handdator

Visa fullständig version : Träningsschema - vad kan förbättras?


Ungtuppen
2005-02-02, 12:50
Tjena. Jag tänkte lägga upp mitt nuvarande styrketräningsschema här och se vad ni tycker borde läggas till/plockas bort. Jag borde även tillägga att jag är en skogsmulle som bor 3 mil ifrån närmaste gym så jag brukar endast gymma när jag är in i stan med kompisar och sånt, annars så kör jag hemma då jag har köpt in en bänkpress, en bencurl, skivstång samt hantlar och vikter. Så antalet olika övningar är ganska begränsade.

Ja just det, jag har bara tränat i drygt nio månader och är fortfarande rätt så tanig. 173cm lång och väger 64kg, vägde hämska 55kg innan jag började träna. Så, här kommer det:

MÅNDAG - Triceps/Biceps:

Tricepspress 6x3
Smal bänkpress 6x4

Skivstångscurl 6x3
Hantelcurl 6x2
Hammercurl 6x2
-------------------------------


TISDAG - Ben/Underarmar

Knäböj 6x3
Bencurl 6x2
Benspark 6x2
Vadpress 6x3

Handledscurl 6x3
Handledscurl hantlar 6x2
-------------------------------


FREDAG - Rygg/Axlar

Marklyft 6x3
Skivstångsrodd 6x3
Hantelrodd 6x3

Skivstångsshrugs 12x3
Militärpress 6x3
Hantelpress 6x3
-------------------------------


LÖRDAG - Bröst/Mage

Bänkpress 6x3
Hantelpress 6x3
Lutande bänkpress 6x2
Lutande hantelpress 6x2

Crunches 10x3
Sneda crunches 15x3
Benlyft 15x2

Ungtuppen
2005-02-02, 13:58
hmm någon? :P

jwzrd
2005-02-02, 14:14
Kör största kroppsdelen först i passet, kör största övningen först för varje kroppsdel. Så mao: kör smalbänken före tricepspressen. I benpasset så ska du definitivt köra bensparken direkt efter knäböjen istället för efter lårcurlen. Sen tycker jag att du bör ersätta bensparken med antingen dubbelt så många set knäböj, men gärna dubbelt så många set böj och sen 2-3 set av tex frontböj eller hacklift. Eller vad sägs om utfall, en ypperlig övning för precis hela låren inklusive rolfen. För baksidan tycker jag du ska lägga in raka marklyft med skivstång eller hantlar, och då köra det före lårcurlen.

Bröstpasset skulle inte jag orka med. Jag tycker inte du behöver köra så mycket för övre delen av bröstet, just klavikulär-delen av bröstet är en väldigt liten del, och resten av "övre bröstet" tränas minst lika bra av vanliga plana övningar, särskillt plan hantelpress. Så förslaget för bröst ser ut som:

Planbänk
Plan hantelpress
Snedbänk eller sned hantelpress. Den precis just du tycker allra bäst om. Skit vad andra påstår om var den tar och allt det.

Ungtuppen
2005-02-02, 14:41
Okok tack för svaret.

Förresten, någon som kört enligt max-ot schemat och principerna? Vad tycker ni om det i sånna fall?

jwzrd
2005-02-02, 15:04
Sök. Alla newbies till forumet kör eller pratar om Max-OT.