handdator

Visa fullständig version : Dragremmar


PowPow
2005-02-02, 16:15
Tjo

Jag fick ett par dragremmar på köpet då jag köpte kosttillskott från en viss butik (som jag inte får länka till här) eftersom de var så satans långsamma med leveransen.

Men hur fanken använder man remmarna? Har aldrig kört med det innan, men tänkte att det kunde vara bra vid smala latsdrag och shrugs, då detta är övningar jag brukar ha lite problem med greppet i.

Men ja.. jag antar att remmarna ser ut som alla andra remmar: En rem med typ en ögla i ena änden. OM ni hajjar.

Har kollat runt lite, men hittar inte någon beskrivning på hur fanken man ska använde dem. Alltså hur man ska fästa dem i vikten och händerna.

Hjälp? :confused:

Styrkebyggare
2005-02-02, 16:25
Själv har jag dragremmar med stor ögla, och brukar dra åt dem genom att vända den "skålformade" sidan av öglan bortåt, föra in handen i öglan och sedan leda stroppen runt stången (från den sidan som är mot dig) och sedan in i öglan varefter jag spänner år.

Blev lite knixigt att förklara.. hursomhelst så finns det ju även fler varianter som funkar.

PowPow
2005-02-02, 16:33
Själv har jag dragremmar med stor ögla, och brukar dra åt dem genom att vända den "skålformade" sidan av öglan bortåt, föra in handen i öglan och sedan leda stroppen runt stången (från den sidan som är mot dig) och sedan in i öglan varefter jag spänner år.

Blev lite knixigt att förklara.. hursomhelst så finns det ju även fler varianter som funkar.

OKej.. men öglan på mina remmar är inte så stor så man kan få in handen i den.. Har väl någon annan variant.

Du vet inte hur man löser det med sådanna?

Styrkebyggare
2005-02-02, 16:41
OKej.. men öglan på mina remmar är inte så stor så man kan få in handen i den.. Har väl någon annan variant.

Du vet inte hur man löser det med sådanna?

Stroppen skall runt stången och handen och sedan genom öglan. Sedan drar du stroppen ett halvt varv till och låser den mellan stången och handflatan.

Spiffy
2005-02-02, 16:42
Det är inte en liten ögla för att stoppa in remmen i, så att man sedan får en stor ögla att sätta in handen i?

som så här alltså

AnimalGen
2005-02-02, 16:44
Kolla länksamlingen i Allmänt, där finns en länk till en mpg hur man gör.

bubbe
2005-02-02, 16:45
OKej.. men öglan på mina remmar är inte så stor så man kan få in handen i den.. Har väl någon annan variant.

Du vet inte hur man löser det med sådanna?

måste först göra en ögla som ska sitta runt handleden, trä helt enkelt in andra sidan av remmen, så får du en strypögla. sen stoppar du in handen där och drar åt öglan så den sitter bra runt handleden. snurra 1-2 varv runt stången, och tillbaka till handen.

PowPow
2005-02-02, 16:55
Ah, kollade filmen, och tror jag fått rätt på det nu
Får se hur det känns när jag kan testa det på en stång.

Tack för all hjälp, dudes!

jakke
2005-02-02, 17:41
Ah, kollade filmen, och tror jag fått rätt på det nu
Får se hur det känns när jag kan testa det på en stång.

Tack för all hjälp, dudes!
Det verkar ju inte som att du behöver använda remmar?
Annvänd bara remmar om greppet inte "håller"

PowPow
2005-02-02, 18:11
Det verkar ju inte som att du behöver använda remmar?
Annvänd bara remmar om greppet inte "håller"

Nja, jag hade nog inte köpt ett par, om det inte hade varit för detta.

Men jag har lite problem med latsdragen, faktiskt.
Har precis börjat köra hantelshrugs och då har jag än mer problem att hålla i vikten. Greppet glider. Det beror dels på att jag inte har så starkt grepp, och dels på att räfflorna i hantlarna på mitt gym är ganska bortslitna, så det blir ganska halt när man är svettig om händerna.

Men en nackdel borde väl vara att man förlorar styrketärningen i händerna. Men det kan man ju alltid träna upp med lite grepptärning.

Jag får se hur det blir.. Men nu när jag har fått ett par dragremmar, så tänkte jag att då kan jag ju testa hur det känns iaf ;)

HookersUnited
2005-02-02, 18:55
Använd remmarna först när du behöver dom så att du inte missar lite gratis greppträning.

PowPow
2005-02-02, 21:31
Använd remmarna först när du behöver dom så att du inte missar lite gratis greppträning.

Ja, självklart ska jag inte använda dem om jag inte behöver dem. Det verkar ju lite onödigt att hålla på att linda dem runt vikter om man inte behöver det ;)

Depzon
2005-02-06, 13:51
Kan man köpa dragremmar på vanliga sportaffärer?

Jorgen
2005-02-06, 13:54
Det kan man säkert göra i vissa.

//Jörgen

JAM
2005-02-06, 19:24
Kan man köpa dragremmar på vanliga sportaffärer?
Nja, sällsynt om du menar typ Stadium och Inter sport. Tror jag.

Jag köpte nyss nya på Budo Fitness. 129 kr, mockaremmar med fast ögla från Gasp. Sköna!

http://www.aztec.se/budo/GRPImages/GSP3030.jpg

(Naturligtvis köper jag inget annat därifrån. Kosttillskott köpes på Kolozzeum! :love: )

Vastrix
2005-02-06, 20:53
Kan man köpa dragremmar på vanliga sportaffärer?

Mina köptes på Team Sportia. Det var dock utförsäljning så det är möjligt att de har plockat bort dem ur sortimentet. 69:- kostade dem om jag inte mins fel, använder dem dock inte för tillfället. För mig löste det sig med greppträning :thumbup:

/V.

thomas900
2005-02-07, 00:43
Stadium har. Köpte där häromdan.

T