handdator

Visa fullständig version : Inlagrings kapacitet


Hoffa
2005-02-03, 09:36
Satt och funderade lite på om man ska ändra mängden mat efter träningen beroende på vilka muskelgrupper man tränar. Målet med efterträningsmaten är ju som sagt att lagra in så mycket energi som det går i musklerna dom närmsta 4 timmarna efter. Men olika muskler har ju olika mycket lagringskapacitet antar jag?

Som exempel, när jag kör axlar, biceps, mage så tar jag 55 g vassle + 80 g oboy direkt efteråt. Sen försöker jag få i mig 80 g protein 300 g kolhydrater och 50 g fett dom närmsta 4 timmarna. Har sett till att äta mer näringsrik mat såsom potatis,pasta,cous-cous,bakad potatis, ris,torsk,lax,abborre,kalkon osv efter träningen.

Men är detta för mycket mat för dessa muskler? Ska ändra på något? Hur mycket behöver dom?

Jag vill ju inte äta mer än så att just dom musklerna får maximalt med energi. Eftersom jag hellre sparar en del mat till att ha resten av dagen så jag inte behöver svälta, det gör jag inte nu, men varför elda på för mycket efter träningen om det inte gör någon större skillnad? Jag brukar träna 60-70 min, då är det mest superset, vilar högst 30 sek mellan övningarna. Mitt mål är att tappa lite fett och behålla musklerna, men det är ingen deff,men jag ligger på lite energi minus varje dag, för att se vad som händer.

På ben dagarna tex, jag kör framsida lår, baksida och vader. Ska jag ta samma mängd mat då?

AnimalGen
2005-02-03, 10:24
Hur fan äter du oboy efter träningen?

z_bumbi
2005-02-03, 11:15
Jag tror inte man ska tänka allt för mycket på att anpassa sig om passen är något så när lika långa, visst blir det visss skillnad men frågan är hur man tar reda på vad som är lagom i varje enskilt fall och även tar hänsyn till vad som händer dagen eftet osv.
En liten ändring jag skulle göra om målet är att maximera allt är att få lite större mängd snabba kolisar direkt efter träningen, oboy funkar men blandar man 50/50 med malto eller druvsocker så bör det vara bättre för dina mål.


AnimalGen: Blanda med protein och dricker?

Hoffa
2005-02-03, 13:56
Hur fan äter du oboy efter träningen?

Som z_bumbi sa, i vatten tillsammans med protein.

Jag tror inte man ska tänka allt för mycket på att anpassa sig om passen är något så när lika långa, visst blir det visss skillnad men frågan är hur man tar reda på vad som är lagom i varje enskilt fall och även tar hänsyn till vad som händer dagen eftet osv.
En liten ändring jag skulle göra om målet är att maximera allt är att få lite större mängd snabba kolisar direkt efter träningen, oboy funkar men blandar man 50/50 med malto eller druvsocker så bör det vara bättre för dina mål.


AnimalGen: Blanda med protein och dricker?

Okej, tackar så mycket! :thumbup:

Ska byta till malto eller druvsocker kanske. Men vad händer om jag skulle äta för mycket efter träningen så att dom tränade muskelgrupperna blir fulla på energi fast jag ändå ligger på energi minus? Eftersom fettinlagringen är avstängd så kan det ju inte just då lagras i fettcellerna, slussas det vidare till andra muskelgrupper som inte är fulla med energi kanske?