handdator

Visa fullständig version : dopingtester


ugly_kid
2005-02-02, 23:02
finns det nån chans att man testas positiv om man inte ätit nåt olagligt?
hur stor är chansen att man fått i sig nåt otillåtet i tex v12 eller vanligt proteinpulver?
Vet att det är dyrt att göra ett test men kan man få göra ett dopingtest nånstans utan att det finns en misstanke mot en?

clash
2005-02-02, 23:04
Chansen LÄR vara totalt försumbar, däremot så skyller folk fan jämt på det däremot.

******! kan man inte stå för sina val så skall man ge fan i dom!

Krokodil
2005-02-02, 23:05
finns det nån chans att man testas positiv om man inte ätit nåt olagligt?
hur stor är chansen att man fått i sig nåt otillåtet i tex v12 eller vanligt proteinpulver?
Vet att det är dyrt att göra ett test men kan man få göra ett dopingtest nånstans utan att det finns en misstanke mot en?

Du kan få göra narkotika/dopingprov när du söker jobb tex. Jag har en kompis som är labbtekniker som hävdar att man kan få utslag på opiater om man äter vallmofrön.

ryssen
2005-02-02, 23:08
1. nej.

2. nästan obefintlig.

3. test= 800kr

4. finns det säkert men ovanligt. möjligtvis vid nån känslig anställning.

Frazze
2005-02-02, 23:08
finns det nån chans att man testas positiv om man inte ätit nåt olagligt?
hur stor är chansen att man fått i sig nåt otillåtet i tex v12 eller vanligt proteinpulver?
Vet att det är dyrt att göra ett test men kan man få göra ett dopingtest nånstans utan att det finns en misstanke mot en?
Om du inte ätit något otillåtet enligt det aktuella förbundets stadgar så KAN DU INTE åka dit för något, ty det finns inte i din kropp.
Däremot, som ni är inne på, finns det en pyttepytterisk att företaget som du köpt tillskottet ifrån använt samma maskiner som för andra otillåtna preparat eller liknande, och att spår av detta hamnar i din produkt. Och då fastnar du givetvis i en dopingkoll. Finns ett par fall där det har hänt, men det är nog ingenting du behöver oroa dig för.

ugly_kid
2005-02-02, 23:15
1. nej.

2. nästan obefintlig.

3. test= 800kr

4. finns det säkert men ovanligt. möjligtvis vid nån känslig anställning.


800kr låter lite lite, 5-6000 har jag hört att det kostar :confused:

ryssen
2005-02-02, 23:21
800kr låter lite lite, 5-6000 har jag hört att det kostar :confused:

trodde jag med innan. men 800 är det. daxfärskt pris kl10.30 idag.

ugly_kid
2005-02-02, 23:37
trodde jag med innan. men 800 är det. daxfärskt pris kl10.30 idag.


kan man göra ett sånt frivilligt nånstans om man betalar själv?

ryssen
2005-02-02, 23:57
kan man göra ett sånt frivilligt nånstans om man betalar själv?

ja på vårdcentralen.350kr till en läkar tid sen 50kr till labb tid på vc sen 800 kr för testet. eller kontaktar man dopingjouren på huddinge så talar dom om hur man kan gå till väga.

MacLeod
2005-02-03, 00:50
Det var ju en stackars arbetare som fick kicken på volvo för att han enligt egen utsago käkat bröd med vallmofrön på innan testet. Minns inte hur det gick, men jag tror dom bevisade att han hade rätt.

Spiffy
2005-02-03, 00:52
Det var ju en stackars arbetare som fick kicken på volvo för att han enligt egen utsago käkat bröd med vallmofrön på innan testet. Minns inte hur det gick, men jag tror dom bevisade att han hade rätt.

Det testade de i mythbusters också. Om man nu kan lita på det programet, så gav det utslag väldigt lätt.

Nitrometan
2005-02-03, 07:59
Det som gör att dopingtester är dyra (den högre siffran som nämndes här ovan är lite för hög) är personalen, de brukar vara tre stycken (som ska ha betalt) sen ska testet skickas med bud till Huddingelabbet. Men som herr Ryss sa här ovan så kostar själva analysen av ett dopingprov uppe på Huddingelabbet 800 SEK.

King Grub
2005-02-03, 08:32
Du kan få göra narkotika/dopingprov när du söker jobb tex. Jag har en kompis som är labbtekniker som hävdar att man kan få utslag på opiater om man äter vallmofrön.

Japp.

"Following the ingestion of poppy seed cake containing an average of 4.69 g of seed per slice by four individuals, opiate positive screening results were obtained for up to 24 h."

Forensic Sci Int. 1998 Aug 31;96(1):29-38.

"Therefore, five volunteers ate poppy seed products... In urine, all on-site tests were enzyme immunologically positive for opiates and were positive to morphine by GC/MS... after hydrolysis, morphine was detected by GC/MS in all cases."

Forensic Sci Int. 2004 Jul 16;143(2-3):183-6.

Krokodil
2005-02-03, 08:43
Japp.

"Following the ingestion of poppy seed cake containing an average of 4.69 g of seed per slice by four individuals, opiate positive screening results were obtained for up to 24 h."

Forensic Sci Int. 1998 Aug 31;96(1):29-38.

"Therefore, five volunteers ate poppy seed products... In urine, all on-site tests were enzyme immunologically positive for opiates and were positive to morphine by GC/MS... after hydrolysis, morphine was detected by GC/MS in all cases."

Forensic Sci Int. 2004 Jul 16;143(2-3):183-6.

Skrämmande! Tänk att få sparken för att man käkat en macka...

Tolkia
2005-02-03, 10:18
Skrämmande! Tänk att få sparken för att man käkat en macka...
Nja, en "poppy seed cake" med 4,69 g frön per skiva är nog inte direkt någon vallmofranska.
Hur mycket behövde de äta för att testet skulle ge utslag, förresten (eftersom den citerade texten bara angav hur mycket frön det var per kakskiva)?

Bigbulka
2005-02-03, 12:14
finns det nån chans att man testas positiv om man inte ätit nåt olagligt?
hur stor är chansen att man fått i sig nåt otillåtet i tex v12 eller vanligt proteinpulver?
Vet att det är dyrt att göra ett test men kan man få göra ett dopingtest nånstans utan att det finns en misstanke mot en?
Varför behöver du göra ett test?

Allan
2005-02-03, 17:53
Vet att det är dyrt att göra ett test men kan man få göra ett dopingtest nånstans utan att det finns en misstanke mot en?

Jajamän, och det kommer på bred front. Jag kommer att sitta i förhandlingar om uppsägning av en kille som vägrade lämna dopingprov till sin arbetsgivare, och därför vill inte arbetsgivaren ha honom kvar.Jag känner till bl a elektriker och kranförare som missat jobb pga av positiva dopingtester.
När jag anställdes inom Skanska fick jag i samband med det genomgå undersökning på Previa, och då hade de begärt att jag skulle lämna urinprov för att bl a testa för dopingbrott.

allan

snej
2005-02-03, 19:46
Pro-hormoner ska väl ge utslag på deca-durabolin? Arne.P pratade nånting om att det finns något behandlat kött från England(?) som oxå innehöll nånting som KUNDE ge utlag på just deca. Var ca 1 år sen han hade kursen då han pratade om detta så är lite osäker på exakt hur det var dock.

the_PL_man
2005-02-04, 08:33
Prohormnoer brukar ge utslag för Nandrolon.

/the_PL_man

ugly_kid
2005-02-04, 11:11
Varför behöver du göra ett test?

behöver egentligen inte, men eftersom många anklagat mig så tänkte jag göra ett test, om nån av dom betalar givetvis, jag tänker inte betala för att bevisa nåt för dom.

the_PL_man
2005-02-04, 11:26
....så är RFs guide här:
http://www.rf.se/t3.asp?p=91535

/the_PL_man

Tolkia
2005-02-04, 11:28
Pro-hormoner ska väl ge utslag på deca-durabolin? Arne.P pratade nånting om att det finns något behandlat kött från England(?) som oxå innehöll nånting som KUNDE ge utlag på just deca.
Vet inte hur stor risken är att åka fast i en kontroll p.g.a. att man ätit kött från hormonbehandlade djur, men man kan ju alltid ta det som en YTTERLIGARE anledning att inte köpa kött från länder som har låga krav när det gäller djurhållning och djurskydd (om man nu tycker att det inte finns tillräckligt många anledningar som det är ...).