handdator

Visa fullständig version : Mina ben utvecklas sjukt dåligt!


EJH
2005-02-02, 23:43
Tjena!

Jag började gymma för tre år sedan och när jag nu ser tillbaka så är jag på det hela taget relativt nöjd med resultatet. Jag är 180 cm lång och har ökat från 56 kg till 69, med andra ord har jag gått från extremt liten till ganska liten. Hela ökningen är inte muskler, men jag har fortfarande magrutor.

På grund av alltför mycket stress har jag utvecklats ohyggligt dåligt det senaste halvåret. Nu har jag dock gjort en omprioritering samt påbörjat en kreatinkur, och satan vad det händer grejer. Motivationen är på topp!

Jag mätte mig och jämförde med några gamla mätvärden för att se vad som hänt, vad som fungerar och vad som inte fungerar. Armar har gått framåt, bröst har gått framåt, axlar har också gått framåt om än inte lika fort. Ryggen gick riktigt dåligt fram till för ett tag sedan när jag bytte övningar, men nu ser jag resultat även där. Problemet som kvarstår är mina ben.

I dagsläget har jag, precis som för ett år sedan, 51 cm lår och 37 cm vader. Möjligen att låren ökat en knapp centimeter. Sjukt skumt när till exempel armarna gått från 31->35!

I dagsläget ser träningsschemat ut som följer:

Söndag: Ben, 3 set på varje övning
Benpress
Utfall
Liggande lårcurl
Benspark
Stående vadpress

Måndag: Bröst + Triceps
Onsdag: Rygg + Biceps
Torsdag: Axlar + Mage

Jag kan tänka mig att en del av er tycker att jag delar upp det lite väl mycket, men jag ökar riktigt dåligt om jag tränar oftare. Det känns som att kroppen behöver omkring en vecka för att återhämta sig innan jag kan träna samma muskelgrupp igen.

Några idéer om hur jag kan förbättra mitt benpass?

En annan fråga, numera har jag armar som är lika tjocka som min hals, är detta ett vettigt förhållande eller bör jag omgående börja bygga hals?

Johan1986
2005-02-02, 23:57
Hur äter du?

spacedog
2005-02-02, 23:59
Sluta "gymma" och börja träna, så skall du se att det ordnar sig. ;)

Nej, men allvarligt. Kanske är det så att dina ben utvecklats ganska bra tidigare och att resten av kroppen börjar komma ikapp nu.

EJH
2005-02-03, 00:14
Johan1986:
Antar att det är en motiverad fråga. De senaste månaderna har jag ätit så mycket att jag kontinuerligt lagrat in fett, alltså något, något lite mer än vad jag gör av med. Kompletterar med protein.

Grejen är att jag ökar i allt utom ben. Det får mig att tro att det ligger någon annanstans än i kosten. Eventuellt i dåligt utförda övningar? Märkligt i så fall, för det känns ju att jag har tränat när jag går hem från gymmet...

spacedog:
Jodu, jag är faktiskt sjukt sugen på att skaffa mig en mountain bike och ge mig ut i bergen/skogen. Men samtidigt tror jag att gym kan ge mig en mer optimal muskeltillväxt, plus att ett gymkort är fan så mycket billigare än en cykel.

Droog
2005-02-03, 00:15
Söndag: Ben, 4-5 set på varje övning
Maxdjupa böj
Benpress
Finnen
Liggande lårcurl
Stående enbens negativ vadpress

spacedog
2005-02-03, 00:20
Med min skämtsamma kommentar om att sluta gymma menade jag inte att du skulle lämna gymmet, utan börja träna ordentligt i gymmet. Men strunt i det, det vara bara ett dåligt skämt.

Har du cyklat mycket innan? Då har du antagligen redan ganska vältränade ben, vilket vore i linje med min gissning om att resten av kroppen är på väg ikapp med stormsteg.

EJH
2005-02-03, 00:23
Droog:
Det här låter intressant. Jag kommer att prova en period och se vad som händer. Knäböj kan vara grejen.

spacedog:
Jag körde en del landsväg ett tag, men det var ett par år sedan nu. I dagsläget får jag kommentarer som "jag fattar inte hur så smala ben kan vara så starka", men jag har sjukt svårt att öka i volym.

myggan
2005-02-03, 00:36
om kosten är bra kanske det ligger i träningen ?

du skrev vilka övningar du kör men inte hur du kör dom

sänk repsen, kör tills du nästan spyr.. chocka benen helt enkelt.. gör vad som helst.. du kanske är lite bekväm i benpassen utan att tänka på det?
benen kanske har soffat till sig :)

kör allan passen så skall du se att dom växer :naughty:

byt lårcurl mot raka mark
byt benpressen mot knäböj ett tag ?

testa dig fram :)

z_bumbi
2005-02-03, 07:44
Har du blivit starkare i benen?
Om så är fallet hur mycket på ett ungefär?

pellepedal
2005-02-03, 08:20
Droog:
Det här låter intressant. Jag kommer att prova en period och se vad som händer. Knäböj kan vara grejen.


Knäböj is da king! :hbang:

Kör både smärtsamma högreppare och svintunga lågreppare så ska du se att det händer saker.

hobbitar
2005-02-03, 08:41
Jag tror också att du ska prova att köra benen hårdare om du inte redan gör det. Ett tips som jag tror allan skrev var att ha fötterna längst ner på plattan i benpressen. Då tar det mycket mer på framsida lår.

Rockhard
2005-02-03, 09:39
Bara 3 set vader i veckan? Du borde nog öka på det lite. Testa att köra vaderna ngn annan dag så kan du koncentrera dig ordentligt på framsida och baksida ben. Och dessutom kommer orka köra vaderna hårdare.

AnimalGen
2005-02-03, 10:02
Har man små ben och kör inte knäböj får man skylla sig själv.

"squat to you dropp"

drkrupp
2005-02-03, 11:40
Prova...
- Sänk från fyra dagar i veckan, till tre.
- Kör tyngre i benövningarna (5-7 reps, så tungt att du måste stanna och andas mellan repsen)
- Kör tillräckligt djupt (20 cm upp och ner i benpressen duger inte)
- Variera vilan mellan seten
- Prova knäböj/frontböj

Herkulez
2005-02-03, 11:46
Söndag: Ben, 4-5 set på varje övning
Maxdjupa böj
Benpress
Finnen
Liggande lårcurl
Stående enbens negativ vadpress
Finnen?

jwzrd
2005-02-03, 11:50
Finnen?

Inte dig :D

Förenklat: ställ dig på knä, någon står på dina fötter, du böjer dig framåt genom att endast böja knäleden, eller genom att böja både knäled och höftled.

Thony
2005-02-03, 11:50
Finnen=En övning för baklåren

Lättare om nån har nån bild då jag tycker den är svår att förklara, aight!?!¤#"¤#"¤%!#&/!/

Herkulez
2005-02-03, 12:08
Inte dig :D

Förenklat: ställ dig på knä, någon står på dina fötter, du böjer dig framåt genom att endast böja knäleden, eller genom att böja både knäled och höftled.
aa oki då förstår jag din svenne :thumbup:

Droog
2005-02-03, 12:15
Inte dig :D

Förenklat: ställ dig på knä, någon står på dina fötter, du böjer dig framåt genom att endast böja knäleden, eller genom att böja både knäled och höftled.

Aoooaj! *grr27*

Jag tycker det är bättre att låsa fötterna under en ribbstol.

Är inte Herk lapp?

TommyBoy
2005-02-03, 12:18
Jag hade samma problem som dig när jag började träna. Tack vare en knäskada så löste sig problemet.
Skadan gjorde att jag fick börja köra med mycket lättare vikter och kortare rörelse. Knäböjen utfördes i smithmaskin från 90 grader och inte ända helt upp. För att kunna köra mig slut använde jag mig av dubbel och trippelset med fallande vikter. Dessutom delade jag upp benpasset i två, en för framsida och en för baksida och vader.

Benen växte som om jävulen själv hade flugit i dem. På ett år ökade min ben från smala till vad som på min första tävlig benämndes av speakern "de bästa ben han sett på en junior".

Så mitt råd är:
Del upp benpasset i två
För framsidan kör:
2 set tunga böj med kort pumpande rörelse, absolut inga "vilolägen". Muskeln ska arbeta hela tiden.
3 set böj i smithmaskin. De sista två som trippelset med fallande vikter.
2-3 set benspark, det sista setet som dubbelset med fallande vikter.

Jag har hjälpt ett otal människor med smala ben att få volym. Bland andra en känd byggare vars namn jag inte nämner utan tillåtelse.

Det blir tuffa pass, inget för folk som gnäller över smärta och anfåddhet men resultat garanterar jag!

Herkulez
2005-02-03, 12:22
Aoooaj! *grr27*

Jag tycker det är bättre att låsa fötterna under en ribbstol.

Är inte Herk lapp?
finne by blood, lapp by location...men du vet, once u go lapp u never go back

z_bumbi
2005-02-03, 12:24
Aoooaj! *grr27*

Jag tycker det är bättre att låsa fötterna under en ribbstol.

En situpsbräda av den raka typen med en stor rulle för fötterna funkar bra om man lägger den på golvet. *Old school*

Är inte Herk lapp?

En härk är väl en kastrerad dragren iofs. :D

jwzrd
2005-02-03, 12:43
aa oki då förstår jag din svenne :thumbup:

Ey vaffan, du kommer att hamn i mitt arsle! :D

pellepedal
2005-02-03, 13:32
finne by blood, lapp by location...men du vet, once u go lapp u never go back

:laugh: *screwy*

no1fitness
2005-02-07, 05:45
Jag tror som någon nämnde att du inte tar i ordentligt under dina benpass, samt att du inte kör de "bästa" övningarna enligt mig, som är tex knäböj och raka mark.
Har själv det problemet med benträningen att jag kör mycket mesigare under dessa pass än de andra då jag helt enkelt avskyr att träna ben... :MrT:

Allan
2005-02-07, 08:00
Kroppen utvecklas inte symmetriskt om nån trodde det. Det finns ett samband mellan snabb muskleutveckling och tidigare inaktiva muskler. T ex ökar de flesta oerhört i bröst eftersom vi knappt använder bröstet. Däremot använder vi mycket ben och vader och då kan det bli ett sannskyldigt helvete att öka där.
Det finns också ett samband mellan belastning och msukelutveckling. Kör du på för låga vikter kommer du inte att öka i volym. Du skriver inga belastningar - är det medvetet? Det är hopplöst att jämföra vikter från benpress till benpress, så ge knäböjen en chans ett par veckor och ge oss sedan en arbetsvikt där så ska vi si om vi inte får ordning på det här.

Och enligt den gamla klassiska definitionen ska hals, armar och vader ha samma mått....

allan

spacedog
2005-02-07, 19:48
Och enligt den gamla klassiska definitionen ska hals, armar och vader ha samma mått....

Så det är därför jag ser ut som en grekisk gud, då förstår jag. :D

On topic: du nämnde tidigare att du tävlingscyklat, då borde du ju ha rätt sega ben. Kanske riktigt tunga vikter och låga reps är svaret?