handdator

Visa fullständig version : Tar jag vilovecka för ofta?


Prowler
2005-02-02, 13:00
Direkt efter en vilovecka är jag grymt träningssugen och mycket resultatinriktad, satsar på att försöka öka på så många övningar som möjligt vid varje pass. Tar i för kung och fosterland och kör totalt slut på mig. Men känner att redan efter ca fem/sex veckor så har jag tappat så mycket fokus, motivation och ork. Det känns som glädjen i träningen sakta tynar bort och allt går på rutin, då tycker jag att det känns motiverat att ta en vilovecka.

Frågan är: Är det för ofta? Skulle jag vinna något på att härda ut i några veckor till? Man bör väl lyssna på kroppen? När man frågar runt så låter det som att folk tar viloveckor betydligt mer sällan än var femte/sjätte vecka så det känns som man är slö...Men hellre kvalité än kvantitet...eller?

Gymmar fyra ggr./vecka. Ca 1,5 h varje pass. 1 cardio pass/vecka, 2 morgonpromenader/vecka. Har tränat i ca 10 mån. Hade vilovecka mer sällan i början än nu, kanske beror på att jag tar ut mig mer nu.

Tacksam för era synpunkter om detta!

jwzrd
2005-02-02, 13:06
Direkt efter en vilovecka är jag grymt träningssugen och mycket resultatinriktad, satsar på att försöka öka på så många övningar som möjligt vid varje pass. Tar i för kung och fosterland och kör totalt slut på mig. Men känner att redan efter ca fem/sex veckor så har jag tappat så mycket fokus, motivation och ork. Det känns som glädjen i träningen sakta tynar bort och allt går på rutin, då tycker jag att det känns motiverat att ta en vilovecka.

Frågan är: Är det för ofta? Skulle jag vinna något på att härda ut i några veckor till? Man bör väl lyssna på kroppen? När man frågar runt så låter det som att folk tar viloveckor betydligt mer sällan än var femte/sjätte vecka så det känns som man är slö...Men hellre kvalité än kvantitet...eller?

Gymmar fyra ggr./vecka. Ca 1,5 h varje pass. 1 cardio pass/vecka, 2 morgonpromenader/vecka. Har tränat i ca 10 mån. Hade vilovecka mer sällan i början än nu, kanske beror på att jag tar ut mig mer nu.

Tacksam för era synpunkter om detta!


Förutom att du kallar "gymma" så är det där samma som händer mig. Jag fixar 5-7 veckor av mosning på gymmet, sen vill jag vila. Vill öka nånting varje pass hela tiden, och det fungerar att göra förutsatt att man har lite stake under så lång tid. (Kanske längre med större stake :D )

z_bumbi
2005-02-02, 13:07
Det låter ganska bra som du kör.

Prowler
2005-02-02, 13:37
Det låter ganska bra som du kör.

Bra! Är sjätte veckan nu, plus att jag har börjat få lite ont i halsen pga att jag umgås med en massa smittohärdar till kompisar så då passar det bra att ta en vecka ledigt. Så kan jag komma tillbaka uppvilad och hämnas på den där kaxiga jävla skivstången...

spacedog
2005-02-02, 14:29
Så kan jag komma tillbaka uppvilad och hämnas på den där kaxiga jävla skivstången...

Helt rätt inställning! :thumbup: