handdator

Visa fullständig version : Mental träning?


z_bumbi
2005-02-02, 19:06
Jag har läst en del men mycket ligger på en nivå som jag mest tycker är humbug (Jag är cynisk antar jag.), finns det några bra källor om man vill kolla mer på ämnet ifråga?

Doctor Snuggles
2005-02-02, 20:12
Vad exakt är det som låter som humbug?
Mental träning är ju inget annat än kognitiv psykologi, gestaltterapi osv i olika former.
Däremot så kan det vara mycket svårt att kliniskt bevisa validiteten av metoder, eftersom så många faktorer är inblandade, som är svårmätta.
Vilket ger förstås fritt spelrum för mindre seriösa tekniker/skolor/metodologier osv.

Sverker
2005-02-02, 20:38
På vilken nivå tänker du dig ?

De böcker som SISU förlaget gett ut räcker åt mig. De belyser motivation, avslappning, fokusering, visualisering, självförtroende men även dynamiken i olika grupper/lag.

Söker du en djupare nivå ?

z_bumbi
2005-02-02, 20:49
På vilken nivå tänker du dig ?

De böcker som SISU förlaget gett ut räcker åt mig. De belyser motivation, avslappning, fokusering, visualisering, självförtroende men även dynamiken i olika grupper/lag.

Söker du en djupare nivå ?

Jag letar nog efter något djupare eller jag vet faktiskt inte riktigt vad jag letar efter, jag är naturvetare/tekniker i grunden och då är inte psykologi det som man har lättast att sätta sig in i. :)
Sisu böckerna är nästan alltid en bra inkörsport till de flesta ämnen men hittar jag en bok där ungefär samma sak ingår men dessutom med en fördjupning så vore det nog bra, ska dock kika på sisu-böckerna som ett första steg.

Doctor Snuggles: Hur vet man då vilka som är seriösa?

RobbeliRobban
2005-02-02, 20:58
Nu skall jag vara riktigt negativ. Läsa om mental träning kan vara en sak, men att utöva det ger i min erfarenhet försämrade resultat och obehag. Detta var när jag tränade Judo, men har även försökt med styrketräning med samma kassa resultat.

Testade ett ta mental träning med visualisering ett tag (gå igenom passet detaljerat i huvudet, visualisera sig själv bla bla bla) träningen gick skitdåligt, och jag fick ofta huvudvärk.

Mental träning med avslappning var ännu värre, träningen ännu sämre, slö och ofokuserad och illamående blev jag med.

Doctor Snuggles
2005-02-02, 21:09
Robbelirobban: Nu drar du mental träning som begrepp över en kam. Uppenbarligen så testade du metoder som inte fungerade för DIG. Men mental träning är (i mitt tycke) någonting högst individuellt. De bilder, tankar, föreställningar som du omedvetet använder dig av för att prestera maximalt är unika för dig, och det är dessa du skall försöka hitta. Generella visualiseringsmetoder osv fungerar inte för alla. T.ex mig.

z-bumbi: Sunt förnuft? ;) Nej, men allvarligt, det är ganska lätt att lista ut vad som är vettigt, så länge man har ett någorlunda analytiskt och vetgirigt sinne. Tror du passar in på den beskrivningen. :D
Det mesta av kognitiv psykologi t.ex är väldigt logiskt och följer enkla premisser. Ibland är det så enkelt att man förvånas över varför man inte tänkt på det själv.

Sverker
2005-02-02, 21:14
Jag är ju också naturvetare :D Det är därför jag uppskattat SISUs böcker. Enkla förklarande och ffa begripliga.

hulken
2005-02-02, 21:29
Kan rekomendera dessa,har själv varit på deras föreläsningar och läst en del av deras material.

Lars-Eric Uneståhl: Fil.Dr och Rektor för Skandinaviska Ledarhögskolan. Kallas ofta för "idrottspsykolog" eftersom han är legitimerad psykolog och har arbetat med elitidrott i ett stort antal länder världen över. Uneståhl har utvecklat den mentala träningen utifrån forskning om "alternativa medvetandetillstånd" och om mentala processers inverkan på kroppen. Ur denna forskning har han skapat mentala träningsmetoder även för arbetsliv och privatliv, skola och utbildning, hälsa och kliniska områden.

Torsten Hansson: Är i grunden officer i marinen, där han huvudsakligen sysslat med dykeriverksamhet och idrott/friskvård. Är utbildad mental tränare och har en internationell utbildning som mental consultant. Hansson har arbetat med golflandslaget (herrar) mellan 1993-97 och har stöttat andra landslag i olika sammanhang. Är idag coach åt ett femtontal professionella idrottare och ingår i olympiska kommitténs mentala rådgivargrupp.

Johan Plate är också riktigt bra inom det området

Denna bok är för övrigt riktigt bra.

Lizard
2005-02-02, 21:38
Det många förknippar med mental träning är avslappning, men det finns, som dr Snuggles påpekade, en uppsjö av metoder och mål även inom mental träning. Ta en titt på människor som gör sig redo att starta handgemäng så ser ni tydligt hur de liksom går igenom en uppeppningsritual, där orden och gesterna eskalerar för att trigga igång adrenalin och andra "kamphormoner" innan de ger sig i kast med uppgiften.
Eller problemlösningsritualen, du vet när du sitter i bilen eller joggar i spåret när tankarna flyter runt i dialog inne i huvudet tills bara ett ämne och en tanke lyser framför dig. Att de fungerar även på papperet visade Roger Sperry i sin forskning om den högra hjärnhalvan på 60-talet vilket renderade honom ett Nobelpris 1981.
I forskningssammanhang kallas mental träning som Prestationspsykologi har jag för mig (prova att googla) och jag tror paradverket är Foundations of Sport and Exercise Psychology (Weinberg & Gould 2003).


Lizard

jwzrd
2005-02-02, 21:56
Intressant tråd, jag ska också ta och kika på dom där böckerna. Fler böcker som rekomenderas?

Nitrometan
2005-02-03, 08:19
Det är ett intressant ämne. Mihaly Csikszentmihalyi räknas väl som en "klassiker" i sammanhanget. Jag har varit på föreläsningar med både Johan Plate och Torsten Hansson. Jag hade en lärare i ledarskap som hade studerat hos Lars-Eric Uneståhl.
Som jag ser det handlar det mycket om att vara förberedd på de situationer man hamnar i. Endera genom att öva i praktiken eller genom att gå igenom vad som kan hända på ett mentalt plan. Sen finns det andra nivåer och annan teknik/taktik/strategi att ta till.

z_bumbi
2005-02-05, 18:52
Jag har för många länkar i bookmarks..

Hittade den här idag.
Athletic Insight (http://www.athleticinsight.com/)

Henke
2005-02-05, 20:22
DEn boken jag har egen erfarenhet av är Bäst när det gäller av Willie Railo, den använde vi i gymnastiktiden och personligen så tycker jag att den gav en del, visserligen en del mysko ljudband, men det kanske kan vara något.

MVH