handdator

Visa fullständig version : Hjälp! svag med lösa vikter.


capoje
2005-02-02, 22:44
Hej
Har lite problem som ja börjar bli less på..är så förbannat svag i övningar me typ hantlar. Tränar jag biceps så klarar ja knappt av 10 ks:s hantlarna(3 set med runt 4-8 reps.), kör ja hantelpress för bröste kör jag me 15-17 ks:s vikterna. Vill ta mer, pinsamt när man är större och tränar hårt när andra som inte tränar mer tar mycke mer.

I maskinerna har jag inga större problem tycker ja, där tar ja normalt enligt mig iaf.

Samma i bänk..maxa sist 60 kg :) e u ju för fan 183 lång me 75 kg:s kropp. Ser iaf något vältränad jämfört med sånna som ej tränar. Hjäälp mig =)


hoppas nån kan hjälpa..kanske skrev lite skumt. Kan tiillägga att jag på senaste månaden ökat enormt i vissa maskinövningar. MEn det står stilla me hantlar och skivstång.

Fatalist
2005-02-02, 22:50
Träna på, så blir du starkare. Finns inga "tips" som gör att du plötsligt bänkar 90*8 :)

Låter som du kör mycket maskiner? Kör mer tunga basövningar i så fall, knäböj, marklyft, chins och så vidare (om någon kan visa dig ett bra utförande).

Metal_boy_
2005-02-02, 22:53
Det är skillnad på fria vikter och maskiner, det är en helt annan utväxling i en maskin och det kan även vara så att en del maskiner kan va lättare på tex 50kg än en liknande apparat pga olika utväxlingar och hur tätt linhjulen sitter m.m. Maskiner är bra men dom missar tekniken i att arbeta med vikter, du behöver helt enkelt oftast inte bry dig om balans m.m. Det är helt annorlunda med fria vikter, fria vikter rekomenderas både för att bygga en grundkunskap med teknik och även för vidare utveckling av muskulaturen, då det nästan är ett måsste att använda sig av bla fria vikter för optimalt resultat. Var noga me rätt utförande och prioritera det före tunga vikterså kommer både styrka och massa i sinom tid. Prata med Arne eller nån annan om artiklar på utförande i övningar med fria vikter.

Taurus
2005-02-02, 22:54
I så fall ligger jag i klistret. 187 cm, 101 kg... tar 70 i bänk :D.
Jag består givetvis enbart av muskler *screwy*

TTT
2005-02-02, 22:55
Problemet med maskiner är att de isolerar muskeln på annat sätt än träning med fria vikter. Leder, senor och ligament tränas bättre genom fria vikter och det är nog där problemet ligger.

capoje
2005-02-02, 22:59
Får ej köra de tunga övningarna som marklyft och knäböj..iaf inte än enligt en ryggsnubbe jag har börjar gått hos, sen vill ja inte riskera nåt.
Vill först bli stark och få bort ryggonten jag har nere i ryggraden. Vilket snart är borta :)

Sen det där me knäböj o de..tränar på ett hyfsat dyrt och stort gym, o det är inte många jag ser som kör de övningarna. Hur kommer det sig?

MEeer tips :)

Vill va starkarre än polare.

turbocalle
2005-02-02, 23:10
Har också mycket problem med balans i vissa övningar kanske speciellt hantelpress men även när jag anser mig komma upp lite i vikt i bänk ca 60-65 kg.. (180cm 64 kg :em: ).. Har därför kört en hel del bänkpress i smithmaskin men har kommit fram till med hjälp av andra mer pålästa att jag ska köra fri bänkpress istället så kommer tekniken efter hand.. Är antagligen likadant för dig med..

MvH Carl

Fatalist
2005-02-02, 23:19
Får ej köra de tunga övningarna som marklyft och knäböj..iaf inte än enligt en ryggsnubbe jag har börjar gått hos, sen vill ja inte riskera nåt.
Vill först bli stark och få bort ryggonten jag har nere i ryggraden. Vilket snart är borta :)

Sen det där me knäböj o de..tränar på ett hyfsat dyrt och stort gym, o det är inte många jag ser som kör de övningarna. Hur kommer det sig?

MEeer tips :)

Vill va starkarre än polare.

Att ingen knäböjer kan bero på:

1. Du tränar på nautilus
2. Värdelösa PT's
3. Ren dumhet?

Jay-Z
2005-02-02, 23:21
[QUOTE=Fatalist]Att ingen knäböjer kan bero på:

1. Du tränar på SATS

:thumbup:

capoje
2005-02-02, 23:24
Träningshuset. tror det finns över hela sverige..eller ajja ja vet inte.

Sen finns det nån konstig maskin som påminner om knäböj. Den lutar snett bakåt och man håller i ovanför huvet men nå stänger me kuddar på axlarna. Sen böjer man sig nedåt. Vikterna sätter man på som en vanlig stång. Som en benpress fast tvärtom om? är det knäböj tror ni?

Doctor Snuggles
2005-02-02, 23:28
Ledstyrka osv har inte så mycket med saken att göra. Ledstyrka kan med fördel också tränas upp i just maskiner, eftersom den beror på belastning. Varför man först och främst är svagare med vikter som kräver mycket balans är svaghet i stabiliseringsmusklerna, samt dålig koordination. Detta åtgärdas genom att träna med, ja just det, fria vikter. :)

Mini_me
2005-02-02, 23:33
Det enda du kan göra är att fortsätta träna. Klarade knappt 70 i bänk, 60 i böj eller 80 mark. Har tränat på det och nu bänkar jag 95, böjer 105, marklyfter 130.

fortsätt köra så kommer det!

spacedog
2005-02-03, 00:08
Sen finns det nån konstig maskin som påminner om knäböj. Den lutar snett bakåt och man håller i ovanför huvet men nå stänger me kuddar på axlarna. Sen böjer man sig nedåt. Vikterna sätter man på som en vanlig stång. Som en benpress fast tvärtom om? är det knäböj tror ni?

Hack squat, kanske?

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/SLHackSquat.html

capoje
2005-02-03, 00:10
Hack squat, kanske?

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/SLHackSquat.html



jooo vare nog.

AnimalGen
2005-02-03, 10:09
Finns det utrustning för knäböj?

z_bumbi
2005-02-03, 10:17
Får ej köra de tunga övningarna som marklyft och knäböj..iaf inte än enligt en ryggsnubbe jag har börjar gått hos, sen vill ja inte riskera nåt.
Vill först bli stark och få bort ryggonten jag har nere i ryggraden. Vilket snart är borta :)

Sen det där me knäböj o de..tränar på ett hyfsat dyrt och stort gym, o det är inte många jag ser som kör de övningarna. Hur kommer det sig?

MEeer tips :)

Vill va starkarre än polare.


Om du har ont i eller problem med ryggen är det inte så konstigt att du inte är så stark i övningar med fria vikter, fråga din "ryggsnubbe" om vilka övningar han tycker att du bör köra och gå efter det.

Jag skulle kanske lägga in utfall som en ersättning för böj men som sagt fråga först den du går hos.

Att folk inte kör böj beror mycket på att de aldrig fått lära sig det och då kan det bli problem, det är ingen övning man bara hoppar på och kör utan vidare och det krävs oftast en del träning innan man kan börja lasta på mer vikter.

Bigbulka
2005-02-03, 12:24
Låt bli maskiner och bit i det sura äpplet och kör med fria vikter.

nisnom
2005-02-03, 14:35
tycker inte det låter ett dugg konstigt att köra med 15-17 kilos vikter om du bara maxar 60 kilo i bänken....klart att vissa är bättre och vissa är sämre relativt sett i hantelpress men något fel med dig är det knappast

capoje
2005-02-03, 14:46
Om du har ont i eller problem med ryggen är det inte så konstigt att du inte är så stark i övningar med fria vikter, fråga din "ryggsnubbe" om vilka övningar han tycker att du bör köra och gå efter det.

Jag skulle kanske lägga in utfall som en ersättning för böj men som sagt fråga först den du går hos.

Att folk inte kör böj beror mycket på att de aldrig fått lära sig det och då kan det bli problem, det är ingen övning man bara hoppar på och kör utan vidare och det krävs oftast en del träning innan man kan börja lasta på mer vikter.

Har stark rygg enligt ryggsnubben...utan det är några muskler intill ryggkotorna som är lite spända. Är ganska vanligt om man växte snabbt i yngre dar.

Sen undrar jag hur man får på och av stången på knäböj

aliquis
2005-02-03, 14:53
Sen undrar jag hur man får på och av stången på knäböj
Du har en ställning som stången vilar på o ställer in den på runt axelhöjd så du bara kan gå under med huvudet och ta stången. Och bara ställa tillbaka den när du är klar.

Eventuellt kan du köra i något som "liknar en bur" där du även har två stänger efter sidorna i säg lårhöjd så att du utifall att du fastnar i det nedre läget inte blir ståendes där utan kan lyfta över skivstången på dessa stänger och komma undan utan att behöva be om hjälp ;)

aliquis
2005-02-03, 14:54
Skickar på lite bilder, första varianten ser ut så här:
http://www.fit4ever.net/images/infiniti/squatrack.jpg
Den andra:
http://www.strength-systems.com/images/item/powerRack.jpg

capoje
2005-02-03, 15:54
joo finns ju sånt för stången :)

Lite låg bara, vet ej om det går att höja, men ska man köra markltft ska det inte va nå problem.

Ska ta o boka nån som där instruktör senare och höra me henne och kolla tekniken på de övningarna jag gör och vill göra.

PowPow
2005-02-03, 17:40
Hej
Har lite problem som ja börjar bli less på..är så förbannat svag i övningar me typ hantlar. Tränar jag biceps så klarar ja knappt av 10 ks:s hantlarna(3 set med runt 4-8 reps.), kör ja hantelpress för bröste kör jag me 15-17 ks:s vikterna. Vill ta mer, pinsamt när man är större och tränar hårt när andra som inte tränar mer tar mycke mer.

I maskinerna har jag inga större problem tycker ja, där tar ja normalt enligt mig iaf.

Samma i bänk..maxa sist 60 kg :) e u ju för fan 183 lång me 75 kg:s kropp. Ser iaf något vältränad jämfört med sånna som ej tränar. Hjäälp mig =)


hoppas nån kan hjälpa..kanske skrev lite skumt. Kan tiillägga att jag på senaste månaden ökat enormt i vissa maskinövningar. MEn det står stilla me hantlar och skivstång.


Är man inte van vid fria vikter så är det ju klart att man inte tar lika mycket i det som i maskinerna (sen får man ju även räkna med att 50kg i fria vikter inte alltid är samma som i maskinen, då maskinens utväxling kan variera). Det krävs ju lite teknink för att köra fritt, och det komme rju med tiden.

Hursomhelst. Du skrev att du var 183 lång och vägde 75 kg. Det är exakt (ok, jag är 184) lika mycket som jag. Jag maxar 65 i bänkpress, och kör 19 kg i hantelpress (lutande). Så där ligger vi ju ungefär likadant, faktiskt ;)

JAM
2005-02-04, 00:15
Hej
Har lite problem som ja börjar bli less på..är så förbannat svag i övningar me typ hantlar. Tränar jag biceps så klarar ja knappt av 10 ks:s hantlarna(3 set med runt 4-8 reps.), kör ja hantelpress för bröste kör jag me 15-17 ks:s vikterna. Vill ta mer, pinsamt när man är större och tränar hårt när andra som inte tränar mer tar mycke mer.

I maskinerna har jag inga större problem tycker ja, där tar ja normalt enligt mig iaf.

Samma i bänk..maxa sist 60 kg :) e u ju för fan 183 lång me 75 kg:s kropp. Ser iaf något vältränad jämfört med sånna som ej tränar. Hjäälp mig =)


hoppas nån kan hjälpa..kanske skrev lite skumt. Kan tiillägga att jag på senaste månaden ökat enormt i vissa maskinövningar. MEn det står stilla me hantlar och skivstång.
Att du är svag med de fria vikterna är som många tidigare sagt inte speciellt konstigt - du har ju inte tränat så mycket med just fria vikter. Det är bara att köra på med dem så kommer du att bli starkare snabbt! Ja, förutsatt att du äter ordentligt och sover gott.

Jag är 2 cm kortare än dig och vägde 2 kg mindre när jag började träna för drygt två år sedan. Tycker mig känna igen dina vikter väl. Då tränade (8-10 reps) jag på:
bänk: 40 kg
hantelpress: 15-kiloshantlarna
knäböj: 80 kg
marklyft: 90 kg

Anledningen till att du ser så få som kör knäböj, marklyft och andra tunga s.k. basövningar, är dels som z_bumbi sa att de inte fått lära sig dem, men även att det är jävligt jobbiga och tunga övningar! Det är inte alla som pallar att köra dem och hoppar därför över dem. Överhuvudtaget är det ofta lite si och så med tung träning bland folk på gymet. Vilken plats är mest upptagen - bänkpressen eller benpressen? ;)

Proteus
2005-02-04, 02:17
Personligen är jag mycket klenare i maskinövningar än med lösa vikter, förmodligen för att jag bara kör maskinerna ibland för lite omväxling.

Dessutom har inget gym jag tränat på haft en smith, eller några andra maskiner som är användbara :confused: