handdator

Visa fullständig version : L-glutamin

Sonny
2005-02-02, 13:38
Som jag har förstått det, innebär en låg glutamin nivå i kroppen muskelnedbrytning, detta vill man juh såklart undvika. Jag vet att det finns L-glutamin som kosttillskott men det jag undrar är om det finns någon speciell mat som har mer glutamin (och liknande ämnen) i sig än annan?

raZmus
2005-02-02, 13:57
Om jag inte är helt ute och cyklar är det väl så att Glutamin är en antioxidant som motverkar fria radikaler i kroppen.

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=382

"Frukt, grönsaker, spannmål (t ex havregryn), frön (t ex krossade linfrön) och baljväxter (t ex bönor) är rika på dem. Förutom att du bör äta mycket av dessa livsmedel anser jag att många av oss bör äta kosttillskott med antioxidanter. Vitamin E, C, beta-karoten, selen, zink är intressanta ämnen, som alla ger en antioxidanteffekt."

jwzrd
2005-02-02, 14:01
Du är helt ute och cyklar. L-Glutamin är en icke-essentiell aminosyra som däremot påstås ha positiva effekter på immunförsvar och även icke-katabolt.

King Grub
2005-02-02, 14:05
Återfinnes rikligt i proteinrika livsmedel som kött, fisk, mjölkprodukter och bönor för den vegetariskt inriktade.

AnimalGen
2005-02-02, 14:09
Du är helt ute och cyklar. L-Glutamin är en icke-essentiell aminosyra som däremot påstås ha positiva effekter på immunförsvar och även icke-katabolt.

Påstås, jag har läst det är bevisat.

raZmus
2005-02-02, 14:11
Fast är denna aminosyra då en bra "byggsten" för antioxidanter? Kanske är så jag blandat det samman?

*skäms*

raZmus
2005-02-02, 14:12
Det jag har läst är att hos friska individer så har inget påvisats, men det kanske har kommit något nytt sen jag uppdaterade mig. Jag brukar ju ha fel :]

jwzrd
2005-02-02, 14:15

Jag med, men för tex nyopererade patienter och gamla kärringar.

Styx
2005-02-02, 16:17
Det är inte bevisat att glutaminsupplementering har någon positiv effekt på immunförsvaret annat än hos vissa sjuka patienter (exvis de med brännskador som får ett väldigt påfrestat immunförsvar)(dessutom har det då tagits intravenöst).
När det gäller tränande individer har man inte bevisat att extra tillförsel kan påverka minska infektionsrisken och liknande, enstaka rapporter finns på det men dom flesta studier visar negativa resultat.
Man har sett att lymfocyter verkar föredra glutamin som bränsle, före glukos och annat, på det har teorierna om att glutaminsupplementering skulle boosta immunförsvaret byggts på. Tillskott verkar i de flesta fall som sagt inte ha någon effekt, glutamin är en aminosyra som vår kropp kan bygga ihop utifrån de flesta övriga aminosyror så någon extra tillförsel är förmodligen oftast i överflöd.

Glutamintillskott för att ge några önskvärda effekter i samband med styrketräning har heller inte bevisats.