handdator

Visa fullständig version : Hur mycket kolhydrater för proteinupptag?


Slartibartfast
2005-02-03, 10:07
För att kroppen inte ska oxidera proteinet måste man ju ta kolhydrater till, men hur mycket gäller det? Vill minnas Grub sade nåt om en frukt eller brödbit. 5-10 g borde väl räcka i så fall, eller?

KIRE
2005-02-04, 01:13
10-20g har jag hört.

Finns det förresten några studier man kan ta del av när det gäller
proteinomvandling till glukos?

Sverker
2005-02-04, 07:08
Allt protein blir till energi. Det är inte alla aminosyror som blir glukos utan en del som leucin förbränns den andra vägen som ett fett. Det enda protein som inte blir energi är det som byggs in som muskelmassa, dvs något eller några gram varje dygn.
Detta är så grundläggande att studier gjordes redan på 1920-talet och framåt.

Läsa ? Sök på " glukoneogenes ". Det betyder byggandet av socker från något annat, tex aminosyror, mjölksyra eller glycerol.

Annars beskriver de flesta böcker om näringslära detta.

King Grub
2005-02-04, 07:43
Ett enkelt diagram:

http://cwx.prenhall.com/bookbind/pubbooks/mcmurrygob/medialib/media_portfolio/text_images/FG27_02.JPG

Många verkar tro att proteinet i maten blir muskelprotein utan vidare.

Styx
2005-02-04, 10:20
Ja, och "tissue protein" är givetvis inte enbart muskelprotein utan även de övriga miljoner sorters protein med olika funktion som kroppen behöver (men muskelprotein utgör en majoritet av vår "proteinmassa").

spacedog
2005-02-04, 11:10
Pilen från tissue protein ser oroväckande ut - hur undviker man den?

William
2005-02-04, 11:13
Pilen från tissue protein ser oroväckande ut - hur undviker man den?

Går inte att undvika den. Allt i kroppen omsätts, likaså vävnadsproteiner. Det som däremot går att påverka är storleken på pilarna. Bla. genom träning och bra och tillräckligt med mat.

Mvh

William

Slartibartfast
2005-02-04, 12:46
Jaja. klart jag vet att inte allt protein går till muskeltillväxten. *rolleyes*

Men hur mycket kolhydrater ska jag äta för att proteinet ska upptas så bra som möjligt? I gram.

King Grub
2005-02-04, 13:08
Jaja. klart jag vet att inte allt protein går till muskeltillväxten. *rolleyes*

Men hur mycket kolhydrater ska jag äta för att proteinet ska upptas så bra som möjligt? I gram.

Det går inte att svara med en gramsiffra. Det beror på dina blodsocker- och glykogendepåer, din hormon- och träningsstatus. Ju mer tömda glykogendepåer och ju lägre blodsocker du har, desto mer energi kommer att tas från protein.

Slartibartfast
2005-02-04, 18:30
Ok, men om jag tar ett äpple och en brödbit till borde jag vara på den säkra sidan, va?

King Grub
2005-02-04, 18:32
Om det är ett mellanmål där du inte är utsvulten: antagligen ja. Om det är direkt efter ett träningspass som tömt glykogendepåerna: nej.

Derec
2005-02-04, 18:37
Gainers ok?

proteinet i gainers omvandlar sig väl inte till energi då det redan finns så mycke kolhydrater i en gainer?

fast iofs proteinet i en gainer (som i mitt ex. Twinlab gainer) kanske inte är så bra.

King Grub
2005-02-04, 18:42
Gainers ok?

proteinet i gainers omvandlar sig väl inte till energi då det redan finns så mycke kolhydrater i en gainer?

fast iofs proteinet i en gainer (som i mitt ex. Twinlab gainer) kanske inte är så bra.

En gainer är som regel utmärkt komponerad. Du behöver inte oroa dig. Däremot är en gainer direkt förkastlig att äta/dricka annat än just i samband med träning. Som mellanmål är den rena katastrofen, främst pga av kolhydraterna, inte proteinet.