handdator

Visa fullständig version : Lättare att bli övertränad om man lågt BF?


johnnytex
2005-02-02, 20:49
Är det så? Kroppen får jobba hårdare när man har lågt BF lr vadå?

Lizard
2005-02-02, 21:41
Lite fett - lite reserver - lite reserver - lättare att få slitage - slitage - rubbad homeostatis - rubbad homeostatis - reparera - lite reparationsmaterial - kroniskt rubbad homeostatis.

Lizard

johnnytex
2005-02-02, 21:44
Lite fett - lite reserver - lite reserver - lättare att få slitage - slitage - rubbad homeostatis - rubbad homeostatis - reparera - lite reparationsmaterial - kroniskt rubbad homeostatis.

Lizard

Varför hjälper fett mot överansträngningar? Jag menar om CNS är överbelastat så hjälper det väl inte att man har lite extra fett att ta av? Eller, gör det?

Lizard
2005-02-02, 22:02
Fan, måste hålla med om att det låter kaxigare när man säger sentralanervsystemet...det låter...pråffsigt på nåt vis..
Ursäkta, men det har blivit en fluga utan innehåll. :)

Men se det som en del i en helhet där ryggmärgen och hjärnan är centrala och resten är resten av nervsystemet. Nervsystemet i sin helhet behöver näring - så längt är du med hoppas jag? En del av den näringen är fett för bildandet av hinnor och innehåll samt energi. Musklerna som ditt nervsystem påverkar behöver också näring, om inte annat så för det arbete du tvingar dem till. När näringen sjunker, t ex under träning vill kroppen balansera tillbaka det. Men har du då gått torr i "sumpen" så finns det lite att flöda runt utan du får förlita dig enkom på det som du för tillfället häller in. Bra för att bli smal men dåligt för att bygga upp och reparera mao. Du kör bilen hårt med lite kylarvätska, broms- och smörjolja om du ursäktar metaforen.

Läsning för sömnlösa (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=35247&highlight=cns)

Nu är det med det här som så mycket annat när det gäller den gudomliga kroppen att det förhåller sig olika för olika individer. En del mår toppen magra som skrånkor och andra mår botten utan några rediga love-handles.
Men i princip är det lättare att bli övertränad om du har lite fettreserv att ta av - ja.


Lizard

johnnytex
2005-02-03, 10:12
Fan, måste hålla med om att det låter kaxigare när man säger sentralanervsystemet...det låter...pråffsigt på nåt vis..
Ursäkta, men det har blivit en fluga utan innehåll. :)

*kissass*


Men se det som en del i en helhet där ryggmärgen och hjärnan är centrala och resten är resten av nervsystemet. Nervsystemet i sin helhet behöver näring - så längt är du med hoppas jag? En del av den näringen är fett för bildandet av hinnor och innehåll samt energi. Musklerna som ditt nervsystem påverkar behöver också näring, om inte annat så för det arbete du tvingar dem till. När näringen sjunker, t ex under träning vill kroppen balansera tillbaka det. Men har du då gått torr i "sumpen" så finns det lite att flöda runt utan du får förlita dig enkom på det som du för tillfället häller in. Bra för att bli smal men dåligt för att bygga upp och reparera mao. Du kör bilen hårt med lite kylarvätska, broms- och smörjolja om du ursäktar metaforen.

Läsning för sömnlösa (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=35247&highlight=cns)

Nu är det med det här som så mycket annat när det gäller den gudomliga kroppen att det förhåller sig olika för olika individer. En del mår toppen magra som skrånkor och andra mår botten utan några rediga love-handles.
Men i princip är det lättare att bli övertränad om du har lite fettreserv att ta av - ja.

Lizard

Okey, jo jag tror jag förstår, mannen med metaforerna är igång igen, men det är bra då förstår kidsen (jag). Tackar, du har svar på det mesta! :hbang:

hassezilla
2005-02-03, 13:52
"sentralanervsystemet".

Hur är det med stavningen? :D

johnnytex
2005-02-03, 14:32
"sentralanervsystemet".

Hur är det med stavningen? :D

Det är ju den senaste flugan vettu :D

Lizard
2005-02-03, 15:02
"sentralanervsystemet".

Hur är det med stavningen? :D

Jag skrev det som det talas "sentralanervsystemet...det låter...pråffsigt" för att förtydliga att folk tycker det låter som de kan mer(?) om de använder ett knepigare begrepp. Det korrekta i de flesta sammanhang är nervsystemet vilket jag redogjort för i länken som finns med i inlägget.
Ber om ursäkt för förvirringen.


Lizard

Jonny_88
2005-02-03, 22:53
Teoretiskt sett så borde ju det inte spela någon roll om man äter rätt... hm?

z_bumbi
2005-02-04, 09:05
Lätt OT
Varför ska man inte använda de korrekta termerna när det gäller nervsystemet?

Lizard
2005-02-04, 13:31
Lätt OT
Varför ska man inte använda de korrekta termerna när det gäller nervsystemet?

Det var väl syftat på mig..? så jag svarar.
Jag menar att det blir alltsom oftast en diskussion som kan syfta åt pepparn. I strikt mening så kan man alltså tolka en sak (CNS t ex) medans man avser, eller har inverkan på en mycket större sak (hela det sammanhängande Nervystemet). Man försöker kort och gott begränsa något som är större än vardagstermen för det.
Du känner säkert igen diskussionen om qudricep, benträning och motivet till att köra knäböj. Det tar inte långt tid innan man tvingas förklara vitsen med att knäböj aktiverar så mycket mer än själva benen eller quadricep och den synergiska samverkan mellan de olika delarna i underkroppen.
Just så förhåller det sig med mellan CNS och det totala Nervsystemet. CNS är en komponent i nervsystemet ungefär som quadricep är en komponent i benet.


Lizard