handdator

Visa fullständig version : ständigt småätande=dålig mättnadskänsla?

kampsporttjej
2005-02-02, 11:01
livsmedelsverket:
"Ett ständigt småätande ger dålig mättnadskänsla och kan bidra till att man äter mer än vad man egentligen behöver"

kommentar någon som äter var tredje timme?
argument är ju att det ger ett jämnare blodsocker, och att kroppen
behöver lagra mindre som kroppsfett (stämmer det egentligen, är det inte energi in-ut som gäller?).

men äter man ofta blir ju kroppen van vid det= det blir ett stort obehag om det en dag blir 4 timmar mellan målen? (som egentligen klassas som den "normala" tidsintervallen)

finns det något som säger att det är bättre att äta 7 ggr om dagen än 5 liksom? för speciellt praktiskt är det ju inte att ha en kropp som vill ha mat
så ofta.

King Grub
2005-02-02, 11:14
(stämmer det egentligen, är det inte energi in-ut som gäller?).

Du kan lagra energi inte bara i fettceller, utan även kolhydrat i musklerna. Stoppar du i dig dagens energiintag på ett par bautamål blir det risk för att betydligt mer energi kan lagras in som fett än som glykogen.

Det är att gå och småäta utan kontroll på hur mycket man får i sig under hela dagen som är dåligt. Det är för normalpersonen väldigt svårt att uppskatta hur mycket han eller hon behöver kontra hur mycket han eller hon verkligen får i sig, om kylskåpsdörren öppnas en gång i timmen.

Har du kontroll på dygnets energiintag är det fördel att dela upp det på fler mål, i så gott som alla synvinklar, med koncentration av fördelningen timmarna efter eventuell träning.

Det finns studier som visar på att ju fler mål, desto mindre hungersymptom, även bland övervikta (Int J Obes Relat Metab Disord. 1999 Nov;23(11):1151-9. Acute appetite reduction associated with an increased frequency of eating in obese males).

Syftar inte SLV mer på att sitta och tugga snacks hela dagen, än på många regelbundna, planerade och välkomponerade mål?

z_bumbi
2005-02-02, 11:21
Ständigt småätande är inte att äta regelbunda måltider. Småätande klassar jag som att man äter lunch och sen äter något 40 min senare för att återigen äta något igen efter en stund.

Att man "måste" äta mer än 5 gånger per dag som byggare är nog mer av en vanlig missuppfattning av vad som händer i kroppen än något som behövs. Att dela upp det man äter på 7-10 mål ser jag ingen behov av om man inte har väldigt svårt att äta tillräckligt med mat vid varje tillfälle eller måste anpassa sig till arbetstider.

Jag håller alltså inte riktigt med de som säger att det funkar med 2-3 mål, dvs de som bara går på kalorier ut och in. Kroppen är lite mer komplex än så..

AngelLove
2005-02-02, 14:27
Bumbi eller Grub, åker fruktätandet in under kategorin småätning ??

Vi har "lyxen" att ha fruktkorg på jobbet så man plockar ju enkelt en 2-3 frukter per dag mellan början av dagen-mellis-lunch-mellis-slut av dagen...

Skall man istället lägga frukten TILLSAMMANS med måltiderna ller de är lugnt
att bara käka en frukt när man känner för det ??

King Grub
2005-02-02, 14:34
Fruktkalorierna bidrar naturligtvis till det totala energiintaget, men jag tvivlar på att du tar någon skada av ett par frukter mellan målen. Även om fruktos inte är någon speciellt bra kolhydrat och verkar vara en riktig bov när det gäller fettbildning och det metabola syndromet, då det skippar två steg i glykolysen, är det inga mängder i frukt au naturelle direkt.

jwzrd
2005-02-02, 14:36
SÅ jag kan fortsätta mitt intag av 1-1.5kg päron om dagen? :D