RF, så vill de inte hamna i taskig dager hos dessa.

/the_PL_manPersonalen kanske inte bryr sig särskilt mycket.

the_PL_man
2006-01-31, 16:10
Har inget med saken att göra.

Förutsatt att det står i avtalet att man kan bli avstängd i 2 år på grund av att man inte talar om namnet på ens polare etc...

Tror du personalen glömmer dig på en månad ? Good luck.
Är gymmet anslutet till RF, så vill de inte hamna i taskig dager hos dessa.

Att inte samarbete med RFs dopingkontrollanter när man är anslutet till RF brukar leda till att man snabbt får lämna RF.......

/the_PL_man

the_PL_man
2006-01-31, 16:11
Att inte samarbete med RFs dopingkontrollanter när man är ansluten till RF som förening brukar leda till att man snabbt får lämna RF.......

/the_PL_man

Personalen kanske inte bryr sig särskilt mycket.

Bigsize
2006-01-31, 16:24
Nope, har inte behövt pissa.

Backe
2006-01-31, 16:24
Har inget med saken att göra.



Tror du personalen glömmer dig på en månad ? Good luck.
Är gymmet anslutet till RF, så vill de inte hamna i taskig dager hos dessa.

Att inte samarbete med RFs dopingkontrollanter när man är anslutet till RF brukar leda till att man snabbt får lämna RF.......

/the_PL_man

Jag kanske missförstod dig.. jag förstod som så att du menade att någon "smiter" och då säger personalen till smitarens träningskompis att han får 2 års avstängning om han ej talar om namnet på smitaren.. :)

Bönne
2006-01-31, 17:01
Att inte samarbete med RFs dopingkontrollanter när man är ansluten till RF som förening brukar leda till att man snabbt får lämna RF.......

/the_PL_manMenar att personalen kanske inte bryr sig tillräckligt för att anmäla personen när han kommer tillbaks, det kan ju inte rf veta.

Mehdi
2006-01-31, 22:19
Grejen är den att mitt urin är synnerligen utspätt även ca två timmar efter ett pass om jag druckit ordentligt. Hur länge kan de hålla kvar en om det nu skulle vara tillräckligt utspätt?

I mitt fall väntade dem tills jag kunde pissa helt enkelt. Vilket tog närmare fem timmar. Och vet att en klubbkamrat fick tiden 'uppskjutet' fram till och med nästa dag, för hans urin var skit, även efter 4-5 försök. Dem kom och knacka på hos han klockan 07:00 på morgonen dagen därefter. Och ja, det var RF-kontrollanter :laugh:

Jense
2006-01-31, 22:44
bah, är det ett seriöst gym så har de inget avtal

Berguven
2006-01-31, 22:50
I mitt fall väntade dem tills jag kunde pissa helt enkelt. Vilket tog närmare fem timmar. Och vet att en klubbkamrat fick tiden 'uppskjutet' fram till och med nästa dag, för hans urin var skit, även efter 4-5 försök. Dem kom och knacka på hos han klockan 07:00 på morgonen dagen därefter. Och ja, det var RF-kontrollanter :laugh:
Har de verkligen rätt att hålla kvar en så länge?

zoltan_hellhound
2006-02-01, 00:24
Nej jag har inte blivit testad .mitt gymm är inte rikt nog att ha råd med sådant

Tycker det är dumt att straffa folk för ananol etc
det är synd om dem som det är. Tänk själv att glida rundor med kulorna stora som jordnötter med en skrumpen penis och mega depprimerade hela tiden

straff värre änn döden, för min del iaf.

Maggie
2006-02-01, 03:42
1 gång inför ett jobb.

tenchi
2006-02-01, 04:55
aldrig under de 10 år jag tränat