handdator

Visa fullständig version : Träningsvärken, ett tecken på för mycket vila?


drkrupp
2005-02-03, 12:13
Tillåt mig att spekulera en stund och presentera följande hypotes.

- Träningsvärk är inget mått på "optimal" träning
- Träningsvärk är inte nödvändigt för tillväxt
- Efter en tids vila brukar man kunna få träningsvärk i muskler som man annars sällan får träningsvärk i.

Så långt, så rätt?

I så fall, dags att spekulera...

- Muskler som får lite eller ingen träningsvärk efter träning hinner inte "vila för mycket" mellan gångerna (lagom träningsfrekvens).
- Muskler som får mycket träningsvärk efter träning får så mycket vila mellan gångerna att den "vilar för mycket" (för låg träningsfrekvens).

Jag tar mig själv som exempel. Efter en vilovecka kan jag få kraftig träningsvärk i den muskel jag därefter tränar. Även om jag vanligtvis inte får det. Jag tar det som ett tecken på att muskeln är maximalt, eller mer, återhämtad. Väl inne i rutinerna igen sjuker träningsvärken mellan gångerna i de olika muskelgrupperna (bl.a ben, biceps, axlar), medan andra muskelgrupper fortfarande får lika stark träningsvärk. I mitt fall bl.a bröst, triceps. Alltså upplever bröst och triceps en "vilovecka" mellan gångerna. Återhämtningen är tillräcklig och mer därtill. Ändå skulle jag säga att både bröst och triceps är släpande muskelgrupper. (Slutsats: träning för sällan.)

Ben som andra exempel. Efter vila kan jag få påfrestande träningsvärk, speciellt i vaderna. Men därefter sjunker träningsvärken för varje gång. Ändå är ben (inkl. vader) min bästa muskelgrupp. (Slutsats: träning med lagom frekvens.)

Jag tränar varje muskelgrupp en gång i veckan. En lagom takt för bl.a ben, för sällan för bl.a bröst. Jag funderar därför på att lägga in ytterligare några set för dessa träningsvärk-muskelgrupper på andra dagar i veckan.

Tankar? Åsikter?

Nemesis
2005-02-03, 13:40
Intressant tankebana. Jag anser att mina bröst släpar en del också. Tränar dem precis som du, dvs en gång i veckan och får träningsvärk varje gång. Samma gäller triceps och i viss mån övre rygg. Jag har inga vetenskapliga motbevis men jag tycker det låter ganska vettigt om jag, som du, säger att min träningsfrekvens vad gäller bröst och de andra musklerna som får träningsvärk varje vecka är för låg. En gång var 5e dag kanske skulle passa mig bättre på de specifika musklerna.

Dock är detta som vanligt individuellt, vissa kan gå utan träning 2v utan att få den minsta tillstymmelse till träningsvärk, men jag får väll kanske dumförklara mig och säga att jag inte tänkt på detta tidigare. Fr.o.m nu kommer jag lägga om mitt schema och anpassa det på så sätt att de träningsvärkdrabbade/släpande musklerna får lite mindre vila mellan passen.

Själv anser jag detta ganska intressant och logiskt(?) och vill gärna höra vad någon kunnig har att förstälja om saken :)

z_bumbi
2005-02-03, 13:48
Här är det någon som tänkt till. :bow:

Jag tror det ligger en del i att olika kroppsdelar kräver olika lång återhämtning och det är något man upptäcker när man tränat ett tag, ser jag till styrkelyft är det inte helt ovanlig att man kör bänk två gånger per vecka medan ben och mark bara får ett pass var. Styrka är bra om man ska bli stor osv.

Det är ju bara att testa och se vad som händer, jag tror man ska akta sig för att köra två fulla träningspass per vecka i början men att lägga till några extra set bänk vid ett annat pass är fullt möjligt att det kommer att ge bättre resultat för just bröstträningen osv.
Att minska vilan mellan passen av vissa muskelgrupper är ju en annan variant men det kräver lite mer flexibilitet i planeringen.

bonydrop
2005-02-03, 14:43
Men om det är så här som det är för mig då? Jag tränar alla muskelgrupper en gång i veckan. De två jag får mest träningsvärk i är bröst och triceps. Bröst går segt för min del medan triceps utvecklas mkt bra jämfört med mina andra muskler

Toljanen
2005-02-03, 14:56
En sak som jag noterat är att i dom muskelgrupper jag får kraftigast träningsvärk i använder jag övningar där jag får maximalt sträck i muskeln.
Ex tränigsvärk i triceps får jag nästan enbart av tricepspress runt huvudet. Träningsvärk i biceps får jag aldrig pga ingen övning sträcker ut biceps på samma sätt som tricepspress runt huvudet gör. Samma sak gäller leg curl jämfört med raka marklyft. Bröst får jag alltid värk i och där sträcker nästan alla övningar ut muskeln maximalt.

z_bumbi
2005-02-03, 15:20
Träningsvärk är inte det enda man ska gå på heller men det i kombination med att träningen kanske inte funkar fullt ut för en kroppsdel gör ju att man i alla fall kan prova något nytt.

Diana
2005-02-03, 16:48
ja håller helt me om att träningsvärk betyder för lång vila, ja ökar mycke bättre om ja tränar en muskelgrupp såpass ofta att ja inte får träningsvärk, ja har allti tänkt att anledningen till att de flesta får träningsvärk i just tricep o bröst e för att de e muskelgrupper som inte används så flitigt i vardagen o därför förblir dom stelare o känns som man har träningsvärk i dem men de kan nog va så att de helt enkelt behöver mindre vila..

Doctor Snuggles
2005-02-03, 17:12
Ja, tankebanorna verkar helt logiska och har kommit fram till ungefär samma slutsatser. Träningsvärk verkar som ett tecken på "adaption" att muskeln vänjer sig vid de nya "kraven" som ställs på den. Detta har inte bara att göra med vila/frekvens utan också typ av träning, d.v.s om man kör högreps en gång fast man alltid normalt kör lågreps, så får man träningsvärk, och vice versa. Mer antal set än man är van vid = träningsvärk. Sen om man ökar vikten proggresivt så får man också träningsvärk, fast vissa får såpass lite att det knappt är märkbart. Tror jag.

tegel
2005-02-03, 17:42
Baserat på detta borde det kanske vara effektivt att dela upp triceps och bröst på två pass. När man kör bröst tränas ju triceps till viss del och när man tränar triceps kan man köra smal bänkpress som då tränar bröst till viss del. Jag har alltid trott att det är bra att lägga bröst och triceps på samma pass för att de ska få maximalt med tid att återhämta sig fram till nästa gång... men detta kan ju vara värt att prova.

Big_Vik
2005-02-03, 18:09
Spännande. Att fetta på med fler set bröst skulle väl ge liknande resultat, eller? Eftersom återhämtningen blir längre. Man kanske ska skippa proteindrinken efter bröstpassen och göra armhävningar några gånger/vecka? :D

Proteus
2005-02-03, 19:19
Jag tränar varje muskel var 4:e dag, dock väldigt låg volym... Jag har nästan alltid träningsvärk i dom flesta muskler.

Men jag tror det har att göra med extremstretchingen.

tunnis
2005-02-03, 19:52
Jag har hört att man får mer träningsverk av när man belastar i "motsatt riktning" , kommer inte ihåg vad det heter, (negativ fas ?).
Detta känns som att det stämmer för mig. Bröst och triceps är man liksom tvungen att hålla emot i negativa fasen, annars får man stången/vikten i huvudet eller bröstet.
Däremot biceps är det lätt att bara släppa i negativ fas och jag får inte lika mycket träningsvärk där, däremot om jag har en kompis som hjälper med biceps får jag värk. Benböj likaså eftersom man inte vill gå ner för snabbt.
Jag kanske har fel.
Kan va därför du får mer värk i de musklerna. Annars i övrigt tror jag du har rätt.

drkrupp
2005-02-03, 23:04
Intressant tankebana. Fr.o.m nu kommer jag lägga om mitt schema och anpassa det på så sätt att de träningsvärkdrabbade/släpande musklerna får lite mindre vila mellan passen.

Kul att du gillade tanken och lycka till med det anpassade schemat. Jag ska försöka ge mig på en förändring också.

drkrupp
2005-02-03, 23:14
Här är det någon som tänkt till. :bow:
:cheers:

Det är ju bara att testa och se vad som händer, jag tror man ska akta sig för att köra två fulla träningspass per vecka i början men att lägga till några extra set bänk vid ett annat pass är fullt möjligt att det kommer att ge bättre resultat för just bröstträningen osv.
Att minska vilan mellan passen av vissa muskelgrupper är ju en annan variant men det kräver lite mer flexibilitet i planeringen.

Tack för åsikterna. Jag inser att det inte är helt lätt att göra en program som tar hänsyn till detta. Att köra 5-dagarscykel istället för 7-dagars vore en lösning men då är problemet bara halvlöst. Att minska vilan mellan passen av vissa muskelgrupper känns för komplicerat och skulle förmodligen ständigt krocka med andra muskelgrupper (plötsligt hamnar bröstpasset dagen efter triceps, osv).

Jag ska prova den enklaste varianten, att helt enkelt lägga till några set i ett annat pass. (Jag har träningsvärk i bröst sedan i måndags, men ska försöka ge mig på några bänk-set i morgon, på rygg/axlar-passet.) :thumbup:

drkrupp
2005-02-03, 23:19
En sak som jag noterat är att i dom muskelgrupper jag får kraftigast träningsvärk i använder jag övningar där jag får maximalt sträck i muskeln.
Ex tränigsvärk i triceps får jag nästan enbart av tricepspress runt huvudet. Träningsvärk i biceps får jag aldrig pga ingen övning sträcker ut biceps på samma sätt som tricepspress runt huvudet gör. Samma sak gäller leg curl jämfört med raka marklyft. Bröst får jag alltid värk i och där sträcker nästan alla övningar ut muskeln maximalt.

Visst kan det vara så. Men man kan mycket väl få träningsvärk i ben trots halva böj och grunda benpressar. Och axlar ser jag till att få ordentlig stretch i, men får ändå ingen träningsvärk i dem.

I just fallet med axlar kan det bero på att de får jobba ganska mycket i många övningar och blir således mer tränade per vecka, därav minskad träningsvärk.

drkrupp
2005-02-03, 23:22
ja håller helt me om att träningsvärk betyder för lång vila, ja ökar mycke bättre om ja tränar en muskelgrupp såpass ofta att ja inte får träningsvärk, ja har allti tänkt att anledningen till att de flesta får träningsvärk i just tricep o bröst e för att de e muskelgrupper som inte används så flitigt i vardagen o därför förblir dom stelare o känns som man har träningsvärk i dem men de kan nog va så att de helt enkelt behöver mindre vila..

Jag tänkte tanken första gången jag körde smalbänk på ett tricepspass och några dagar senare kunde höja vikterna ovanligt mycket i bänk/hantelpress. (Men jag ville fundera på saken innan jag skrev om det.)

drkrupp
2005-02-03, 23:26
Ja, tankebanorna verkar helt logiska och har kommit fram till ungefär samma slutsatser. Träningsvärk verkar som ett tecken på "adaption" att muskeln vänjer sig vid de nya "kraven" som ställs på den. Detta har inte bara att göra med vila/frekvens utan också typ av träning, d.v.s om man kör högreps en gång fast man alltid normalt kör lågreps, så får man träningsvärk, och vice versa. Mer antal set än man är van vid = träningsvärk. Sen om man ökar vikten proggresivt så får man också träningsvärk, fast vissa får såpass lite att det knappt är märkbart. Tror jag.

Varierad intensitet och volym kan förstås inverkan på hur det känns efteråt, men även om jag skulle vilja köra 20 set triceps så orkar jag inte med det. Jag är helt färdig efter 10-12 set.

drkrupp
2005-02-03, 23:27
Baserat på detta borde det kanske vara effektivt att dela upp triceps och bröst på två pass. När man kör bröst tränas ju triceps till viss del och när man tränar triceps kan man köra smal bänkpress som då tränar bröst till viss del. Jag har alltid trott att det är bra att lägga bröst och triceps på samma pass för att de ska få maximalt med tid att återhämta sig fram till nästa gång... men detta kan ju vara värt att prova.

Jag har försökt att köra bröst och triceps på samma pass, men det fungerar inte för mig.

drkrupp
2005-02-03, 23:29
Jag tränar varje muskel var 4:e dag, dock väldigt låg volym... Jag har nästan alltid träningsvärk i dom flesta muskler.

Men jag tror det har att göra med extremstretchingen.

Det där skulle kunna motbevisa min teori, men precis som du så tror jag att det har att göra med extremstretchingen. ;)

drkrupp
2005-02-03, 23:32
Jag har hört att man får mer träningsverk av när man belastar i "motsatt riktning" , kommer inte ihåg vad det heter, (negativ fas ?).
Detta känns som att det stämmer för mig. Bröst och triceps är man liksom tvungen att hålla emot i negativa fasen, annars får man stången/vikten i huvudet eller bröstet.
Däremot biceps är det lätt att bara släppa i negativ fas och jag får inte lika mycket träningsvärk där, däremot om jag har en kompis som hjälper med biceps får jag värk. Benböj likaså eftersom man inte vill gå ner för snabbt.
Jag kanske har fel.
Kan va därför du får mer värk i de musklerna. Annars i övrigt tror jag du har rätt.

Det är troligt att det ligger mycket i det. Men jag kör långsam negativ fas i många övningar för muskelgrupper som undkommer träningsvärk, så det faller även där.

Lizard
2005-02-03, 23:39
[QUOTE=drkrupp]

- Muskler som får lite eller ingen träningsvärk efter träning hinner inte "vila för mycket" mellan gångerna (lagom träningsfrekvens).
- Muskler som får mycket träningsvärk efter träning får så mycket vila mellan gångerna att den "vilar för mycket" (för låg träningsfrekvens).

[QUOTE]

Det kan ju vara tvärtom - Muskler som får lite eller ingen träningsvärk efter träning får inte tillräckligt kraftig stimulans eller den är för frekvent för att göra dramatiska skillnader mellan gångerna (för tät träningsfrekvens).

- Muskler som får mycket träningsvärk efter träning får så mycket vila mellan gångerna så att den "vilar maximalt" (anpassad träningsfrekvens).

Märk att målet med träning är att utföra något som kroppen inte redan klarar av. Genom att träna mer sällan så rubbas homeostatis och det gillar inte kroppen. Då tvingas den åtgärda det. Tränar du för frekvent så rubbas inte homeostatis - kroppen uppfattar det som vardagsmat och kompenserar inte lika kraftigt. Träningsvärk är ett tydligt tecken på att du stört det rådande tillståndet.

Du tränar en specifik muskel varannan dag. Muskeln stimuleras +2% (fiktivt tal) över sin normalkapacitet.

Du tränar en muskel en gång i veckan. Muskeln stimuleras 8% över sin normalkapacitet.

Retningen i sig är en signal för hypotrofi, vilan möjligjör den. Frekvensen är iofs också en signal för hypertrofi, men svagare. Frekvensanvändandet av bicep är troligtvis långt större än tricep och kan vara en möjlig orsak till att tricep reagerar med träningsvärk på träning. Samma förhållande finns mellan användandet av axlar i dagligt bruk och pectoralis. Vid fyrbent gång så stabiliserar pectoralis övre delen av torson, framför allt skulderpartiet, och vore vi gorillor skulle vi förmodligen, om det jag skriver är sant, inte lida av samma träningsvärk efteråt.

Vad sägs om mina spekulationer?


Lizard

drkrupp
2005-02-03, 23:52
Det kan ju vara tvärtom - Muskler som får lite eller ingen träningsvärk efter träning får inte tillräckligt kraftig stimulans eller den är för frekvent för att göra dramatiska skillnader mellan gångerna (för tät träningsfrekvens).

- Muskler som får mycket träningsvärk efter träning får så mycket vila mellan gångerna så att den "vilar maximalt" (anpassad träningsfrekvens).
Det är så jag lärt mig att det ska förhålla sig. Det var jag som tänkte att "det kan ju vara tvärtom". Hur annars ska jag förklara att ben växer bäst, När det är bröst jag får mest träningsvärk i?

Märk att målet med träning är att utföra något som kroppen inte redan klarar av. Genom att träna mer sällan så rubbas homeostatis och det gillar inte kroppen. Då tvingas den åtgärda det. Tränar du för frekvent så rubbas inte homeostatis - kroppen uppfattar det som vardagsmat och kompenserar inte lika kraftigt. Träningsvärk är ett tydligt tecken på att du stört det rådande tillståndet.
Jag har slutat se träningsvärken som ett kvitto på lyckad träning. Numera ser jag till ökningen av styrkan. Men jag förstår om det är svårt att kräva ökad styrka efter 10-20 års träning. Men jag är ny här så...

Frekvensanvändandet av bicep är troligtvis långt större än tricep och kan vara en möjlig orsak till att tricep reagerar med träningsvärk på träning. Samma förhållande finns mellan användandet av axlar i dagligt bruk och pectoralis. Vid fyrbent gång så stabiliserar pectoralis övre delen av torson, framför allt skulderpartiet, och vore vi gorillor skulle vi förmodligen, om det jag skriver är sant, inte lida av samma träningsvärk efteråt.
Det håller jag med om alla gånger. Men trots att biceps och axlar används i vardagen, tål de att tränas, och växer av det. Då borde man också kunna öka användningen av triceps och bröst.

Vad sägs om mina spekulationer?
Mycket klokt.

Proteus
2005-02-04, 02:23
Kanske kan skall tillägga att jag kör ungefär 4-5 sekunders negativ fas oxå, samt ett statiskt set, vilket oxå kan bidra till träningsvärk tillsammans med extremstretchingen antar jag.

Bodylotion
2005-02-04, 02:55
- Träningsvärk är inget mått på "optimal" träning
- Träningsvärk är inte nödvändigt för tillväxt

- Muskler som får lite eller ingen träningsvärk efter träning hinner inte "vila för mycket" mellan gångerna (lagom träningsfrekvens).
- Muskler som får mycket träningsvärk efter träning får så mycket vila mellan gångerna att den "vilar för mycket" (för låg träningsfrekvens).

!!!!!!!! DU SPEKULERAR INTE..HELT WUNDERBAR :devil:

Bodylotion
2005-02-04, 03:08
Mer spekulationer....

Kan träningsvärk(om man kör principen om överbelastning) vara en form av blödning?

Om d är så...ägnar inte kroppen mer tid till att läkas än att öka i volym då?

(Kör själv tungt/få reps m "nervkontakt"/sällan träningsvärk och har ökat mer i muskelmassa än tidigare(kan säkert bero på ngt annat oxå). Men med baksidan att jag fått sämre muskelkondition/cirkulation.)

Lizard
2005-02-04, 06:23
Mer spekulationer....

Kan träningsvärk(om man kör principen om överbelastning) vara en form av blödning?

Om d är så...ägnar inte kroppen mer tid till att läkas än att öka i volym då?




Träningsvärk är värk som uppstår när kroppen överkompenserar - en form av "växtvärk" och inte någon "blödning".

Tiden kroppen ägnar åt träningsvärk är strikt hypotrofisk, dvs den växer så det gör ont.


Lizard

drkrupp
2005-02-04, 09:31
!!!!!!!! DU SPEKULERAR INTE..HELT WUNDERBAR :devil:
Kul att du håller med. :cheers: