handdator

Visa fullständig version : Stahlberg ?


the_PL_man
2005-02-02, 12:58
Hittade detta på ÅAKs sida.
Stämmer det ?

"Kenneth Tallqvist avstängd för dopning

Styrkelyftaren Kenneth Tallqvist från Ekenäs har ertappats för dopning. Finlands styrkelyftsförbund har avstängt Tallqvist på två år.
Det fanns spår av testosteron i ett dopningsprov som Tallqvist lämnade den 2 november förra året. Senare samma månad vann han VM-silver i Kapstaden i Sydafrika. Tallqvist vann även EM-guld i tungviktsklassen. Tallqvist bör nu returnera den silvermedalj han vann i VM. Han är försatt i tävlingsförbud till och med den 1 november 2006.

Dopningsfallet är det första som offentliggörs i finländskt styrkelyft i år. Förra året uppdagades två fall. (FNB)


Website http://web.stt.fi/hbl/25504485.htm"

/the_PL_man

Jense
2005-02-02, 14:09
ja det va ju kass. riktigt kass.

jwzrd
2005-02-02, 14:14
En styrkelyftare/elitidrottsman som dopar sig? *confused*

RobbeliRobban
2005-02-02, 14:23
Det fanns spår av testosteron




/the_PL_man


att det bara fanns spår av manligt könshormon? räcker det för att bli fälld för doping? kan man inte ha förhöjd egenproduktion eller något som ger utslag?

jwzrd
2005-02-02, 14:26
att det bara fanns spår av manligt könshormon? räcker det för att bli fälld för doping? kan man inte ha förhöjd egenproduktion eller något som ger utslag?

Man mäter mängd och kvot mellan testosteron och epitestosteron. Normalt, alla människor har ett förhållande 1:1 mellan dom, i dopingprovssammanhang tillåts upp till 6:1.

the_PL_man
2005-02-02, 14:30
Vi får se om Stahlberg kan ge oss lite mer info.

Annars brukar man bl a mäta T/E(testosteron/epitestosteron) och förhållandet får ej överstiga 6:1.

"* Förekomst av testosteron (T) i förhållande till epitestosteron (E) i kvotvärden större än sex (6) till ett (1) i en tävlandes urin utgör ett regelbrott såvida det inte går att bevisa att kvotvärdet beror på ett fysiologiskt eller patologiskt tillstånd, som t ex låg utsöndring av epitestosteron, androgen produktion pga tumör eller enzymbrist.

Vid kvotvärden som är högre än sex (6) är det obligatoriskt för den relevanta medicinska instansen att utföra en undersökning innan provet förklaras positivt. En fullständig rapport skrivs till vilken bifogas en översikt av tidigare testresultat och resultat av tester som utförts efteråt samt resultat av eventuella endokrinologiska undersökningar. Om tidigare testresultat inte finns tillgängliga bör idrottsutövaren utan förvarning testas minst en gång i månaden i tre månader. Resultaten av dessa tester bör inkluderas i rapporten. Om idrottsutövaren inte samarbetar i dessa undersökningar skall dopingprovet förklaras positivt. "

/the_PL_man

Big_Vik
2005-02-02, 14:32
Man mäter mängd och kvot mellan testosteron och epitestosteron. Normalt, alla människor har ett förhållande 1:1 mellan dom, i dopingprovssammanhang tillåts upp till 6:1.

vad är det du säger, är det tillåtet att dopa sig lite granna då? typ till 1:2? Och om man ligger under normala? :confused:


Skandal förövrigt, inte direkt första gången Finländarnarnas (haha skrev inte finnar :D ) rykte skadas :(

jwzrd
2005-02-02, 14:46
vad är det du säger, är det tillåtet att dopa sig lite granna då? typ till 1:2? Och om man ligger under normala? :confused:


Skandal förövrigt, inte direkt första gången Finländarnarnas (haha skrev inte finnar :D ) rykte skadas :(

Effektivt blir det så, ja. Det är mycket mycket ovanligt att ha en annan kvot än 6:1, så visst finns det utrymme att tillföra testosteron utan att åka dit. Dopingtester enbart via urinprov är inte _så_ svåra att komma undan.

the_PL_man
2005-02-02, 14:50
....tillåtet att dopa sig "lite".
Förhållandet är satt så att man skall ha en säkerhetsmarginal så att den största delen av befolkningen skall fall inom den (vissa avvikelser finns alltid, därav möjligheten till studier (har för mig att Eddy Bengtsson var ett sådant fall) för att avgöra om det är kroppseget).

Lite läsvärda länkar:
http://www.antidoping.fi/view.cfm?page=2F394306-25A4-4E97-8626-7CCE34EAA640&navi=no#s41

http://www.fpnotebook.com/URO39.htm

http://www.asda.org.au/athletes/sub_fact_sheets/testosterone.htm

/the_PL_man

jwzrd
2005-02-02, 14:52
Gränsen är så hög att dom allra flesta kan dopa sig utan att åka dit med den testometoden.

J.Saarela
2005-02-02, 15:38
En styrkelyftare/elitidrottsman som dopar sig? *confused*



Va en styrkelyftare??fan vad sjukt ingen dopar sig där för dom har ju tester *rolleyes*

FinnPower
2005-02-02, 15:46
Det stämmer tyvärr att Tallqvist är avstängd. :(
Den högst tillåtna testosteronhalten har sänkts till 4:1 fr.o.m årsskiftet.

Mer om detta:
http://home.aland.net/m03552/news_05.htm#trakigt

stahlberg
2005-02-02, 15:51
Kenneth Tallqvist avgav sitt positiva dopingtest i november. Dopingfallet är ett hårt slag för styrkelyft som idrottsgren (i Finland), Finlands styrkelyftsförbund, Svenska Finlands Idrottsförbund, Ekenäs stad.

Kenneth mister sitt VM-silver, titeln som Årets lyftare, titeln som Årets idrottsman i Ekenäs och en hel del anseende. Han har blivit utesluten ur vår klubb. (Han har också fått sparken från sitt jobb, vilket jag tycker är olagligt)

Jag har tränat Kenneth Tallqvist sedan han var 13 år, och försökt fostra honom i dopingnegativ anda. Han har alltid gett intryck av att vara emot doping, bl.a har han helt tagit avstånd från ett par lyftare som han misstänkt varit dopade. Han har inte förbättrat sitt personrekord 1055 kg mellan februari och november ifjol. Därför är jag mycket överraskad.

Han har testats 6-7 ggr år 2004, de flesta av dem på vårsäsongen. Själv förklarar Kenneth sitt positiva testresultat med att han skulle fått de förbjudna medlen via kosttillskott. Den förklaringen står han för själv.

Jag har idag gett uttalanden till diverse tidningar samt till vår lokalradio. Jag har varit i kontakt med SVNL och SFI. Mitt idrottsliga samarbete med Kenneth avslutades för en tid sedan, när jag fick reda på det positiva testresultatet.

Personligen är jag tillräckligt naiv att tro att man kan klara sig bra i styrkelyft, t.om nå toppen, utan intag av förbjudna medel.

Jense
2005-02-02, 15:54
fick sparken? så hela hans liv är helt slut pga att han dopat sig lite. fyfan vad löjligt.

Spiffy
2005-02-02, 16:00
Vem vill anställa, eller ha en anställd som tar olagliga medel :confused:

Styrkebyggare
2005-02-02, 16:18
Va en styrkelyftare??fan vad sjukt ingen dopar sig där för dom har ju tester *rolleyes*

Hahaha :booty:

Jämför med icke RF anslutna sporter, som byggning exempelvis...

Herkulez
2005-02-02, 16:56
.(har för mig att Eddy Bengtsson var ett sådant fall) för att avgöra om det är kroppseget).



/the_PL_man
yes Eddie hade väldigt förhöjda nivåer och åkte dit på ett test men han friades sen för dom kom i underfund med att han har naturligt förhöjda värden.

Scratch89
2005-02-02, 17:03
Vem vill anställa, eller ha en anställd som tar olagliga medel :confused:
Varför skulle man inte?
Det där är tillräckligt mycket för att stämmas för då det är olagligt.
Chefen har diskriminerat personen, eftersom att dopningen inte påverkar hans arbete. Så inte heller ålder, kön, sexuell läggning eller religion.
Förstår du vad jag menar?

Tricklev
2005-02-02, 17:10
Varför skulle man inte?
Det där är tillräckligt mycket för att stämmas för då det är olagligt.
Chefen har diskriminerat personen, eftersom att dopningen inte påverkar hans arbete. Så inte heller ålder, kön, sexuell läggning eller religion.
Förstår du vad jag menar?

Är väll att ta i om du gämnför knark med kön, religion osv.

Spiffy
2005-02-02, 17:10
Varför skulle man inte?
Det där är tillräckligt mycket för att stämmas för då det är olagligt.
Chefen har diskriminerat personen, eftersom att dopningen inte påverkar hans arbete. Så inte heller ålder, kön, sexuell läggning eller religion.
Förstår du vad jag menar?

Har ingen aning om vad denna personen jobbar med. Men självklart kan det påverka en persons arbete.
Sen att man inte skulle kunna neka en person jobb för att denna tar olagliga medel får du nog ta och bevisa för att jag ska tro på.

z_bumbi
2005-02-02, 17:34
Tråkigt!

Trance
2005-02-02, 17:38
Varför skulle man inte?
Det där är tillräckligt mycket för att stämmas för då det är olagligt.
Chefen har diskriminerat personen, eftersom att dopningen inte påverkar hans arbete. Så inte heller ålder, kön, sexuell läggning eller religion.
Förstår du vad jag menar?


Jag förstår vad du menar, jag anser även att du har helt fel. Jag vet inte heller om du har lagligt stöd för detta, men jag kan ärligt säga att jag inte har läst lagboken som jag förmodar du har i detta ärende.

dantheman
2005-02-02, 17:48
Jag förstår vad du menar, jag anser även att du har helt fel. Jag vet inte heller om du har lagligt stöd för detta, men jag kan ärligt säga att jag inte har läst lagboken som jag förmodar du har i detta ärende.

Nej, jag tror inte att han har läst lagboken utan rört till det lite bara. Diskriminering utifrån att någon är kriminell är fullt tillåtet. Däremot förutsätter en uppsägning att saklig grund föreligger, vilket antagligen inte är fallet här.

Herkulez
2005-02-02, 17:58
Är väll att ta i om du gämnför knark med kön, religion osv.
Jämnföra knark och steroider är som att jämnföra Cigaretter med alkohol, båda är dåliga för en men påverkar en på helt olika sätt.

Trist för Finsk SL att en så populär man som tallkvist åkte dit.

jakke
2005-02-02, 18:14
Tråkigt, synd för sporten.

stahlberg
2005-02-02, 18:23
Angående arbetet så är det klart att uppsägningen egentligen är olaglig. Man behöver inte ANSTÄLLA en person som avgett ett positivt dopingtest. Men jag tvivlar på att det ger skäl till uppsägning, om det inte fråga om ett arbete som direkt är kopplat till anti-doping.

z_bumbi
2005-02-02, 18:25
Angående arbetet så är det klart att uppsägningen egentligen är olaglig. Man behöver inte ANSTÄLLA en person som avgett ett positivt dopingtest. Men jag tvivlar på att det ger skäl till uppsägning, om det inte fråga om ett arbete som direkt är kopplat till anti-doping.

Det beror väl iofs på vad det är för jobb men rehab är väl första steget i de flesta fall av alla droger, i alla fall i Sverige.

Zakath
2005-02-02, 18:46
Väldigt tråkigt att det var så :(

Mart|n
2005-02-02, 18:51
Mycket tråkigt att höra stahlberg... All tid, engagemang, kunnande (och säkert en jävla massa mer) åt helvete eller vad man ska säga :(

stahlberg
2005-02-02, 18:51
Visst var det i hög grad tråkigt.

Jag vill dock framhålla att JAG SJÄLV förespråkar dopingfri idrott, och att jag t.om tror att man kan tävla - och nå toppen - dopingfri.

stahlberg
2005-02-02, 18:53
Martin : Visst är det så. Jag har dock vetat om detta en tid (fastän jag pga direktiv från förbundet inte kunnat prata om det). Jag har hunnit "gå igenom detta" för mig själv.

Jag firar i år mitt 25-årsjubileum som tränare. Jag har en adept kvar!

Mart|n
2005-02-02, 19:16
Aha okej! Men grattis till jubileumet! :D

Mehdi
2005-02-02, 19:44
Man kan få positivt utslag av testosteron genom intag av alkohol också. Det höjer ration mellan testosteron och epitestosteron genom att förändra utsöndringen av substanserna i urinet.

Tråkigt att höra Stahlberg, verkligen. Men livet går vidare *flex*

MvH M

Nitrometan
2005-02-02, 21:20
Man kan få positivt utslag av testosteron genom intag av alkohol också. Det höjer ration mellan testosteron och epitestosteron genom att förändra utsöndringen av substanserna i urinet.
Jo, det kan det göra, men det är därför de gör extra undersökningar på de som har höga T/E-kvoter. Man kan också få höga T/E-kvoter av prostatacancer.

På Huddingelabbet vet jag att de kan skilja på kroppseget och tillfört testo i urinen. De ser aningen olika ut.

Användning av exogent testosteron fastställs utgående från förhållandet mellan testosteron och epitestosteron i urin. Om detta förhållande överstiger värdet 6 (och påvisar användning exogent testosteron) blir idrottsutövaren tvungen att ge upprepade dopingprov, för vilka man fastställer halten av testosteron, epitestosteron samt vissa andra endogena androgena och andra hormoner. Först efter dessa extra tester kan man med tillräcklig tillförlitlighet avgöra om testosteron har använts i dopingsyfte. Ifall idrottsutövaren inte går med på extra tester anses provet innehålla ett förbjudet medel.

Riktigt tråkigt för dig Stahlberg.

Och för Tallqvist, och finsk SL och anti-dopingarbetet i Finland.

Mehdi
2005-02-02, 22:00
Det stämmer bra det du säger Nitro. Men grejen är den att de "extra" testerna dem utför tar ungefär 3 månader att göra färdigt. Man testar idrottmannen ifråga tre gånger oannonserat under 3 månaders tid. Först därefter kan man fastställa om provet var positivt eller ej. Då är frågan, har det gått 3 månader nu sedan det preliminära positiva utslaget eller ej?

Om inte så kan man ju undra vad som har hänt. Men för att respektera lyftarens integritetet så bör vi inte ens spekulera i saken.


Kör hårt folks :whipped:

jwzrd
2005-02-02, 22:01
.
På Huddingelabbet vet jag att de kan skilja på kroppseget och tillfört testo i urinen. De ser aningen olika ut.


Det visste jag inte, då har man gjort framsteg där med andra ord.

the_PL_man
2005-02-03, 07:32
Well Mehdi, det var väl kanske inte första gången Tallqvist testades....
Och isåfall tror jag knappast att den utredningen behövs, eftersom han då har klarat testerna tidigare.....

/the_PL_man

Det stämmer bra det du säger Nitro. Men grejen är den att de "extra" testerna dem utför tar ungefär 3 månader att göra färdigt. Man testar idrottmannen ifråga tre gånger oannonserat under 3 månaders tid. Först därefter kan man fastställa om provet var positivt eller ej. Då är frågan, har det gått 3 månader nu sedan det preliminära positiva utslaget eller ej?

Om inte så kan man ju undra vad som har hänt. Men för att respektera lyftarens integritetet så bör vi inte ens spekulera i saken.


Kör hårt folks :whipped:

the_PL_man
2005-02-03, 07:36
Hej Krister!

Beklagar det inträffade (för alla parter).
Det värsta är ifall det verkligen är så som Tallqvist säger.

Men jag är lika naiv som du & tror på möjligheten att vissa kan nå toppen utan "vitamin S".

Man kommer långt på vilja, lite tänkande och hård träning även om man saknar talang & vinklar.:)

/the_PL_man

Visst var det i hög grad tråkigt.

Jag vill dock framhålla att JAG SJÄLV förespråkar dopingfri idrott, och att jag t.om tror att man kan tävla - och nå toppen - dopingfri.

stahlberg
2005-02-03, 08:35
Också jag beklagar djupt det inträffade. Förutom det jag skrivit här hänvisar jag till vad jag skrivit på Ålands forum (www.kraftsport.nu), samt till tidningarna Hufvudstadsbaldets och Västra Nylands artiklar (har själv inte ännu läst den senare).

Min tid som Kenneths tränare slutade snöpligt. Ändå har jag fått ut mycket av den. Jag har lärt mig mycket, och fått ta del av stora framgångar. Trots det snöpliga slutet på 12 års samarbete skulle jag aldrig vilja vara utan denna tid.

Kenneth har testats 6-8 ggr år 2004. Alla andra tester - huvudsakligen utförda på våren - har varit negativa. Testerna har skett under träningsperioden, samt i samband med FM och EM (samt VM, men det testet räknar jag inte med här). Ett par gånger har han fått kallelse att infinna sig på test följande dag (så också i det test som var positivt). En gång infann sig antidopingkommittén i träningssalen och han testades direkt. Det mest märkliga är att han måste varit medveten om att han skulle testas just då han avgav det positiva testet, därför att han testats vid ungefär samma tidpunkt före varje större tävling.

Scratch89
2005-02-05, 21:53
stahlberg:
Inte för att jag känner honom personligen, men kan det inte vara något som ligger bakom? Är han sur på klubben och vill dra den i smutsen? Har han något osagt med dig? Kanske han bara är trött på skiten och ville ha en anledning att sluta?

Scratch89
2005-02-05, 21:57
Tricklev: Nej, det är ingen skillnad. Doping påverkar inte arbetet. Därför kan man inte ens titta upp det.

Spiffy: Jag snackar inte om att anställa, utan om att ge folk sparken för att han har tagit olagliga preparat.

Trance: Nej, inte läst lagboken. Räcker dock att vara aktiv-MUFare för att veta lite rättigheter :)

Sorry för att jag svarar så sent men orka svara direkt :sleep:

stahlberg
2005-02-07, 08:20
Scratch89 : Tänk dig in i Kenneths situation. Han hade i 12 år (nästan halva sitt liv) tränat hårt. Han hade tränat för ett enda mål : att bli världsmästare. Ifjol hade han närmat sig det målet ordentligt, han blev Europamästare och VM-tvåa. Jag tror inte att han i den situationen någonsin skulle bränna sig med flit.

Kenneth hade kanske inte så mycket till övers för sin förening KK Eken. Men han hade knappast så mycket emot den att han skulle vilja dra klubben i smutsen genom att själv avge ett positivt test. Detta vore dessutom helt fel metod. Klubben - som är känd för att vara strängt antidopingsinnad - drogs inte i smutsen, det gjorde däremot Kenneth själv.

Att Kenneth skulle "bränt sig" för att han hade något otalt med mig är fullständigt orimligt. För det första är vi goda vänner sedan 12 år tillbaka, och har han någon gång något emot vad jag gör eller säger så berättar han det för mig.

Dessutom är han inte en intrigernas man. Har han något att klaga på sjunger han ut med det direkt. Oftast är det så, att om inte hans klagomål hjälper så är det bäst att springa, för då är det det troligaste att då smäller det. Men några intriger bryr han sig inte att hitta på.

Det är klart, att om man kämpat hårt för att nå ett mål, och detta påverkar allt annat i livet, så kanske det delvis känns som en befrielse när det är slut, när kraven är borta. Ändå är jag säker på att Kenneth nu var i en sådan situation att han allra helst skulle ha fortsatt att kämpa mot sitt mål. Och hade han inte velat detta hade han bara slutat ; sådan är han.

Troligen kommer han själv med ett uttalande denna vecka.

stahlberg
2005-02-07, 08:27
När jag läser igenom vad jag skrivit om Kenneth, alltså saker som i viss mån berättar om hans personlighet, så kan jag inte låta bli att dra på munnen en aning. Min andra adept är precis likadan.

Själv är jag en ganska beräknande människa, väger för och emot, går igenom konsekvenser av mitt handlande innan jag handlar. Detta betyder inte att jag inte tar medvetna risker, tvärtom.

Men jag kan samtidigt inte låta bli att beundra dessa direkta människor, som står på sig och aldrig backar för någon eller något.

Det fordras mycket mod (och lite dumhet) att hoppa t.ex Kenneth Tallqvist på näsan.

Scratch89
2005-02-07, 10:28
Stahlberg: Hoppas att han kommer på bättre tankar o lägger av.. Men som sagt, dopad en gång, alltid dopad. Hur länge är han avstängd? På livstid? Han kanske får tävla igen, men han kommer ju alltid vara dopad i alla hans vänners ögon.
Men din nya då? Hur går det med honom?

jakke
2005-02-07, 10:40
Ähh, jag hoppas han kommer tillbaka.
Han har 2 år att träna stenhårt(ren) för att sedan förvärkliga sin dröm om VM-guld!

nordland
2005-02-07, 10:51
Inte för att det låter så troligt att han skulle fått i sig de otillåtna substansen genom kosttillskott, men det är ett par finska kosttillskotts företag som genom åren "råkat" ha kontaminerade produkter... Senast var väl SF protein.. 10 utav deras produkter vart testade varav 3st innehöll ett icke deklarerad prohormon...

så det är möjligt, men hur troligt?..........

Mehdi
2005-02-07, 11:26
Stahlberg: Hoppas att han kommer på bättre tankar o lägger av.. Men som sagt, dopad en gång, alltid dopad. Hur länge är han avstängd? På livstid? Han kanske får tävla igen, men han kommer ju alltid vara dopad i alla hans vänners ögon.
Men din nya då? Hur går det med honom?

Vad är det för stil egentligen att pressa stahlberg på frågor samtidigt som väver in Dina (jobbiga) moraliska aspekter.

Vad vill du få ut med "..dopad en gång, alltid dopad" och "...kommer ju alltid vara dopad i alla hans vänners ögon egentligen? Situationen är redan så bitter som den är, tror ingen behöver påmina sig själv om att han åkte fast för doping. Vad har fraserna för relevans i dina ställda frågor?

Stahlberg: Du har ingen skyldighet att besvara frågorna men jag beundrar verkligen att du ställer upp för Tallqvist.

Scratch89
2005-02-07, 16:01
Vad är det för stil egentligen att pressa stahlberg på frågor samtidigt som väver in Dina (jobbiga) moraliska aspekter.

Vad vill du få ut med "..dopad en gång, alltid dopad" och "...kommer ju alltid vara dopad i alla hans vänners ögon egentligen? Situationen är redan så bitter som den är, tror ingen behöver påmina sig själv om att han åkte fast för doping. Vad har fraserna för relevans i dina ställda frågor?

Stahlberg: Du har ingen skyldighet att besvara frågorna men jag beundrar verkligen att du ställer upp för Tallqvist.

Har du nån skyldighet att bry dig då om du tyckte att det var dumma frågor? :thefinger

stahlberg
2005-02-07, 18:06
Ska jman skriva alls i dethär forumet så får man vara beredd att svara också på frågor man tycker är dumma. De kloka, välövervägda frågorna är inte i majoritet här.

Ni behöver inte vara oroliga för att jag känner mig pressad. Jag har hunnit vara med om både ett och annat, och är verkligen inte lättpressad. Så länge ni inte ber mig skriva med en pistol riktad mot tinningen så blir jag inte pressad alls, vad ni än skriver eller påstår.

Jag har naturligtvis ingen skyldighet att ställa upp för Kenneth Tallqvist. I den mån han vill bli försvarad är han fullt kapabel att sköta om sitt försvar själv. Vad t.ex Scratch89 tycker tror jag inte ens Kenneth skulle bry sig om - eller ens märka - om han läste denhär tråden.

För min del märker jag det mycket väl. Dessutom har S89 rätt att tycka vad han vill, är hans åsikt "en gång dopad alltid dopad", så får han väl tycka så.

Att jag inte har skyldighet att försvara Kenneth är en sak. Det besvärliga är mera det att jag inte har RÄTTIGHET att spekulera i hur människan Kenneth Tallqvist tycker och tänker.

Trots allt är det - som alla mera erfarna förstår - inte SÅ LÄTT i livet som S89 vill låta påskina. Jag tar inte ställning till om Kenneth varit dopad eller om det är som han själv säger, att han varit "försökskanin" på kosttillskott och fått förhöjd testosteronnivå av detta. Detta får Kenneth svara för och på själv.

Däremot är det ett obestridligt faktum att han avgett ett positivt test ; i den meningen har hann alltså med säkerhet varit dopad.

Däremot är det så, att Kenneth åtminstone tidigare varit minst lika hårt emot doping som S89. Han har alltid tagit avstånd från dopade lyftare. När vi en gång misstänkte att en lyftare i vår klubb dopat sig var Kenneth den första att kräva att han skulle uteslutas från klubben. Kenneth stagnerade i bänkpress första gången på 152,5 kg. Eftersom jag visste exakt vad det berodde på klarade vi enkelt av detta, och rekordet sköt (utan doping, på den tiden gvar jag med hela tiden och VET detta) till 170. Följande gång en stagnation inträffade var när han lyft finländskt rekord 204 kg. Då var det en lång och besvärlig stagnation, på 7-8 månader. Då blev Kenneth erbjuden av en som klarade ca 225 att få "hjälp" (doping) att komma vidare. Han tackade nej, och småningom kom vi vidare, och fick upp rekordet till +220. Kenneth har - alltsedan han i maj 1993 som 14-åring efter fyra månaders träning drog 190 i marklyft - gått ganska stadigt framåt, men också haft diverse motgångar och problem, som vi övervunnit tillsammans utan doping.

Om hans inställning på senare tid ändrat eller inte får han svara på själv. Hur han kommer att fortsätta sin karriär - i eller utanför IPF - får han också svara på själv.

Hoppas Scratch89 håller på med bodybuilding eller styrkelyft i 12 år, hoppas du får stora framgångar, och hoppas du klarar det utan att frestas att dopa sig, när problemen och stagnationerna kommer. Det klarade Kenneth, åtminstone i många år (vet inte hur det är nu).

Jag skriver säkert här på forumet ännu om 12 år, om det finns kvar. Vi ska hoppas att S89 gör det också.

z_bumbi
2005-02-07, 18:39
Hoppas Scratch89 håller på med bodybuilding eller styrkelyft i 12 år, hoppas du får stora framgångar, och hoppas du klarar det utan att frestas att dopa sig, när problemen och stagnationerna kommer. Det klarade Kenneth, åtminstone i många år (vet inte hur det är nu).

Med tanke på att många som tränar oorganiserat på gym inte har någon som kan hjälpa dem vidare så är frestelsen nästan värre för dem, det är väldigt dåligt med bra "bodybuildertränare" på gymen.

Har man hjälp av någon som vet vad han/hon gör när det gäller att justera träningen för att övervinna hindren så blir det kanske lättare att undvika frestelsen, man vet (eller får i alla fall höra) att det finns en lösning på problemet utan att gå över gränsen.

Scratch89
2005-02-07, 18:57
Stahlberg: Måste säga att du är helt otroligt ödmjuk i dina svar, och skriver inget utan att mena det :)

Ang. avstånd till doping så kommer jag nog alltid att ta det, men det är klart, som du säger, att det var Kenneth med, och vi får se vad han säger i saken.

För om han har både vilja, muskelmassa o gener att lyfta de ofantliga vikterna jag nu har förstått att han gjorde, verkar det inte finnas någon anledning till det han gjorde.

Uttrycket jag skrev "En gång dopad, alltid dopad" verkar kanske lite hårt, men vad jag menar är inte så hårt egentligen. Han kommer ju alltid vara samma Kenneth som han var när proven var negativa, men på tävlingar kommer ju han ha lägre rang, eftersom han faktiskt åkt fast en gång. Om han nu hamnar på pall eller vinner, kommer alltid snacket gå att "Inte konstigt, han var ju faktiskt dopad" Förstår du vad jag menar?

Sen om jag kommer kunna stå emot doping om några år när stagnationerna kommer, är en fråga jag inte kommer kunna få svar på innan det händer. Tror dock att jag kommer lyckas, då jag inte vill bli för stor, samt att jag inte skulle ha samvete till det.

Jag kommer fortfarande träna om tolv år, och jag kommer självklart sitta här då med, och ge tips och dela med mig av mina erfarenheter, till såna som mig nu. :)

stahlberg
2005-02-07, 19:28
S89 : Ödmjukhet brukar inte höra till mina mer framträdande egenskaper.

Vad jag i mitt inlägg främst försökte få fram var det, att ingenting är vitt eller svart. Jag vet inte hur Kenneth tänkt, om han verkligen varit dopad eller inte, det är inte min sak att avgöra. Men jag VET att han varit emot doping, att han gjort goda resultat utan doping, och att han klarat av svårigheter och problem - delvis med min hjälp - utan att så mycket som ha en tanke på att dopa sig.

Jag vet inte om han dopat sig senare. Om han gjort det, så har han ändrat inställning, eller också av någon anledning ansett sig vara tvungen. Saker är som sagt inte antingen svarta eller vita, varför en människa handlar på ett visst sätt kan vara svårt att förstå eller sätta sig in i.

Att Kenneth brunnit för doping får han stå för själv, det är helt på hans ansvar. Ändå är inte heller detta svart eller vitt, dopingfallet har säkert lett till en av hans största kriser i livet. För hans skull hoppas jag han klarar av sin situation. Och för att jag känner honom tror jag han gör det.

Du har helt rätt i att om Kenneth kommer tillbaka, så kommer många att tycka och tro att "en gång dopad, alltid dopad". Om han väljer att komma tillbaka, så gör han det efter noga övervägande, och kommer inte att bry sig om vad några olyckskorpar kraxar. Kanske han har en dopingstämpel i pannan. Men det hade han för många också när han (enligt vad jag med 100% säkerhet VET) var ren. När han lyfte t.ex 300 kg i böj eller 200 kg i bänk så trodde många att han var dopad fastän han var ren.

Kenneths (åtminstone tidigare) framgångar berodde på goda anlag, förnuftig och målmeveten träning, och hade inget med doping att göra. Som jag sa, så lyfte han 190 kg i marklyft som 14-åring efter fyra månaders träning. Sedan blev det en lång paus i träningen pga knäproblem, som inte hade att göra med träningen, och som aldrig kom tillbaka. Därefter lyfte han som 17-åring i FM 240 kg i marklyft, på hösten samma år 275. Då gick hans nyckelben ur led under lyftet, som han ändå fullbordade med enorm viljeansträngning trots smärtan. Efter detta blev det svårt att komma igen i marklyft, dels pga detta med nyckelbenet, dels för att hans kropp blev för stor för marklyft. Vid 300 hade han en mycket lång stagnation, på över ett år, kanske längre, som han också övervann utan hjälp av doping. Idag har han på träning lyft 370 kg, vet dock inte om han var dopad eller ej. Detta tog jag med som exempel bara för att belysa, att det nog finns en hel del anlag med i Kenneths framgångar också. Oberoende han var dopad eller ej "på slutet", så är jag säker på att han skulle gått en hel del framåt ännu utan doping.

För S89, som är i början av sin karriär, är det lätt att se svart eller vitt. Få se hur du ser på saken, när problemen börjar komma. På allvar hoppas jag verkligen du löser dem - dopingfritt.