handdator

Visa fullständig version : Större proteindoser än 30g?


Chandler
2005-02-03, 10:43
Man brukar ju ofta höra att kroppen kan tillgodogöra sig 30g "igången". Är det då sas bortkastat att äta mer? Min middag består ofta av b.la. 200g kycklingfilé. Det gör 40g protein. Tillsammans med den övriga maten blir det kanske drygt 50g.

TTT
2005-02-03, 10:53
Nja, men det har inte kunnat bevisas att en större dos protein skulle vara bättre än 2 mindre.

jwzrd
2005-02-03, 11:01
Nja, men det har inte kunnat bevisas att en större dos protein skulle vara bättre än 2 mindre.

Pja, test att äta dina 250g till frukost och inget under resten av dagen.

TTT
2005-02-03, 11:04
Pja, test att äta dina 250g till frukost och inget under resten av dagen.

Haha var väl inte direkt så jag menade. ;) Jag syftade på de 200 grammen kycklingfilé han ville äta. Sen skrev jag att det INTE har bevisats.

Slartibartfast
2005-02-03, 11:14
Man brukar ju ofta höra att kroppen kan tillgodogöra sig 30g "igången".

Det där är väl gammal myt?

jwzrd
2005-02-03, 11:14
Haha var väl inte direkt så jag menade. ;) Jag syftade på de 200 grammen kycklingfilé han ville äta. Sen skrev jag att det INTE har bevisats.

Om det inte bevisats så är det sannolikt för att det inte är någon skillnad på att inta allt protein vid en måltid, eller? Eller menar du att ingen försökt bevisa det?

TTT
2005-02-03, 11:24
Om det inte bevisats så är det sannolikt för att det inte är någon skillnad på att inta allt protein vid en måltid, eller? Eller menar du att ingen försökt bevisa det?

Det kan jag tyvärr inte svara på då jag inte är expert på det området utan jag har bara läst detta. Enda jag ville ha sagt var att han kunde äta sin måltid utan att bekymra sig över huruvida kroppen tar upp proteinet eller ej.

Sedan är ett regelbundet intag med mindre mängder proteiner att föredra.

Chandler
2005-02-03, 11:58
Det där är väl gammal myt?

Är det?

z_bumbi
2005-02-03, 12:33
Är det?

Ja.

William
2005-02-03, 12:33
Är det?

Well, det är en definitionsfråga först och främst. Att tillgodogöra sig proteinet kan tolkas på olika sätt.

Om det är upptag i tarmen som avses så är det en gammal myt eftersom absoluta merparten av allt man stoppar i sig tas upp till cirkulationen förutsatt att man är frisk i magtarmkanalen.

Om det är proteinsyntes som avses så är det ingen myt, men heller ingen sanning eftersom det är ytterst få gram protein, om ens det, som blir till muskler per dag.

Hörde av en föreläsare på utbildningen att det är utträknat att om man tränar optimalt, äter optimalt, har optimala gener för muskelbygge och dopar sig optimalt, så blir muskelproteintillväxten maximalt 6 g per dag. Om det stämmer eller ej vet jag inte, men det låter hyfsat troligt i mina öron iaf.

Mvh

William

TTT
2005-02-03, 12:42
Med tanke på att en genomsnittlig människa ger ifrån sig ca 150g avföring/dag(merparten av detta är vatten), så bör det mesta tas upp.

Källa: Näringslära för högskolan

jwzrd
2005-02-03, 12:46
Well, det är en definitionsfråga först och främst. Att tillgodogöra sig proteinet kan tolkas på olika sätt.

Om det är upptag i tarmen som avses så är det en gammal myt eftersom absoluta merparten av allt man stoppar i sig tas upp till cirkulationen förutsatt att man är frisk i magtarmkanalen.

Om det är proteinsyntes som avses så är det ingen myt, men heller ingen sanning eftersom det är ytterst få gram protein, om ens det, som blir till muskler per dag.

Hörde av en föreläsare på utbildningen att det är utträknat att om man tränar optimalt, äter optimalt, har optimala gener för muskelbygge och dopar sig optimalt, så blir muskelproteintillväxten maximalt 6 g per dag. Om det stämmer eller ej vet jag inte, men det låter hyfsat troligt i mina öron iaf.

Mvh

William

Men hur mycket "proteinråvara" går åt från intag genom munnen tills dom 6grammen sitter på arslet då?

Påtal om överdrivet stort intag av protein, vad säger man i seriös forskning om hur mycket protein som behövs sett till just proteinet och inte som del av kaloriintaget?

jwzrd
2005-02-03, 12:47
Med tanke på att en genomsnittlig människa ger ifrån sig ca 150g avföring/dag(merparten av detta är vatten), så bör det mesta tas upp.

Källa: Näringslära för högskolan

150g per dag? Haha. Tvinga mig inte att piska fram en dyngvåg, det där tror jag aldrig på.

Mindek
2005-02-03, 12:53
Hörde av en föreläsare på utbildningen att det är utträknat att om man tränar optimalt, äter optimalt, har optimala gener för muskelbygge och dopar sig optimalt, så blir muskelproteintillväxten maximalt 6 g per dag. Om det stämmer eller ej vet jag inte, men det låter hyfsat troligt i mina öron iaf.

Mvh

William


Är det 6g då rent muskelprotein, alltså 6g muskelprotein + 24g vatten = 30g muskelmassa per dag?

z_bumbi
2005-02-03, 12:55
Påtal om överdrivet stort intag av protein, vad säger man i seriös forskning om hur mycket protein som behövs sett till just proteinet och inte som del av kaloriintaget?

1,5-2 g per kg och dag.
Vissa säger mindre och vissa säger mer.

TTT
2005-02-03, 12:56
150g per dag? Haha. Tvinga mig inte att piska fram en dyngvåg, det där tror jag aldrig på.

Jojjomen, har det uppslaget nu.

Det är den genomsnittliga mängden av feces/dag.
Dock kan ett intag av vegatabilisk kost över det vanliga höja detta.

William
2005-02-03, 13:01
Men hur mycket "proteinråvara" går åt från intag genom munnen tills dom 6grammen sitter på arslet då?

Påtal om överdrivet stort intag av protein, vad säger man i seriös forskning om hur mycket protein som behövs sett till just proteinet och inte som del av kaloriintaget?

Jag vet faktiskt inte. Teoretiskt sätt behövs endast dom 6 grammen utöver den mängden som krävs för kroppens övriga proteinebroende tillämpningar.

Merparten av seriös forskning menar ju att det inte finns ett större proteinbehov för styrketränande än max 1,8 g/kg kroppsvikt (varierar lite beroende på källa såklart).

Men då snackas det om proteinbehov, dvs äter du mindre än så så är du inte i positiv kvävebalans som enligt teorin krävs för muskeltillväxt.

Men det kan vara så att ett högre proteinintag kan bidra till ökad muskeltillväxt via andra, idag okända mekanismer. Samma föreläsare som jag nämnde ovan talade om proteins "farmakologiska effekter". Tyvärr gick han inte in på det ngt djupare men jag misstänker att det handlar om ngn form av signalering som högre mängder protein kan vara inblandat i.

Proteinforskning är ett svårt område och tyvärr så är det trots allt rätt outforskat idag.

Mvh

William

Niclaaas
2005-02-03, 13:05
Med tanke på att en genomsnittlig människa ger ifrån sig ca 150g avföring/dag(merparten av detta är vatten), så bör det mesta tas upp.

Källa: Näringslära för högskolan

ja ca 10g går ut genom avföringen så det mesta tas upp. men däremot går väldigt lite till muskelbygge. blod, organ och mag-tarmkanalen osv behöver också protein

jwzrd: den mesta forskningen om protein och muskelbygge säger väl runt 1,5-2g/kg per dag. på högskolan får man lära sig att proteinet ska stå för 10-20% av E% (nya rekommendationer om någon tänkt att påpeka) och tränar man mer så behöver man äta mer. då äter man automatiskt mer protein.

kom också ihåg att du som vuxen man som tränar och äter som en häst ligger långt över genomsnitt i producerad dynga per dag :thumbup: många (främst tjejer/kvinnor?) dyngar ju inte ens ur sig varje dag

TTT
2005-02-03, 13:08
ja ca 10g går ut genom avföringen så det mesta tas upp. men däremot går väldigt lite till muskelbygge. blod, organ och mag-tarmkanalen osv behöver också protein


Ja herregud det vore ju lustigt annars. ;)

Frazze
2005-02-03, 13:11
Jojjomen, har det uppslaget nu.

Det är den genomsnittliga mängden av feces/dag.
Dock kan ett intag av vegatabilisk kost över det vanliga höja detta.

Läste det också för bara någon dag sedan, och jag kan itne tro det. Herregud, ett halvkilo får man lätt ur sig PER GÅNG om man av en händelese gör både ettan och tvåan.

Har funderat på det där, kan de möjligtvis mena 150g minus vatten? eller nåt sånt, jag vet inte, det låter iaf märkligt.

King Grub
2005-02-03, 13:12
Enligt Tipton, Wolfe och Lemon (de tre kanske främsta namnen inom forskning angående protein och träning) finns det inget som tyder på att mer än 2 gram per kilo kroppsvikt och dygn leder till ökad muskelmassa. Snarare skulle det procentuella proteinbehovet minska av träning, då kroppen blir effektivare på att utnyttja proteinet. När det individuella proteinbehovet är tillfredsställt är den energiintaget som är avgörande för tillväxt, inte mer protein. Och tajming av intaget och dess kvalitet lär vara minst lika viktigt som mängden.

Inget tyder på att, säg, 40 gram protein åt gången, stimulerar mer proteinsyntes än 20 gram åt gången. Långt ifrån de 20 grammen kommer heller att bli muskelprotein. Jag tror det är bättre att sprida ut proteinintaget på många små tillfällen: varför använda stora mängder protein till dyrbar energi? Visst tas allt protein upp vid 50-gramsladdningar, men inte blir det muskelmassa av det.

TTT
2005-02-03, 13:16
Läste det också för bara någon dag sedan, och jag kan itne tro det. Herregud, ett halvkilo får man lätt ur sig PER GÅNG om man av en händelese gör både ettan och tvåan.

Har funderat på det där, kan de möjligtvis mena 150g minus vatten? eller nåt sånt, jag vet inte, det låter iaf märkligt.

Som tränande individ äter du betydligt mer än genomsnittet och skiter därmed mer. ;)

Urin räknas inte som avföring och du lämnar knappast ifrån dig ett halvkilo per gång. Jag har faktiskt vägt mig före och efter en sejour på holken och digitalvågen visade ingen skillnad.

150 gram är den sammanlaggda massan, varav 75% är vatten.

Niclaaas
2005-02-03, 13:18
Ja herregud det vore ju lustigt annars. ;)

hehe jo. poängen var bara att ca 10g går ut, resten tas upp. inlägget var inte riktat till dig, bara fortsatte på det :)

Frazze
2005-02-03, 13:19
Som tränande individ äter du betydligt mer än genomsnittet och skiter därmed mer. ;)

Urin räknas inte som avföring och du lämnar knappast ifrån dig ett halvkilo per gång. Jag har faktiskt vägt mig före och efter en sejour på holken och digitalvågen visade ingen skillnad.

150 gram är den sammanlaggda massan, varav 75% är vatten.

Hum, nej, uin räknas inte såklart. Jag måste verkligen undersöka hur jag praktiskt ska gå till väga för att kunna föra egen statistik över mina toalettbesök. När jag är i stugan i Lappland och det är kallt ute använder vi en hink, den borde man kunna väga före och efter. Ja, testet får vänta tills i höst, men det måste helt enkelt utföras.

jwzrd
2005-02-03, 13:20
Jojjomen, har det uppslaget nu.

Det är den genomsnittliga mängden av feces/dag.
Dock kan ett intag av vegatabilisk kost över det vanliga höja detta.

Det kan fan aldrig stämma, jag dyngar 4-5 rejäla omgångar per dag. Lär vara > 150g varje gång.

TTT
2005-02-03, 13:23
Det kan fan aldrig stämma, jag dyngar 4-5 rejäla omgångar per dag. Lär vara > 150g varje gång.

Du tränar, har ett högt intag om dagen och äter mycket fiberrik mat.
Antar att det stämmer?

Där har du förklaringen.

z_bumbi
2005-02-03, 13:27
Det kan fan aldrig stämma, jag dyngar 4-5 rejäla omgångar per dag. Lär vara > 150g varje gång.

1,5 kg päron?

jwzrd
2005-02-03, 13:30
Enligt Tipton, Wolfe och Lemon (de tre kanske främsta namnen inom forskning angående protein och träning) finns det inget som tyder på att mer än 2 gram per kilo kroppsvikt och dygn leder till ökad muskelmassa. Snarare skulle det procentuella proteinbehovet minska av träning, då kroppen blir effektivare på att utnyttja proteinet. När det individuella proteinbehovet är tillfredsställt är den energiintaget som är avgörande för tillväxt, inte mer protein. Och tajming av intaget och dess kvalitet lär vara minst lika viktigt som mängden.

Inget tyder på att, säg, 40 gram protein åt gången, stimulerar mer proteinsyntes än 20 gram åt gången. Långt ifrån de 20 grammen kommer heller att bli muskelprotein. Jag tror det är bättre att sprida ut proteinintaget på många små tillfällen: varför använda stora mängder protein till dyrbar energi? Visst tas allt protein upp vid 50-gramsladdningar, men inte blir det muskelmassa av det.

Det där är precis så som jag ser det också.

Sen tror jag inte man ska prata om muskelprotein och kostprotein i samma mening överhuvudtaget. Det är ju egentligen bara namnet dom har gemensamt. Proteinet i kosten används till i stort sätt allting i kroppen.

jwzrd
2005-02-03, 13:33
1,5 kg päron?

Japp. Äter alltid 1.5kg frukt om dagen, oftast 1kg päron och sen lite av det som såg gott i på fruktmarknaden på morgonen. Tex sharon, fysalis, apelsiner, kiwi. Klart det blir en hel del dyngmassa av det. Men det är inte så att jag lägger ifrån mig några förvånadsvärt stora mängder, normalportioner helt enkelt :D . Jag kan sätta pengar på att jag ligger över 1kg om dagen. Jag äter ju förbövelen säkert 5-6kg mat om dagen, inte blir det 150g avfall?

Niclaaas
2005-02-03, 13:40
ingen har påstått att du skiter 150g om dagen. det är ett medelvärde

off topic: TTT, vad går du för utbildning och vart?

Sverker
2005-02-03, 14:17
Är det 6g då rent muskelprotein, alltså 6g muskelprotein + 24g vatten = 30g muskelmassa per dag?

30 g X 365 = 11 kg muskelmassa på ett år.

Tuff uppgift men säkert möjligt för en nybörjare som tränar optimalt och äter perfekt.
Nu gör ingen nybörjare det. En nybörjare har inte erfarenheten att pressa kroppen precis optimalt och de flesta nybörjare äter inte heller perfekt utan skulle då direkt behöva en KG-mentor.
Praktiskt ligger nog muskelökningen på 8 kg första året.

TTT
2005-02-03, 14:20
ingen har påstått att du skiter 150g om dagen. det är ett medelvärde

off topic: TTT, vad går du för utbildning och vart?

Jag pluggar på komvux, är bara intresserad av näringslära och slukar böcker om detta. ;) Planer på att söka in till kost och friskvårdsprogrammet till hösten om betygen räcker till.

bonydrop
2005-02-03, 14:54
Jag pluggar på komvux, är bara intresserad av näringslära och slukar böcker om detta. ;) Planer på att söka in till kost och friskvårdsprogrammet till hösten om betygen räcker till.

Vart finns såna utbildningar?

TTT
2005-02-03, 14:56
Vart finns såna utbildningar?

Göteborg har dem, finns säkert på andra platser också.

William
2005-02-03, 15:44
Är det 6g då rent muskelprotein, alltså 6g muskelprotein + 24g vatten = 30g muskelmassa per dag?

Precis.

Fast det är av yttersta vikt att man har i åtanke att det är en superindivid som är superdopad. Inte din vanliga hårt tränande Pelle med stenkoll på kosten.

Som sagt, det är ett teoretiskt resonemang kring den siffran och jag har ingen referens på det. Ska se om jag kan luska fram den.

Mvh

William